Rozporządzenie 837/90 dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji zbóż

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 837/90
z dnia 26 marca 1990 r.
dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji zbóż

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2727/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 201/90(2),

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1418/76 z dnia 21 czerwca 1976 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku ryżu(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1806/89(4),

uwzględniając wniosek Komisji(5),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(6),

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu wykonania zadań nałożonych na Komisję przez Traktat oraz rozporządzenia dotyczące wspólnej polityki rolnej, Komisja musi posiadać wiarygodne, porównywalne oraz aktualne dane, zgromadzone w sposób obiektywny, na temat obszarów pod uprawę, plonów i produkcji zbóż;

właściwe jest uznanie znaczenia sektora produkcji zbóż dla organizacji i zarządzania rynkami rolnymi, co oznacza konieczność przeprowadzenia stosownych badań statystycznych, w coraz większym stopniu na podstawie zasad wspólnotowych;

należy uwzględnić doświadczenia nabyte przez lata przez służby statystyczne w dziedzinie tego rodzaju badań statystycznych;

celem niniejszego rozporządzenia jest określenie rodzaju wymaganych informacji statystycznych, wyznaczenie zadowalającego poziomu wiarygodności i podanie dodatkowej informacji technicznej koniecznej do oceny danych liczbowych dotyczących produkcji, zapewnienie obiektywizmu i reprezentatywności badań statystycznych dotyczących obszarów i produkcji, poprzez szeroką wymianę doświadczeń, włączając spotkania i sprawozdania oraz określenie nieprzekraczalnych terminów;

dla zbóż jako całości i dla niektórych szczególnie ważnych gatunków zbóż, wymaga się również corocznego przekazywania danych regionalnych;

Komisja powinna przedstawić sprawozdanie po trzech latach obowiązywania niniejszego rozporządzenia, w miarę potrzeby wraz z propozycjami poprawy badań statystycznych; Komisja powinna rozważyć możliwość prowadzenia zharmonizowanych badań statystycznych we Wspólnocie po roku 1992;

należy ocenić, jaka kwota z funduszy Wspólnoty będzie konieczna do wprowadzenia tego środka; wysokość tej kwoty odpowiada założeniom przyjętym na przyszłość w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 28 czerwca 1998 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(7); obecnie dostępne środki muszą, stosownie do tego porozumienia, być ustalane zgodnie z procedurą budżetową;

należy opracować procedurę, która będzie stosowana przez Stały Komitet Statystyki Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

SEKCJA  I

Cele

Artykuł  1

Każdego roku Państwa Członkowskie dostarczają Urzędowi Statystycznemu Wspólnot Europejskich, zwanemu dalej Eurostat, dane roczne na temat zbóż, określone w art. 2 i 6 niniejszego rozporządzenia.

SEKCJA  II

Dane dostarczane na szczeblu krajowym

Artykuł  2
1.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do zbóż wymienionych w załączniku I.

Załącznik I może być zmieniony zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 11.

2.
Każde Państwo Członkowskie dostarcza dane roczne o:

– obszarze pod uprawę (1.000 ha),

– średnim plonie (100 kg/ha) i

– uzyskanych zbiorach (1.000 ton),

dla każdej grupy zbóż, określonej w załączniku II i dla każdego zboża w grupie 7 tego załącznika, którego produkcja przekracza 50.000 ton rocznie.

Załącznik II może być zmieniony zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 11.

3.
Ponadto Państwa Członkowskie przedstawiają dane dotyczące średniego poziomu wilgotności(8), wyrażonego w procentach, w związku z informacjami podanymi w ust. 2 akapit pierwszy tiret drugie i trzecie.

SEKCJA  III

Metody, specyfikacje

Artykuł  3
1.
Dla każdego zboża wymienionego w załączniku I w każdym Państwie Członkowskim, w którym roczna produkcja przekracza 50.000 ton, dane na temat obszarów pod uprawę, plonów i produkcji należy uzyskać na podstawie badań statystycznych mających formę spisów lub badań reprezentatywnych próbek.
2.
Badania te są prowadzone przy pomocy uznanych metod statystycznych, spełniających wymagania dotyczące jakości, obiektywizmu i wiarygodności, określone w niniejszej sekcji.
3.
W celu spełnienia wymagań niniejszej sekcji można przyjąć ustalenia przejściowe, dla jednego lub większej liczby Państw Członkowskich, zgodnie z art. 8 ust. 3.
Artykuł  4
1.
W przypadku badań reprezentatywnych na obszarach pod uprawę, próbki należy zaprojektować tak, by były reprezentatywne dla co najmniej 95 % całkowitego obszaru pod uprawę zbóż.

Dane liczbowe dotyczące tych obszarów należy uzupełnić danymi szacunkowymi, opierając się na danych dotyczących pozostałego obszaru pod uprawę zbóż, uzyskanych z innych źródeł.

