Dyrektywa 96/33/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY 96/33/WE
z dnia 21 maja 1996 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w ramach dyrektyw 86/362/EWG oraz 86/363/EWG, Komisja otrzymała mandat do opracowania i przedstawienia Radzie do zatwierdzenia wykazu pozostałości pestycydów oraz ich najwyższych dopuszczalnych poziomów;

pozostałości pestycydów w zbożach i środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego mogą powstawać wskutek praktyk rolniczych; niezbędne jest uwzględnienie odpowiednich danych w odniesieniu zarówno do dozwolonych zastosowań pestycydów oraz, jeśli właściwe, do nadzorowanych prób i badań związanych z żywieniem zwierząt;

w celu dokładniejszego ustalenia poboru pestycydów z pokarmem zaleca się, aby w miarę możliwości określić równocześnie najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości dla poszczególnych pestycydów we wszystkich głównych składnikach diety; poziomy te odzwierciedlają zastosowanie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia odpowiedniej kontroli, stosowanych w taki sposób, że ilość pozostałości jest możliwie jak najmniejsza z praktycznego punktu widzenia i możliwa do przyjęcia pod względem toksykologicznym;

w świetle postępu naukowo-technicznego oraz uwzględniając wymagania zdrowia publicznego i rolnictwa, dyrektywy 86/362/EWG i 86/363/EWG powinny zostać zmienione, przez dodanie przepisów odnoszących się do innych pozostałości pestycydów w zbożach i środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego, a mianowicie chlormekwatu, diazinonu, dikofolu, disulfotonu, endosulfanu, tlenku fenbutatyny, fentyny, mekarbamu, foratu, propoksuru, propyzamidu, triazofosu oraz triforyny;

jednakże biorąc pod uwagę obecne normy, dostępne dane są niewystarczające do ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w odniesieniu do niektórych zestawień pozostałości pestycydów z produktami, w których one występują; w takich przypadkach okres na zgromadzenie niezbędnych danych nieprzekraczający czterech lat wydaje się być uzasadniony; dlatego najwyższe dopuszczalne poziomy, których ustalenie wymaga zebrania tego typu danych, powinny zostać ustanowione najpóźniej do dnia 30 kwietnia 2000 r.; w przypadku braku dostatecznych/zadowalających danych, poziomy te zostaną ustanowione według właściwej granicy oznaczenia; odpowiednie zobowiązania mające na celu zgromadzenie niezbędnych danych muszą zostać podjęte w terminie jednego roku od chwili przyjęcia niniejszej dyrektywy;

najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów ustanowione w niniejszej dyrektywie zostaną sprawdzone w ramach ponownej oceny substancji czynnych, przewidzianej w programie prac ustanowionym w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do załącznika II część A do dyrektywy 86/362/EWG dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

TRIFORYNA

0,1

pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień,

owies zwyczajny

0,05(*)

pozostałe zboża

ENDOSULFAN

pozostałość: suma alfa i

0,1(a)

pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień, owies zwyczajny

beta siarczanu endosulfanu,

0,2(a)

kukurydza

wyrażona jako endosulfat

0,05(*)

pozostałe

TLENEK FENBUTATYNY

0,05(*)

TRIAZOFOS

(b)

0,02(*)

pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień, owies zwyczajny, kukurydza

pozostałe

DIAZINON

0,02(*)

0,05(b)

gryka, proso

pozostałe

MEKARBAM

0,05(*)

zboża

FENTYNA

pozostałość: fentyna wyrażona jako kation trifyltynowy

0,05(*)

FORAT

pozostałość: suma foratu, jego analogu tlenowego oraz ich sulfotlenków i sulfonów, wyrażona jako forat

(a)

0,05(*)

kukurydza

pozostałe

DIKOFOL

pozostałość: suma izomerów P, P' oraz O, P'

0,02(*)

CHLORMEKWAT

5

2

(a)

0,05(*)

owies zwyczajny

pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień

kukurydza

pozostałe

PROPYZAMID

0,02(*)

PROPOKSUR

0,05(*)

DISULFOTON

pozostałość: suma disulfotonu, sulfotlenku disulfotonu oraz sulfonu disulfotonu, wyrażona jako disulfoton

0,1

0,2

0,02(*)

pszenica

jęczmień, sorgo

pozostałe

(*) Wskazuje niższy poziom wykrywalności analitycznej.

