Dyrektywa 98/97/WE zmieniająca dyrektywę 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów, w zakresie wprowadzania do obrotu w Austrii, Finlandii oraz Szwecji nawozów zawierających kadm

DYREKTYWA 98/97/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 grudnia 1998 r.
zmieniająca dyrektywę 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów, w zakresie wprowadzania do obrotu w Austrii, Finlandii oraz Szwecji nawozów zawierających kadm

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 69 i pkt 4 załącznika VIII, art. 84 i pkt 2 załącznika X i art. 112 i pkt 4 załącznika XII Aktu Przystąpienia z 1994 r., dotyczący odpowiednio Austrii, Finlandii i Szwecji, przewidują, że art. 7 dyrektywy 76/116/EWG (4) w zakresie, w jakim odnosi się do zawartości kadmu w nawozach, nie ma zastosowania do tych Państw Członkowskich przed dniem 1 stycznia 1999 r. i że wymienione przepisy Aktu Przystąpienia będą poddane kontroli, zgodnie z procedurą wspólnotową przed dniem 31 grudnia 1998 r.;

wymieniona kontrola nie może być zakończona przed dniem 31 grudnia 1998 r. z powodu braku, w wielu Państwach Członkowskich, danych o zagrożeniu, potrzebnych do oceny ryzyka dla zdrowia i środowiska spowodowanego zawartością kadmu w nawozach; kontrola powinna być kontynuowana przez prowadzenie dalszych prac po upływie tego terminu;

dalsze prace powinny oceniać ryzyko, w Państwach Członkowskich, spowodowane obecnością kadmu w nawozach, w szczególności dla zagrożonej części populacji i środowiska; przy czym może to być osiągnięte dopiero po wielu latach;

rozpoczęto realizację oceny ryzyka spowodowanego obecnością kadmu w ramach rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje (5); jej wyniki będą dostępne dopiero po wielu latach;

oprócz obowiązku kontroli ustanowionego w Akcie Przystąpienia decyzję o kontroli obowiązującego prawodawstwa wspólnotowego można zawsze podjąć zgodnie z procedurami wspólnotowymi; prawodawstwo wspólnotowe może przewidywać odstępstwa na określony czas dla niektórych Państw Członkowskich z powodu ich szczególnej sytuacji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 7 dyrektywy 76/116/EWG dodaje się dwa akapity w brzmieniu:

"Jednakże Austria, Finlandia i Szwecja mogą zakazać wprowadzania do obrotu na swoim terytorium nawozów zawierających kadm w stężeniach przekraczających ustalone na poziomie krajowym w dniu przystąpienia. Odstępstwo to stosuje się w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.

W porozumieniu z Państwami Członkowskimi i zainteresowanymi stronami do dnia 31 grudnia 2001 r. Komisja dokona kontroli potrzeby ustanowienia przepisów na poziomie wspólnotowym dotyczących zawartości kadmu w nawozach".

Artykuł  2

Republika Austrii, Republika Finlandii i Królestwo Szwecji przyjmują i opublikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1998 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie określone w akapicie pierwszym zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia ustanawiane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1998 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. M. GIL-ROBLES C. EINEM
Przewodniczący Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 108 z 7.4.1998, str. 83.

(2) Dz.U. C 214 z 10.7.1998, str. 15.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lipca 1998 r. (Dz.U. C 292 z 21.9.1998, str. 117), wspólne stanowisko Rady z dnia 13 października 1998 r. (Dz.U. C 388 z 14.12.1998, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 3 grudnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 14 grudnia 1998 r.

(4) Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 21. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 97/63/WE (Dz.U. L 335 z 6.12.1997, str. 15).

(5) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.18.60

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/97/WE zmieniająca dyrektywę 76/116/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do nawozów, w zakresie wprowadzania do obrotu w Austrii, Finlandii oraz Szwecji nawozów zawierających kadm
Data aktu: 22/12/1998
Data ogłoszenia: 23/01/1999
Data wejścia w życie: 12/02/1999, 01/05/2004