2.
Badania reprezentatywne obszarów muszą być tak zaprojektowane, by w każdym Państwie Członkowskim standardowy błąd dla całego obszaru pod uprawę zbóż nie przekraczał większej z dwóch wartości stanowiącej 1 % tego obszaru albo 5.000 hektarów.
Artykuł  5
1.
W przypadku badań reprezentatywnych plonu lub produkcji, próbki należy zaprojektować tak, by standardowy błąd dla całkowitej produkcji zbóż nie przekraczał większej z dwóch wartości stanowiącej 2 % całkowitej produkcji albo 50.000 ton.
2.
Poza wymaganiami dotyczącymi całkowitej produkcji zbóż, określonymi w ust. 1, dla każdego zboża wymienionego w załączniku I, którego produkcja w Państwie Członkowskim przekracza próg określony w art. 3 ust. 1, błąd standardowy dla produkcji zboża nie powinien przekraczać większej z dwóch wartości stanowiącej 5 % tej produkcji albo 20.000 ton.

SEKCJA  IV

Dane dostarczane na szczeblu regionalnym

Artykuł  6

Roczne dane na temat obszaru pod uprawę, plonów i produkcji oraz poziomu wilgotności, w odniesieniu do szczebli regionalnych określonych w załączniku III, muszą być przekazywane do Eurostatu.

Załącznik III może być zmieniony zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 11.

Powyższe dane regionalne muszą być dostarczane dla wszystkich zbóż z wyjątkiem ryżu, pszenicy zwyczajnej, pszenicy durum, żyta, jęczmienia i kukurydzy zwyczajnej.

Państwa Członkowskie wskazują liczbowe dane regionalne obarczone szczególnie wysokim procentem błędów standardowych.

SEKCJA  V

Ostateczne terminy, wymiana doświadczeń i ustalenia przejściowe

Artykuł  7
1.
W dalszej części niniejszego rozporządzenia, rok kalendarzowy, w którym odbywa się zbiór, jest zwany "rokiem zbioru".
2.
Państwa Członkowskie dostarczają do Eurostatu tymczasowe dane krajowe na temat obszarów pod uprawę najpóźniej do 1 października roku zbioru. Ostateczne dane na temat obszarów pod uprawę dostarcza się najpóźniej do 1 kwietnia następującego po roku zbioru.
3.
Wstępne liczbowe dane szacunkowe dotyczące krajowych plonów i produkcji należy dostarczyć najpóźniej do 15 listopada roku zbioru. Tymczasowe dane na temat plonów i produkcji przekazuje się najpóźniej do 1 lutego, a ostateczne dane liczbowe najpóźniej do 1 października roku następującego po roku zbioru.

Jeśli dane liczbowe dotyczące plonów i produkcji odnoszą się do zweryfikowanych danych dotyczących obszaru, należy dostarczyć również te dane.

4.
Dane regionalne określone w art. 6, dostarcza się w tym samym czasie, co ostateczne dane liczbowe na szczeblu krajowym; dane te muszą być ze sobą zgodne.
Artykuł  8
1.
W ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Państwa Członkowskie przedstawiają Eurostatowi szczegółowe sprawozdanie metodologiczne zawierające opis sposobu uzyskiwania danych dotyczących obszarów pod uprawę, plonów i produkcji w krajach, oraz gdzie stosowne, w regionach, a także określają poziom reprezentatywności i wiarygodności danych liczbowych. Eurostat, we współpracy z Państwami Członkowskimi, przygotowuje podsumowanie tych sprawozdań.
2.
Państwa Członkowskie informują Eurostat o wszelkich zmianach do informacji dostarczonych zgodnie z ust. 1 w ciągu trzech miesięcy od ich wprowadzenia.
3.
Jeśli niektóre sprawozdania metodologiczne wykazują, że Państwo Członkowskie w najbliższej przyszłości nie będzie mogło spełnić wymagań niniejszego rozporządzenia i jeśli konieczne są zmiany w technikach badawczych i metodologii, Eurostat może, we współpracy z Państwem Członkowskim, ustalić okres przejściowy, nie dłuższy niż dwa lata, w ciągu którego program badań przewidziany w niniejszym rozporządzeniu ma być osiągnięty.
4.
Sprawozdania metodologiczne, ustalenia przejściowe, dostępność i wiarygodność danych oraz inne właściwe kwestie związane ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia są dwa razy do roku poddawane analizie dokonywanej przez właściwą grupę roboczą Stałego Komitetu Statystyki Rolnej.
Artykuł  9
1.
Nie później niż do końca 1992 r. Eurostat przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie:

– sprawozdanie na temat doświadczeń zdobytych na podstawie badań statystycznych oraz danych szacunkowych, przeprowadzonych na mocy niniejszego rozporządzenia,

– w razie potrzeby wnioski dotyczące poprawy i harmonizacji ustaleń obowiązujących w Państwach Członkowskich,

– w razie potrzeby, wnioski dotyczące realizacji dodatkowych badań Wspólnoty, przeprowadzanych ad hoc przy zastosowaniu zharmonizowanych metod i cech.

