uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (EWG) nr 804/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych(4) określa w art. 6 jednolitą definicję dla masła objętego systemem interwencji;
ponadto art. 35a i 36 rozporządzenia Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(5) przewidują ustanowienie norm rynkowych dla wszystkich produktów w tym sektorze; normy te, zwłaszcza w przypadku margaryny, mogą w szczególności odnosić się do klasyfikacji jakości, biorąc pod uwagę wymogi rynkowe i specjalną pozycję tych produktów;
rozwój technik produkcyjnych i oczekiwania konsumentów zaowocowały zwiększającym się urozmaiceniem rynku tłuszczów stałych przeznaczonych do spożycia przez człowieka;
produkty objęte niniejszym rozporządzeniem muszą być uważane za produkty konkurencyjne, ze względu na ich porównywalność, z punktu widzenia pewnych cech charakterystycznych, zwłaszcza wyglądu i stosowania;
określenie norm rynkowych dla tych przetworów mlecznych i niemlecznych, z jasną i wyraźną klasyfikacją uzupełnioną regułami dotyczącymi oznaczeń, jednocześnie zapewni stabilność rynków rolnych, o których mowa i przyczyni się do ustanowienia uczciwego standardu życia ludności rolniczej; 1
głównym aspektem tych produktów jest ich zawartość tłuszczu; produkty o zawartości tłuszczu przynajmniej 10 %, ale mniejszej niż 90 % masy, przeznaczone do spożycia przez człowieka, stanowią znaczną większość produktów na rynku, a zwłaszcza produktów przeznaczonych dla końcowego konsumenta; 2
rozwiązanie określające jednolitą klasyfikację dla wszystkich produktów, których to dotyczy ułatwi konsumentowi dokonywanie wyboru spośród produktów które, z jednej strony, są porównywalne pod względem zawartości tłuszczu w ogóle, lecz z drugiej strony różnią się pod względem użytych tłuszczów roślinnych i/lub zwierzęcych;
zakres tego rozporządzenia należy rozszerzyć na wszystkie konkurujące produkty z zawartością tłuszczu wynoszącą przynajmniej 10 %, ale mniejszą niż 90 % całkowitej masy przeznaczonych na dostawy, bez dalszego przetwarzania, do ostatecznego konsumenta; 3
powinno się utrzymać możliwość wytwarzania produktów o różnych zawartościach tłuszczu i, w celu uniknięcia wprowadzania konsumenta w błąd i w świetle doświadczenia uzyskanego w sektorze mleka, terminy "masło" i "margaryna" powinny być używane wyłącznie do pewnych kategorii produktów z jasno określoną zawartością tłuszczu;
ponadto, takie ramy reguł wspólnotowych przyczynią się do rozwoju handlu na warunkach uczciwej konkurencji;
w celu osiągnięcia pożądanej jasności, powinno się określić oznaczenia dla wszystkich produktów, o których mowa; oznaczenie to musi uwzględniać zredukowaną zawartość tłuszczu; 4
w wyniku tego, należy przewidzieć, że tylko produkty spełniające wymagania niniejszego rozporządzenia mogą być dostarczane do ostatecznego spożycia; produkty, które nie wchodzą w zakres niniejszego rozporządzenia mogą być dostarczane lub przekazywane ostatecznemu konsumentowi, ale nie można stosować zastrzeżonych oznaczeń handlowych; 5
niniejsze rozporządzenie musi obowiązywać bez uszczerbku dla rozporządzenia Rady (EWG) nr 1898/87 z dnia 2 lipca 1987 r. w sprawie ochrony oznaczeń stosowanych w obrocie mlekiem i przetworami mlecznymi(6), jak to jest również w przypadku odnoszącym się do prawodawstwa Wspólnoty w sektorze weterynaryjnym i środków spożywczych, którego celem jest zapewnienie zgodności z normami higienicznymi i etykietowania środków spożywczych; 6
należy przyjąć pewne przepisy dodatkowe do przepisów określonych w dyrektywie Rady nr 79/112/EWG z dnia 18 grudnia 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do etykietowania, prezentacji i reklamowania środków spożywczych przeznaczonych na sprzedaż konsumentowi finalnemu(7); obejmuje to, w szczególności, wskazanie całkowitej zawartości tłuszczu i pewnych składników tłuszczowych złożonych z różnych tłuszczów roślinnych i zwierzęcych;
w celu zapewnienia koherencji tych ustaleń produkty przywożone z państw trzecich powinny podlegać podobnym wymogom;
należy wprowadzić przepisy, aby Państwa Członkowskie określiły odpowiednie kontrole i kary w przypadku naruszeń niniejszego rozporządzenia;
normy określone w niniejszym rozporządzeniu są bez uszczerbku dla zastosowania klasyfikacji celnej tych produktów;
powinno się zapewnić okres czasu wystarczający dla, z jednej strony, umożliwienia dostosowania wszystkich produktów na rynku do wprowadzonych przepisów i, z drugiej strony, do umożliwienia pozbycia się zasobów opakowań oznakowanych zgodnie z uprzednio obowiązującymi przepisami krajowymi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 1994 r.
| W imieniu Rady | |
| Th. WAIGEL | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 36 z 14.2.1992, str. 12 i Dz.U. C 62 z 4.3.1993, str. 10.
(2) Dz.U. C 337 z 21.12.1992, str. 236.
(3) Dz.U. C 223 z 31.8.1992, str. 64.
(4) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2807/94 (Dz.U. L 298 z 19.11.1994, str. 1).
(5) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3179/93 (Dz.U. L 285 z 20.11.1993, str. 9).
(6) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 36. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 222/88 (Dz.U. L 28 z 1.2.1988, str. 1).
(7) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 91/72/EWG (Dz.U. L 42 z 15.02.1991, str. 27).
(8) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 9.
(9) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1994.316.2 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2991/94 określające normy dla tłuszczów do smarowania |
| Data aktu: | 05/12/1994 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/1994 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1996, 01/05/2004 |