(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 1997 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 100a i 113, w związku z art. 228 ust. 2 zdanie pierwsze, art. 228 ust. 3 akapit drugi oraz art. 228 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swojej decyzji z dnia 23 października 1990 r. Rada upoważniła Komisję do wzięcia udziału w negocjacjach dotyczących zmiany Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków zatwierdzania i wzaj emnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów silnikowych, przyjętego dnia 20 marca 1958 r. w Genewie.
(2) Porozumienie z 1958 r. zostało zmienione.
(3) W wyniku wyżej wspomnianych negocjacji Wspólnota jako regionalna organizacja integracji ekonomicznej, której Państwa Członkowskie przekazały uprawnienia w zakresie objętym Porozumieniem, ma prawo stać się Umawiającą się Stroną Zrewidowanego Porozumienia.
(4) Przystąpienie do Zrewidowanego Porozumienia stanowi cel wspólnej polityki handlowej zgodnie z art. 113 Traktatu, mającej na celu usuwanie barier technicznych w handlu pojazdami silnikowymi między Umawiającymi się Stronami; zaangażowanie Wspólnoty zwiększy znaczenie prowadzonej zgodnie z tym porozumieniem działalności harmonizacyjnej i ułatwi dostęp do rynków państw trzecich; w wyniku tego zaangażowania musi zapewnić spójność między aktami prawnymi, określanymi jako "regulaminy", przyjętymi w ramach Zrewidowanego Porozumienia, a odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym.
(5) Homologacja pojazdów silnikowych oraz harmonizacja techniczna są prowadzone na podstawie dyrektyw dotyczących instalacji pojazdów, części składowych oraz poszczególnych elementów technicznych na podstawie art. 100a Traktatu dotyczącego ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego; od dnia 1 stycznia 1996 r. harmonizacja w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 jest całkowita i obowiązkowa w rozumieniu dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep 3 oraz odrębnych dyrektyw dotyczących tej kategorii pojazdów.
(6) Przystąpienie Wspólnoty do Zrewidowanego Porozumienia wymaga zmian aktów prawnych przyjętych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 189b Traktatu; z tego względu wymagana jest też zgoda Parlamentu Europejskiego.
(7) Akty prawne określane jako "regulaminy", przyjęte przez właściwe organy na podstawie Zrewidowanego Porozumienia, będą wiązać Wspólnotę po upływie sześciu miesięcy od ich notyfikacji, jeśli Wspólnota nie oznajmi swego sprzeciwu; należy więc zastrzec, że jeśli te akty prawne nie stanowią zwykłego dostosowania do postępu technicznego, to dotyczący takich aktów prawnych głos Wspólnoty powinien być poprzedzony decyzją przyjętą zgodnie z taką samą procedurą, jak zastosowana przy przystępowaniu do Zrewidowanego Porozumienia.
(8) Zakładając jednak, że przyjęcie przepisów tego typu stanowi jedynie dostosowanie do postępu technicznego, głos Wspólnoty będzie oddawany zgodnie z procedurą używaną przy technicznych dostosowaniach dyrektyw w sprawie homologacji pojazdów.
(9) Właściwe jest ustanowienie uzgodnień praktycznych w odniesieniu do zaangażowania Wspólnoty i jej Państw Członkowskich w Zrewidowanym Porozumieniu.
(10) Zrewidowane Porozumienie przewiduje uproszczoną procedurę jego zmian; należy wprowadzić formę podejmowania decyzji na poziomie wspólnotowym uwzględniającą wymagania tej procedury.
(11) Zgodnie z wymaganiami Zrewidowanego Porozumienia każda nowa Umawiająca się Strona Porozumienia ma podczas składania dokumentów dotyczących przystąpienia prawo zadeklarowania, że nie chce być związana określonymi regulaminami EKG ONZ, podając ich szczegóły; Wspólnota pragnie wykorzystać to postanowienie w celu niezwłocznego przystąpienia do regulaminów uważanych za podstawowe dla sprawnego funkcjonowania systemu homologacji pojazdów, w rozumieniu określonych wcześniej dyrektyw 70/156/EWG, 74/150/EWG 4 i 92/61/WE 5 a także, mając na uwadze ich znaczenie dla homologacji pojazdów na poziomie Wspólnoty oraz na poziomie międzynarodowym, zbadać w poszczególnych przypadkach zakres kolejnych przystąpień do pozostałych regulaminów.
(12) Zgodnie z art. 1 ust. 6 Zrewidowanego Porozumienia przystąpienie to nie narusza prawa zaprzestania stosowania regulaminów EKG ONZ określonych w zatwierdzonym przez Wspólnotę wykazie; takie zaprzestanie stosowania będzie dotyczyć w szczególności przypadków, kiedy Wspólnota przyjmuje bardziej rygorystyczne wartości dopuszczalne dla emisji zanieczyszczeń i hałasu, a odnośne regulaminy EKG ONZ nie zostały odpowiednio zmienione.
(13) W przypadku gdy Wspólnota nie przystępuje do wszystkich regulaminów EKG ONZ, a tylko ich określonego wykazu uważanego za zasadniczy dla funkcjonowania procedury homologacji pojazdów, te Państwa Członkowskie które przystąpiły do regulaminów, które nie zostały przejęte przez Wspólnotę, powinny móc nadal stosować i rozwijać te regulaminy.
(14) Zgodnie z art. 234 Traktatu Państwa Członkowskie powinny zapewnić, że nie ma obecnie sprzeczności między podpisanymi uprzednio regulaminami EKG ONZ, do których Wspólnota nie przystępuje, a odpowiednim aktualnym prawodawstwem wspólnotowym.
(15) Podpisanie regulaminu EKG ONZ przez Państwa Członkowskie nie powinno być sprzeczne z przepisami dyrektyw 70/156/EWG, 74/150/EWG oraz 92/61/EWG i powinno uwzględniać procedury dyrektywy Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i uregulowań technicznych 6 .
(16) Zgodnie z regułami wspólnotowymi, wprowadzanie w życie zobowiązań wynikających z art. 2, 4 i 5 Zrewidowanego Porozumienia jest sprawą Państw Członkowskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.346.78 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 97/836/WE w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań |
| Data aktu: | 27/11/1997 |
| Data ogłoszenia: | 17/12/1997 |
| Data wejścia w życie: | 27/11/1997, 01/05/2004 |