Dyrektywa 1999/39/WE zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci

DYREKTYWA KOMISJI 1999/39/WE
z dnia 6 maja 1999 r.
zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/398/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(1), zmienioną dyrektywą 96/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 4 ust. 1,

po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 6 dyrektywy Komisji 96/5/WE(3), zmienionej dyrektywą 98/36/WE(4), przewiduje że w przetworzonej żywności na bazie zbóż i odżywkach dla dzieci nie dopuszcza się występowania jakiejkolwiek substancji w ilości mogącej stanowić zagrożenie dla zdrowia niemowląt i małych dzieci oraz że niezbędne najwyższe dopuszczalne poziomy dla takich substancji podlegają niezwłocznemu ustaleniu.

(2) Różne rozporządzenia dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w przetwarzanej żywności na bazie zbóż i w odżywkach dla dzieci powodują powstawanie barier w handlu między niektórymi Państwami Członkowskimi.

(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów określone w dyrektywie Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienionej dyrektywą 97/41/WE(6), w dyrektywie Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(7), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/82/WE(8), w dyrektywie Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(9), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/82/WE, oraz w dyrektywie Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(10), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/82/WE, pozostają bez uszczerbku dla przepisów szczególnych mających zastosowanie do przetworzonej żywności na bazie zbóż i odżywek dla dzieci.

(4) Uwzględniając międzynarodowe zobowiązania Wspólnoty, w przypadkach gdy właściwe dowody naukowe są niewystarczające, zasada zachowania ostrożności zezwala na tymczasowe przyjęcie przez Wspólnotę środków na podstawie dostępnych, adekwatnych informacji, do czasu dokonania dodatkowej oceny zagrożenia i przeglądu środków w odpowiednim czasie.

(5) Na podstawie dwóch opinii wydanych przez Naukowy Komitet ds. Żywności dnia 19 września 1997 r. i dnia 4 czerwca 1998 r. istnieją w chwili obecnej wątpliwości odnośnie do odpowiedniości istniejących wielkości dopuszczalnego spożycia dziennego (ADI) dla ochrony zdrowia niemowląt i małych dzieci; wyrażone wątpliwości dotyczą nie tylko pestycydów i pozostałości pestycydów, ale również niebezpiecznych substancji chemicznych, i w rezultacie Komisja zbada możliwość ustalenia, najszybciej jak to możliwe, najwyższych dopuszczalnych poziomów zawartości metali ciężkich w żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci.

(6) Dlatego też, o ile rozpatruje żywność specjalnego przeznaczenia żywieniowego przeznaczone dla niemowląt i małych dzieci, właściwe jest przyjęcie bardzo niskich wspólnych poziomów dla wszystkich pestycydów do czasu naukowego przebadania, przypadek po przypadku, oraz oceny substancji.

(7) Wzmiankowane bardzo niskie wspólne poziomy ustala się na 0,01 mg/kg, co w praktyce oznacza minimalny wykrywany poziom.

(8) Komisja we współpracy z zainteresowanymi stronami dołoży wszelkich starań w celu bezzwłocznego dokonania przeglądu i ustalenia właściwych i naukowo uzasadnionych poziomów, które mają być zawarte w nowym załączniku VII.

(9) Wymaga się poważnego zmniejszenia pozostałości pestycydów; dobierając starannie surowce i przy założeniu, że przetwarzana żywność na bazie zbóż i odżywki dla dzieci podlegają rozległemu przetwarzaniu w trakcie produkcji, wykonalne jest wytwarzanie produktów o bardzo niskich poziomach pozostałości pestycydów.

(10) Jednakże dla niewielkiej liczby pestycydów nawet tak niskie poziomy zawartości mogą stwarzać możliwość, że w razie wystąpienia najbardziej niekorzystnych warunków spożycia, dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) dla tych pestycydów zostanie przekroczone; dlatego też przetworzona żywność na bazie zbóż i odżywki dla dzieci powinny być wolne od tych szczególnych pestycydów oraz powinny być produkowane bez zastosowania takich pestycydów.

