Rozporządzenie 2405/97 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2125/95 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na grzyby zakonserwowane z rodzaju Agaricus

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2405/97
z dnia 3 grudnia 1997 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2125/95 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na grzyby zakonserwowane z rodzaju Agaricus

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 15 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3066/95 z dnia 22 grudnia 1995 r. ustanawiające niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne i przewidujące dostosowanie, jako środka autonomicznego i przejściowego, niektórych koncesji rolnych przewidzianych w Układach Europejskich, w celu uwzględnienia Porozumienia w sprawie rolnictwa zawartego w trakcie wielostronnych negocjacji handlowych Rundy Urugwajskiej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1595/97(4), w szczególności jego art. 8,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2125/95(5), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2723/95(6), określa kontyngenty do rozdysponowania między tradycyjnymi i nowymi importerami oraz definiuje obydwie kategorie importerów; doświadczenie kilku lat stosowania systemu pokazuje, że kryteria kwalifikujące powinny być bardziej rygorystyczne w celu ograniczenia wniosków do przedsiębiorstw, które przywożą i wywożą przetwory owocowe i warzywne; przed zastosowaniem tego nowego przepisu w stosunku do importerów tradycyjnych powinien obowiązywać okres przejściowy;

w świetle nowych ilości podanych odpowiednio w załącznikach VI, II i V do rozporządzenia (WE) nr 3066/95, załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 2125/95 powinien być zmieniony w celu dostosowania kontyngentów na grzyby zakonserwowane przyznanych Bułgarii, Polsce i Rumunii; jednakże w celu utrzymania tradycyjnych harmonogramów przywozu, kontyngenty te muszą być rozliczane w ciągu roku kalendarzowego, a nie w okresach od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca, biorąc pod uwagę fakt, że dla innych państw trzecich ilości przyznane na 1997 r. były wyczerpane dnia 2 stycznia 1997 r., jak podano w rozporządzeniu (WE) nr 8/97(7);

w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 3066/95 do kontyngentu polskiego na zakonserwowane grzyby z rodzaju Agaricus dodano produkty objęte kodem CN 0711 90 60, obejmujące niektóre zakonserwowane grzyby, które nie są z rodzaju Agaricus; rozporządzenie (WE) nr 2125/95 powinno zostać zmienione, aby produkty te mogły być również przywożone po preferencyjnej stawce celnej;

decyzja nr 1/97 Rady Stowarzyszenia, stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Republiką Bułgarii(8), Polską(9) i Rumunią(10) z drugiej strony, zmienia protokół 4 Układów Europejskich z Bułgarią(11), Polską(12) i Rumunią(13) z mocą obowiązująca odpowiednio od dnia 1 stycznia, dnia 1 lipca i dnia 31 stycznia 1997 r.; dowód pochodzenia przywożonych produktów powinien zostać odpowiednio zmieniony;

niektóre nieważne przepisy przejściowe rozporządzenia (WE) nr 2125/95 powinny zostać skreślone;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2125/95 wprowadza się następujące zmiany:

1) W tytule skreśla się "z rodzaju Agaricus";

2) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Otwiera się kontyngenty taryfowe wykazane w załączniku I na grzyby zakonserwowane zrodzaju Agaricus objętekodami CN 0711 90 40, 2003 10 20 i 2003 10 30 oraz grzyby zakonserwowane z innych rodzajów objęte kodem CN 0711 90 60, pochodzące z Polski, na warunkach ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.

2. Stosowana stawka celna wynosi 12 % ad valorem dla produktów objętych kodem CN 0711 90 40 (nr seryjny 09.4062) oraz 23 % w przypadku produktów objętych kodami CN 2003 10 20 i 2003 10 30 (nr seryjny 09.4063). Jednakże w przypadku wyżej wymienionych produktów pochodzących z Bułgarii (nr seryjny 09.4725), Polski (nr seryjny 09.4821) lub Rumunii (nr seryjny 09.4726) oraz produktów objętych kodem CN 0711 90 60 (nr seryjny 09.4821) pochodzących z Polski stosuje się jednolitą stawkę 8,4 %.

3. Dla produktów przywożonych między dniem1 lipca a dniem 31 grudnia 1997 r. zastosowanie stawki 8,4 % w przypadku produktów objętych kodem CN 0711 90 60 pochodzących z Polski nie podlega warunkowi określonemu w art. 2 ust. 1. Jednakże w celu zastosowania tej stawki, wniosek musi być złożony przed dniem 31 stycznia 1998 r.";

3) W art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku krajów innych niż Bułgaria, Polska i Rumunia, kontyngenty przydziela się krajom dostawców zgodnie z załącznikiem I, z wyjątkiem części kontyngentów, która tworzy rezerwę. Przydział może podlegać dostosowaniom, na podstawie informacji na temat ilości, dla których zostały wydane pozwolenia na dzień 30 czerwca.";

4) W art. 2 skreśla się ust. 3;

5) W art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zarówno ilości przydzielone dla Chin, jak i te przydzielone zgodnie z załącznikiem I innym krajom oprócz Chin, podlegają następującemu podziałowi:

a) 85 % dla importerów tradycyjnych.

