Decyzja 97/808/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do wykładzin podłogowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 listopada 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do wykładzin podłogowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/808/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 grudnia 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwoma procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy, z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, za pomocą których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 ii), a procedura, określona art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów określonych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów określonych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzona w Brukseli, dnia 20 listopada 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 31.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Wykładziny podłogowe

Wyroby wykładzinowe podłogowe twarde do zastosowań zewnętrznych i wykańczania dróg (płyty chodnikowe, włącznie z bloczkami fundamentowymi, płyty chodnikowe kamienne, krawężniki, bloczki, elementy lamp chodnikowych, samowykańczalne pokrycia blach; twarde płyty podłogowe, płytki łupkowe, płytki, mozaika, płytki kamienne, płytki lastrykowe, ekspandowane metalowe lub kratowe pokrycia podłóg, kratki podłogowe).

Wyroby wykładzinowe podłogowe twarde do zastosowań wewnętrznych, włącznie z pomieszczeniami dla transportu publicznego, w formie części składowych (płyty chodnikowe, płytki, mozaika, parkiet, pokrycie siatki lub arkusza, kratki podłogowe, wykładziny laminowane podłogowe, wyroby drewnopochodne) i wyroby w postaci układów nośnych, wprowadzone na rynek jako zestawy (podnoszone podłogi dojazdowe, podłogi szczelinowe) o klasach innych niż te określone w załączniku II.

Wykładziny podłogowe sprężynujące i tekstylne do zastosowań wewnętrznych w postaci jednorodnych i niejednorodnych pokryć podłogowych sprężynujących dostarczane w formie płytek, arkuszy lub rulonów (wykładzina podłogowa tekstylna, włącznie z płytkami; arkusze plastikowe lub gumowe (wykładziny podłogowe aminoplastowe termoutwardzalne); linoleum i korek; arkusze antystatyczne, płytki podłogowe luźno układane, wykładziny podłogowe sprężynujące laminowane); o klasach innych niż te określone w załączniku II.

Wykładziny podłogowe sprężynujące i tekstylne do zastosowań zewnętrznych w postaci jednorodnych i niejednorodnych pokryć podłogowych dostarczanych zarówno w płytkach, jak w arkuszach lub rulonach (wykładziny podłogowe tekstylne, włącznie z płytkami, arkuszami plastikowymi i gumowymi (wykładziny podłogowe aminoplastowe termoutwardzalne); linoleum i korek; arkusze antystatyczne; luźno układane płytki podłogowe, wykładziny podłogowe laminatowe sprężynujące).

Materiały podłogowe wyrównujące do zastosowań zewnętrznych.

Materiały podłogowe wyrównujące do zastosowań wewnętrznych, o klasach innych niż te określone w załączniku II.

______

(1) Dz.U. L 267 z 19.10.1996, str. 23.

ZAŁĄCZNIK  II 2

Wykładziny podłogowe

Wyroby wykładzinowe podłogowe twarde do zastosowań wewnętrznych, włącznie z pomieszczeniami dla transportu publicznego w formie części składowych (płyty chodnikowe, płytki, mozaika, parkiet, pokrycie siatek lub arkuszy, kratki podłogowe, wykładziny laminowane podłogowe, wyroby drewnopochodne) i wyroby w postaci układów nośnych, umieszczane na rynku jako zestawy (podnoszone podłogi dojazdowe, podłogi szczelinowe) o klasach A1FL(1), A2FL(1), BFL(1), CFL(1).

Wykładziny podłogowe sprężynujące i tekstylne do zastosowań wewnętrznych w postaci jednorodnych i niejednorodnych pokryć podłogowych sprężynujących dostarczane zarówno postaci płytek, arkuszy lub rulonów (wykładzina podłogowa tekstylna, włącznie z płytkami; arkusze plastikowe lub gumowe (wykładziny podłogowe aminoplastowe termoutwardzalne); linoleum i korek; arkusze antystatyczne, płytki podłogowe luźno układane, wykładziny podłogowe sprężynujące laminowane); o klasach A1FL(1), A2FL(1), BFL(1), CFL(1).

Materiały podłogowe wyrównujące do zastosowań wewnętrznych o klasach A1FL(1), A2FL(1), BFL(1), CFL(1).

