Wspólne działanie 96/197/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie rozwiązań dotyczących ruchu tranzytowego w portach lotniczych

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 4 marca 1996 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie rozwiązań dotyczących ruchu tranzytowego w portach lotniczych

(96/197/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając inicjatywę Republiki Francuskiej z dnia 23 lutego 1995 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

określenie warunków wjazdu oraz przemieszczania się obywateli państw trzecich na terytorium Państw Członkowskich oraz zwalczanie nielegalnej imigracji obywateli państw trzecich są przedmiotem wspólnego zainteresowania, zgodnie z art. K.1 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu;

trasa lotnicza, w szczególności gdy obejmuje wnioski o zezwolenie na wjazd lub faktyczny wjazd w trakcie tranzytu lotniskowego, stanowi istotną drogę napływu przybyszów w szczególności z punktu widzenia nielegalnego osiedlania się ich na terytorium Państw Członkowskich; należy poszukiwać sposobów poprawy kontrolowania tej trasy;

załącznik 9 do chicagowskiej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ustanawia zasadę wolnego tranzytu przez międzynarodowe obszary portów lotniczych; Państwa mogą jednak czynić wyjątki od tej ogólnej zasady, notyfikując to Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i wymagając posiadania lotniskowej wizy tranzytowej; korzystanie z tej możliwości należy w miarę możliwości ograniczać, by unikać zbędnych utrudnień dla rozwoju transportu lotniczego;

harmonizacja polityk Państw Członkowskich w tej dziedzinie jest zgodna z celami Traktatu dotyczącymi bezpieczeństwa i kontroli w odniesieniu do nielegalnej imigracji, przyczyniając się jednocześnie do harmonizacji warunków konkurencji między liniami lotniczymi a portami lotniczymi w Państwach Członkowskich;

sprawa ta nie dotyczy wiz wymaganych podczas przekraczania granic zewnętrznych Państw Członkowskich i dlatego też nie jest objęta postanowieniami art. 100c ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską; jednakże leży ona we wspólnym interesie i mogłaby być załatwiana w sposób bardziej efektywny przy zastosowania środków objętych wspólnym działaniem;

Państwom Członkowskim niedysponującym rozwiązaniami dotyczącymi wiz lotniskowych należy zapewnić czas wystarczający na ich opracowanie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego wspólnego działania "tranzytowa wiza lotniskowa (ATV)" oznacza zezwolenie udzielane obywatelom niektórych państw trzecich, w drodze wyjątku od zasady wolnego tranzytu ustanowionej w załączniku 9 do chicagowskiej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, dla tranzytu przez międzynarodowe obszary portów lotniczych Państw Członkowskich.

Artykuł  2
1.
Tranzytowa wiza lotniskowa jest wystawiana przez służby konsularne Państw Członkowskich.
2.
Warunki wydawania tranzytowych wiz lotniskowych są ustalane przez każde z Państw Członkowskich po przyjęciu przez Radę kryteriów w zakresie warunków wstępnych dla uzyskania i wydawania takich wiz.

Służby konsularne muszą w każdym przypadku zapewnić, że nie istnieje żadne zagrożenie dla bezpieczeństwa albo zagrożenie związane z nielegalną imigracją. Muszą one przede wszystkim uzyskać pewność, że wniosek o wydanie tranzytowej wizy lotniskowej jest uzasadniony na podstawie dokumentów złożonych przez osobę składająca wniosek i że dokumenty te, na tyle, na ile jest to możliwe, gwarantują jej wjazd do państwa przeznaczenia, w szczególności poprzez okazanie wizy tam, gdzie jest to wymagane.

3.
Z mocą od wejścia w życie przepisów zawartych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1683/95 z dnia 29 maja 1995 r. określającego jednolity formularz wizowy (1), Państwa Członkowskie wydają tranzytowe wizy lotniskowe stosując jednolity wzór formularza wizowego określony w tym rozporządzeniu.
Artykuł  3

Każde Państwo Członkowskie wymaga przy przekraczaniu międzynarodowego obszaru w portach lotniczych usytuowanych na jego terytorium tranzytowej wizy lotniskowej od obywateli państw trzecich objętych wspólnym wykazem załączonym do niniejszego wspólnego działania, którzy nie posiadają jeszcze wizy wjazdowej lub tranzytowej danego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  4

Państwo Członkowskie może przewidzieć wyjątki od wymogu posiadania tranzytowej wizy lotniskowej w odniesieniu do obywateli państw trzecich objętych wspólnym wykazem załączonym do niniejszego wspólnego działania, w szczególności w stosunku do:

– członków załóg statków powietrznych i morskich,

– posiadaczy paszportów dyplomatycznych, urzędowych lub służbowych,

– posiadających zezwolenie na pobyt lub równoważne dokumenty wydane przez Państwo Członkowskie,

– posiadaczy wiz wydanych przez Państwo Członkowskie lub przez państwo będące stroną Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Artykuł  5

Każde Państwo Członkowskie decyduje, czy powinno wymagać tranzytowych wiz lotniskowych od obywateli państw nie objętych wspólnym wykazem załączonym do niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  6

Każde Państwo Członkowskie określa rozwiązania dotyczące tranzytu lotniskowego stosowane wobec osób o statusie bezpaństwowców oraz uchodźców.

Artykuł  7

W ciągu 10 dni od wejścia w życie niniejszego wspólnego działania Państwa Członkowskie notyfikują innym Państwom Członkowskim i Sekretariatowi Generalnemu Rady środki podjęte na podstawie art. 4, 5 i 6. Środki te zostają opublikowane, dla informacji, w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł  8

Każdego roku Urząd Przewodniczącego Rady opracowuje sprawozdanie o postępie dokonanym w zakresie harmonizacji rozwiązań dotyczących tranzytu lotniskowego w Unii.

Rada bada każdą propozycję dotyczącą zmian w wykazie załączonym do niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  9

Niniejsze wspólne działanie nie stanowi przeszkody dla ściślejszej harmonizacji tranzytu między niektórymi Państwami Członkowskimi, rozszerzającego swój zakres poza wspólny wykaz załączony do niniejszego wspólnego działania.

Artykuł  10

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie pierwszego dnia szóstego miesiąca następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.

Jednakże w przypadku Danii, Finlandii i Szwecji wchodzi ono w życie pierwszego dnia 18 miesiąca po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1996 r.

W imieniu Rady
P. BARATTA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 164 z 14.7.1995, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Afganistan Iran
Etiopia Nigeria
Erytrea Somalia
Ghana Sri Lanka
Irak Zair

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.63.8

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 96/197/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie rozwiązań dotyczących ruchu tranzytowego w portach lotniczych
Data aktu: 04/03/1996
Data ogłoszenia: 13/03/1996
Data wejścia w życie: 01/09/1997, 01/05/2004, 01/09/1996