(a) i (b) Jeżeli do dnia 30 kwietnia 2000 r. poziomy nie zostaną przyjęte,

stosuje się następujące najwyższe dopuszczalne poziomy:

(a) 0,05(*)

(b) 0,02(*)

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W części A dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Pozostałości

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

pestycydów

w tłuszczu zawartym w mięsie, wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych wymienionych w załączniku I w pozycjach ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602 (i) (iv)

w krowim mleku surowym oraz pełnotłustym, wymienionych w załączniku I w pozycji 0401; w przypadku pozostałych środków spożywczych, wymienionych w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 i 0406 (ii) (iv)

w świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach 0407 00 oraz 0408 (iii) (iv)

ENDOSULFAN

pozostałość: suma

(a)

mięso drobiowe

0,004

a)

alfa i beta endosulfanu oraz siarczanu endosulfanu, wyrażona jako endosulfan

0,1

pozostałe

FENTYNA

pozostałość: fentyna wyrażona jako kation trifenylofentynowy

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

TLENEK FENBUTATYNY

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

TRIAZOFOS

(b)

mięso drobiowe

0,01(*)

b)

0,01(*)

pozostałe

DIAZINON

(a)

wieprzowina i mięso drobiowe

0,01(*)

a)

DISULFOTON

pozostałość: suma disulfotonu, sulfonu disulfotonu, wyrażona jako disulfoton

0,02(*)

0,02

0,02(*)

DIKOFOL

pozostałość: suma izomerów P, P', oraz O, P'

0,5

wołowina, baranina oraz mięso kozie

0,02

0,05(*)

0,01

mięso drobiowe

0,05(*)

pozostałe

(*) Wskazuje niższy poziom wykrywalności analitycznej.

(i) W przypadku środków spożywczych o zawartości tłuszczu wynoszącej 10%

lub więcej w masie, pozostałość pestycydu odnosi się do całkowitej

masy środka spożywczego bez kości. W takich przypadkach najwyższy

dopuszczalny poziom wynosi jedną dziesiątą część wartości odnoszącej

się do zawartości tłuszczu, lecz nie może być niższy niż 0,01 mg/kg.

(ii) W oznaczeniach pozostałości pestycydów w krowim mleku surowym oraz

pełnotłustym jako podstawę należy przyjąć zawartość tłuszczu równą 4

% w masie. W przypadku mleka surowego i pełnotłustego pochodzącego od

innych zwierząt, pozostałości pestycydów odnoszą się do zawartości

tłuszczu.

W przypadku pozostałych środków spożywczych wymienionych w załączniku

I w pozycjach nr 0401, 0402, 0405 00 oraz 0406:

- o zawartości tłuszczu mniejszej niż 2 % w masie, najwyższy

dopuszczalny poziom przyjmuje się za równy połowie wartości

ustalonej dla mleka surowego i pełnotłustego,

- o zawartości tłuszczu wynoszącej 2 % lub więcej w masie, najwyższy

dopuszczalny poziom wyraża się w mg/kg tłuszczu. W tych przypadkach

najwyższy dopuszczalny poziom jest 25 razy wyższy od wartości

ustalonej dla mleka surowego i pełnotłustego.

(iii) W przypadku jaj i produktów jajecznych o zawartości tłuszczu wyższej

niż 10 %, najwyższy dopuszczalny poziom wyraża się w mg/kg. W tych

przypadkach najwyższy dopuszczalny poziom jest 10 razy wyższy od

najwyższego dopuszczalnego poziomu dla świeżych jaj.

(iv) Przypisy (i), (ii) oraz (iii) nie mają zastosowania do przypadków, w

których podano niższą granicę oznaczenia analitycznego.

(v) Jeżeli do dnia 30 kwietnia 2000 r. poziomy nie zostaną przyjęte,

stosuje się następujące najwyższe dopuszczalne poziomy:

(a) 0,05(*)

(b) 0,01(*)

2) W części B dodaje się następujące pozostałości pestycydów:

Pozostałości

Najwyższe dopuszczalne poziomy w mg/kg (ppm)

pestycydów

w mięsie, łącznie z tłuszczem, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w pozycjach ex 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

w mleku oraz przetworach mlecznych wymienionychw załączniku I w pozycjach 0401, 0402, 0405 00 i 0406

w świeżych jajach w skorupkach, jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w pozycjach 0407 00 oraz 0408

TRIFORYNA

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

PROPOXUR

0,05(*)

0,05(*)

0,05(*)

PROPYZAMID

pozostałość: suma propyzamidu oraz

0,05

tłuszcz, wątroba i nerki

0,01(*)

0,02(*)

wszystkich metabolitów zawierających kwas 3,5-dichlorobenzoesowy, frakcja wyrażona jako propyzamid

0,02(*)

pozostałe

FORAT

pozostałość: suma foratu, jego analogu tlenowego oraz ich sulfotlenków i sulfonów, wyrażona jako forat

0,05(*)

0,02(*)

0,05(*)

CHLORMEKWAT

(a)

(a)

(a)

DIKOFOL pozostałość:

1,0

wątroba wołowa, barania i kozia

(*) Wskazuje niższy poziom wykrywalności analitycznej

(a) Jeżeli do dnia 30 kwietnia 2000 r. poziomy nie zostaną przyjęte,

stosuje się najwyższy dopuszczalny poziom równy 0,05(*).

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 30 kwietnia 1997 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 maja 1996 r.
W imieniu Rady
M. PINTO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/39/WE (Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29).

(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/39/WE (Dz.U. L 197 z 22.8.1995, str. 29).

(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1996.144.35

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 96/33/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw 86/362/EWG i 86/363/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni oraz w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni
Data aktu: 21/05/1996
Data ogłoszenia: 18/06/1996
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/06/1996