Dyrektywa 1999/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 1999/71/WE
z dnia 14 lipca 1999 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 1999/65/EWG(2), w szczególności jej art. 10;

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 98/82/WE(4),w szczególności jej art. 10;

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/65/WE, w szczególności jej art. 7;

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(6), ostatnio zmieniona dyrektywą 99/1/WE(7),w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowa substancja czynna azoksystrobina została włączona do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG poprzez dyrektywę Komisji 98/47/WE(8), w celu stosowania jej wyłącznie jako fungicyd, ale bez określenia szczególnych warunków mających wpływ na uprawy, wobec których można stosować środki ochrony roślin zawierające azoksystrobinę.

(2) Wymienione włączenie tej substancji do załącznika I zostało dokonane na podstawie oceny przedłożonych informacji dotyczących proponowanego zastosowania jej jako fungicydu w odniesieniu do zbóż i winorośli; informacje dotyczące stosowania w odniesieniu do zbóż, winorośli i bananów zostały przedłożone przez niektóre Państwa Członkowskie zgodnie z wymogami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG; dostępne informacje zostały poddane kontroli oraz okazały się wystarczające do ustalenia niektórych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów.

(3) W przypadku gdy nie istnieje najwyższy dopuszczalny wspólnotowy poziom pozostałości lub nie istnieją tymczasowe MRL, Państwa Członkowskie określają krajowy tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG, przed udzieleniem zezwolenia.

(4) W momencie włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, dnia 22 kwietnia 1998 r. została zakończona techniczna i naukowa ocena azoksystrobiny w formie kontrolnego sprawozdania Komisji dotyczącego azoksystrobiny; zgodnie ze sprawozdaniem, dopuszczalne spożycie dzienne azoksystrobiny zostało ustalone na poziomie 0,1 mg/kg wagi ciała/dzień; długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano azoksystrobinę zostało ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(9) oraz zostało obliczone, że najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości określone w niniejszej dyrektywie nie powodują przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego.

(5) Ostre skutki toksyczne wymagające ustanowienia ostrej dawki odniesienia nie wystąpiły podczas oceny i dyskusji, która poprzedzała włączenie azoksystrobiny do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(6) Dla niektórych produktów rolnych warunki stosowania azoksystrobiny zostały już określone w sposób, który pozwala ustalić ostateczne najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości.

(7) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na pozostałości w produktach lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie zostało przyznane zezwolenie, właściwe jest ustalenie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich produktów objętych dyrektywami Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG; ustalenie na poziomie wspólnotowym tych tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości nie zwalnia Państw Członkowskich od obowiązku określenia tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów dla azoksystrobiny zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG oraz zgodnie z załącznikiem VI do dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności z jego częścią B, sekcja 2.4.2.3; uważa się, że okres czterech lat jest wystarczający do ustalenia dalszego zastosowania azoksystrobiny; po upływie tego okresu tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości powinny stać się ostatecznymi.

(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu, partnerzy handlowi we Wspólnocie byli konsultowani w zakresie poziomów ustanowionych w niniejszej dyrektywie, ich uwagi odnośnie do tych poziomów zostały uwzględnione; możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla określonych kombinacji pestycydów i upraw będzie zbadana przez Komisję w oparciu o dostarczone dane.

(9) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których stosowano pestycydy, została wzięta pod uwagę.

(10) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ;

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydu

Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

Azoksystrobina

0,3 Pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień

0,05(p)(*) Inne zboża

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydu

Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

Azoksystrobina

0,01(*) Mleko

0,05(*) Inne produkty pochodzenia zwierzęcego

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego

Artykuł 3

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG część B dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których stosuje się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości

Pozostałości pestycydów oraz najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

Azoksystrobina

1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane,

zakonserwowane przez mrożenie, bez dodatku cukru,

orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE

0,05(p)(*)

Grejpfruty

Cytryny

Limy

Mandarynki (włączając klementynki i inne mieszańce)

Pomarańcze

Pomele

Pozostałe

ii) ORZECHY (łuskane lub niełuskane)

0,1(p)(*)

Migdały

Orzechy brazylijskie

Orzechy nerkowca

Kasztany jadalne

Orzechy kokosowe

Orzechy laskowe

Orzechy makadamia

Orzeszki pekan

Orzeszki sosnowe

Pistacje

Orzechy włoskie

Pozostałe

iii) OWOCE ZIARNKOWE

0,05(p)(*)

Jabłka

Gruszki

Pigwy

Pozostałe

iv) OWOCE PESTKOWE

0,05(p)(*)

Morele

Wiśnie

Brzoskwinie (włącznie z nektarynami i podobnymi mieszańcami)

Śliwki

Pozostałe

v) OWOCE JAGODOWE I OWOCE DROBNE

a) Winogrona deserowe i do produkcji wina

2

Winogrona deserowe

Winogrona do produkcji wina

b) Truskawki (za wyjątkiem dzikich)

