(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(98/500/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 sierpnia 1998 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 118b Traktatu stanowi, że Komisja podejmuje starania mające na celu rozwój dialogu między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, co mogłoby, jeśli takie byłoby życzenie obu stron, prowadzić do nawiązania stosunków opartych na porozumieniu;
pkt 12 Wspólnotowej Karty Socjalnych Praw Podstawowych Pracowników stanowi, że pracodawcy lub organizacje pracodawców z jednej, a organizacje pracowników z drugiej strony powinny mieć prawo do negocjowania i zawierania układów zbiorowych na warunkach określonych w ustawodawstwie krajowym i praktyce. Dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, który powinien być rozwijany, może, jeżeli partnerzy uznają to za pożądane, doprowadzić do powstania stosunków umownych, zwłaszcza na szczeblu międzyzawodowym i sektorowym;
Komisja w odpowiedzi na komunikat z dnia 18 września 1996 r. dotyczący rozwoju dialogu społecznego na poziomie wspólnotowym (1) uzyskała silne poparcie od wszystkich zainteresowanych stron dla swojej sugestii dotyczącej wzmocnienia sektorowego dialogu społecznego;
Parlament Europejski w rezolucji z dnia 18 lipca 1997 r. (2), odpowiadając na komunikat Komisji, wezwał do przywiązywania szczególnego znaczenia do sektorowego dialogu społecznego, skoro wpływ rozporządzenia i/lub deregulacji na zatrudnienie w sektorze gospodarki może być najlepiej oceniony w ramach dialogu sektorowego;
Komitet Ekonomiczno-Społeczny w opinii z dnia 29 stycznia 1997 r. (3), odpowiadając na komunikat Komisji stwierdził, że dialog sektorowy musi być skuteczny, sprawny i właściwie prowadzony;
sytuacja w różnych Państwach Członkowskich wyraźnie wskazuje na potrzebę aktywnego udziału partnerów dialogu społecznego w dyskusjach na temat poprawy warunków życia i pracy w ich sektorze; Komitet Dialogu Sektorowego przyłączony do Komisji jest najbardziej właściwym sposobem zapewnienia takiego udziału przez tworzenie na poziomie wspólnotowym reprezentatywnego forum dla interesów społeczno-ekonomicznych;
Komisja powinna podejmować starania w celu zapewniania, iż członkostwo i działania Komitetów Dialogu Sektorowego przyczyniają się do promowania równości kobiet i mężczyzn;
istniejące Wspólne Komitety powinny być zastąpione przez Komitety Dialogu Sektorowego; decyzje ustanawiające Wspólne Komitety powinny być uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) COM(96) 448 końcowy.
(2) Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 338.
(3) Dz.U. C 89 z 19.3.1997, str. 27.
(4) Dz.U. L 253 z 4.9.1987, str. 20.
(5) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 22.
(6) Dz.U. L 297 z 6.11.1980, str. 28.
(7) Dz.U. L 317 z 28.11.1985, str. 33.
(8) Dz.U. L 8 z 10.1.1985, str. 26.
(9) Dz.U. L 230 z 24.8.1990, str. 25.
(10) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 22.
(11) Dz.U. L 243 z 5.9.1974, str. 19.
(12) Dz.U. L 225 z 31.8.1994, str. 31.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1792/2006 z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.362.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.225.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 98/500/WE w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim |
| Data aktu: | 20/05/1998 |
| Data ogłoszenia: | 12/08/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/05/1998 |