uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
niektórzy producenci mleka i przetworów mlecznych, w wyniku zobowiązania do niewprowadzania do obrotu mleka lub przestawienia się z produkcji mlecznej na mięsną nie dostarczali bądź nie sprzedawali mleka lub przetworów mlecznych ze swoich gospodarstw w ciągu roku referencyjnego przyjętego przez Państwa Członkowskie w kontekście realizacji systemu kwot; w konsekwencji producentom tym nie przyznano ilości referencyjnej;
rozporządzenie Rady (EWG) nr 857/84 z dnia 31 marca 1984 r. przyjmujące ogólne zasady stosowania opłat, określonych w art. 5c rozporządzenia (EWG) nr 804/68 w sektorze mleka i przetworów mlecznych (3), zostało następnie zmienione na korzyść tych producentów przez rozporządzenie (EWG) nr 764/89 (4) i (EWG) nr 1639/91 (5);
Trybunał Sprawiedliwości w swym orzeczeniu z dnia 3 grudnia 1992 r. w sprawie C 224/90 orzekł o nieważności art. 3a ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 857/84, jak przewidziano w powyższych rozporządzeniach (EWG) nr 764/89 i (EWG) nr 1636/91, ponieważ wyklucza on z przydzielania specjalnej ilości referencyjnej beneficjentów premii przyznanej na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1078/77 z dnia 17 maja 1977 r. wprowadzającego system premii za niewprowadzanie do obrotu mleka i przetworów mlecznych oraz za przestawienie się z produkcji mlecznej na mięsną (6) w sytuacji, gdy beneficjenci otrzymali wcześniej ilość referencyjną dla innego gospodarstwa na podstawie art. 2 lub 6 rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
następnie zwrócono uwagę Trybunału Sprawiedliwości, aby w orzeczeniu wydanym dnia 19 maja 1993 r. w sprawie C-81/91 dokonał interpretacji zasady i ustaleń dotyczących przydzielania specjalnej ilości referencyjnej w przypadku częściowego przekazania gospodarstwa, dla którego wcześniej taka ilość była dostępna na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3950/92 z dnia 28 grudnia 1992 r. ustanawiające dodatkową opłatę w sektorze mleka i przetworów mlecznych (7) uchyliło rozporządzenie (EWG) nr 857/84 z mocą od dnia 1 kwietnia 1993 r.; wnioskując z powyższych orzeczeń, należy przyjąć nowe rozporządzenie mające na celu przydzielanie, zgodnie z pewnymi warunkami, specjalnej ilości referencyjnej dla nabywcy całości lub części gospodarstwa i którą wykluczono z takiego przydziału;
w celu pełnego uwzględnienia uchwały Trybunału Sprawiedliwości, konieczne jest przyjęcie przepisów różniących się od siebie w zależności od tego, czy całe, czy też część gospodarstwa została przekazana, i w tym drugim przypadku, czy gospodarstwo otrzymało, czy też nie otrzymało specjalnej ilości referencyjnej na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
na podstawie art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84 specjalna ilość referencyjna zostaje przydzielona tymczasowo, a następnie ostatecznie, z zastrzeżeniem zgodności z niektórymi warunkami; warunki te określają w szczególności, że wnioskodawca musi rzeczywiście ponownie rozpocząć działalność jako producent mleka, z której musiał całkowicie zrezygnować; w obecnym przypadku zainteresowani nabywcy są aktywnymi producentami mleka zgodnie z art. 9c rozporządzenia (EWG) nr 3950/92; dlatego w przypadku przydzielania specjalnej ilości referencyjnej nie mogą one podlegać takim samym warunkom jak warunki ustanowione w art. 3a rozporządzenia (EWG) nr 857/84;
jeśli gospodarstwo, którego część została przekazana, otrzymało już wcześniej specjalną ilość referencyjną na podstawie art. 3a rozporządzenia 857/84, ilość ta powinna być podzielona zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 maja 1993 r. między zbywającym i nabywcą oraz niezbędne przepisy dla takiego podziału powinny zostać przyjęte bez uszczerbku, jednakże dla możliwości Państw Członkowskich skorzystania z rezerwy krajowej w przypadkach, gdy jest to konieczne;
jeżeli dojdzie do skorzystania z rezerwy krajowej zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie, należy postanowić, że rezerwa ta ma być uzupełniona w szczególności w tym celu, zgodnie z przepisami rozporządzenia (EWG) nr 3950/92 oraz w razie potrzeby, zgodnie z art. 5 i art. 8 tiret pierwsze tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1993 r.
| W imieniu Rady | |
| A. BOURGEOIS | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 107 z 17.4.1993, str. 9.
(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993.
(3) Dz.U. L 90 z 1.4.1984, str. 13.
(4) Dz.U. L 84 z 29.3.1989, str. 2.
(5) Dz.U. L 150 z 15.6.1991, str. 35.
(6) Dz.U. L 131 z 26.5.1977, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1300/84 (Dz.U. L 125 z 12.5.1984, str. 3).
(7) Dz.U. L 405 z 31.12.1992, str. 1.Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1560/93 (Dz.U. L 154 z 25.6.1993, str. 30).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.187.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2055/93 przydzielające specjalne ilości referencyjne niektórym producentom mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 19/07/1993 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/1993 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/08/1993 |