Decyzja 97/740/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów murarskich i wyrobów pokrewnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 października 1997 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów murarskich i wyrobów pokrewnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(97/740/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 listopada 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent jest niezbędnym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obydwie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a), odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej, przedstawionych w załączniku III sekcja 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b), odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 ppkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za fabryczny system kontroli produkcji, zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury zgodnie, z którą, oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 października 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wyroby murarskie i wyroby pokrewne

– bloczki murarskie kategorii II do stosowania w ścianach, słupach i ścianach działowych,

– specjalne bloczki murarskie kategorii II z materiałami izolującymi termicznie, do stosowania w ścianach i ścianach działowych, niezawarte w załączniku II,

– zaprawy murarskie wykonywane w fabryce, na podstawie receptury fabryki, do stosowania w ścianach, słupach i ścianach działowych,

– zaprawy tynkowe/wyprawowe, wykonywane w fabryce, do stosowania w ścianach, słupach, ścianach działowych, wykończeniach sufitów, oraz

– pręty, napinacze, wsporniki belek stropowych, wsporniki, kątowniki wspierające, zbrojenia spoin murowych i nadproży, do mocowania ścian murowanych, słupów i ścian działowych.

ZAŁĄCZNIK  II 1

Wyroby murarskie i wyroby pokrewne

– bloczki murarskie kategorii I do stosowania w ścianach, słupach i ścianach działowych,

– specjalne elementy konstrukcji murarskiej kategorii I lub II z wbudowanymi materiałami izolacji termicznej przyporządkowanymi klasom A1 (1), A2 (1), B (1), C (1) używanymi w ścianach i ściankach działowych podlegają przepisom w zakresie reakcji na działanie ognia, lecz jedynie w przypadku, gdy materiał ten w swym ostatecznym zastosowaniu będzie narażony na działanie ognia", i dodaje się przypis 1: "Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

– wyprodukowane w fabryce zaprawy murarskie do stosowania w ścianach, słupach i ścianach działowych.

ZAŁĄCZNIK  III 2

RODZINA WYROBÓW

WYROBY MURARSKIE I WYROBY POKREWNE (1/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) zaświadczania zgodności
Bloczki murarskie kategorii I(1) w ścianach, słupach i ścianach działowych - 2 +
Fabryczne zaprawy murarskie(2)
Bloczki murarskie katagorii II w ścianach, słupach i ścianach działowych - 4
Fabryczne zaprawy murarskie(3)
Fabryczne zaprawy tynkarskie/wyprawowe W ścianach, słupach, ścianach działowych i wykończeniach sufitów
System 2+: Zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

pierwsza możliwość, włącznie z certyfikacją fabrycznej kontroli

produkcji przez zatwierdzoną jednostkę.

System 4: Zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii),

trzecia możliwość.

(1) Bloczki o określonej średniej wytrzymałości na ściskanie z możliwością

błędu nieprzekraczającą 5 %.

(2) Zaprawy projektowane i wykonywane do uzyskania szczególnych wymagań

eksploatacyjnych.

(3) Zaprawy wykonywane z określonych proporcji składników, które mogą być

przyjmowane dla uzyskania związanych wymagań eksploatacyjnych.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzony w życie, nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada prawnych wymogów dotyczących właściwości wyrobu (zobacz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeżeli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczącej właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY MURARSKIE I WYROBY POKREWNE (2/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) System(-y) atestacji zgodności
Pręty, napinacze, wsporniki belek stropowych, wsporniki, kątowniki wspierające, zbrojenia spoin murowych i nadproży w ścianach i ścianach działowych - 3
System 3: zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii)

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzony w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada prawnych wymogów dotyczących właściwości wyrobu (zobacz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeżeli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczącej właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

WYROBY MURARSKIE I WYROBY POKREWNE (3/3)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób/wyroby Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y)(1) System(-y) zaświadczania zgodności
Bloczki murarskie w ścianach i A1(2), A2(2), B(2), C(2) 1
zawierające materiały ścianach A1(3), A2(3), B(3), C(3), D, E 3
izolujące termicznie umieszczone na powierzchni dopuszczającej możliwość wystawienia na działanie ognia działowych podlegających przepisom przeciwpożarowym (A1 to E)(4), F 4
System 1: zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt i) bez

badań audytowych próbek.

System 3: zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii)

druga możliwość.

System 4: zobacz załącznik III do dyrektywy 89/106/EWG sekcja 2 ppkt ii)

trzecia możliwość.

(1) W odniesieniu do reakcji na ogień, zobacz decyzja Komisji 2000/147/WE (Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 14).
(2) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień

jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie

produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia

lub ograniczenie materiału organicznego)

(3) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 2.
(4) Wyroby/materiały, które nie wymagają badania na reakcję na działanie

ognia (np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji

96/603/WE).

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzony w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada prawnych wymogów dotyczących właściwości wyrobu (zobacz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeżeli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczącej właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1997.299.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 97/740/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie wyrobów murarskich i wyrobów pokrewnych
Data aktu: 14/10/1997
Data ogłoszenia: 04/11/1997
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/10/1997