Sprostowanie do rozporządzenia Rady (EURATOM, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami

Sprostowanie do rozporządzenia Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami

(Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L 292 z dnia 15 listopada 1996 r.)

(Polskie wydanie specjalne, rozdział 9, tom 1, s. 303)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 1996 r.)

1. W całym tekście, z dostosowaniem form gramatycznych:

zamiast: "przedsiębiorca",

powinno być: "podmiot gospodarczy".

2. Strona 303, motyw 4:

zamiast: "(...) akapit szósty preambuły niniejszego rozporządzenia wskazuje (...)",

powinno być: "(...) motyw szósty tego rozporządzenia wskazuje (...)".

3. Strona 303, motyw 6:

zamiast: "(...) w art. 9 ust. 2 niniejszego rozporządzenia;",

powinno być: "(...) w art. 9 ust. 2 wymienionego rozporządzenia;".

4. Strona 303, motyw 9:

zamiast: "(...) do ochrony zasadniczych interesów (...)",

powinno być: "(...) do ochrony istotnych interesów (...)".

5. Strona 304, motyw 13:

zamiast: "(...) przeprowadzania kontroli nieruchomości przedsiębiorców, którzy mogli mieć swój udział, bezpośrednio lub pośrednio, w powstaniu badanej nieprawidłowości oraz do przeprowadzania kontroli nieruchomości innych przedsiębiorców, których mogłyby one dotyczyć; w przypadku stosowania niniejszego rozporządzenia Komisja powinna zapewnić, że ci przedsiębiorcy nie podlegają (...)",

powinno być: "(...) przeprowadzania kontroli w lokalach podmiotów gospodarczych, które mogły mieć swój udział, bezpośrednio lub pośrednio, w powstaniu badanej nieprawidłowości oraz do przeprowadzania kontroli w lokalach innych podmiotów gospodarczych, których mogłyby one dotyczyć; w przypadku stosowania niniejszego rozporządzenia Komisja powinna zapewnić, aby te podmioty gospodarcze nie podlegały (...)".

6. Strona 304, motyw 14:

zamiast: "(...) warunkach, jak inspektorzy administracji krajowej; sprawozdania inspektorów Komisji podpisane, w razie potrzeby, przez krajowych inspektorów, muszą być (...) sprawozdania sporządzone przez inspektorów administracji krajowej.",

powinno być: "(...) warunkach, jak krajowi kontrolerzy; sprawozdania inspektorów Komisji podpisane, w razie potrzeby, przez krajowych kontrolerów, muszą być (...) sprawozdania sporządzone przez krajowych kontrolerów.".

7. Strona 304, art. 1 akapit pierwszy:

zamiast: "(...) ustala ogólne zasady, w rozumieniu art. 10 rozporządzenia 2988/95, stosowane do kontroli administracyjnych na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nieprawidłowościami określonymi w art. 1 ust. 2 niniejszego rozporządzenia.",

powinno być: "(...) ustala dodatkowe przepisy ogólne, w rozumieniu art. 10 rozporządzenia (WE) nr 2988/95, stosowane do kontroli administracyjnych na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nieprawidłowościami określonymi w art. 1 ust. 2 wymienionego rozporządzenia.".

8. Strona 305, art. 5 akapit trzeci:

zamiast: "(...) posiadanych przez tych przedsiębiorców, informacji o okolicznościach, których dotyczy kontrola na miejscu.",

powinno być: "(...) posiadanych przez te podmioty gospodarcze, informacji o okolicznościach, których dotyczą kontrole na miejscu i inspekcje.".

9. Strona 305, art. 6 ust. 1 akapit pierwszy zdanie drugie:

zamiast: "W kontrolach mogą (...)",

powinno być: "W kontrolach i inspekcjach mogą (...)".

10. Strona 305, art. 6 ust. 1 akapit trzeci:

zamiast: "(...) przepisów proceduralnych przewidzianych ustawą danego (...)",

powinno być: "(...) przepisów proceduralnych ustanowionych przez prawo danego (...)".