0,05(p)(*)

c) Maliny i jeżyny (za wyjątkiem dzikich)

0,05(p)(*)

Jeżyny

Jeżyny popielice

Owoce mieszańców jeżyn z malinami

Maliny

Pozostałe

d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (za

wyjątkiem dzikich)

0,05(p)(*)

Borówka czarna (owoce z gatunku Vaccinium myrtillus)

Żurawiny

Porzeczki (czerwone, czarne i białe)

Agrest

Pozostałe

e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce

0,05(p)(*)

vi) RÓŻNE

Awokado

Banany

0,1

Daktyle

Figi

Kiwi

Kumkwat

Liczi

Mango

Oliwki

Owoce męczennicy

Ananasy

Granaty

Pozostałe

0,05(p)(*)

2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone

0,05(p)(*)

i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE

Burak

Marchew

Selery

Chrzan

Karczoch jerozolimski

Pasternak

Korzeń pietruszki

Rzodkiewka

Salsefia

Słodkie ziemniaki

Brukiew

Rzepa

Pochrzyn

Pozostałe

ii) WARZYWA CEBULOWE

Czosnek

Cebula

Cebula szalotka

Cebula dymka

Pozostałe

iii) WARZYWA OWOCOWE

a) Psiankowate

Pomidory

Papryka

Oberżyny

Pozostałe

b) Dyniowate - o jadalnej skórce

Ogórki

Korniszony

Cukinie

Pozostałe

c) Dyniowate o niejadalnej skórce

Melony

Dynie

Arbuzy

Pozostałe

d) Kukurydza słodka

iv) WARZYWA KAPUSTNE

a) Kwiatostanowe

Brokuły

Kalafiory

Pozostałe

b) Głowiaste

Kapusta brukselska

Kapusta głowiasta

Pozostałe

c) Liściaste

Kapusta pekińska

Jarmuż

Pozostałe

d) Kalarepa

v) WARZYWA LIŚCIASTE ŚWIEŻE ZIOŁA

a) Sałata i podobne

Rzeżucha

Roszponka jadalna

Sałata

Skarolia

Pozostałe

b) Szpinak i podobne

Szpinak

Boćwina

Pozostałe

c) Rukiew wodna

d) Cykoria

e) Zioła

Trybula

Szczypiorek

Pietruszka

Seler liściasty

Pozostałe

vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)

Fasola (ze strąkami)

Fasola (bez strąków)

Groch (ze strąkami)

Groch (bez strąków)

Pozostałe

vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)

Szparagi

Karczochy hiszpańskie

Seler zwyczajny

Koper włoski

Karczochy kuliste

Por

Rabarbar

Pozostałe

viii) GRZYBY

a) Grzyby hodowlane

b) Grzyby dziko rosnące

3. Rośliny strączkowe

0,05(p)(*)

Fasole

Soczewice

Groch

Pozostałe

4. Nasiona roślin oleistych

0,05(p)(*)

Siemię lniane

Orzeszki ziemne

Ziarna maku

Ziarna sezamu

Ziarna słonecznika

Nasiona rzepaku

Ziarna soi

Ziarna gorczycy

Nasiona bawełny

Pozostałe

5. Ziemniaki

0,05(p)(*)

Ziemniaki wczesne i konsumpcyjne

6. Herbata (czarna herbata uzyskana z liści Camellia

sinensis)

0,1(p)(*)

7. Chmiel (suszony), łącznie z granulatem chmielu i

nieskoncentrowanym proszkiem

0,1(p)(*)

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego

(p) Wskazuje tymczasowy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości

Artykuł  4
1.
W odniesieniu do produktów rolnych wymienionych w załączniku II część A do dyrektywy 86/362/EWG oraz w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG, gdzie najwyższe dopuszczalne pozostałości dla azoksystrobiny są oznaczone literą "p)", oznacza to, że są to poziomy tymczasowe p), zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG.
2.
Cztery lata po wejściu w życie niniejszej dyrektywy, tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy dla azoksystrobiny określone w załącznikach przestają być poziomami tymczasowymi i stają się poziomami ostatecznymi, w rozumieniu art. 4 ust. 1 dyrektywy 86/362/EWG i 86/363/EWG lub odpowiednio art. 3 dyrektywy 90/652/EWG.
Artykuł  5
1.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1999 r.
2.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 31 stycznia 2000 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Przepisy te stosuje się od dnia 1 lutego 2000 r.
3.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 1999 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 172 z 8.7.1999, str. 40.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.

(5) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(6) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(7) Dz.U. L 21 z 21.1.1999, str. 21.

(8) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(9) Wytyczne dotyczące przewidywania dziennego spożycia pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.194.36

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym odpowiednio owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 14/07/1999
Data ogłoszenia: 27/07/1999
Data wejścia w życie: 01/08/1999, 01/05/2004