2.
Rada stanowi w sprawach wniosków określonych w ust. 1, zgodnie z procedurą głosowania przewidzianą w art. 148 ust. 2 Traktatu.

SEKCJA  VI

Ustalenia finansowe

Artykuł  10
1.
Kwota wydatków Wspólnoty uznanych za konieczne do wprowadzenia środka ustanowionego niniejszym rozporządzeniem wynosi 3.200.000 ECU w okresie od roku 1990 do 1993, włącznie z wydatkami odnoszącymi się do zasobów na jeden osoborok (personel pomocniczy, krajowi eksperci oddelegowani itp.)
2.
Władza budżetowa określa środki przyznane na ten cel w odniesieniu do poszczególnych okresów obrachunkowych.

SEKCJA  VII

Przepisy końcowe

Artykuł  11 1
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Statystyki Rolnictwa, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(9) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 marca 1990 r.

W imieniu Rady
M. O'KENNEDY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 281 z 1.11.1975, str. 1.

(2) Dz.U. L 22 z 27.1.1990, str. 7.

(3) Dz.U. L 166 z 25.6.1976, str. 1.

(4) Dz.U. L 177 z 24.6.1989, str. 1.

(5) Dz.U. C 8 z 13.1.1990, str. 12.

(6) Opinia wydana dnia 16 marca 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(7) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 33.

(8) Dla procedury oznaczania poziomu wilgotności, zobacz załącznik II do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1908/84 (Dz.U. L 17 z 5.7.1985, str. 22), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2507/87 (Dz.U. L 235 z 20.8.1987, str. 10). Dopuszcza się na stosowanie innych metod zbliżania.

(9)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

ZBOŻA OKREŚLONE W ART. 2 UST. 1

ZBOŻA (z wyjątkiem ryżu)

1. Pszenica zwykła (Triticum aestivum L. Emend. Fiori i Paol.)

2. Pszenica durum (Triticum durum Desf.)

3. Żyto (Secale cereale L).

4. Jęczmień (Hordeum vulgare L.)

5. Owies (Avena sativa L.)

6. Kukurydza zwyczajna (Zea mays L.)

7. Zboża nigdzie indziej nie wymienione

7.1. Mieszanka żyta z pszenicą

7.2. Sorgo (Sorghum bicolor L) Moench x Sorghum Sudanese (Piper) Stapf.)

7.3. Pszenica (x Tritosecale Wittm)

7.4. Proso (Panicum miliaceum)

7.5. Gryka (Fagopyrum esculentum)

7.6. 6 Mozga kanaryjska (Phalaris canariensis L.)

7.7. Mieszane zboża inne niż mieszanka żyta z pszenicą

7.8. Kolbowa mieszanka kukurydzy (Zea mays L.)

8. RYŻ

8.1. Ryż okrągłoziarnisty (Oryza sativa L.)

8.2. Ryż średnioziarnisty (Oryza sativa L.)

8.3. Ryż długoziarnisty (Oryza sativa L)

ZAŁĄCZNIK  II

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

GRUPY ZBÓŻ OKREŚLONE W ART. 2 UST. 2

(tabela przekazywanych danych)

grafika

ZAŁĄCZNIK  III 2

SZCZEBLE REGIONALNE OKREŚLONE W ART. 6

Państwo Podział regionalny na
Belgique - België Provinces/Provincies
България NUTS 2
Česká republika kraje - NUTS 3
Danmark -
Deutschland Bundesländer
Eesti -
Ελλαδα YπηρεσíεV περιφερειακηV αναπτυVηV(1)
Espana Comunidades autónomas
France
Ireland -
Italia Regioni(2)
Κύπρος -
Latvija regiony NUTS 3
Lietuva okręgi NUTS 3
Luxembourg -
Magyarország tervezési-statisztikai régiók
Malta NUTS 2
Nederland Provincies
Österreich Bundesländer
Polska 16 województw (NUTS 2)
Portugal NUTS II(1)
România NUTS 2
Slovenija NUTS 2
Slovensko NUTS 2
Suomi Etelä-Suomi
Sisä-Suomi
Pohjanmaa
Pohjois-Suomi
Sverige Bidragsomrade norr
Bidragsomrade söder
8 Riksområden
United Kingdom Standard regions
NUTS = Nomenklatura Terytorialnych Jednostek Statystycznych
(1) Dane regionalne musza być dostarczone najpóźniej trzy lata po wejściu w

życie niniejszego rozporządzenia

(2) Przez okres dwóch lat po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,

regiony włoskie mogą zostać przegrupowane według NUTS I

1 Art. 11 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 2197/95 z dnia 18 września 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.221.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 października 1995 r.

- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.88.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 837/90 dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji zbóż
Data aktu: 26/03/1990
Data ogłoszenia: 03/04/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/04/1990