Bułgaria-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Uzgodniony protokół zmieniający Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Bułgarii w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi. Bruksela.1990.11.28.

UZGODNIONY PROTOKÓŁ
zmieniający Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Bułgarii w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi

1.
Delegacje Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Republiki Bułgarii spotkały się w Brukseli w dniach 27 i 28 listopada 1990 roku. Konsultacje prowadzono na podstawie artykułu 14 Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Bułgarią w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi, parafowaną w dniu 11 lipca 1986 roku i tymczasowo stosowaną od dnia 1 stycznia 1987 roku.
2.
Celem konsultacji była zmiana Umowy dwustronnej w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi włączająca postanowienia odnoszące się do powrotnego przywozu wyrobów włókienniczych po przetworzeniu, wytworzeniu lub obróbce w Bułgarii.
3.
Obie strony uzgodniły zmianę artykułu 3 ustęp 4 Umowy i włączenie protokołu E ustanawiającego szczególne zasady regulujące powrotny przywóz do Wspólnoty wyrobów włókienniczych po przetworzeniu, wytworzeniu lub obróbce w Bułgarii zgodnie z odpowiednim prawodawstwem wspólnotowym. Teksty artykułu 3 ustęp 4 i protokołu E są załączone do niniejszego Uzgodnionego Protokołu.
4.
Obie strony uzgodniły, że zmiana Umowy niniejszym Uzgodnionym Protokołem jest stosowana tymczasowo od dnia 1 stycznia 1991 roku.

Bruksela, dnia 28 listopada 1990 roku

Delegacja Republiki Bułgarii Delegacja Delegacja Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej

UMOWA EWG - BUŁGARIA

Zmieniony artykuł 3 ustęp 4

"Wspólnota i Bułgaria uznają specjalny i odrębny charakter powrotnego przywozu do Wspólnoty wyrobów włókienniczych po przetworzeniu, wytworzeniu lub obróbce w Bułgarii.

Powrotny przywóz nie jest objęty limitami ilościowymi ustanowionymi w załączniku II, o ile dokonywany jest zgodnie z obowiązującymi we Wspólnocie regulacjami w sprawie obrotu gospodarczego w ramach uszlachetniania biernego i kwalifikują się do objęcia szczególnymi zasadami określonymi w protokole E."

"PROTOKÓŁ E

Powrotny przywóz do Wspólnoty, w rozumieniu artykułu 3 ustęp 4 niniejszej Umowy, produktów wymienionych w Załączniku do niniejszego protokołu jest regulowany postanowieniami Umowy, o ile specjalne postanowienia przedstawione poniżej nie stanowią inaczej.

1. Z zastrzeżeniem ustępu 2, za powrotny przywóz rozumieniu artykułu 3 ustęp 4 uznaje się wyłącznie powrotny przywóz do Wspólnoty produktów objętych specjalnymi limitami ilościowymi ustanowionymi w Załączniku do niniejszego protokołu.

2. Powrotny przywóz nie objęty Załącznikiem do niniejszego protokołu może stać się przedmiotem specjalnych limitów ilościowych po konsultacjach przeprowadzonych zgodnie z procedurą określoną w artykule 14 Umowy, o ile dane produkty są przedmiotem limitów ilościowych na podstawie załącznika II do Umowy.

3. Uwzględniając interesy obu Umawiających się Stron, Wspólnota może, z własnej inicjatywy lub na żądanie Bułgarii na podstawie artykułu 14 Umowy, zbadać:

a) możliwość przeniesienia z jednej kategorii do drugiej, wykorzystania z góry lub przeniesienia z jednego roku na następny części specjalnych limitów ilościowych;

b) zakres przyznania części specjalnych limitów ilościowych niewykorzystanych w jednym regionie Wspólnoty innemu regionowi.

