uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/53/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. odnosząca się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w pojazdach(3), zmieniona dyrektywą Rady 91/542/EWG(4), zmniejsza wartości graniczne odnoszące się do zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w nowych pojazdach sprzedawanych, zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu drogowego od dnia 1 października 1993 r.;
artykuł 8 ust. 2 lit. b) dyrektywy 70/156/EWG przewiduje możliwość objęcia przez Państwa Członkowskie odstępstwem pojazdów z "końcówek serii" przez ograniczony okres i dla małych ilości pojazdów;
odstępstwo to jest ograniczone do pojazdów kategorii M1, na podstawie części B załącznika XII dyrektywy 70/156/EWG;
przewiduje się, że w 1993 r. całkowity rynek ciężarowych pojazdów użytkowych we Wspólnocie odnotuje spadek o 13 % w stosunku do liczby pojazdów sprzedanych w 1992 r.; stanowi to spadek o 25 % liczby sprzedanych pojazdów w ciągu czterech lat;
w związku z silną tendencją zniżkową na wspólnotowym rynku pojazdów z silnikiem Diesla, objętych dyrektywą 88/77/EWG, jest prawdopodobne, iż pewna liczba pojazdów posiadających homologację typu zgodną z poprzednią wersją dyrektywy może nie zostać sprzedana przed dniem 1 października 1993 r.;
w przypadku braku dyrektywy zmieniającej cześć B załącznika XII producenci takich pojazdów pozostaliby z niemożliwymi do sprzedania zapasami takich pojazdów lub musieliby przyjąć środki nieekonomiczne dla spełnienia wymogów tej dyrektywy;
taka sytuacja stanowiłaby dodatkowe obciążenie finansowe dla producentów i zagrażałaby ich zdolności do inwestowania w przyszłe, zaawansowane technologicznie produkty, w sytuacji gdy wspólnotowy rynek tego typu pojazdów już w tej chwili odnotowuje silną tendencję zniżkową;
podobny problem może w przyszłości pojawić się w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla, z uwagi na niekorzystne tendencje rozwoju tego rynku;
w celu uniknięcia niekorzystnych konsekwencji handlowych, określonych powyżej, niezbędna jest zmiana dyrektywy 70/156/EWG przez rozszerzenie zakresu odstępstwa obejmującego pojazdy z "końcówek serii" na wszystkie kategorie pojazdów i nie ograniczając go do pojazdów kategorii M1;
maksymalna liczba pojazdów z "końcówek serii", które mogą skorzystać z tego odstępstwa, nie może przekraczać 10 % pojazdów tego typu dopuszczonych do ruchu w danym Państwie Członkowskim w poprzednim roku; a całkowity wpływ tej zmiany na środowisko będzie nieznaczny i tymczasowy;
konieczne jest wyjaśnienie wpływu przepisów dyrektywy 70/156/EWG na ograniczenia "końcówek serii" w celu znalezienia ostatecznego rozwiązania dostosowanego do potrzeb wszystkich kategorii pojazdów, wraz z pojazdami konstruowanymi wieloetapowo; Komisja zbada ten problem do dnia 31 maja 1994 r. i przedstawi do tego dnia odpowiednie propozycje Państwom Członkowskim;
Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| Martin BANGEMANN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1
(2) Dz.U. L 225 z 10.8.1992 s.1.
(3) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33.
(4) Dz.U. L 295 z 25.10.1991, str. 1
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.264.49 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 93/81/EWG dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep |
| Data aktu: | 29/09/1993 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/1993 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 11/10/1993 |