Decyzja 98/500/WE w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 maja 1998 r.
w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim

(notyfikowana jako dokument nr C(1998) 2334)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/500/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 sierpnia 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 118b Traktatu stanowi, że Komisja podejmuje starania mające na celu rozwój dialogu między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, co mogłoby, jeśli takie byłoby życzenie obu stron, prowadzić do nawiązania stosunków opartych na porozumieniu;

pkt 12 Wspólnotowej Karty Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników stanowi, że pracodawcy lub organizacje pracodawców z jednej, a organizacje pracowników z drugiej strony powinny mieć prawo do negocjowania i zawierania układów zbiorowych na warunkach określonych w ustawodawstwie krajowym i praktyce. Dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, który powinien być rozwijany, może, jeżeli partnerzy uznają to za pożądane, doprowadzić do powstania stosunków umownych, zwłaszcza na szczeblu międzyzawodowym i sektorowym;

Komisja w odpowiedzi na komunikat z dnia 18 września 1996 r. dotyczący rozwoju dialogu społecznego na poziomie wspólnotowym (1) uzyskała silne poparcie od wszystkich zainteresowanych stron dla swojej sugestii dotyczącej wzmocnienia sektorowego dialogu społecznego;

Parlament Europejski w rezolucji z dnia 18 lipca 1997 r. (2), odpowiadając na komunikat Komisji, wezwał do przywiązywania szczególnego znaczenia do sektorowego dialogu społecznego, skoro wpływ rozporządzenia i/lub deregulacji na zatrudnienie w sektorze gospodarki może być najlepiej oceniony w ramach dialogu sektorowego;

Komitet Ekonomiczno-Społeczny w opinii z dnia 29 stycznia 1997 r. (3), odpowiadając na komunikat Komisji stwierdził, że dialog sektorowy musi być skuteczny, sprawny i właściwie prowadzony;

sytuacja w różnych Państwach Członkowskich wyraźnie wskazuje na potrzebę aktywnego udziału partnerów dialogu społecznego w dyskusjach na temat poprawy warunków życia i pracy w ich sektorze; Komitet Dialogu Sektorowego przyłączony do Komisji jest najbardziej właściwym sposobem zapewnienia takiego udziału przez tworzenie na poziomie wspólnotowym reprezentatywnego forum dla interesów społeczno-ekonomicznych;

Komisja powinna podejmować starania w celu zapewniania, iż członkostwo i działania Komitetów Dialogu Sektorowego przyczyniają się do promowania równości kobiet i mężczyzn;

istniejące Wspólne Komitety powinny być zastąpione przez Komitety Dialogu Sektorowego; decyzje ustanawiające Wspólne Komitety powinny być uchylone,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się Komitety Dialogu Sektorowego (zwane dalej "Komitetami") w tych sektorach, w których partnerzy społeczni wspólnie występują z wnioskiem o udział w dialogu na poziomie europejskim i gdzie organizacje reprezentujące partnerów dialogu społecznego spełniają następujące kryteria:

a)
odnoszą się do poszczególnych sektorów lub kategorii i są zorganizowane na szczeblu europejskim;
b)
składają się z organizacji, które same są integralną i uznaną częścią struktur partnerów społecznych Państw Członkowskich, posiadają zdolność do negocjowania układów i reprezentują kilka Państw Członkowskich;
c)
mają właściwe struktury, aby zapewnić ich skuteczne uczestnictwo w pracach Komitetów.
Artykuł  2

Każdy Komitet dla sektora działalności, dla którego został utworzony,

a)
udziela konsultacji w sprawie rozwoju dokonującego się na poziomie wspólnotowym, mającym implikacje społeczne; oraz
b)
rozwija i promuje dialog społeczny na poziomie sektora.
Artykuł  3 1

W spotkaniach każdego Komitetu uczestniczy maksymalnie 66 przedstawicieli partnerów dialogu społecznego w jednakowej liczbie po stronie delegacji pracodawców i pracowników.

Artykuł  4

Komisja zaprasza przedstawicieli do udziału w spotkaniach Komitetów na wniosek organizacji partnerów społecznych określony w art. 1.