Wyrażenie »importerzy tradycyjni« oznacza importerów, którzy otrzymali pozwolenia na przywóz zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 3107/94 lub niniejszym rozporządzeniem, na każdy rok w czasie ostatnich trzech lat kalendarzowych oraz, którzy przywozili produkty określone w art. 1 ust. 1 przez przynajmniej dwa lata, z trzech ostatnich lat kalendarzowych. Od dnia 1 stycznia 1999 r. importerzy muszą również dostarczyć dowód, że przywieźli i/lub wywieźli w ciągu roku poprzedzającego ich wniosek, co najmniej 100 ton przetworów owocowych i warzywnych określonych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96(*);

b) 15 % dla nowych importerów.

Wyrażenie »nowi importerzy« oznacza importerów nieokreślonych w lit. a), będących podmiotami gospodarczymi, osobami fizycznymi lub prawnymi, pojedynczymi osobami lub grupami, którzy przywieźli i/lub wywieźli w każdym z dwóch ostatnich lat, co najmniej 50 ton przetworów owocowych i warzywnych określonych w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96. Spełnienie tego warunku potwierdzane jest wpisem w rejestrze handlowym prowadzonym przez Państwo Członkowskie lub jakimkolwiek innym dowodem zatwierdzonym przez dane Państwo Członkowskie oraz dowodem przywozu i/lub wywozu. W przypadku gdy importerzy omawianej kategorii uzyskali pozwolenie na przywóz zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w poprzednim roku kalendarzowym, muszą oni przedstawić dowód wprowadzenia do swobodnego obrotu, na własny rachunek, co najmniej 50 % przydzielonych im ilości.

______

(*) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.".

6) W art. 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Bez względu na przepisy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 3719/88, prawa należne z tytułu pozwoleń na przywóz nie są przenoszalne.";

7) W art. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Pole 20 wniosków o udzielenie pozwolenia na przywóz zawiera jedno z następujących sformułowań, stosownie do przypadku:

- »Pozwolenie wnioskowane zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2125/95«,

lub

- »Pozwolenie wnioskowane zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2125/95«";

8) W art. 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wnioski o udzielenie pozwolenia, składane przez importerów tradycyjnych, określonych w art. 4 ust. 1 lit. a) nie mogą odnosić się, w żadnym sześciomiesięcznym okresie, do ilości przekraczającej 60 % średnich rocznych ilości przywozowych zrealizowanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 3107/94 lub niniejszym rozporządzeniem w ciągu trzech poprzednich lat kalendarzowych.";

9) W art. 10 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zgodnie z protokołem 4 Układów Europejskich, produkty pochodzące z Bułgarii, Polski i Rumunii zostają dopuszczone do swobodnego obrotu we Wspólnocie po przedstawieniu świadectwa. 1 EUR, wydanego przez władze tych państw lub złożeniu przez eksportera deklaracji lub po przedstawieniu faktury.";

10) W art. 11 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W polu 8 wniosków o udzielenie pozwolenia i pozwoleń na przywóz ujmuje się kraj pochodzenia, a wyraz »tak« musi być oznaczony krzyżykiem.";

11) Załącznik I zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 1997 r. z wyjątkiem art. 1 ust. 5-8 i 10, które stosuje się od dnia 1 stycznia 1998 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 grudnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.

(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1997, str. 1.

(3) Dz.U. L 328 z 30.12.1995, str. 31.

(4) Dz.U. L 216 z 8.8.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 212 z 12.9.1995, str. 16.

(6) Dz.U. L 283 z 25.11.1995, str. 12.

(7) Dz.U. L 4 z 8.1.1997, str. 3.

(8) Dz.U. L 134 z 24.5.1997, str. 1.

(9) Dz.U. L 221 z 11.8.1997, str. 1.

(10) Dz.U. L 54 z 24.2.1997, str. 1.

(11) Dz.U. L 358 z 31.12.1994, str. 3.

(12) Dz.U. L 348 z 31.12.1994, str. 2.

(13) Dz.U. L 357 z 31.12.1994, str. 2.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK I

Przydział określony w art. 2 (waga netto po odsączeniu)

(tony)

Kraje dostawców Od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia 1997 r. Od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 1998 r. Od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 1999 r. Od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2000 r. Od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia następnych lat
Bułgaria 770 1.575 1.645 1.715 1.750
Polska(1) 19.140 39.150 40.890 42.630 43.500
Rumunia 220 450 470 490 500
Chiny 0 22.750 22.750 22.750 22.750
Inne 0 3.290 3.290 3.290 3.290
Rezerwa 0 1.000 1.000 1.000 1.000
Razem 20.130 68.215 70.045 71.875 72.790
(1) Łącznie z produktami objętymi kodem CN 0711 90 60."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.332.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2405/97 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2125/95 otwierające i ustalające zarządzanie kontyngentami taryfowymi na grzyby zakonserwowane z rodzaju Agaricus
Data aktu: 03/12/1997
Data ogłoszenia: 04/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/1997, 01/01/1998, 01/07/1997