Rozporządzenie 1098/98 wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1098/98
z dnia 25 maja 1998 r.
wprowadzające tymczasowe środki specjalne dla chmielu

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71 z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), w szczególności jego art. 16a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 16a rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 stanowi, że jeśli powstaną nadwyżki, to Rada, działając większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, może podjąć właściwe działania w sprawie potencjału produkcyjnego; obecnie istnieją nadwyżki na rynku chmielu z przyczyn zarówno krótkoterminowych, jak i strukturalnych;

celem grup producentów jest dostosowanie produkcji do wymogów rynkowych; mogą oni wykorzystać do 20 % pomocy do stosownych środków w tym celu; zakres ich działania w tym względzie powinien zostać rozszerzony poprzez zezwolenie na tymczasowe odłogowanie lub trwałe wykarczowanie obszarów pod uprawę chmielu; środki te będą dodatkowe do środków specjalnych wymienionych w art. 7 ust. 1 lit. b) wyżej wspomnianego rozporządzenia;

warunki dotyczące produkcji i wprowadzania chmielu do obrotu, a tym samym także możliwości przetrwania sektora na rynku różnią się w zależności od Państwa Członkowskiego; z tej przyczyny decyzja o stosowaniu bądź niestosowaniu środków specjalnych powinna zostać podjęta na szczeblu zainteresowanego Państwa Członkowskiego;

można zezwolić na tymczasowe odłogowanie i/lub trwałe wykarczowanie tylko wtedy, gdy spełnione są pewne wymagania, w szczególności brak kumulacji pomocy dla obszarów tymczasowo odłogowanych oraz zobowiązanie do zmniejszenia obszarów do roku 2002; pociąga to za sobą koszty; koszty te i utrata dochodu powinny być częściowo pokrywane poprzez wypłacenie kwoty równej pomocy na hektar na ograniczony okres; w związku z tym należy zezwolić na tymczasowe przekazanie kwoty równej pomocy do takich obszarów, z których nie ma zbiorów; ze względu na efektywność nadzoru należy określić minimalną wielkość obszarów, które mogą korzystać z tych środków;

ze względu na efektywną kontrolę stosowania tych środków należy określić zakres odpowiedzialności grup producentów oraz właściwych władz Państw Członkowskich, a uprawnienie do przyjęcia szczegółowych zasad stosowania powinno być przekazane Komisji,

PRZYJMUJE NINIJESZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oprócz celów opisanych w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 grupy producentów mogą również korzystać z tymczasowego odłogowania i/lub trwałego wykarczowania jako środka wspólnego dostosowania swej produkcji do wymogów rynkowych i jej doskonalenia.

Artykuł  2
1. 1
W Państwach Członkowskich, które decydują się na tymczasowe odłogowanie i/lub trwałe wykarczowanie, producenci korzystający z tych środków mogą, począwszy od zbiorów w 1998 r. aż do zbiorów w 2004 r., otrzymać kwotę równą pomocy na obszar, gdyby był uprawiany, pod warunkiem że zobowiążą się nie rozszerzać uprawy chmielu na inne obszary swego gospodarstwa. Nie mogą otrzymywać żadnych innych form pomocy wspólnotowej do obszarów tymczasowo odłogowanych.

Obszar pod uprawę chmielu, z którego będą zbiory plonów w 2005 r., uprawiany przez grupy producentów stosujących tymczasowe odłogowanie i/lub stałe wykarczowanie, musi być mniejszy niż obszar uprawiany z myślą o zbiorach w 1997 r.

2.
Grupy producentów określą minimalny obszar pola, dla którego można złożyć wniosek o pomoc. Ten obszar minimalny nie może być mniejszy niż 0,3 ha.
3.
Grupy producentów mogą określić dodatkowe wymagania specjalne, którym muszą sprostać ich członkowie, w przypadku tymczasowego odłogowania i/lub wykarczowania.
4.
Właściwe władze muszą być poinformowane o obszarach odłogowanych tymczasowo lub wykarczowanych do dnia 31 maja roku zbiorów. Dla zbiorów w 1998 r. dane te muszą być przekazane najpóźniej do dnia 30 czerwca 1998 r. Właściwe władze sprawdzą, czy spełniono następujące wymagania:

– dla tymczasowego odłogowania - utrzymanie tyk chmielu,

– dla trwałego wykarczowania - usunięcie tyk chmielu,

– trwałe porośnięcie trawą w celu poprawy żyzności gleby.

Artykuł  3

Komisja przyjmie szczegółowe reguły wykonawcze niniejszego rozporządzenia zgodnie z procedurą określoną w art. 20 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71.

Artykuł  4 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Stosuje się, począwszy od zbiorów w 1998 r. aż do zbiorów plonów w 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 1998 r.

W imieniu Rady
J. CUNNINGHAM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1554/97 (Dz.U. L 208 z 2.8.1997, str. 1).

1 Art. 2 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2151/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.327.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2321/2003 z dnia 17 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.345.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2004 r.

2 Art. 4:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2151/2002 z dnia 28 listopada 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.327.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2321/2003 z dnia 17 grudnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.345.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024