Rozporządzenie 1098/98 wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1098/98
z dnia 25 maja 1998 r.
wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), w szczególności jego art. 16a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 16a rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 stanowi, że jeśli powstaną nadwyżki, to Rada, działając większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, może podjąć właściwe działania w sprawie potencjału produkcyjnego; obecnie istnieją nadwyżki na rynku chmielu z przyczyn zarówno krótkoterminowych, jak i strukturalnych;

celem grup producentów jest dostosowanie produkcji do wymogów rynkowych; mogą oni wykorzystać do 20 % pomocy do stosownych środków w tym celu; zakres ich działania w tym względzie powinien zostać rozszerzony poprzez zezwolenie na tymczasowe odłogowanie lub trwałe wykarczowanie obszarów pod uprawę chmielu; środki te będą dodatkowe do środków specjalnych wymienionych w art. 7 ust. 1 lit. b) wyżej wspomnianego rozporządzenia;

warunki dotyczące produkcji i wprowadzania chmielu do obrotu, a tym samym także możliwości przetrwania sektora na rynku różnią się w zależności od Państwa Członkowskiego; z tej przyczyny decyzja o stosowaniu bądź niestosowaniu środków specjalnych powinna zostać podjęta na szczeblu zainteresowanego Państwa Członkowskiego;

można zezwolić na tymczasowe odłogowanie i/lub trwałe wykarczowanie tylko wtedy, gdy spełnione są pewne wymagania, w szczególności brak kumulacji pomocy dla obszarów tymczasowo odłogowanych oraz zobowiązanie do zmniejszenia obszarów do roku 2002; pociąga to za sobą koszty; koszty te i utrata dochodu powinny być częściowo pokrywane poprzez wypłacenie kwoty równej pomocy na hektar na ograniczony okres; w związku z tym należy zezwolić na tymczasowe przekazanie kwoty równej pomocy do takich obszarów, z których nie ma zbiorów; ze względu na efektywność nadzoru należy określić minimalną wielkość obszarów, które mogą korzystać z tych środków;

ze względu na efektywną kontrolę stosowania tych środków należy określić zakres odpowiedzialności grup producentów oraz właściwych władz Państw Członkowskich, a uprawnienie do przyjęcia szczegółowych zasad stosowania powinno być przekazane Komisji,

PRZYJMUJE NINIJESZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oprócz celów opisanych w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 grupy producentów mogą również korzystać z tymczasowego odłogowania i/lub trwałego wykarczowania jako środka wspólnego dostosowania swej produkcji do wymogów rynkowych i jej doskonalenia.

Artykuł  2
1. 1
W Państwach Członkowskich, które decydują się na tymczasowe odłogowanie i/lub trwałe wykarczowanie, producenci korzystający z tych środków mogą, począwszy od zbiorów w 1998 r. aż do zbiorów w 2004 r., otrzymać kwotę równą pomocy na obszar, gdyby był uprawiany, pod warunkiem że zobowiążą się nie rozszerzać uprawy chmielu na inne obszary swego gospodarstwa. Nie mogą otrzymywać żadnych innych form pomocy wspólnotowej do obszarów tymczasowo odłogowanych.

Obszar pod uprawę chmielu, z którego będą zbiory plonów w 2005 r., uprawiany przez grupy producentów stosujących tymczasowe odłogowanie i/lub stałe wykarczowanie, musi być mniejszy niż obszar uprawiany z myślą o zbiorach w 1997 r.

2.
Grupy producentów określą minimalny obszar pola, dla którego można złożyć wniosek o pomoc. Ten obszar minimalny nie może być mniejszy niż 0,3 ha.
3.
Grupy producentów mogą określić dodatkowe wymagania specjalne, którym muszą sprostać ich członkowie, w przypadku tymczasowego odłogowania i/lub wykarczowania.
4.
Właściwe władze muszą być poinformowane o obszarach odłogowanych tymczasowo lub wykarczowanych do dnia 31 maja roku zbiorów. Dla zbiorów w 1998 r. dane te muszą być przekazane najpóźniej do dnia 30 czerwca 1998 r. Właściwe władze sprawdzą, czy spełniono następujące wymagania:

– dla tymczasowego odłogowania - utrzymanie tyk chmielu,

– dla trwałego wykarczowania - usunięcie tyk chmielu,

– trwałe porośnięcie trawą w celu poprawy żyzności gleby.

Artykuł  3

Komisja przyjmie szczegółowe reguły wykonawcze niniejszego rozporządzenia zgodnie z procedurą określoną w art. 20 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71.

Artykuł  4 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Stosuje się, począwszy od zbiorów w 1998 r. aż do zbiorów plonów w 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 1998 r.

W imieniu Rady
J. CUNNINGHAM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/97 (Dz.U. L 208 z 2.8.1997, str. 1).

1 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2151/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.327.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2321/2003 z dnia 17 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.345.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2004 r.

2 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2151/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.327.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2321/2003 z dnia 17 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.345.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.157.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1098/98 wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu
Data aktu: 25/05/1998
Data ogłoszenia: 30/05/1998
Data wejścia w życie: 02/06/1998, 01/01/1998, 01/05/2004