Rozporządzenie 3696/93 w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3696/93
z dnia 29 października 1993 r.
w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

do swego funkcjonowania rynek wewnętrzny wymaga norm statystycznych mających zastosowanie do zbierania, przekazywania i publikacji statystyk krajowych i Wspólnoty, aby przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, rządy oraz inne podmioty działające na jednolitym rynku otrzymywały wiarogodne i porównywalne dane statystyczne;

informacje te są konieczne w celu umożliwienia przedsiębiorstwom dokonania oceny swej konkurencyjności a także są użyteczne dla instytucji wspólnotowych w celu zapobiegania zniekształceniom konkurencji;

tylko wtedy, gdy Państwa Członkowskie będą stosować klasyfikacje produktów według działalności powiązane z klasyfikacją wspólnotową, możliwe będzie dostarczanie zintegrowanych informacji w sposób wiarogodny, szybki, elastyczny oraz wystarczająco szczegółowy dla zarządzania rynkiem wewnętrznym;

zastrzeżona będzie dla Państw Członkowskich możliwość, w celu sprostania wymogom krajowym, utrzymania lub włączenia do swych klasyfikacji krajowych dodatkowych poddziałów opartych o klasyfikację produktów według działalności w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej;

międzynarodowa zgodność statystyki gospodarczej wymaga, aby Państwa Członkowskie oraz instytucje wspólnotowe stosowały klasyfikacje produktów według działalności, które są bezpośrednio powiązane z Centralną Klasyfikacją Produktów Narodów Zjednoczonych (CPC);

klasyfikacja produktów według działalności we Wspólnocie powinna być powiązana z klasyfikacją działalności gospodarczej we Wspólnocie (NACE Rev. 1);

konstruowanie klasyfikacji produktów zgodnie z odpowiednią działalnością produkcyjną pozwala uniknąć rozpowszechniania nie powiązanych odpowiednio układów kodowania oraz ułatwi identyfikację według producentów działających na odnośnych rynkach;

istnieje potrzeba stworzenia struktury wyjściowej, w ramach której dane statystyczne dotyczące produkcji, konsumpcji, handlu zagranicznego i transportu, mogłyby być porównywane;

korzystanie z klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie wymaga, aby Komisję wspomagał Komitet Zarządzający, mianowicie Komitet ds. programu statystycznego powołany decyzją 89/382/EWG, Euratom(4), w każdej sprawie dotyczącej stosowania niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie interpretacji klasyfikacji, wprowadzania do niej drobnych zmian oraz sporządzania i aktualizacji not wyjaśniających;

w ramach niniejszego rozporządzenia pożądane jest posiadanie jednolitych kodów we wszystkich Państwach Członkowskich w ramach korzystania z tych samych wyszczególnień produktów i odpowiadających im kodów alfanumerycznych;

kluczowe jest, aby treść różnych kategorii klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie była jednolicie interpretowana we wszystkich Państwach Członkowskich;

wprowadzenie nowej klasyfikacji produktów według działalności wymaga okresu przejściowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnej statystycznej klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie w celu zapewnienia porównywalności między klasyfikacjami krajowymi i klasyfikacjami Wspólnoty, i w ten sposób także między statystykami krajowymi i Wspólnoty.
2.
Pojęcie "produkty" oznacza towary przewoźne, towary nieprzewoźne oraz usługi.
3.
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie jedynie do wykorzystywania klasyfikacji do celów statystycznych.
Artykuł  2
1.
Niniejszym tworzy się wspólną podstawę klasyfikacji produktów według działalności we Wspólnocie, zwaną dalej "CPA", obejmującą:

– pierwszy poziom składający się z pozycji określonych według kodu alfabetycznego (sekcje),

– poziom pośredni składający się z pozycji określonych według dwuznakowego kodu alfabetycznego (podsekcje),

– drugi poziom składający się z pozycji określonych według dwucyfrowego kodu numerycznego (działy),

– trzeci poziom składający się z pozycji określonych według trzycyfrowego kodu numerycznego (grupy),

– czwarty poziom składający się z pozycji określonych według czterocyfrowego kodu numerycznego (klasy),

– piąty poziom składający się z pozycji określonych według pięciocyfrowego kodu numerycznego (kategorie),

– szósty poziom składający się z pozycji określonych według sześciocyfrowego kodu numerycznego (podkategorie).

2.
CPA załącza się do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  3
1.
CPA wykorzystywana jest przez Komisję i Państwa Członkowskie do celów klasyfikacji. CPA może być wykorzystywana do celów zagregowanych lub szczegółowych wspólnotowych, krajowych, szczególnych lub funkcjonalnych dostosowań opartych o podkategorie CPA.
2.
Klasyfikacje te są powiązane z CPA zgodnie z następującymi zasadami:

– klasyfikacje, które są bardziej zagregowane niż CPA składają się z dokładnych agregacji podkategorii CPA,

– klasyfikacje, które są bardziej szczegółowe niż CPA składają się z poddziałów, które w całości zawierają się w podkategoriach CPA,

– klasyfikacje, które ustalono w taki sposób mogą mieć oddzielną kodyfikację.

3.
Państwa Członkowskie pragnące stosować klasyfikację krajową, wywodzącą się z CPA, podejmują możliwie najszybciej, lecz najpóźniej do dnia 31 grudnia 1993 r., środki wymagane do ustanowienia krajowej klasyfikacji produktów zgodnie z niniejszym artykułem.
Artykuł  4

Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC), zwany dalej "Komitetem".

