Decyzja 98/500/WE w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 1998 r.
w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim

(notyfikowana jako dokument nr C(1998) 2334)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/500/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 sierpnia 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 118b Traktatu stanowi, że Komisja podejmuje starania mające na celu rozwój dialogu między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, co mogłoby, jeśli takie byłoby życzenie obu stron, prowadzić do nawiązania stosunków opartych na porozumieniu;

pkt 12 Wspólnotowej Karty Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników stanowi, że pracodawcy lub organizacje pracodawców z jednej, a organizacje pracowników z drugiej strony powinny mieć prawo do negocjowania i zawierania układów zbiorowych na warunkach określonych w ustawodawstwie krajowym i praktyce. Dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, który powinien być rozwijany, może, jeżeli partnerzy uznają to za pożądane, doprowadzić do powstania stosunków umownych, zwłaszcza na szczeblu międzyzawodowym i sektorowym;

Komisja w odpowiedzi na komunikat z dnia 18 września 1996 r. dotyczący rozwoju dialogu społecznego na poziomie wspólnotowym (1) uzyskała silne poparcie od wszystkich zainteresowanych stron dla swojej sugestii dotyczącej wzmocnienia sektorowego dialogu społecznego;

Parlament Europejski w rezolucji z dnia 18 lipca 1997 r. (2), odpowiadając na komunikat Komisji, wezwał do przywiązywania szczególnego znaczenia do sektorowego dialogu społecznego, skoro wpływ rozporządzenia i/lub deregulacji na zatrudnienie w sektorze gospodarki może być najlepiej oceniony w ramach dialogu sektorowego;

Komitet Ekonomiczno-Społeczny w opinii z dnia 29 stycznia 1997 r. (3), odpowiadając na komunikat Komisji stwierdził, że dialog sektorowy musi być skuteczny, sprawny i właściwie prowadzony;

sytuacja w różnych Państwach Członkowskich wyraźnie wskazuje na potrzebę aktywnego udziału partnerów dialogu społecznego w dyskusjach na temat poprawy warunków życia i pracy w ich sektorze; Komitet Dialogu Sektorowego przyłączony do Komisji jest najbardziej właściwym sposobem zapewnienia takiego udziału przez tworzenie na poziomie wspólnotowym reprezentatywnego forum dla interesów społeczno-ekonomicznych;

Komisja powinna podejmować starania w celu zapewniania, iż członkostwo i działania Komitetów Dialogu Sektorowego przyczyniają się do promowania równości kobiet i mężczyzn;

istniejące Wspólne Komitety powinny być zastąpione przez Komitety Dialogu Sektorowego; decyzje ustanawiające Wspólne Komitety powinny być uchylone,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się Komitety Dialogu Sektorowego (zwane dalej "Komitetami") w tych sektorach, w których partnerzy społeczni wspólnie występują z wnioskiem o udział w dialogu na poziomie europejskim i gdzie organizacje reprezentujące partnerów dialogu społecznego spełniają następujące kryteria:

a)
odnoszą się do poszczególnych sektorów lub kategorii i są zorganizowane na szczeblu europejskim;
b)
składają się z organizacji, które same są integralną i uznaną częścią struktur partnerów społecznych Państw Członkowskich, posiadają zdolność do negocjowania układów i reprezentują kilka Państw Członkowskich;
c)
mają właściwe struktury, aby zapewnić ich skuteczne uczestnictwo w pracach Komitetów.
Artykuł  2

Każdy Komitet dla sektora działalności, dla którego został utworzony,

a)
udziela konsultacji w sprawie rozwoju dokonującego się na poziomie wspólnotowym, mającym implikacje społeczne; oraz
b)
rozwija i promuje dialog społeczny na poziomie sektora.
Artykuł  3 1

W spotkaniach każdego Komitetu uczestniczy maksymalnie 66 przedstawicieli partnerów dialogu społecznego w jednakowej liczbie po stronie delegacji pracodawców i pracowników.

