Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1461/93
z dnia 8 czerwca 1993 r.
dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 113,

uwzględniając wniosek Komisji, a także mając na uwadze, co następuje:

w dniu 25 maja 1993 r. Europejska Wspólnota Gospodarcza i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej podpisały porozumienie w formie protokołu ustaleń w sprawie zamówień publicznych, zwane dalej "porozumieniem", którego celem jest ustanowienie ram zrównoważonych praw i obowiązków, umożliwiających otworzenie części ich odpowiednich rynków zamówień w celu liberalizacji oraz ekspansji handlu;

Wspólnota oraz Stany Zjednoczone zgodziły się również kontynuować negocjacje w celu osiągnięcia zrównoważonego, wszechstronnego porozumienia w sprawie zamówień, w dużym stopniu obejmującego podmioty centralnej administracji publicznej, podmioty administracji publicznej niższego szczebla oraz inne podmioty administracji publicznej, oraz autonomicznego porozumienia w sprawie zamówień dotyczących telekomunikacji;

Stany Zjednoczone, mimo znacznego postępu w dziedzinie liberalizacji zamówień, nałożyły sankcje, zgodnie z tytułem VII Ustawy w sprawie handlu z 1988 r., które powstrzymują oferentów ze Wspólnoty od ubiegania się o zamówienia publiczne udzielane przez federalne władze Stanów Zjednoczonych, które nie zostaną objęte przez niniejsze Porozumienie; Wspólnota uważa, że sankcje te są niesprawiedliwe i nieuzasadnione;

konieczne jest zatem podjęcie przez Wspólnotę właściwych środków, podobnie ograniczających oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do niektórych zamówień udzielanych przez określone władze publiczne; środki te nie powinny naruszać zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich wynikających z porozumienia, a także z porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

należy ustanowić przepisy dla tych wyjątkowych przypadków, zgodnie z którymi środki ograniczające oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do wspólnotowych zamówień publicznych nie powinny być stosowane ze względu na interes publiczny lub bezpieczeństwo publiczne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla zobowiązań Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich wobec państw trzecich, władze publiczne, wymienione w załączniku I, odrzucają oferty dostawców, wykonawców oraz usługodawców, mających swe przedsiębiorstwa i działających na terenie Stanów Zjednoczonych, w ramach:

a) udzielania zamówienia publicznego na dostawy w rozumieniu dyrektywy Rady 77/62/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy (1), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż obecnie stosowany próg 125.576 ECU dla Porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

b) udzielania zamówienia publicznego na usługi w rozumieniu dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (2), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 200.000 ECU, oraz wszystkich zamówień na usługi, które są wyszczególnione w załączniku II;

c) udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w rozumieniu dyrektywy Rady 71/305/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane (3), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 5.000.000 ECU.

Artykuł  2

Państwo Członkowskie może jednakże zezwolić swoim władzom, o których mowa w art. 1, na rozpatrywanie takich ofert, gdy podejmie uzasadnioną decyzję, osobno w każdym przypadku, że rozpatrywanie takich ofert jest konieczne ze względu na:

a) uniknięcie ograniczania konkurencji do jednego tylko dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy,

b) zapewnienie ciągłości dostaw lub świadczenia usług,

c) otrzymanie towarów lub usług o specyficznych cechach, nigdzie indziej nieosiągalnych,

d) uniknięcie nieproporcjonalnych kosztów przez zainteresowaną władzę publiczną,

e) ochronę bezpieczeństwa tego Państwa Członkowskiego.

Właściwe Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje Komisję o takich decyzjach. Komisja może zasięgnąć opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych, ustanowionego decyzją 71/306/EWG (4).

Artykuł  3

Komisja może poruszyć kwestię decyzji, o których mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia, na forum wspomnianego Komitetu ustanowionego na mocy art. 113 Traktatu w celu zapewnienia, poprzez właściwe środki, skoordynowanego stosowania przepisów art. 2 w całej Wspólnocie.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/50/EWG (Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1).

(2) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/4/EWG (Dz.U. L 38 z 16.2. 1993, str. 31).

(4) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 77/63/EWG (Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 15).

ZAŁĄCZNIKI 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK I 1

Wykaz podmiotów EWG

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz usług określonych w art. 1 lit. b)

1. Usługi transportowe.

2. Melioracje.

3. Rozwój, produkcja i koprodukcja materiałów programowych do publikacji, np. filmów.

4. Badania i rozwój.

5. Usługi prawnicze.

6. Usługi hotelarskie i restauracyjne.

7. Usługi rekrutacyjne.

8. Usługi detektywistyczne i ochroniarskie.

9. Usługi telefoniczne, teletekstowe, radiotelefoniczne, przywoławcze i satelitarne.

10. Usługi edukacyjne i szkoleniowe.

11. Usługi socjalne i zdrowotne.

12. Usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1836/95 z dnia 24 lipca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.183.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.146.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 17/06/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/06/1993