______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 3

RODZINA WYROBÓW

WYKŁADZINY PODŁOGOWE (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/Cenelec) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyroby Zamierzone zastosowania Poziomy lub klasy Systemy zaświadczania zgodności
Wyroby wykładzinowe podłogowe do zastosowań zewnętrznych Do zastosowań zewnętrznych i 4(1)
Płyty chodnikowe (o powierzchni płaskiej lub do styku), włącznie z bloczkami brukowymi, płyty chodnikowe kamienne, krawężniki, bloczki, elementy lamp chodnikowych, samo-wykończone pokrycia blachy; twarde płyty podłogowe, płytki łupkowe, płytki, mozaika, płytki kamienne, płytki lastrykowe, ekspandowane metalowe lub kratowe pokrycia podłóg, kratki podłogowe. wykończeń drogowych, do pokrycia przejść zewnętrznych i miejsc do manewrów pojazdami.
(1) System 4: patrz. załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ii)

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/109/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

RODZINA PRODUKTÓW WYKŁADZINY PODŁOGOWE (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku produktów i ich planowanego wykorzystania wymienionych poniżej CEN/CENELEC są zobowiązane do wyszczególnienia następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych zharmonizowanych normach:

Produkty Planowane wykorzystanie Poziomy lub klasy Reakcja na działanie ognia Systemy zaświadczania zgodności
Sztywne wyroby posadzkowe

(A) Komponenty

Elementy drogowe,

płytki, mozaiki,

parkiet, przekrycie z

Do zastosowań wewnętrznych, łącznie z pomieszczeniami dla transportu A1FL(1) - A2FL(1) - BFL(1) - CFL(1) 1(2)
siatek i płyt, kraty

podłogowe, laminowane

sztywne materiały

posadzkowe, wyroby

drewnopochodne

(B) Elementy nośne

publicznego A1FL(3) - A2FL(3) - BFL(3) - CFL(3) - DFL - EFL 3(4)
występujące w zestawach

Stropy szczelinowe,

podłogi podniesione

(A1FL do EFL)(5), FFL 4(6)
Elastyczne i włókiennicze materiały podłogowe

Jednorodne i niejednorodne pokrycia podłogowe elastyczne dostępne w

Do zastosowań wewnętrznych A1FL(1) - A2FL(1) - BFL(1) - CFL(1) 1(2)
postaci płytek, płyt albo w rolkach (włókiennicze pokrycia podłogowe włącznie z płytkami); płyty z tworzyw sztucznych lub gumy (materiały podłogowe z A1FL(3) - A2FL(3) - BFL(3) - CFL(3) - DFL - EFL 3(4)
tworzyw aminowych termoutwardzalnych); linoleum, korek; płyty antystatyczne; płytki podłogowe luźne; materiały podłogowe laminowane elastyczne (A1FL do EFL)(5), FFL 4(6)
Elastyczne i włókiennicze materiały podłogowe

Jednorodne i niejednorodne elastyczne pokrycia podłogowe dostępne w postaci płytek, płyt albo w rolkach; włókiennicze pokrycia podłogowe, w tym płytki; płyty z tworzyw sztucznych lub gumy (materiały podłogowe z tworzyw aminowych termoutwardzalnych); linoleum, korek; płyty antystatyczne; płytki podłogowe luźne; laminowane sprężyste materiały podłogowe

Do zastosowań zewnętrznych - 4(6)
Materiały podłogowe wyrównujące Do zastosowań wewnętrznych A1FL(1) - A2FL(1) - BFL(1) - CFL(1) 1(2)
A1FL(3) - A2FL(3) - BFL(3) - CFL(3) - DFL - EFL 3(4)
(A1FL do EFL)(5), FFL 4(6)
Do zastosowań zewnętrznych - 4(6)
(1) Produkty/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na

działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w

procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających

działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

(2) System 1: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 punkt i)

bez badań kontrolnych próbek.

(3) Produkty/materiały nieobjęte przypisem 1.
(4) System 3: Patrz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 punkt

ii), w drugim przypadku.

(5) Produkty/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. produkty/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE (Dz.U. L 267 z 19.10.1996, str. 23)).

(6) System 4: Patrz dyrektywa 89/106/EWG sekcja 2 punkt ii) załącznika III,

w trzecim przypadku.

Specyfikacja systemu zaświadczenia zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych produktu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno państwo członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości produktu (patrz: art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów wyjaśniających). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości produktu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 1999/453/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.178.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 1999 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

2 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 1999/453/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.178.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 1999 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

3 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 1999/453/WE z dnia 18 czerwca 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.178.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 czerwca 1999 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/190/WE z dnia 1 marca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.66.47) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.331.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/808/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w odniesieniu do wykładzin podłogowych
Data aktu: 20/11/1997
Data ogłoszenia: 03/12/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/11/1997