uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 69 i pkt 4 załącznika VIII, art. 84 i pkt 2 załącznika X i art. 112 i pkt 4 załącznika XII Aktu Przystąpienia z 1994 r., dotyczący odpowiednio Austrii, Finlandii i Szwecji, przewidują, że art. 7 dyrektywy 76/116/EWG (4) w zakresie, w jakim odnosi się do zawartości kadmu w nawozach, nie ma zastosowania do tych Państw Członkowskich przed dniem 1 stycznia 1999 r. i że wymienione przepisy Aktu Przystąpienia będą poddane kontroli, zgodnie z procedurą wspólnotową przed dniem 31 grudnia 1998 r.;
wymieniona kontrola nie może być zakończona przed dniem 31 grudnia 1998 r. z powodu braku, w wielu Państwach Członkowskich, danych o zagrożeniu, potrzebnych do oceny ryzyka dla zdrowia i środowiska spowodowanego zawartością kadmu w nawozach; kontrola powinna być kontynuowana przez prowadzenie dalszych prac po upływie tego terminu;
dalsze prace powinny oceniać ryzyko, w Państwach Członkowskich, spowodowane obecnością kadmu w nawozach, w szczególności dla zagrożonej części populacji i środowiska; przy czym może to być osiągnięte dopiero po wielu latach;
rozpoczęto realizację oceny ryzyka spowodowanego obecnością kadmu w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje (5); jej wyniki będą dostępne dopiero po wielu latach;
oprócz obowiązku kontroli ustanowionego w Akcie Przystąpienia decyzję o kontroli obowiązującego prawodawstwa wspólnotowego można zawsze podjąć zgodnie z procedurami wspólnotowymi; prawodawstwo wspólnotowe może przewidywać odstępstwa na określony czas dla niektórych Państw Członkowskich z powodu ich szczególnej sytuacji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| J. M. GIL-ROBLES | C. EINEM |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 108 z 7.4.1998, str. 83.
(2) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 15.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1998 r. (Dz.U. C 292 z 21.9.1998, str. 117), wspólne stanowisko Rady z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U. C 388 z 14.12.1998, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 grudnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 14 grudnia 1998 r.
(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 21. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 97/63/WE (Dz.U. L 335 z 6.12.1997, str. 15).
(5) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.18.60 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 98/97/WE zmieniająca dyrektywę 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów, w zakresie wprowadzania do obrotu w Austrii, Finlandii oraz Szwecji nawozów zawierających kadm |
| Data aktu: | 22/12/1998 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/1999 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/1999, 01/05/2004 |