Artykuł  5

Komitet może badać wszelkie kwestie dotyczące CPA podnoszone przez przewodniczącego, albo z jego własnej inicjatywy, albo na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, które mają związek ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia, w szczególności w zakresie:

a) interpretacji klasyfikacji CPA;

b) wprowadzania drobnych zmian do CPA:

– zmierzających do uwzględnienia technologicznego lub gospodarczego rozwoju, w szczególności w dziedzinie usług,

– zmierzające do zbliżenia i wyjaśnienia tekstów,

– wynikających ze zmian, wprowadzonych do innych międzynarodowych klasyfikacji produktów, w szczególności do CPC;

c) przygotowania i koordynacji prac nad zmianą CPA;

d) sporządzania i aktualizacji not wyjaśniających do CPA;

e) badania problemów powstających w związku z wprowadzaniem klasyfikacji CPA do klasyfikacji produktów Państw Członkowskich;

f) próby przygotowania, w razie potrzeby, wspólnego stanowiska w sprawie prac organizacji międzynarodowych w zakresie klasyfikacji produktów, w szczególności CPC i jej not wyjaśniających;

g) harmonizacji z NACE Rev. 1, ustanowioną w Załączniku do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej(5);

h) koordynowania prac z innymi komitetami zajmującymi się klasyfikacjami, w szczególności ze Zharmonizowanym Systemem (HS) i Nomenklaturą Scaloną (CN);

i) przedłużenia okresu przejściowego na wniosek Państwa Członkowskiego;

j) koordynowania prac z innymi organami, zajmującymi się bardziej zagregowanymi, lub bardziej szczegółowymi klasyfikacjami wspólnotowymi, krajowymi, szczególnymi lub funkcjonalnymi.

Środki, które mają być podjęte na podstawie lit. a)-j), przyjmuje się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 6.

Artykuł  6 1
1.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(6) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

2.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Klasyfikacje produktów wykorzystywane do celów statystyk zebranych po dniu 31 grudnia 1993 r., sporządza się zgodnie z art. 3.

Artykuł  8
1.
Wprowadza się okres przejściowy, rozpoczynający się dnia 1 stycznia 1994 r., a kończący się dnia 31 grudnia 1995 r.
2.
Okres przejściowy może być przedłużony, a Państwo Członkowskie może zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5 zostać upoważnione, na podstawie właściwie umotywowanych przyczyn technicznych lub operacyjnych, do wykorzystania klasyfikacji nie przewidzianej na podstawie art. 3.
3.
Sześć miesięcy od zakończenia okresu przejściowego, Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie nabytych doświadczeń, związanych ze statystyczną klasyfikacją produktów według działalności; sprawozdanie obejmuje także zmiany w CPC wprowadzone przez Urząd Statystyczny Narodów Zjednoczonych (UNSO).
Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.

W imieniu Rady
R. URBAIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 12 z 18.1.1993, str. 1.

(2) Dz.U. C 150 z 31.5.1993, str. 132; oraz decyzja z dnia 22 października 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 60.

(4) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(5) Dz.U. L 293 z 24.10.1990, str. 1.

(6)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIK 2

CPA 2002 - EN

SEKCJA  A

PRODUKTY, ROLNICTWA, ŁOWIECTWA I LEŚNICTWA

SEKCJA  B

RYBY I POZOSTAŁE PRODUKTY RYBOŁÓWSTWA; USŁUGI ZWIĄZANE Z RYBOŁÓWSTWEM

SEKCJA  C

PRODUKTY GÓRNICTWA I KOPALNICTWA

SEKCJA  D

WYROBY PRZETWORZONE

SEKCJA  E

ENERGIA ELEKTRYCZNA, GAZ, PARA WODNA I GORĄCA WODA

SEKCJA  F

ROBOTY BUDOWLANE

SEKCJA  G

USŁUGI W ZAKRESIE HANDLU HURTOWEGO I DETALICZNEGO; USŁUGI W ZAKRESIE NAPRAWY POJAZDÓW SILNIKOWYCH, MOTOCYKLI ORAZ ARTYKUŁÓW UŻYTKU OSOBISTEGO I DOMOWEGO

SEKCJA  H

USŁUGI HOTELARSKIE I RESTAURACYJNE

SEKCJA  I

USŁUGI W ZAKRESIE TRANSPORTU, MAGAZYNOWANIA I ŁĄCZNOŚCI

SEKCJA  J

USŁUGI POŚREDNICTWA FINANSOWEGO

SEKCJA  K

USŁUGI ZWIĄZANE Z

NIERUCHOMOŚCIAMI, USŁUGI WYNAJMU I USŁUGI

ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI

GOSPODARCZEJ

grafika

SEKCJA  L

USŁUGI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I OBRONY NARODOWEJ; USŁUGI W ZAKRESIE OBOWIĄZKOWEGO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

SEKCJA  M

USŁUGI W ZAKRESIE EDUKACJI

SEKCJA  N

USŁUGI W ZAKRESIE OCHRONY ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ

SEKCJA  O

POZOSTAŁE USŁUGI KOMUNALNE, SPOŁECZNE I INDYWIDUALNE

SEKCJA  P

USŁUGI GOSPODARSTW DOMOWYCH

SEKCJA  Q

USŁUGI ŚWIADCZONE PRZEZ ORGANIZACJE I JEDNOSTKI EKSTERYTORIALNE

1 Art. 6 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1232/98 z dnia 17 czerwca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.177.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 204/2002z dnia 19 grudnia 2001r. (Dz.U.UE.L.02.36.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2003r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.342.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3696/93 w sprawie statystycznej klasyfikacji produktów według działalności (CPA) w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej
Data aktu: 29/10/1993
Data ogłoszenia: 31/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/01/1994