(96/197/WSiSW)(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 1996 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),
uwzględniając inicjatywę Republiki Francuskiej z dnia 23 lutego 1995 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
określenie warunków wjazdu oraz przemieszczania się obywateli państw trzecich na terytorium Państw Członkowskich oraz zwalczanie nielegalnej imigracji obywateli państw trzecich są przedmiotem wspólnego zainteresowania, zgodnie z art. K.1 ust. 3 lit. a) i c) Traktatu;
trasa lotnicza, w szczególności gdy obejmuje wnioski o zezwolenie na wjazd lub faktyczny wjazd w trakcie tranzytu lotniskowego, stanowi istotną drogę napływu przybyszów w szczególności z punktu widzenia nielegalnego osiedlania się ich na terytorium Państw Członkowskich; należy poszukiwać sposobów poprawy kontrolowania tej trasy;
załącznik 9 do chicagowskiej Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym ustanawia zasadę wolnego tranzytu przez międzynarodowe obszary portów lotniczych; Państwa mogą jednak czynić wyjątki od tej ogólnej zasady, notyfikując to Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i wymagając posiadania lotniskowej wizy tranzytowej; korzystanie z tej możliwości należy w miarę możliwości ograniczać, by unikać zbędnych utrudnień dla rozwoju transportu lotniczego;
harmonizacja polityk Państw Członkowskich w tej dziedzinie jest zgodna z celami Traktatu dotyczącymi bezpieczeństwa i kontroli w odniesieniu do nielegalnej imigracji, przyczyniając się jednocześnie do harmonizacji warunków konkurencji między liniami lotniczymi a portami lotniczymi w Państwach Członkowskich;
sprawa ta nie dotyczy wiz wymaganych podczas przekraczania granic zewnętrznych Państw Członkowskich i dlatego też nie jest objęta postanowieniami art. 100c ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską; jednakże leży ona we wspólnym interesie i mogłaby być załatwiana w sposób bardziej efektywny przy zastosowania środków objętych wspólnym działaniem;
Państwom Członkowskim niedysponującym rozwiązaniami dotyczącymi wiz lotniskowych należy zapewnić czas wystarczający na ich opracowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 marca 1996 r.
|
W imieniu Rady |
|
P. BARATTA |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 164 z 14.7.1995, str. 1.