Rozporządzenie 3912/92 w sprawie kontroli przeprowadzanych we Wspólnocie w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem środków transportu zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu w państwie trzecim

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3912/92
z dnia 17 grudnia 1992 r.
w sprawie kontroli przeprowadzanych we Wspólnocie w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem środków transportu zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu w państwie trzecim

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Wspólnota podjęła działania zmierzające do zastosowania środków prowadzących do etapowego ustanawiania rynku wewnętrznego do dnia 31 grudnia 1992 r., który będzie obejmował obszar bez granic wewnętrznych, ze swobodnym przepływem towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatu;

wprowadzenie rynku wewnętrznego będzie oznaczało zniesienie kontroli i formalności na granicach wewnętrznych w odniesieniu do środków transportu oraz właściwych dokumentów;

zgodnie z istniejącym prawodawstwem wspólnotowym i ustawodawstwami krajowymi w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole, przeglądy i inspekcje dotyczące właściwości technicznych, zezwoleń i innej dokumentacji, którym muszą odpowiadać pojazdy i statki śródlądowych dróg wodnych; te kontrole, przeglądy i inspekcje są powszechnie nadal uzasadnione w celu uniknięcia zakłóceń w organizacji rynku transportowego i dla zapewnienia bezpieczeństwa dróg i wodnych dróg śródlądowych;

zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 4060/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zniesienia kontroli dokonywanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej(4) takie kontrole nie będą dalej prowadzone na granicach między Państwami Członkowskimi w odniesieniu do środków transportu zarejestrowanych lub wprowadzonych do użytkowania w Państwach Członkowskich;

taka sama zasada powinna zostać wprowadzona w odniesieniu do przeprowadzania kontroli ustanowionych we wspomnianym rozporządzeniu oraz kontroli przeprowadzanych w celu realizacji umów zawartych z państwami trzecimi odnoszących się do środków transportu zarejestrowanych lub wprowadzonych do użytkowania w państwach trzecich;

organy Państwa Członkowskiego, na którego terytorium wjeżdżają środki transportu z państwa trzeciego, muszą mieć nadal możliwość prowadzenia wszelkich niezbędnych kontroli w celu sprawdzenia, czy wspomniane środki transportu posiadają stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności transportowej na lub przez jego terytorium;

Państwa Członkowskie muszą zapewnić, że kontrole, przeglądy i inspekcje mogą być nadal prowadzone na całym ich terytorium jako część rutynowych procedur kontrolnych;

współpraca mająca na celu wykonanie zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia powinna być zgodna z zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1468/81 z dnia 19 maja 1981 r. w sprawie wzajemnej pomocy między władzami administracyjnymi Państw Członkowskich oraz współpracy między nimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania prawa dotyczącego spraw celnych lub rolnych(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli wynikających z międzynarodowych umów oraz umów określonych w rozporządzeniu (EWG) nr 4060/89, wykonywanych we Wspólnocie przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do transportu drogowego i żeglugi śródlądowej wykorzystujących środki transportu zarejestrowane lub wprowadzone do obrotu w państwie trzecim.
2.
Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw lub zobowiązań Państwa Członkowskiego, na którego terytorium wjeżdżają środki transportu określone w ust. 1 z państwa trzeciego, związanych z wykonywaniem wszelkich niezbędnych kontroli służących ustaleniu, że takie środki transportu mają zezwolenie na prowadzenie transportu na lub przez terytorium zainteresowanego Państwa Członkowskiego.
Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

– "kontrola" oznacza wszystkie kontrole, przeglądy, inspekcje lub formalności wykonywane na granicach Państw Członkowskich przez organy krajowe, które wstrzymują lub utrudniają swobodny ruch pojazdów lub statków,

– "umowa międzynarodowa" oznacza każdą umowę między jednym lub większą liczbą Państw Członkowskich lub Wspólnotą a jednym lub większą liczbą państw trzecich.

Artykuł  3

Kontroli określonych w art. 1 nie przeprowadza się nadal jako kontroli granicznych na wewnętrznych granicach Wspólnoty, ale jako część kontroli, które Państwo Członkowskie rutynowo prowadzi na całym swoim terytorium.

Artykuł  4

Do celów wykonania niniejszego rozporządzenia przepisy rozporządzenia (EWG) nr 1468/81 stosuje się mutatis mutandis. Dodatkowo Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne kroki zapewniające prowadzenie współpracy między ich właściwymi organami.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1993 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1992 r.

W imieniu Rady
R. NEEDHAM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 103 z 23.4.1992, str. 11.

(2) Dz.U. C 305 z 23.11.1992.

(3) Dz.U. C 287 z 4.11.1992, str. 14.

(4) Dz.U. L 390 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3356/91 (Dz.U. L 318 z 20.11.1991, str. 1).

(5) Dz.U. L 144 z 2.6.1981, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 945/87 (Dz.U. L 90 z 2.4.1987, str. 3).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1992.395.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3912/92 w sprawie kontroli przeprowadzanych we Wspólnocie w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem środków transportu zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu w państwie trzecim
Data aktu: 17/12/1992
Data ogłoszenia: 31/12/1992
Data wejścia w życie: 01/01/1993, 01/05/2004