Artykuł  4

Komisja zaprasza przedstawicieli do udziału w spotkaniach Komitetów na wniosek organizacji partnerów społecznych określony w art. 1.

Artykuł  5
1.
Każdy Komitet razem z Komisją ustanawia swój własny regulamin.
2.
Komitetowi przewodniczy przedstawiciel delegacji pracodawców lub pracowników, albo na ich wspólne żądanie - przedstawiciel Komisji.
3. 2
Komitety zbierają się przynajmniej raz w roku. Zwrot kosztów podróży i pobytu otrzymuje maksymalnie 56 przedstawicieli partnerów dialogu społecznego uczestniczących w spotkaniu Komitetu.
4.
Komisja dokonuje regularnego przeglądu, w konsultacjach z partnerami społecznymi, funkcjonowania Komitetów Sektorowych i prowadzenia ich działalności w różnych sektorach.
Artykuł  6

Jeżeli Komisja poinformowała Komitet, że problem będący przedmiotem dyskusji dotyczy spraw o poufnym charakterze, członkowie Komitetu są zobowiązani, bez uszczerbku dla przepisów art. 214 Traktatu, do nieujawniania żadnych informacji uzyskanych na spotkaniach Komitetu lub jego sekretariatu.

Artykuł  7
1.
Komitety Dialogu Sektorowego zastąpią istniejące Wspólne Komitety:
a)
Wspólny Komitet ds. Transportu Morskiego ustanowiony decyzją Komisji 87/467/EWG (4);
b)
Wspólny Komitet ds. Lotnictwa Cywilnego ustanowiony decyzją Komisji 90/449/EWG (5);
c)
Wspólny Komitet ds. Żeglugi Śródlądowej ustanowiony decyzją Komisji 80/991/EWG (6);
d)
Wspólny Komitet ds. Transportu Drogowego ustanowiony decyzją Komisji 85/516/EWG (7);
e)
Wspólny Komitet ds. Kolei ustanowiony decyzją Komisji 85/13/EWG (8),
f)
Wspólny Komitet ds. Usług Telekomunikacyjnych ustanowiony decyzją Komisji 90/450/EWG (9);
g)
Wspólny Komitet ds. Problemów Społecznych Pracowników Rolnych ustanowiony decyzją Komisji 74/442/EWG (10);
h)
Wspólny Komitet ds. Problemów Społecznych Rybołówstwa Morskiego ustanowiony decyzją Komisji 74/441/EWG (11);
i)
Wspólny Komitet ds. Usług Pocztowych ustanowiony decyzją Komisji 94/595/EWG (12).

Jednakże Komitety ustanowione tymi decyzjami pełnią swoje funkcje do chwili rozpoczęcia działalności przez Komitety Dialogu Sektorowego ustanowione na mocy niniejszej decyzji, ale w żadnym przypadku nie później niż do dnia 31 grudnia 1998 r.

2.
Z zastrzeżeniem art 1, Komitet Dialogu Sektorowego zastępuje również inne nieformalne grupy robocze, przez które Komisja promowała dialog społeczny w niektórych sektorach, nie objętych decyzją Komisji ustanawiającą Wspólny Komitet.
3.
Decyzje, określone w ust. 1 lit. a)-i) tracą moc z dniem 1 stycznia 1999 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 maja 1998 r.

W imieniu Komisji
Pádraig FLYNN
Członek Komisji
_______

(1) COM(96) 448 końcowy.

(2) Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 338.

(3) Dz.U. C 89 z 19.3.1997, str. 27.

(4) Dz.U. L 253 z 4.9.1987, str. 20.

(5) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 22.

(6) Dz.U. L 297 z 6.11.1980, str. 28.

(7) Dz.U. L 317 z 28.11.1985, str. 33.

(8) Dz.U. L 8 z 10.1.1985, str. 26.

(9) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 25.

(10) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 22.

(11) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 19.

(12) Dz.U. L 225 z 31.8.1994, str. 31.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

2 Art. 5 ust. 3:

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.225.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/500/WE w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim
Data aktu: 20/05/1998
Data ogłoszenia: 12/08/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/05/1998