uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 42 i 43,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
średnio- i długookresowe perspektywy dla Wspólnoty i światowych rynków rolnych wymagają skorygowania pewnych instrumentów wspólnej polityki rolnej w celu przywrócenia równowagi rynkowej; takie dostosowania, ukierunkowane przede wszystkim na zwiększenie elastyczności instrumentów wsparcia rynku, wymagają od zainteresowanych podmiotów zmiany ich zachowania gospodarczego, w celu przykładania większej wagi do aktualnej sytuacji na rynku;
organizacje międzybranżowe tworzone przez osoby fizyczne lub grupy i reprezentujące znaczący odsetek różnych kategorii uczestników pracujących w produkcji, przetwórstwie i marketingu sektora tytoniowego, prawdopodobnie przyczynią się do uwzględniania sytuacji rynkowej w szerszym zakresie i do zachęcenia do zmian zachowania gospodarczego, mających na celu przyczyniać się do poprawy poziomu wiedzy i organizacji produkcji, przetwórstwa i obrotu; niektóre z działań tych organizacji mogą przyczynić się do poprawy równowagi rynkowej i w ten sposób do osiągnięcia celów art. 39 Traktatu; należy określić środki, które mogą stanowić taki wkład wnoszony przez organizacje międzybranżowe;
w związku z powyższym właściwe wydaje się udzielenie szczególnego uznania organom, które mogą wykazać swoją udokumentowaną reprezentatywność na szczeblu regionalnym, międzyregionalnym lub wspólnotowym, oraz które mogą podejmować pozytywne działania na rzecz osiągnięcia wyżej wymienionych celów; takie uznanie powinno być udzielane przez Państwa Członkowskie lub przez Komisję w zależności od zakresu działalności stowarzyszeń handlowych;
w celu wsparcia niektórych działań organizacji międzybranżowych, które są przedmiotem szczególnego zainteresowania w świetle obecnych zasad dotyczących organizacji rynku sektora tytoniowego, należy ustanowić przepisy dotyczące zasad przyjmowanych przez organizację branżową w stosunku do swoich członków, które podlegając pewnym warunkom, mogą zostać rozszerzone na wszystkich producentów i grupy nie będące członkami takich organizacji w jednym lub większej liczbie regionów; na osoby nie będące członkami organizacji należy również nałożyć obowiązek opłacania całości lub części składek, mających na celu pokryć, ponoszone w związku z prowadzeniem takich działań, koszty inne niż administracyjne; procedura ta powinna być wprowadzona w sposób zapewniający prawa społeczno-ekonomiczne zainteresowanych grup, w szczególności prawa konsumenta;
inne działania uznanych organizacji międzybranżowych mogą stanowić ogólnogospodarczy lub techniczny przedmiot zainteresowania sektora tytoniowego i w związku z tym mogą przynosić korzyść wszystkim osobom działającym w tych branżach bez względu na to, czy są oni członkami organizacji; w takich wypadkach rozsądne wydaje się, aby nie będący członkami podlegali obowiązkowi wpłacania składek, mających na celu pokryć koszty, inne niż koszty administracyjne, wynikające z prowadzenia danych działań;
w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całego systemu należy ustanowić ścisłą współpracę między Państwami Członkowskimi a Komisją, która powinna mieć także stałe prawo monitorowania, w szczególności w odniesieniu do uznawania organizacji międzybranżowych funkcjonujących na szczeblu regionalnym lub międzyregionalnym oraz w odniesieniu do porozumień i uzgodnionych praktyk przyjętych przez te organizacje;
należy ustanowić przepisy w celu publikowania na początku każdego roku wykazu organizacji uznanych w roku poprzednim, wykazu organizacji, których uznanie zostało cofnięte w tym samym okresie oraz zasad, które zostały rozszerzone, ze wskazaniem ich zakresu, do wiadomości Państw Członkowskich oraz innych zainteresowanych stron,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 30 czerwca 1992 r.
| W imieniu Rady | |
| Arlindo MAQUES CUNHA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 295 z 14.11.1991, str. 5.
(2) Dz.U. C 94 z 13.4.1992.
(3) Dz.U. C 98 z 21.4.1992, str. 31.
(4)Rozporządzenie Rady nr 26 w sprawie stosowania niektórych zasad konkurencji do produkcji i handlu produktami rolnymi (Dz.U. 30 z 20.4.1962, str. 993/62). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 49 (Dz.U. 53 z 1.7.1962, str. 1571/62).
(5) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 3. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 90/230/EWG (Dz.U. L 128 z 18.5.1990, str. 15.
(6) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1992.215.80 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2077/92 dotyczące organizacji międzybranżowych i porozumień w sektorze tytoniu |
| Data aktu: | 30/06/1992 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/1992 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/08/1992 |