11. Strona 305, art. 7 ust. 1 akapit pierwszy:

zamiast: "Kontrolerzy Komisji mają dostęp, na takich samych warunkach, jak krajowi kontrolerzy administracyjni i w oparciu o ustawodawstwo krajowe, do wszystkich informacji i dokumentów związanych z kontrolowanymi operacjami, które są konieczne do właściwego przebiegu kontroli na miejscu oraz inspekcji. Mogą oni stosować te same materialne środki kontroli co krajowi kontrolerzy administracyjni, w tym (...)",

powinno być: "Inspektorzy Komisji mają dostęp, na takich samych warunkach jak krajowi kontrolerzy i w oparciu o ustawodawstwo krajowe, do wszystkich informacji i dokumentów związanych z kontrolowanymi operacjami, które są konieczne do właściwego przebiegu kontroli na miejscu oraz inspekcji. Mogą oni stosować te same materialne środki kontroli co krajowi kontrolerzy, w tym (...)".

12. Strona 305, art. 7 ust. 1 akapit drugi tiret pierwsze:

zamiast: "(...) przetargowa, listy płatności, raporty dzienne, wyciągi z kont bankowych,",

powinno być: "(...) przetargowa, listy płac, raporty dzienne, wyciągi z kont bankowych podmiotów gospodarczych,".

13. Strona 305, art. 8 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie:

zamiast: "(...) udział w kontroli w charakterze (...)",

powinno być: "(...) udział w kontrolach ma miejscu oraz inspekcjach w charakterze (...)".

14. Strona 305, art. 8 ust. 2:

zamiast: "Komisja informuje niezwłocznie właściwą władzę państwa członkowskiego, na którego terytorium została przeprowadzona kontrola na miejscu, o wszelkich okolicznościach lub podejrzeniach dotyczących nieprawidłowości, odnotowanych podczas kontroli lub inspekcji. W każdej sytuacji, Komisja ma obowiązek poinformować wyżej wspomnianą władzę o wynikach takich kontroli lub inspekcji.",

powinno być: "Komisja informuje niezwłocznie właściwy organ państwa członkowskiego, na którego terytorium została przeprowadzona kontrola na miejscu lub inspekcja, o wszelkich okolicznościach lub podejrzeniach dotyczących nieprawidłowości, odnotowanych podczas kontroli na miejscu lub inspekcji. W każdej sytuacji Komisja ma obowiązek poinformować wymieniony organ o wynikach takich kontroli oraz inspekcji.".

15. Strona 305, art. 8 ust 3:

zamiast: "(...) Dokumenty i materiały dodatkowe wymienione w art. 7 zostaną załączone do wspomnianego sprawozdania. Sprawozdania przygotowane w ten sposób stanowią, na takiej samej zasadzie jak sprawozdania sporządzone przez krajowych inspektorów administracyjnych, dopuszczalny dowód w postępowaniu administracyjnym lub sądowym państwa członkowskiego, jeżeli ich użycie okaże się konieczne. Sprawozdania te podlegają takim samym zasadom oceny jak sprawozdania administracyjne opracowane przez krajowych kontrolerów administracyjnych i mają taką samą wartość. Jeżeli kontrola jest przeprowadzana wspólnie, zgodnie z art. 4 ust. 2, inspektorzy krajowi, którzy uczestniczyli (...)",

powinno być: "(...) Materiały i dokumenty potwierdzające wskazane w art. 7 są załączane do wymienionego sprawozdania. Sprawozdania przygotowane w ten sposób stanowią, na takiej samej zasadzie jak sprawozdania sporządzone przez krajowych kontrolerów, dopuszczalny dowód w postępowaniu administracyjnym lub sądowym państwa członkowskiego, jeżeli ich użycie okaże się konieczne. Sprawozdania te podlegają takim samym zasadom oceny jak sprawozdania administracyjne opracowane przez krajowych kontrolerów i mają taką samą wartość. Jeżeli kontrola jest przeprowadzana wspólnie, zgodnie z art. 4 ust. 2, krajowi kontrolerzy, którzy uczestniczyli (...)".

16. Strona 306, art. 8 ust. 4:

zamiast: "(...) rozporządzenia, kontrolerzy przestrzegali (...)",

powinno być: "(...) rozporządzenia, jej inspektorzy przestrzegali (...)".

17. Strona 306, art. 8 ust. 5:

zamiast: "(...) sporządzane przez kontrolerów Komisji w warunkach, które umożliwiłyby im zebranie (...)",

powinno być: "(...) sporządzane przez inspektorów Komisji w sposób, który umożliwiłby im zebranie (...)".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.292.2/1

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia Rady (EURATOM, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami
Data aktu: 16/04/2009
Data ogłoszenia: 15/11/1996
Data wejścia w życie: 18/11/1996