Decyzja 1998/685/WE dotycząca zawarcia Konwencji o transgranicznych skutkach wypadków przemysłowych

DECYZJA RADY
z dnia 23 marca 1998 r.
dotycząca zawarcia Konwencji o transgranicznych skutkach wypadków przemysłowych

(98/685/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 grudnia 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 130s ust. 1 wraz z art. 228 ust. 2 zdanie pierwsze i art. 228 ust. 3 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja uczestniczyła w imieniu Wspólnoty w negocjacjach mających na celu zawarcie Konwencji o transgranicznych skutkach wypadków przemysłowych; Konwencja została podpisana w imieniu Wspólnoty w Helsinkach dnia 18 marca 1992 r.;

Konwencja ma na celu ochronę ludzi i środowiska przed wypadkami przemysłowymi mogącymi spowodować skutki transgraniczne oraz wspieranie aktywnej współpracy międzynarodowej między Umawiającymi się Stronami przed takimi wypadkami, w ich trakcie i po nich;

zawarcie Konwencji wchodzi w zakres uczestnictwa Wspólnoty w międzynarodowych środkach mających na celu ochronę środowiska, zalecanych przez piąty program działań w dziedzinie środowiska, którego ogólne podejście zostało zatwierdzone przez Radę i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zebranych w Radzie, w ich rezolucji z dnia 1 lutego 1993 r.(3);

zgodnie z zasadami określonymi w art. 130r Traktatu, kontrola zagrożeń poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych stanowi sprawę najwyższej wagi dla wszystkich Państw Członkowskich ze względu na transgraniczny charakter skutków poważnych awarii z udziałem takich substancji dla środowiska i dla zdrowia ludzi;

dyrektywa Rady 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 r. w sprawie niebezpieczeństwa poważnych awarii powodowanych przez określone działania przemysłowe(4) i dyrektywa Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi(5) mają na celu zapobieganie poważnym awariom i ograniczenie ich skutków dla człowieka i dla środowiska; dyrektywy te zawierają przepisy dotyczące współpracy transgranicznej;

z tego względu jest konieczne by Wspólnota zatwierdziła Konwencję;

dla niektórych substancji, mianowicie bromu, metanolu, tlenu i substancji niebezpiecznych dla środowiska ilości progowe określone w dyrektywie 96/82/WE różnią się od podanych w części I załącznika I do Konwencji;

nie będzie możliwe by Wspólnota stosowała wymienione wyżej ilości progowe dla wymienionych wcześniej substancji; z tego względu należy określić zastrzeżenia by możliwe było zatwierdzenie Konwencji;

aby Konwencja weszła w życie bezzwłocznie konieczne jest by Państwa Członkowskie będące jej sygnatariuszami przeprowadziły swoje procedury ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia Konwencji najszybciej, jak to możliwe, w celu umożliwienia Wspólnocie i Państwom Członkowskim złożenie ich dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia lub zatwierdzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Konwencja o transgranicznych skutkach wypadków przemysłowych zostaje niniejszym zatwierdzona w imieniu Wspólnoty pod warunkiem zastrzeżeń zamieszczonych w załączniku I do niniejszej decyzji.

Tekst Konwencji załączony jest do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady jest upoważniony do wyznaczenia osób umocowanych do złożenia w imieniu Wspólnoty dokumentu zatwierdzenia Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych, zgodnie z art. 28 Konwencji. Podczas składania dokumentu zatwierdzenia i zastrzeżeń określonych w załączniku I, ta osoba(-y) złoży(-ą) deklarację kompetencji zawartą w załączniku II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 1998 r.

W imieniu Rady
M. MEACHER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 267 z 3.9.1997, str. 60.

(2) Dz.U. C 339 z 10.11.1997, str. 26.

(3) Dz.U. C 138 z 17.5.1993, str. 1.

(4) Dz.U. L 230 z 5.8.1982, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 1994 r.

(5) Dz.U. L 10 z 14.1.1997, str. 13.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZASTRZEŻENIA

Państwa Członkowskie Wspólnoty Europejskiej, we wzajemnych stosunkach, będą stosować Konwencję zgodnie z wewnętrznymi przepisami wspólnotowymi.

Dlatego też Wspólnota zastrzega sobie prawo:

i) w odniesieniu do ilości progowych wymienionych w części I nr 3, 4 i 5 załącznika I do Konwencji, do stosowania ilości progowych 100 ton dla bromu (substancja bardzo toksyczna), 5.000 ton dla metanolu (substancja toksyczna) i 2.000 ton dla tlenu (substancja utleniająca);

ii) w odniesieniu do ilości progowych wymienionych w części I nr 8 załącznika I do Konwencji, do stosowania ilości progowych 500 ton (oznaczenie ryzyka R 50-53(*):

"substancje bardzo toksyczne dla organizmów wodnych, które mogą powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym") i 2.000 ton (oznaczenie ryzyka R 51-53(*): "substancje toksyczne dla organizmów wodnych, które mogą powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym") dla substancji niebezpiecznych dla środowiska.

______

(*) Substancje sklasyfikowane zgodnie z dyrektywą Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/56/WE (Dz.U. L 236 z 18.9.1996, str. 35).

ZAŁĄCZNIK  II

DEKLARACJA WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ NA PODSTAWIE ART. 29 UST. 4 KONWENCJI O TRANSGRANICZNYCH SKUTKACH WYPADKÓW PRZEMYSŁOWYCH; DOTYCZĄCA KOMPETENCJI

Zgodnie z Traktatem WE cele i zasady wspólnotowej polityki ochrony środowiska mają w szczególności na celu zachowanie i ochronę jakości środowiska naturalnego i zdrowia ludzi poprzez działania zapobiegawcze. Podczas realizacji tych celów Rada przyjęła dyrektywę Rady 82/501/EWG z dnia 24 czerwca 1982 r. w sprawie niebezpieczeństwa poważnych awarii powodowanych przez określone działania przemysłowe, która została zastąpiona dyrektywą Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi. Instrumenty te mają na celu zapobieganie zagrożeniom poważnymi awariami przemysłowymi z udziałem substancji niebezpiecznych oraz ograniczenie ich skutków dla człowieka i środowiska oraz obejmują kwestie podlegające Konwencji o transgranicznych skutkach wypadków przemysłowych. Wspólnota poinformuje depozytariusza o każdej zmianie dyrektywy i wszelkich dalszych odpowiednich zmianach w dziedzinie objętej Konwencją.

W odniesieniu do stosowania Konwencji, Wspólnota oraz jej Państwa Członkowskie ponoszą odpowiedzialność w zakresie swoich odpowiednich kompetencji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024