Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1461/93
z dnia 8 czerwca 1993 r.
dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego artykuł 113,

uwzględniając wniosek Komisji, a także mając na uwadze, co następuje:

w dniu 25 maja 1993 r. Europejska Wspólnota Gospodarcza i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej podpisały porozumienie w formie protokołu ustaleń w sprawie zamówień publicznych, zwane dalej "porozumieniem", którego celem jest ustanowienie ram zrównoważonych praw i obowiązków, umożliwiających otworzenie części ich odpowiednich rynków zamówień w celu liberalizacji oraz ekspansji handlu;

Wspólnota oraz Stany Zjednoczone zgodziły się również kontynuować negocjacje w celu osiągnięcia zrównoważonego, wszechstronnego porozumienia w sprawie zamówień, w dużym stopniu obejmującego podmioty centralnej administracji publicznej, podmioty administracji publicznej niższego szczebla oraz inne podmioty administracji publicznej, oraz autonomicznego porozumienia w sprawie zamówień dotyczących telekomunikacji;

Stany Zjednoczone, mimo znacznego postępu w dziedzinie liberalizacji zamówień, nałożyły sankcje, zgodnie z tytułem VII Ustawy w sprawie handlu z 1988 r., które powstrzymują oferentów ze Wspólnoty od ubiegania się o zamówienia publiczne udzielane przez federalne władze Stanów Zjednoczonych, które nie zostaną objęte przez niniejsze Porozumienie; Wspólnota uważa, że sankcje te są niesprawiedliwe i nieuzasadnione;

konieczne jest zatem podjęcie przez Wspólnotę właściwych środków, podobnie ograniczających oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do niektórych zamówień udzielanych przez określone władze publiczne; środki te nie powinny naruszać zobowiązań Wspólnoty i jej Państw Członkowskich wynikających z porozumienia, a także z porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

należy ustanowić przepisy dla tych wyjątkowych przypadków, zgodnie z którymi środki ograniczające oferentom ze Stanów Zjednoczonych dostęp do wspólnotowych zamówień publicznych nie powinny być stosowane ze względu na interes publiczny lub bezpieczeństwo publiczne,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Bez uszczerbku dla zobowiązań Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich wobec państw trzecich, władze publiczne, wymienione w załączniku I, odrzucają oferty dostawców, wykonawców oraz usługodawców, mających swe przedsiębiorstwa i działających na terenie Stanów Zjednoczonych, w ramach:

a) udzielania zamówienia publicznego na dostawy w rozumieniu dyrektywy Rady 77/62/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy (1), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż obecnie stosowany próg 125.576 ECU dla Porozumienia w sprawie zamówień publicznych GATT;

b) udzielania zamówienia publicznego na usługi w rozumieniu dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 czerwca 1992 r. odnoszącej się do koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na usługi (2), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 200.000 ECU, oraz wszystkich zamówień na usługi, które są wyszczególnione w załączniku II;

c) udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane w rozumieniu dyrektywy Rady 71/305/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane (3), których wartość szacunkowa netto jest mniejsza niż 5.000.000 ECU.

Artykuł  2

Państwo Członkowskie może jednakże zezwolić swoim władzom, o których mowa w art. 1, na rozpatrywanie takich ofert, gdy podejmie uzasadnioną decyzję, osobno w każdym przypadku, że rozpatrywanie takich ofert jest konieczne ze względu na:

a) uniknięcie ograniczania konkurencji do jednego tylko dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy,

b) zapewnienie ciągłości dostaw lub świadczenia usług,

c) otrzymanie towarów lub usług o specyficznych cechach, nigdzie indziej nieosiągalnych,

d) uniknięcie nieproporcjonalnych kosztów przez zainteresowaną władzę publiczną,

e) ochronę bezpieczeństwa tego Państwa Członkowskiego.

Właściwe Państwo Członkowskie niezwłocznie informuje Komisję o takich decyzjach. Komisja może zasięgnąć opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych, ustanowionego decyzją 71/306/EWG (4).

Artykuł  3

Komisja może poruszyć kwestię decyzji, o których mowa w art. 2 niniejszego rozporządzenia, na forum wspomnianego Komitetu ustanowionego na mocy art. 113 Traktatu w celu zapewnienia, poprzez właściwe środki, skoordynowanego stosowania przepisów art. 2 w całej Wspólnocie.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
N. HELVEG PETERSEN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/50/EWG (Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1).

(2) Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1.

(3) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 5. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/4/EWG (Dz.U. L 38 z 16.2. 1993, str. 31).

(4) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 77/63/EWG (Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 15).

ZAŁĄCZNIKI 

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK I 1

Wykaz podmiotów EWG

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz usług określonych w art. 1 lit. b)

1. Usługi transportowe.

2. Melioracje.

3. Rozwój, produkcja i koprodukcja materiałów programowych do publikacji, np. filmów.

4. Badania i rozwój.

5. Usługi prawnicze.

6. Usługi hotelarskie i restauracyjne.

7. Usługi rekrutacyjne.

8. Usługi detektywistyczne i ochroniarskie.

9. Usługi telefoniczne, teletekstowe, radiotelefoniczne, przywoławcze i satelitarne.

10. Usługi edukacyjne i szkoleniowe.

11. Usługi socjalne i zdrowotne.

12. Usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1836/95 z dnia 24 lipca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.183.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 sierpnia 1995 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.146.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1461/93 dotyczące dostępu oferentów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej do zamówień publicznych
Data aktu: 08/06/1993
Data ogłoszenia: 17/06/1993
Data wejścia w życie: 18/06/1993, 01/05/2004