Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

DYREKTYWA KOMISJI 93/86/EWG
z dnia 4 października 1993 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 91/692/EWG(2), w szczególności jej art. 18,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/157/EWG z dnia 18 marca 1991 r. w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne(3), w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy ustanowić szczegółowe przepisy dotyczące systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG;

nie jest konieczne wprowadzenie oznakowania urządzeń, ponieważ załącznik II do dyrektywy 91/157/EWG przewiduje specjalny system informacyjny dla urządzeń, z których usunięcie baterii lub akumulatora przez użytkownika może być utrudnione;

należy wprowadzić symbol przedstawiający w sposób wyraźny, że baterie i akumulatory objęte dyrektywą 91/157/EWG należy zbierać oddzielnie od innych odpadów pochodzących z gospodarstwa domowego;

używanie tego symbolu dla baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG musi być chronione;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią wydaną przez Komitet ds. Dostosowania do Postępu Naukowo-Technicznego i Wspólnotowego Ustawodawstwa w sprawie Odpadów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa ustanawia szczegółowe przepisy odnoszące się do systemu oznakowania przewidzianego w art. 4 dyrektywy 91/157/EWG w odniesieniu do baterii i akumulatorów objętych niniejszą dyrektywą, wyprodukowanych na sprzedaż do Wspólnoty i przywożonych do niej od dnia 1 stycznia 1994 r.
2.
Baterie i akumulatory, określone w ust. 1, wyprodukowane we Wspólnocie lub przywożone na jej terytorium przed dniem 1 stycznia 1994 r., mogą być wprowadzane do obrotu do 31 grudnia 1995 r. bez konieczności oznakowania ich symbolami przewidzianymi w art. 2 i 3 niniejszej dyrektywy.
Artykuł  2

Symbol wskazujący oddzielną zbiórkę składa się z jednego z podanych poniżej przekreślonych ruchomych pojemników na kółkach:

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Decyzja w sprawie wyboru symbolu użytego na bateriach i akumulatorach objętych dyrektywą 91/157/EWG jest dokonywana przez osobę odpowiedzialną za oznakowania, opisane w art. 5 niniejszej dyrektywy. Używanie obydwu tych symboli jest uznane za równoważne na terenie Wspólnoty. Państwa Członkowskie informują publiczność o znaczeniu obydwu symboli i przyznają im identyczny status w przepisach prawa krajowego, dotyczących baterii i akumulatorów objętych dyrektywą 91/157/EWG. Stosowanie jednego lub drugiego symbolu nie może stanowić środka arbitralnej dyskryminacji czy ukrytego ograniczenia w handlu między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  3

Symbol wskazujący zawartość metali ciężkich składa się z symbolu chemicznego właściwego metalu, to jest Hg, Cd lub Pb, zgodnie z typem baterii lub akumulatora, jaki został opisany w załączniku I do dyrektywy 91/157/EWG.

Artykuł  4
1.
Największe rozmiary symbolu przewidzianego w art. 2 wynoszą maksymalnie do 5 x 5 cm i zajmują 3 % powierzchni największego boku baterii lub akumulatora. W przypadku ogniw cylindrycznych symbol ten powinien zajmować 3 % połowy powierzchni baterii lub akumulatora i jego maksymalne rozmiary wynoszą 5 x 5 cm.

Jeżeli wymiary baterii lub akumulatora są takie, że powierzchnia symbolu byłaby mniejsza niż 0,5 x 0,5 cm, to oznakowanie takiej baterii lub akumulatora nie jest wymagane, natomiast symbol o wielkości 1 x 1 cm musi być umieszczony na opakowaniu.

2.
Symbol, określony w art. 3, jest umieszczony poniżej symbolu, określonego w art. 2. Jego rozmiary są równe przynajmniej jednej czwartej powierzchni symbolu opisanego w ust. 1 niniejszego artykułu.
3.
Symbole są umieszczone w sposób widoczny, czytelny i niemożliwy do starcia.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmują niezbędne środki w celu zapewnienia oznakowania zgodnego z przepisami niniejszej dyrektywy, które przeprowadzane jest przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, ustanowionego w danym Państwie Członkowskim, lub przez osobę odpowiedzialną za wprowadzenie baterii i akumulatorów na rynek krajowy.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki w celu zapewnienia pełnego wykonywania wszystkich przepisów niniejszej dyrektywy, w szczególności w zakresie przestrzegania symboli, określonych w art. 2 i 3. Państwa Członkowskie ustanawiają sankcje karne stosowane w przypadku naruszenia przyjętych środków do wykonania niniejszej dyrektywy; sankcje te muszą być skuteczne, proporcjonalne o charakterze odstraszającym.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie podejmują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31 grudnia 1993 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane środki powinny zawierać odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 1993 r.
W imieniu Komisji
Yannis PALEOKRASSAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

(3) Dz.U. L 78 z 26.3.1991, str. 38.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.264.51

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/86/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 91/157/EWG w sprawie baterii i akumulatorów zawierających niektóre substancje niebezpieczne
Data aktu: 04/10/1993
Data ogłoszenia: 23/10/1993
Data wejścia w życie: 11/10/1993, 01/05/2004