Rozporządzenie 3916/90 w sprawie środków podejmowanych w przypadku sytuacji kryzysowej na rynku drogowego transportu rzeczy

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3916/90
z dnia 21 grudnia 1990 r.
w sprawie środków podejmowanych w przypadku sytuacji kryzysowej na rynku drogowego transportu rzeczy

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje: na mocy art. 3 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 3164/76(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 1841/88(5), Rada zobowiązana jest rozstrzygnąć o środkach, które podejmowane będą w przypadku sytuacji kryzysowej w sektorze drogowego transportu rzeczy,

z uwagi na powyższe, wprowadzenie mechanizmu ochronnego Wspólnoty pozwalającego na usunięcie wszelkich poważnych zakłóceń na rynku drogowego przewozu rzeczy jest sprawą o podstawowym znaczeniu;

należy w związku z tym zapewnić podjęcie działań zapobiegających w sytuacjom kryzysowym, określić charakter takich działań, stworzyć odpowiednią procedurę decyzyjną oraz zapewnić dostęp do danych koniecznych do wykonania postanowień klauzuli o ochronie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do rynku międzynarodowego drogowego transportu rzeczy za opłatą, na terytorium Wspólnoty, między Państwami Członkowskimi.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia przez sytuację kryzysową należy rozumieć wystąpienie szczególnych problemów na rynku określonym w art. 1, powodujących poważną i mogącą utrzymywać się w czasie nadwyżkę podaży nad popytem, z którą wiąże się zagrożenie finansowej stabilności i utrzymania się znaczącej ilości przedsiębiorstw drogowego transportu rzeczy, o ile krótko- i średniookresowe prognozy dla tego rynku nie rokują żadnej istotnej i długotrwałej poprawy.

Artykuł  3

Komisja zbiera dane niezbędne dla monitorowania rynku i rozpoznawania potencjalnej sytuacji kryzysowej.

W tym celu Państwa Członkowskie współpracują z Komisją w zakresie przekazywania i przetwarzania danych dostępnych lub które można łatwo uzyskać.

Artykuł  4
1.
Jeżeli Państwo Członkowskie jest zdania, że wystąpiła sytuacja kryzysowa, może ono zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie dochodzenia.
2.
Aby umożliwić ocenę sytuacji przez Komisję, zainteresowane Państwo Członkowskie dostarczy podstawowe informacje oraz liczby.
3.
Na podstawie wniosku Państwa Członkowskiego Komisja niezwłocznie przeprowadzi konsultacje z Komitetem określonym w art. 5.
4.
Jeżeli w następstwie konsultacji z komitetem Komisja uzna, że sytuacja kryzysowa ma miejsce, może ona, w drodze decyzji, podjąć środki zapobiegające wszelkiemu dalszemu wzrostowi podaży usług przewozowych na rynku przez wprowadzenie limitów wzrostu działalności istniejących przewoźników oraz ograniczeń dostępu do rynku przez nowych przewoźników.

Wspomniana decyzja zostanie podjęta w terminie trzydziestu dni od otrzymania wniosku Państwa Członkowskiego.

Środki wprowadzone zgodnie z niniejszym artykułem mogą pozostać w mocy przez okres maksymalnie sześciu miesięcy, który może być tylko raz przedłużony na ten sam okres czasu.

5.
Komisja niezwłocznie powiadomi Państwa Członkowskie oraz Radę o każdej decyzji podjętej na mocy ust. 4 lub, a gdy to stosowne, o swojej decyzji niepodejmowania środków.
6.
Państwo lub Państwa Członkowskie mogą przedstawić decyzję Komisji, określonej w ust. 5, Radzie w terminie trzydziestu dni od jej przekazania. Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów, może, w ramach okresu ważności określonego w ust. 4 akapit trzeci, podjąć odmienną decyzję w terminie trzydziestu dni od przedstawienia przez dane Państwo lub Państwa Członkowskie.
7.
Jeżeli Komisja uzna, że:

– stosowanie środków, określonych w ust. 4 musi zostać przedłużone, oraz/lub

– należy podjąć dodatkowe odrębne środki,

przedłoży ona odpowiedni wniosek Radzie, która podejmie decyzję kwalifikowaną większością głosów.

Artykuł  5

Prace Komisji wspiera Komitet Doradczy, w którego skład wejdą przedstawiciele Państw Członkowskich i któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.

Do zadań Komitetu należy:

– śledzenie sytuacji na rynku transportowym, określonym w art. 1, oraz bieżące informowanie Komisji w tym zakresie,

– doradzanie Komisji, na jej żądanie, w sprawie gromadzenia danych określonych w art. 3,

– doradzanie Komisji, na jej żądanie, w sprawie wniosków Państwa Członkowskiego z mocy art. 4 ust. 1,

– doradzanie Komisji w zakresie środków proponowanych dla zapobieżenia sytuacji kryzysowej, w szczególności o stosowaniu tych środków w praktyce.

Dodatkowo Komisja, w ramach niniejszego rozporządzenia, może zwracać się do komitetu o opinię w każdej innej kwestii związanej z wykonaniem przepisów niniejszego rozporządzenia.

Komitet ustala swój regulamin wewnętrzny.

Artykuł  6

Gdy stosowana jest procedura określona w niniejszym artykule, Komisja przedkłada komitetowi propozycję środków tymczasowych, które mają zostać podjęte dla zapobieżenia sytuacji kryzysowej. Komitet przedstawia swoją opinię, co do tej propozycji w terminie, który może zostać określony przez przewodniczącego zależnie od pilności sprawy, w razie potrzeby poprzez głosowanie.

Opinia zostaje odnotowana w protokole; dodatkowo każde Państwo Członkowskie jest uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o odnotowanie swojego stanowiska w protokole.

Komisja przywiązuje najwyższą wagę do opinii przedstawionej przez komitet. Poinformuje ona komitet o sposobie uwzględnienia jego opinii.

Artykuł  7

W terminie najpóźniej do dnia 31 grudnia 1995 roku Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia, wraz koniecznymi wnioskami.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1991 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1990 r.

W imieniu Rady
A. RUBERTI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 87 z 5.4.1990, str. 4 oraz Dz.U. C 294 z 24.11.1990, str. 11.

(2) Opinia wydana w dniu 26 października 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia wydana w dniu 19 września 1990 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 357 z 29.12.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 163 z 30.6.1988, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.375.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3916/90 w sprawie środków podejmowanych w przypadku sytuacji kryzysowej na rynku drogowego transportu rzeczy
Data aktu: 21/12/1990
Data ogłoszenia: 31/12/1990
Data wejścia w życie: 01/01/1991, 01/05/2004