4. Jednakże Wspólnota może automatycznie stosować reguły elastyczności wymienione w ustępie 3 w ramach następujących ograniczeń:

a) przeniesienia między kategoriami nie mogą przekroczyć 25 % ilości dla kategorii, do której następuje przeniesienie(1);

b) przeniesienie specjalnych limitów ilościowych z jednego roku na następny nie może przekroczyć 10,5 % ilości ustalonej na rok faktycznego wykorzystania;

c) wykorzystanie z góry specjalnych limitów ilościowych z jednego roku na drugi nie może przekroczyć 7,5 % ilości ustalonej na rok faktycznego wykorzystania;

d) przeniesienia z jednego regionu do innego nie może przekroczyć 24 % ilości ustalonej dla regionu, na rzecz którego następuje przeniesienie.

5. Wspólnota poinformuje Bułgarię o wszelkich środkach podjętych w zastosowaniu poprzednich ustępów.

6. Właściwe organy Wspólnoty obciążają specjalne limity ilościowe określone w ustępie 1 na dzień wydania uprzedniego zezwolenia wymaganego rozporządzeniem Rady (EWG) nr 636/82, które reguluje zasady obrotu gospodarczego w ramach uszlachetniania biernego. Specjalne limity ilościowe obciążane są za rok, w którym wydane zostaje uprzednie zezwolenie.

7. Przeniesienia z jednej kategorii do drugiej i połączone obciążenia limitów ilościowych dla produktów z grup II i III obliczać się będzie zgodnie z tabelą równoważności w załączniku I do Umowy.

8. Świadectwo pochodzenia wystawione przez organizacje posiadające do tego uprawnienia na podstawie prawodawstwa Bułgarii, jest wydawane, zgodnie z protokołem A do Umowy, dla wszystkich produktów objętych niniejszym protokołem. Świadectwo to zawiera odniesienie do uprzedniego zezwolenia wspomnianego w ustępie 6 na dowód, że opisana w nim czynność przetwarzania została wykonana w Bułgarii.

9. Wspólnota przekazuje Bułgarii nazwy i adresy oraz wzory pieczęci używanych przez właściwe organy Wspólnoty wydające uprzednie zezwolenia, o których mowa w ustępie 6.

10. Bez uszczerbku dla postanowień ustępów 1-9, Bułgaria i Wspólnota kontynuują konsultacje w celu osiągnięcia wzajemnie akceptowanego rozwiązania umożliwiającego obu Umawiającym się Stronom skorzystanie z postanowień Umowy w sprawie obrotu uszlachetniającego, zapewniając w ten sposób efektywny rozwój handlu wyrobami włókienniczymi między Bułgarią i Wspólnotą.

______

(1) Jednakże dla kategorii w grupach II lub III, przeniesienia pomiędzy udziałami kwotowymi w ramach limitów ilościowych dla Niemiec, Beneluksu i Francji dozwolone są do 100 % kategorii, na rzecz której dokonywane jest przeniesienie.

ZAŁĄCZNIK

Limity ilościowe dla Bułgarii w obrocie uszlachetniającym

(Z przyczyn praktycznych opisy produktów stosowane w Załączniku podane są w formie skrótowej).

Kategoria Wyszczególnienie Jednostki Rok Limity ilościowe EWG
4 Koszulki (T-shirts) 1.000 sztuk 1991 550
5 Pulowery 1.000 sztuk 1991 600
6 Spodnie z tkaniny 1.000 sztuk 1991 1.350
7 Bluzki 1.000 sztuk 1991 2.650
8 Koszule: 1.000 sztuk 1991 1.800
14 Odzież wierzchnia męska 1.000 sztuk 1991 350
15 Odzież wierzchnia damska 1.000 sztuk 1991 1.400
73 Dresy 1.000 sztuk 1991 600
76 Tkaniny techniczne 1.000 sztuk 1991 700"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.53.19

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bułgaria-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Uzgodniony protokół zmieniający Umowę między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Bułgarii w sprawie handlu wyrobami włókienniczymi. Bruksela.1990.11.28.
Data aktu: 28/11/1990
Data ogłoszenia: 27/02/1991
Data wejścia w życie: 01/01/1991