Rozporządzenie 410/90 ustanawiające normy jakości kiwi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 410/90
z dnia 16 lutego 1990 r.
ustanawiające normy jakości kiwi

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1035/72 z dnia 18 maja 1972 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1119/89(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

załącznik I do rozporządzenia (EWG) nr 1035/72 zawierający wykaz produktów dostarczanych konsumentowi w stanie świeżym, podlegających normom jakości, został uzupełniony rozporządzeniem Rady (EWG) nr 1010/89(3) dodającym kiwi; dlatego konieczne jest ustalenie norm jakości tego produktu;

skutkiem stosowania tych norm powinno być wykluczenie z rynku produktów o niezadowalającej jakości, ukierunkowanie produkcji w celu spełnienia wymagań konsumentów oraz ułatwienie handlu w warunkach uczciwej konkurencji, co pomaga poprawić rentowność produkcji;

normy stosowane są na wszystkich etapach obrotu; transport na duże odległości, składowanie dłużej niż przez określony czas lub ilość przeładunków, jakim produkty są poddawane, mogą powodować pewien stopień pogorszenia jakości wynikający z rozwoju biologicznego tych produktów lub ich podatności na psucie się; takie pogorszenie jakości powinno być brane pod uwagę przy stosowaniu norm na etapach obrotu następujących po wysyłce; ponieważ produkty klasy "ekstra" muszą być szczególnie starannie sortowane i pakowane, w odniesieniu do nich uwzględnia się jedynie utratę świeżości oraz turgoru;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Normy jakości kiwi objęte kodem CN 0810 90 10 określone są w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Normy te stosuje się na wszystkich etapach obrotu, na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 1035/72.

Jednakże, na etapach następujących po wysyłce, dopuszcza się następujące tolerancje:

– nieznaczną utratę świeżości i turgoru,

– w odniesieniu do produktów innych niż klasa "ekstra", nieznaczne pogorszenie jakości spowodowane ich cechami biologicznymi i podatnością na psucie się.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 1990 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 1990 r.

W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 118 z 20.5.1972, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 12.

(3) Dz.U. L 109 z 20.4.1989, str. 3.

ZAŁĄCZNIK 1

NORMA JAKOŚCI KIWI

I. DEFINICJA PRODUKTU

Niniejszą normę stosuje się do kiwi (zwanego także "actinidia" lub "kiwi") odmian (uprawnych) uzyskanych z Actinidia chinensis I (Planch.) lub Actinidia deliciosa (A. Chev., C. F.. Liang i A. R. Ferguson), dostarczanych konsumentowi w stanie świeżym, z wyłączeniem kiwi przeznaczonych do celów przetwórstwa przemysłowego.

II. PRZEPISY DOTYCZĄCE JAKOŚCI

Celem normy jest określenie wymogów jakości kiwi, po ich przygotowaniu i opakowaniu.

A. Minimalne wymagania

We wszystkich klasach, z zastrzeżeniem szczególnych przepisów dotyczących każdej klasy oraz dopuszczalnych tolerancji, kiwi muszą być:

– nienaruszone (lecz bez szypułki),

– zdrowe; wykluczony zostaje produkt, który ulega gniciu lub pogorszeniu jakości w takim stopniu, że jest niezdatny do spożycia,

– czyste, praktycznie wolne od wszelkich widocznych obcych substancji,

– wystarczająco jędrne; ani miękkie, ani wysuszone, ani nasiąknięte wodą,

– dobrze uformowane, wyklucza się owoce złączone podwójnie lub wielokrotnie,

– praktycznie wolne od szkodników,

– praktycznie wolne od szkód wyrządzonych przez szkodniki,

– wolne od nadmiernego zawilgocenia powierzchniowego,

– wolne od obcego zapachu i/lub od obcych smaków.

Kiwi muszą być wystarczająco rozwinięte i wystarczająco dojrzałe(1). Stopień rozwoju i jakość kiwi muszą być takie, aby mogły one:

– wytrzymać przewóz i przeładunek, oraz

– dotrzeć w dobrym stanie do miejsca przeznaczenia.

B. Klasyfikacja

Kiwi dzieli się na trzy klasy określone poniżej:

i) Klasa "ekstra"

Kiwi w tej klasie muszą być najwyższej jakości. Muszą być dobrze rozwinięte i prezentować wszystkie cechy oraz barwę typową dla odmiany.