Artykuł  5
1.
Każdy Komitet razem z Komisją ustanawia swój własny regulamin.
2.
Komitetowi przewodniczy przedstawiciel delegacji pracodawców lub pracowników, albo na ich wspólne żądanie - przedstawiciel Komisji.
3. 2
Komitety zbierają się przynajmniej raz w roku. Zwrot kosztów podróży i pobytu otrzymuje maksymalnie 56 przedstawicieli partnerów dialogu społecznego uczestniczących w spotkaniu Komitetu.
4.
Komisja dokonuje regularnego przeglądu, w konsultacjach z partnerami społecznymi, funkcjonowania Komitetów Sektorowych i prowadzenia ich działalności w różnych sektorach.
Artykuł  6

Jeżeli Komisja poinformowała Komitet, że problem będący przedmiotem dyskusji dotyczy spraw o poufnym charakterze, członkowie Komitetu są zobowiązani, bez uszczerbku dla przepisów art. 214 Traktatu, do nieujawniania żadnych informacji uzyskanych na spotkaniach Komitetu lub jego sekretariatu.

Artykuł  7
1.
Komitety Dialogu Sektorowego zastąpią istniejące Wspólne Komitety:
a)
Wspólny Komitet ds. Transportu Morskiego ustanowiony decyzją Komisji 87/467/EWG (4);
b)
Wspólny Komitet ds. Lotnictwa Cywilnego ustanowiony decyzją Komisji 90/449/EWG (5);
c)
Wspólny Komitet ds. Żeglugi Śródlądowej ustanowiony decyzją Komisji 80/991/EWG (6);
d)
Wspólny Komitet ds. Transportu Drogowego ustanowiony decyzją Komisji 85/516/EWG (7);
e)
Wspólny Komitet ds. Kolei ustanowiony decyzją Komisji 85/13/EWG (8),
f)
Wspólny Komitet ds. Usług Telekomunikacyjnych ustanowiony decyzją Komisji 90/450/EWG (9);
g)
Wspólny Komitet ds. Problemów Społecznych Pracowników Rolnych ustanowiony decyzją Komisji 74/442/EWG (10);
h)
Wspólny Komitet ds. Problemów Społecznych Rybołówstwa Morskiego ustanowiony decyzją Komisji 74/441/EWG (11);
i)
Wspólny Komitet ds. Usług Pocztowych ustanowiony decyzją Komisji 94/595/EWG (12).

Jednakże Komitety ustanowione tymi decyzjami pełnią swoje funkcje do chwili rozpoczęcia działalności przez Komitety Dialogu Sektorowego ustanowione na mocy niniejszej decyzji, ale w żadnym przypadku nie później niż do dnia 31 grudnia 1998 r.

2.
Z zastrzeżeniem art 1, Komitet Dialogu Sektorowego zastępuje również inne nieformalne grupy robocze, przez które Komisja promowała dialog społeczny w niektórych sektorach, nie objętych decyzją Komisji ustanawiającą Wspólny Komitet.
3.
Decyzje, określone w ust. 1 lit. a)-i) tracą moc z dniem 1 stycznia 1999 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 maja 1998 r.

W imieniu Komisji
Pádraig FLYNN
Członek Komisji
_______

(1) COM(96) 448 końcowy.

(2) Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 338.

(3) Dz.U. C 89 z 19.3.1997, str. 27.

(4) Dz.U. L 253 z 4.9.1987, str. 20.

(5) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 22.

(6) Dz.U. L 297 z 6.11.1980, str. 28.

(7) Dz.U. L 317 z 28.11.1985, str. 33.

(8) Dz.U. L 8 z 10.1.1985, str. 26.

(9) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 25.

(10) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 22.

(11) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 19.

(12) Dz.U. L 225 z 31.8.1994, str. 31.

1 Art. 3:

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

2 Art. 5 ust. 3:

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.225.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/500/WE w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim
Data aktu: 20/05/1998
Data ogłoszenia: 12/08/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/05/1998