uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
Wspólnota podjęła działania zmierzające do zastosowania środków prowadzących do etapowego ustanawiania rynku wewnętrznego do dnia 31 grudnia 1992 r., który będzie obejmował obszar bez granic wewnętrznych, ze swobodnym przepływem towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami Traktatu;
wprowadzenie rynku wewnętrznego będzie oznaczało zniesienie kontroli i formalności na granicach wewnętrznych w odniesieniu do środków transportu oraz właściwych dokumentów;
zgodnie z istniejącym prawodawstwem wspólnotowym i ustawodawstwami krajowymi w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej Państwa Członkowskie przeprowadzają kontrole, przeglądy i inspekcje dotyczące właściwości technicznych, zezwoleń i innej dokumentacji, którym muszą odpowiadać pojazdy i statki śródlądowych dróg wodnych; te kontrole, przeglądy i inspekcje są powszechnie nadal uzasadnione w celu uniknięcia zakłóceń w organizacji rynku transportowego i dla zapewnienia bezpieczeństwa dróg i wodnych dróg śródlądowych;
zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 4060/89 z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zniesienia kontroli dokonywanych na granicach Państw Członkowskich w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej(4) takie kontrole nie będą dalej prowadzone na granicach między Państwami Członkowskimi w odniesieniu do środków transportu zarejestrowanych lub wprowadzonych do użytkowania w Państwach Członkowskich;
taka sama zasada powinna zostać wprowadzona w odniesieniu do przeprowadzania kontroli ustanowionych we wspomnianym rozporządzeniu oraz kontroli przeprowadzanych w celu realizacji umów zawartych z państwami trzecimi odnoszących się do środków transportu zarejestrowanych lub wprowadzonych do użytkowania w państwach trzecich;
organy Państwa Członkowskiego, na którego terytorium wjeżdżają środki transportu z państwa trzeciego, muszą mieć nadal możliwość prowadzenia wszelkich niezbędnych kontroli w celu sprawdzenia, czy wspomniane środki transportu posiadają stosowne zezwolenie na prowadzenie działalności transportowej na lub przez jego terytorium;
Państwa Członkowskie muszą zapewnić, że kontrole, przeglądy i inspekcje mogą być nadal prowadzone na całym ich terytorium jako część rutynowych procedur kontrolnych;
współpraca mająca na celu wykonanie zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia powinna być zgodna z zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1468/81 z dnia 19 maja 1981 r. w sprawie wzajemnej pomocy między władzami administracyjnymi Państw Członkowskich oraz współpracy między nimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania prawa dotyczącego spraw celnych lub rolnych(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1992 r.
| W imieniu Rady | |
| R. NEEDHAM | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 103 z 23.4.1992, str. 11.
(2) Dz.U. C 305 z 23.11.1992.
(3) Dz.U. C 287 z 4.11.1992, str. 14.
(4) Dz.U. L 390 z 30.12.1989, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3356/91 (Dz.U. L 318 z 20.11.1991, str. 1).
(5) Dz.U. L 144 z 2.6.1981, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 945/87 (Dz.U. L 90 z 2.4.1987, str. 3).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.395.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 3912/92 w sprawie kontroli przeprowadzanych we Wspólnocie w dziedzinie transportu drogowego i żeglugi śródlądowej z uwzględnieniem środków transportu zarejestrowanych lub dopuszczonych do ruchu w państwie trzecim |
| Data aktu: | 17/12/1992 |
| Data ogłoszenia: | 31/12/1992 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1993, 01/05/2004 |