Islandia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Umowa w sprawie rybołówstwa i środowiska morskiego. Bruksela.1993.12.15.

UMOWA W SPRAWIE RYBOŁÓWSTWA I ŚRODOWISKA MORSKIEGO MIĘDZY EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ GOSPODARCZĄ A REPUBLIKĄ ISLANDII

EUROPEJSKA WSPÓLNOTA GOSPODARCZA (zwana dalej "Wspólnotą") z jednej strony,

oraz

REPUBLIKA ISLANDII (zwana dalej "Islandią") z drugiej strony,

POWOŁUJĄC SIĘ na ścisłe stosunki między Wspólnotą a Islandią, które zostały wzmocnione zawarciem Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym,

UWZGLĘDNIAJĄC wspólne pragnienie zapewnienia ochrony i racjonalnego wykorzystania zasobów połowowych wód podlegających ich jurysdykcji w zakresie rybołówstwa oraz wspólną świadomość potrzeby ochrony w tym kontekście środowiska morskiego,

UWZGLĘDNIAJĄC postanowienia Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza, której obie Strony są sygnatariuszami,

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że Islandia utworzyła Strefę ekonomiczną rozciągającą się do 200 mil morskich od jej wybrzeża, na której Islandia wykonuje suwerenne prawa w zakresie badania, eksploatacji, ochrony i racjonalnego wykorzystania żywych zasobów oraz fakt, że Wspólnota zgodziła się, aby granice Stref rybołówstwa Państw Członkowskich (zwane dalej obszarem jurysdykcji Wspólnoty w zakresie rybołówstwa) rozciągały się do 200 mil morskich, przy czym połowy w ramach takich granic podlegają wspólnej polityce rybołówstwa Wspólnoty,

UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że część zasobów połowowych tych obszarów składa się ze wspólnych zasobów lub wysoce przemieszanych zasobów, które rozciągają się poza dane Strefy rybołówstwa i które są przedmiotem wspólnego zainteresowania obu Stron, oraz fakt, że skuteczna ochrona i racjonalne wykorzystanie tych zasobów może, zatem zostać osiągnięte wyłącznie poprzez współpracę między danymi Stronami; biorąc również pod uwagę fakt, że Komisja Rybołówcza Północno - Wschodniego Atlantyku została powołana w celu ochrony i optymalnego wykorzystania zasobów połowowych na obszarze Północnego Atlantyku w drodze międzynarodowej współpracy i konsultacji w odniesieniu do takich zasobów,

UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii dotyczące rybołówstwa, podpisane dnia 2 maja 1992 roku, w szczególności postanowienie przewidujące zawarcie umowy dotyczącej rybołówstwa na warunkach określonych w niniejszej Umowie,

UZNAJĄC ogromne znaczenie rybołówstwa dla Islandii, które stanowi dla niej podstawową działalność gospodarczą,

PRAGNĄC ustanowić zasady i warunki odnoszące się do rybołówstwa we wspólnym interesie obu Stron,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Strony zobowiązują się do współpracy w celu zapewnienia ochrony i racjonalnego wykorzystania zasobów rybnych występujących odpowiednio na obszarach podlegających jurysdykcji w zakresie rybołówstwa obu Stron oraz na obszarach przyległych.

Strony dołożą starań, aby bezpośrednio albo poprzez odpowiednie organy regionalne, osiągnąć porozumienie ze Stronami trzecimi w sprawie środków działania w zakresie ochrony i racjonalnego wykorzystania takich zasobów, włączając w to ogólny dopuszczalny połów i jego przydział.

2.
Określając ogólny dopuszczalny połów dla zasobów określonych w ustępie 1, Strony uwzględnią najlepsze opinie naukowe, jakie są im dostępne, współzależność zasobów, prace wykonane w ramach odpowiednich organizacji międzynarodowych oraz inne istotne czynniki.
Artykuł  2

Każda Strona ułatwi również przeprowadzanie koniecznych badań naukowych, w szczególności w odniesieniu do zasobów występujących na obszarach podlegających jurysdykcji w zakresie rybołówstwa obu Stron oraz na przyległych obszarach.

Artykuł  3

W kontekście ochrony i racjonalnego porozumienia w zakresie zasobów połowowych morza, Strony będą konsultować się, dwustronnie lub też na odpowiednim forum regionalnym lub międzynarodowym, w kwestiach odnoszących się do środowiska morskiego.