Muszą być wolne od wad, z wyjątkiem bardzo nieznacznych pogorszeń powierzchniowych, pod warunkiem że nie wpływają one na jakość, utrzymanie jakości oraz na ogólny wygląd produktu ani na jego prezentację w opakowaniu.

ii) Klasa I

Kiwi w tej klasie muszą być dobrej jakości.

Muszą być jędrne, a miąższ musi być całkowicie zdrowy.

Muszą prezentować cechy odmiany. Można jednak dopuścić następujące nieznaczne wady, pod warunkiem że nie wpływają one na jakość, utrzymanie jakości oraz na ogólny wygląd produktu ani na prezentację w opakowaniu:

– nieznaczna wada kształtu (ale wolne od spęcznień lub zniekształceń),

– nieznaczne wada zabarwienia,

– powierzchniowe wady skórki, pod warunkiem że całkowita powierzchnia zmian nie przekracza 1 cm2,

- małe podłużne linie typu "znamię Haywarda", bez zgrubienia;

iii) Klasa II

Do tej klasy należą kiwi, które nie odpowiadają wymaganiom wyższych klas, ale które spełniają określone powyżej minimalne wymagania.

Owoce powinny być umiarkowanie jędrne, a miąższ nie powinien wykazywać poważnych wad.

Jednakże dopuszcza się poniższe wady, pod warunkiem, że kiwi zachowują ich istotne cechy w zakresie jakości, utrzymania jakości oraz prezentacji:

– wady kształtu,

– wady zabarwienia,

– wady skórki, takie jak małe zrośnięte nacięcia lub zabliźniona/otarta tkanka, pod warunkiem, że całkowita powierzchnia zmian nie przekracza 2 cm2,

– kilka bardziej uwydatniających się "znamion Haywarda" z nieznacznym zgrubieniem,

– nieznaczne obicia.

III. PRZEPISY DOTYCZĄCE WIELKOŚCI

Wielkość ustala się na podstawie wagi owocu.

Minimalną wagę ustala się na 90 gramów dla klasy "ekstra", na 70 gramów dla klasy I i na 65 gramów dla klasy II.

Różnica wagi między największym i najmniejszym owocem w każdym opakowaniu nie może przekraczać:

– 15 gramów dla owoców o wadze mniejszej niż 85 gramów,

– 20 gramów dla owoców o wadze od 85 do 120 gramów,

– 30 gramów dla owoców o wadze 120 gramów i więcej.

IV. PRZEPISY DOTYCZĄCE TOLERANCJI

Dla produktu, który w zakresie jakości i wielkości nie spełnia wymagań ustalonych dla danej klasy, dopuszcza się tolerancje w każdym opakowaniu.

A. Tolerancje dotyczące jakości

i) Klasa "Ekstra"

5 % liczbowo lub według wagi kiwi niespełniających wymagań tej klasy, lecz zgodnej z wymaganiami dla klasy I lub wyjątkowo mieszczących się w tolerancjach dla klasy I.

ii) Klasa I

10 % liczbowo lub według wagi kiwi niespełniających wymagań tej klasy, lecz zgodnej z wymaganiami dla klasy II lub wyjątkowo mieszczących się w tolerancjach dla klasy II.

iii) Klasa II

10 % liczbowo lub według wagi kiwi niespełniających ani wymagań tej klasy ani wymagań minimalnych, z wyjątkiem produktu z objawami gnicia lub innego rodzaju pogorszenia jakości, które czynią go niezdatnym do spożycia.

B. Tolerancje dotyczące wielkości

Dla wszystkich klas:

10 % liczbowo lub według wagi kiwi niespełniajacych wymagań w odniesieniu do deklarowanego przedziału wagi minimalnej i/lub wielkości.

Jednakże, owoce muszą być wielkości bezpośrednio poniżej lub powyżej wskazanej wielkości lub, w przypadku mniejszej wielkości, nie powinny ważyć mniej niż 85 gramów w klasie "ekstra", 67 gramów w klasie I i 62 gramy w klasie II.

V. PRZEPISY DOTYCZĄCE WYGLĄDU

A. Jednolitość

Zawartość każdego opakowania musi być jednolita i zawierać wyłącznie kiwi tego samego pochodzenia, odmiany, jakości i wielkości.

