uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuły 2 i 4 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3760/92 z dnia 20 grudnia 1992 r. ustanawiającego wspólnotowy system rybołówstwa i akwakultury (4) stanowią, że Rada ma określić w świetle dostępnych opinii naukowych, środki ochronne niezbędne do zapewnienia racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji - w oparciu o zasadę równowagi i trwałości - żywych zasobów morza, z uwzględnieniem między innymi oddziaływania połowów na morski ekosystem; w tym celu Rada może przyjąć środki techniczne dotyczące sprzętu połowowego i metod jego stosowania.
(2) Konieczne jest ustalenie zasad i niektórych przepisów na poziomie wspólnotowym w taki sposób, aby Państwa Członkowskie mogły zapewnić zarządzanie działalnością połowową prowadzoną przez statki pływające pod ich banderą lub w ramach ich jurysdykcji.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 894/97 (5) reguluje połowy przy użyciu pławnic.
(4) Jeśli chodzi o nakład połowowy, w odniesieniu do działalności połowowej z wykorzystaniem pławnic zanotowano w przeszłości szybki wzrost; niekontrolowana ekspansja tej działalności mogłaby obecnie zwiększyć ryzyko nadmiernego wzrostu nakładu połowowego w odniesieniu do gatunków docelowych.
(5) Artykuły 130r ust. 2 Traktatu ustala zasadę, zgodnie z którą wszystkie środki wspólnotowe muszą uwzględniać wymagania ochrony środowiska naturalnego w duchu ostrożności.
(6) Zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Wspólnoty dotyczącymi przyczyniania się do zachowania i zarządzania biologicznymi zasobami oceanów konieczne jest ścisłe uregulowanie wszelkiej ekspansji połowów prowadzonej przez statki wspólnotowe przy użyciu pławnic.
(7) Niezbędne są ograniczenia długości pławnic.
(8) Połowy przy użyciu pławnic tuńczyka, włócznika i niektórych innych gatunków powodują przyłów i ryzyko dla populacji gatunków innych niż gatunki docelowe.
(9) Ze względu na ryzyko niekontrolowanej ekspansji nakładu połowowego i brak wystarczającej selektywności pławnic ich stosowanie powinno być zabronione przy połowach tuńczyka, włócznika i niektórych innych gatunków; zmiany powinny zostać szybko wprowadzone w celu uniknięcia ryzyka ekologicznego.
(10) Statki wspólnotowe, które odławiały te gatunki przy pomocy pławnic, podlegają ograniczeniom ekonomicznym wymagającym okresu na przestawienie; połowy przy użyciu pławnic prowadzone przez te statki powinny być dozwolone do dnia 31 grudnia 2001 r.
(11) Techniczne środki ochronne w odniesieniu do połowów na Morzu Bałtyckim są ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 88/98 (6).
(12) Połowy przy użyciu pławnic powinny mieć miejsce tylko w warunkach, gdy ich stosowanie może być i rzeczywiście jest kontrolowane.
(13) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2807/83 z dnia 22 września 1983 r. ustanawiające szczegółowe zasady dla zapisu informacji dotyczących połowów dokonywanych przez Państwa Członkowskie (7) nie obejmuje wszystkich połowów przy użyciu pławnic; przepisy ogólne rozporządzenia Rady (EWG) nr 847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiającego system kontroli stosowany we wspólnej polityce rybołówstwa (8) w zakresie dzienników połowowych i deklaracji wyładunkowych nie będą stosować się do Morza Śródziemnego do dnia 1 stycznia 1999 r.
(14) W związku z tym kontrolowanie połowów przy użyciu pławnic sprawia szczególne trudności; należy ustalić szczególne przepisy dotyczące tych połowów.
(15) Skutki połowów przy użyciu pławnic muszą być poddawane stałej ocenie; należy więc gromadzić niezbędne dane.
(16) Dane z dzienników połowowych muszą być weryfikowane w odniesieniu do wielkości wyładunków, w których zakresie musi być możliwa efektywna kontrola.
(17) Państwa Członkowskie muszą dostarczać Komisji niektórych informacji niezbędnych do nadzoru na poziomie wspólnotowym kontroli, które przeprowadzają.
(18) Wszelkie uchybienie przepisom niniejszego rozporządzenia powinno podlegać sankcjom nakładanym przez Państwa Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2847/93,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1998 r.
| W imieniu Rady | |
| J. CUNNINGHAM | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 118 z 29.4.1994, str. 2.
(2) Dz.U. C 305 z 31.10.1994, str. 83.
(3) Dz.U. C 393 z 31.12.1994, str. 175.
(4) Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 1994 r.
(5) Dz.U. L 132 z 23.5.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 9 z 15.1.1998, str. 1.
(7) Dz.U. L 276 z 10.10.1983, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2945/95 (Dz.U. L 308 z 21.12.1995, str. 18).
(8) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 686/97 (Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.171.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1239/98 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 894/97 ustanawiające środki techniczne dla zachowania zasobów połowowych |
| Data aktu: | 08/06/1998 |
| Data ogłoszenia: | 17/06/1998 |
| Data wejścia w życie: | 24/06/1998, 01/05/2004, 01/07/1998 |