(11) Tam gdzie dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) uzyskuje się drogą naukowej oceny pestycydów, dokonywanej na mocy dyrektywy Rady 91/414/EWG(11), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/1/WE(12), takie dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) stosuje się jako podstawę dla ustalenia maksymalnych limitów pozostałości dla przetworzonej żywności na bazie zbóż i odżywek dla dzieci, przy zastosowaniu, w odpowiednim przypadku, podejścia występującego w ramach dyrektyw 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.

(12) Niniejsza dyrektywa odzwierciedla bieżący stan wiedzy o tych substancjach; wszelkie zmiany wynikające z postępu naukowego lub technicznego będą wprowadzane w oparciu o procedurę przewidzianą w art. 13 dyrektywy 89/398/EWG.

(13) Dyrektywa 96/5/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(14) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 96/5/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 ust. 4 dodaje się tiret w brzmieniu:

"- »pozostałość pestycydów« oznacza pozostałość środków ochrony roślin w przetworzonej żywności na bazie zbóż i odżywkach dla dzieci, zgodnie z definicją w art. 2 pkt 1 dyrektywy Rady 91/414/EWG(*), łącznie z ich metabolitami oraz produktami powstającymi w wyniku ich rozkładu lub reakcji,

______

(*) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1."

2. Artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1. Przetworzona żywność na bazie zbóż i odżywki dla dzieci nie zawierają żadnej substancji w takiej ilości, która mogłaby narazić na niebezpieczeństwo zdrowie niemowląt i małych dzieci. Należy niezwłocznie ustanowić najwyższe dopuszczalne poziomy.

2. Przetworzona żywność na bazie zbóż i żywność dla dzieci nie mogą zawierać pozostałości poszczególnych pestycydów o poziomach przekraczających 0,01 mg/kg, z wyjątkiem tych substancji, dla których ustalono specjalne poziomy w załączniku VII, w którym to przypadku zastosowanie mają te specjalne poziomy.

Powyższe poziomy mają zastosowanie do przetworzonej żywność na bazie zbóż i żywności dla dzieci w postaci gotowej do spożycia lub w postaci odtworzonej zgodnie z instrukcjami producenta.

Do określania poziomów pozostałości pestycydów przyjmuje się ogólnie akceptowane standardowe metody analityczne.

3. Pestycydy wymienione w załączniku VIII nie mogą być stosowane w produktach rolnych przeznaczonych do produkcji przetworzonej żywności na bazie zbóż i odżywkach dla dzieci.

4. W razie potrzeby ustala się kryteria mikrobiologiczne."

3. Dodaje się załączniki VII i VIII w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK VII

Szczególne najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów w przetworzonej żywności na bazie zbóż i w odżywkach dla dzieci.

Nazwa związku chemicznego

Maksymalny limit pozostałości(*)

(*) Zastosowana metoda analityczna podlega zatwierdzeniu oraz powinna mieć

taką granicę wykrywalności, aby umożliwiać wykrycie substancji

o ustalonym maksymalnym limicie pozostałości.

ZAŁĄCZNIK VIII

Pestycydy które nie mogą być stosowane w produktach rolnych przeznaczonych do produkcji przetworzonej żywności na bazie zbóż i w odżywkach dla dzieci.

Nazwa związku chemicznego

"

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 30 czerwca 2000 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne o których mowa, stosuje się w taki sposób, aby:

a) dopuszczały handel produktami odpowiadającymi niniejszej dyrektywie nie później niż do dnia 30 czerwca 2000 r.;

b) zabraniały handlu produktami, które nie są zgodne z niniejszą dyrektywą, z mocą od dnia 1 lipca 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 27.

(2) Dz.U. L 48 z 19.2.1997, str. 20.

(3) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17.

(4) Dz.U. L 167 z 12.6.1998, str. 23.

(5) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(6) Dz.U. L 184 z 12.7.1997, str. 33.

(7) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(8) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.

(9) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(10) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(11) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(12) Dz.U. L 21 z 28.1.1999, str. 21.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.124.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/39/WE zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci
Data aktu: 06/05/1999
Data ogłoszenia: 18/05/1999
Data wejścia w życie: 07/06/1999, 01/05/2004