Artykuł  4
1.
Strony będą konsultować się, co roku w sprawie przydziałów ogólnych możliwości połowowych dla każdej ze Stron mając na względzie uzyskanie obustronnie korzystnej równowagi w stosunkach w dziedzinie rybołówstwa.
2.
Każda Strona przyzna dostęp statkom rybackim drugiej Strony do połowów w ramach przydziału, który może wynikać z konsultacji określonych w ustępie 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  5

Każda ze Stron może wymagać, aby połowy na obszarze podlegającym jej jurysdykcji w zakresie rybołówstwa prowadzone przez statki drugiej Strony odbywały się w oparciu o pozwolenie. Ograniczenia, w ramach, których wydawane są pozwolenia zostaną określone w drodze konsultacji między Stronami i powinny odpowiednio odzwierciedlać przydzielone kwoty. Właściwe władze każdej ze Stron przekażą odpowiednio, we właściwym czasie, drugiej Stronie nazwę, numer rejestracyjny oraz inne istotne szczegóły dotyczące statków rybackich, które kwalifikują się do łowienia na obszarach podlegających jurysdykcji drugiej Strony w zakresie rybołówstwa. Następnie, druga Strona udzieli takich pozwoleń w ramach uzgodnionych ograniczeń.

Artykuł  6
1.
Każda Strona podejmie odpowiednie środki w celu zapewnienia przestrzegania przez swoje statki środków ochronnych uzgodnionych między Stronami zgodnie z niniejszą Umową.
2.
Statki rybackie jednej Strony powinny podczas połowów na obszarze podlegającym jurysdykcji drugiej Strony w zakresie rybołówstwa, przestrzegać środków ochronnych i kontrolnych, innych zasad i warunków oraz wszystkich postanowień i regulacji dotyczących połowów na tym obszarze. Każda Strona może wymagać, aby jej inspektor znajdował się na pokładzie statku rybackiego, na koszt tego statku, podczas przebywania na obszarze podlegającym jej jurysdykcji w zakresie rybołówstwa.
3.
Każda Strona powiadomi odpowiednio drugą Stronę o wszelkich nowych środkach lub warunkach dotyczących połowów na obszarze podlegającym jej jurysdykcji w zakresie rybołówstwa.
4.
Środki regulujące rybołówstwo, podjęte przez każdą ze Stron do celów ochrony zostaną oparte na obiektywnych i naukowych kryteriach oraz nie będą dyskryminować drugiej Strony ani w praktyce ani z mocy prawa.
5.
Każda Strona może podejmować na obszarze podlegającym jej jurysdykcji w zakresie rybołówstwa takie środki, zgodnie z prawem międzynarodowym, jakie mogą okazać się niezbędne dla zapewnienia przestrzegania postanowień niniejszej Umowy przez statki drugiej Strony.
Artykuł  7
1.
Strony konsultują się w kwestiach dotyczące realizacji i prawidłowego funkcjonowania niniejszej umowy.
2.
Każda Strona dostarczy drugiej Stronie statystyki dotyczące dokonanych przez jej statki połowów zasobów określonych w artykule 1 i 4 w odstępach czasu, które zostaną określone w drodze konsultacji.
Artykuł  8

Żadne z postanowień zawartych w niniejszej Umowie nie może wpływać ani naruszać w żaden sposób poglądów którejkolwiek z Umawiających się Stron w odniesieniu do jakiejkolwiek kwestii dotyczącej Prawa Morza.

Artykuł  9

Niniejsza Umowa nie narusza praw i obowiązków wynikających z obowiązującego Porozumienia w sprawie rybołówstwa między Państwem Członkowskim Wspólnoty a Islandią.

Artykuł  10

Niniejszą Umowę stosuje się, z jednej Strony, do terytoriów, na których obowiązuje Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, na warunkach ustanowionych w tym Traktacie oraz, z drugiej Strony, do terytorium Republiki Islandii.

Artykuł  11

Niniejsza Umowa wchodzi w życie w dniu, w którym Strony notyfikują sobie wzajemnie zakończenie procedur niezbędnych do tego celu.

Artykuł  12
1.
Niniejsza Umowa pozostaje w mocy przez wstępny okres 10 lat licząc od dnia jego wejścia w życie. W przypadku gdy Umowa nie zostanie wypowiedziana przez jedną ze Stron w drodze notyfikacji, co najmniej na dziewięć miesięcy przed wygaśnięciem tego okresu, pozostanie ona w mocy przez dodatkowy sześcioletni okres, pod warunkiem że nie zostanie wypowiedziana w drodze notyfikacji, co najmniej na dziewięć miesięcy przed wygaśnięciem tego okresu.
2.
W przypadku gdy Umowa zostanie wypowiedziana zgodnie z warunkami akapitu poprzedniego, Strony rozpoczną negocjacje w odniesieniu do kolejnej umowy, zgodnie z Porozumieniem w formie wymiany listów dotyczącym rybołówstwa, podpisanym dnia 2 maja 1992 roku.
W imieniu Europejskiej W imieniu Republiki
Wspólnoty Gospodarczej Islandii

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.161.2

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Islandia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Umowa w sprawie rybołówstwa i środowiska morskiego. Bruksela.1993.12.15.
Data aktu: 15/12/1993
Data ogłoszenia: 02/07/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/12/1993