Widoczna część zawartości opakowania musi być reprezentatywna dla całej zawartości.

Bez naruszania dotychczasowych przepisów w tym zakresie produkty objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być mieszane, w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży o wadze netto równej trzem kilogramom lub mniejszej, z różnymi rodzajami świeżych owoców i warzyw na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 48/2003(2).

B. Opakowanie

Sposób pakowania kiwi musi być taki, aby chronić je należycie.

Materiały stosowane do wykładania wnętrza opakowania muszą być nowe, czyste i takiej jakości, aby zapobiegały jakimkolwiek uszkodzeniom zewnętrznym lub wewnętrznym produktu. Użycie materiałów, w szczególności papieru lub stempli zawierających specyfikację handlową jest dozwolone pod warunkiem, że nadruk i etykieta zostaną wykonane przy użyciu nietoksycznego tuszu lub kleju.

Opakowania muszą być wolne od jakichkolwiek ciał obcych.

W klasie "ekstra" owoce muszą być konfekcjonowane oddzielnie jedne od drugich, ułożone systematycznie w jednej warstwie.

Naklejki umieszczane indywidualnie na produktach nie mogą, po usunięciu, pozostawiać widocznych śladów kleju ani prowadzić do uszkodzeń skórki.

VI. PRZEPISY DOTYCZĄCE ZNAKOWANIA

Na każdym opakowaniu muszą znaleźć się następujące informacje, zgrupowane po tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny i trwały oraz widoczne z zewnątrz.

Na opakowaniach zbiorczych nie muszą być umieszczone szczegóły wymienione w pierwszym akapicie, jeżeli opakowania te zawierają opakowania detaliczne, wyraźnie widoczne z zewnątrz, a na każdym z opakowań detalicznych umieszczone są te szczegóły. Na opakowaniach takich nie mogą być umieszczone żadne wskazówki wprowadzające w błąd. Jeżeli opakowania te umieszczone są na paletach, szczegóły te podaje się na informacji umieszczonej w oczywistym miejscu na co najmniej dwóch stronach palety.

A. Identyfikacja

Nazwa i adres podmiotu pakującego i/lub wysyłającegoWzmiankę tę można zastąpić:

– dla wszystkich opakowań z wyjątkiem opakowań indywidualnych, oficjalnie wydanym lub zaaprobowanym oznaczeniem kodu określającego podmiot pakujący i/lub wysyłający, umieszczonym w bliskim sąsiedztwie określenia "Podmiot pakujący i/lub wysyłający" (lub odpowiednich skrótów);

– dla wyłącznie opakowań indywidualnych, nazwą i adresem sprzedawcy mającego swoją siedzibę w ramach Wspólnoty, umieszczonymi w bliskim sąsiedztwie określenia "Pakowane dla:" lub określenia równoważnego. W tym przypadku etykieta powinna zawierać kod określający podmiot pakujący i/lub wysyłający. Sprzedawca powinien podać wszelkie informacje potrzebne jednostce kontrolującej co do znaczenia tego kodu.

B. Charakter produktu

– "kiwi" i/lub "Actinidia", jeżeli zawartość nie jest widoczna z zewnątrz,

– nazwa odmiany (nieobowiązkowo).

C. Pochodzenie produktu

Kraj pochodzenia i nieobowiązkowo, rejon uprawy lub nazwa krajowa, regionalna albo lokalna danego miejsca.

D. Specyfikacje handlowe

– Klasa,

– Wielkość wyrażona minimalną i maksymalną wagą owoców niepakowanych w rzędach,

– Liczba owoców w przypadku owoców pakowanych w rzędach.

E. Znak kontroli urzędowej

(nieobowiązkowo).

______

(1) W celu spełnienia tego wymogu, podczas zbioru owoce muszą osiągnąć stopień dojrzałości wynoszący co najmniej 6,2 %, stwierdzony za pomocą testu Brixa.

(2) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 65.

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 305/92 z dnia 7 lutego 1992 r. (Dz.U.UE.L.92.32.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 1992 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. a) rozporządzenia nr 888/97 z dnia 16 maja 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.126.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003z dnia 10 stycznia 2003r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003r.

- zmieniony przez art. 1-3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.43.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 410/90 ustanawiające normy jakości kiwi
Data aktu: 16/02/1990
Data ogłoszenia: 17/02/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/10/1990