Dyrektywa 93/81/EWG dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 93/81/EWG
z dnia 29 września 1993 r.
dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/53/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. odnosząca się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w pojazdach(3), zmieniona dyrektywą Rady 91/542/EWG(4), zmniejsza wartości graniczne odnoszące się do zanieczyszczeń gazowych z silników Diesla w nowych pojazdach sprzedawanych, zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu drogowego od dnia 1 października 1993 r.;

artykuł 8 ust. 2 lit. b) dyrektywy 70/156/EWG przewiduje możliwość objęcia przez Państwa Członkowskie odstępstwem pojazdów z "końcówek serii" przez ograniczony okres i dla małych ilości pojazdów;

odstępstwo to jest ograniczone do pojazdów kategorii M1, na podstawie części B załącznika XII dyrektywy 70/156/EWG;

przewiduje się, że w 1993 r. całkowity rynek ciężarowych pojazdów użytkowych we Wspólnocie odnotuje spadek o 13 % w stosunku do liczby pojazdów sprzedanych w 1992 r.; stanowi to spadek o 25 % liczby sprzedanych pojazdów w ciągu czterech lat;

w związku z silną tendencją zniżkową na wspólnotowym rynku pojazdów z silnikiem Diesla, objętych dyrektywą 88/77/EWG, jest prawdopodobne, iż pewna liczba pojazdów posiadających homologację typu zgodną z poprzednią wersją dyrektywy może nie zostać sprzedana przed dniem 1 października 1993 r.;

w przypadku braku dyrektywy zmieniającej cześć B załącznika XII producenci takich pojazdów pozostaliby z niemożliwymi do sprzedania zapasami takich pojazdów lub musieliby przyjąć środki nieekonomiczne dla spełnienia wymogów tej dyrektywy;

taka sytuacja stanowiłaby dodatkowe obciążenie finansowe dla producentów i zagrażałaby ich zdolności do inwestowania w przyszłe, zaawansowane technologicznie produkty, w sytuacji gdy wspólnotowy rynek tego typu pojazdów już w tej chwili odnotowuje silną tendencję zniżkową;

podobny problem może w przyszłości pojawić się w odniesieniu do lekkich pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla, z uwagi na niekorzystne tendencje rozwoju tego rynku;

w celu uniknięcia niekorzystnych konsekwencji handlowych, określonych powyżej, niezbędna jest zmiana dyrektywy 70/156/EWG przez rozszerzenie zakresu odstępstwa obejmującego pojazdy z "końcówek serii" na wszystkie kategorie pojazdów i nie ograniczając go do pojazdów kategorii M1;

maksymalna liczba pojazdów z "końcówek serii", które mogą skorzystać z tego odstępstwa, nie może przekraczać 10 % pojazdów tego typu dopuszczonych do ruchu w danym Państwie Członkowskim w poprzednim roku; a całkowity wpływ tej zmiany na środowisko będzie nieznaczny i tymczasowy;

konieczne jest wyjaśnienie wpływu przepisów dyrektywy 70/156/EWG na ograniczenia "końcówek serii" w celu znalezienia ostatecznego rozwiązania dostosowanego do potrzeb wszystkich kategorii pojazdów, wraz z pojazdami konstruowanymi wieloetapowo; Komisja zbada ten problem do dnia 31 maja 1994 r. i przedstawi do tego dnia odpowiednie propozycje Państwom Członkowskim;

Przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Cześć B załącznika XII do dyrektywy 70/156/EWG zostaje zmieniona przez wykreślenie wyrażenia: "dla kategorii M1".

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 1 listopada 1993 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 1993 r.
W imieniu Rady
Martin BANGEMANN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1

(2) Dz.U. L 225 z 10.8.1992 s.1.

(3) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33.

(4) Dz.U. L 295 z 25.10.1991, str. 1

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.264.49

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/81/EWG dostosowująca dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 29/09/1993
Data ogłoszenia: 23/10/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/10/1993