Decyzja 89/4/EWG w sprawie Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 1988 r.
w sprawie Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa

(89/4/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 07 stycznia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa został ustanowiony na mocy decyzji Komisji 71/128/EWG z dnia 25 lutego 1971 r.(1), której tekst został zastąpiony tekstem decyzji 73/429/EWG z dnia 31 października 1973 r.(2);

w związku z przystąpieniem nowych Państw Członkowskich do Wspólnoty uważa się za pożądane, aby zmienić zasady ustalające podział miejsc w wyżej wymienionym komitecie;

ponadto tekst wyżej wymienionej decyzji wymaga wprowadzenia pewnych niewielkich zmian, zatem ze względu na jego jasność konieczne jest przygotowanie całkowicie nowej wersji tekstu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tekst decyzji 73/429/EWG ustanawiającej Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Przy Komisji ustanawia się Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa, zwany dalej »Komitetem«.

2. Komitet jest złożony z przedstawicieli następujących grup interesów: producentów i spółdzielców sektora rybołówstwa, instytucji kredytowych działających w sektorze rybołówstwa, pracowników tego sektora oraz konsumentów.

Artykuł 2

1. Komitet może udzielać Komisji konsultacji w sprawie każdego problemu dotyczącego działania rozporządzeń odnoszących się do wspólnej polityki rybołówstwa, a w szczególności w sprawie środków, jakie ma przyjąć Komisja na mocy tych rozporządzeń, jak również w sprawie wszystkich problemów społecznych pojawiających się w sektorze rybołówstwa z wyłączeniem tych, które dotyczą - jako partnerów społecznych - pracodawców i pracowników.

2. Przewodniczący Komitetu może wskazać Komisji potrzebę konsultowania Komitetu w każdej sprawie leżącej w zakresie jego kompetencji, w której nie skierowano do niego wniosku o wydanie opinii. W szczególności uczyni to na wniosek jednej z grup interesów reprezentowanych w Komitecie.

Artykuł 3

1. Komitet składa się z 45 członków.

2. Miejsca w Komitecie rozdzielone są w następujący sposób:

- 21 dla przedstawicieli producentów produktów rybołówstwa,

- trzy dla przedstawicieli spółdzielni z sektora rybołówstwa,

- jedno dla przedstawiciela banków komercyjnych finansujących działalność morską,

- dwa dla przedstawicieli specjalistycznych spółdzielczych instytucji kredytowych,

- pięć dla przedstawicieli handlu produktami rybołówstwa,

- pięć dla przedstawicieli gałęzi przemysłu związanych z rybołówstwem,

- pięć dla przedstawicieli pracowników sektora rybołówstwa,

- trzy dla przedstawicieli konsumentów.

Artykuł 4

1. Członkowie Komitetu są mianowani przez Komisję na wniosek organizacji handlowych i pracowniczych utworzonych na poziomie wspólnotowym, które są najbardziej reprezentatywne spośród grup interesów określonych w art. 1 ust. 2; przedstawiciele konsumentów są mianowani na wniosek Komitetu Doradczego ds. Konsumentów.

Organizacje te proponują nazwiska dwóch kandydatów różnej narodowości na każde miejsce w Komitecie.

2. Kadencja członków Komitetu trwa trzy lata. Ich mandaty są odnawialne. Za wykonywane funkcje nie przysługuje członkom wynagrodzenie.

Po upływie trzyletniego okresu członkowie Komitetu pełnią swoje funkcje do chwili ich zastąpienia lub odnowienia ich mandatów.

Kadencja członka Komitetu może zakończyć się przed upływem trzech lat w wyniku jego śmierci lub rezygnacji.

Kadencja może również zakończyć się przed czasem, w przypadku gdy organ reprezentowany przez danego członka zażąda jego zastąpienia.

Osoba mająca zastąpić takiego członka zostanie mianowana, zgodnie z procedurą określoną w ust. 1, na okres pozostający do zakończenia jego kadencji.

3. Lista członków Komitetu zostanie opublikowana przez Komisję do celów informacyjnych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich

Artykuł 5

Komitet wybiera, większością dwóch trzecich głosów obecnych członków, przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących na okres trzech lat.

Spośród swoich pozostałych członków Komitet może, taką samą większością głosów, wybrać dalszych członków biura. W takim przypadku w skład biura wchodzi, z wyjątkiem przewodniczącego, co najwyżej jeden przedstawiciel każdej reprezentowanej w Komitecie grupy interesów.

Biuro przygotowuje i organizuje pracę Komitetu.

Artykuł 6

Na żądanie jednej z reprezentowanych grup interesów przewodniczący może zaprosić delegata tej grupy do wzięcia udziału w posiedzeniach Komitetu. Delegat może również na takich samych warunkach zaprosić do wzięcia udziału w pracach Komitetu w charakterze eksperta dowolną osobę posiadającą szczególny autorytet w jednej z dziedzin należących do porządku obrad. Eksperci biorą udział w dyskusjach wyłącznie nad tematami, w związku z którymi zostali zaproszeni.

Artykuł 7

Komitet może utworzyć grupy robocze, których zadaniem jest pomaganie Komitetowi w wykonywaniu jego pracy.

Artykuł 8

1. Posiedzenia Komitetu zwołuje Komisja. Odbywają się one w jej siedzibie. Biuro spotyka się na wezwanie przewodniczącego i w porozumieniu z Komisją.

2. Przedstawiciele zainteresowanych służb Komisji biorą udział w posiedzeniach Komitetu, biura oraz grup roboczych.

3. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu Komitetu, biura oraz grup roboczych.

Artykuł 9

Komitet omawia sprawy, w których Komisja zażądała opinii. Nie przeprowadza się głosowania.

Żądając opinii Komitetu, Komisja może ustalić termin, w jakim opinię należy wydać.

Stanowiska zainteresowanych grup interesów zostają włączone do sprawozdania przedkładanego Komisji.

W przypadku osiągnięcia przez Komitet jednomyślnej zgody w sprawie wydawanej opinii, formułuje on wspólne wnioski i dołącza je do sprawozdania.

Artykuł 10

Bez uszczerbku dla postanowień art. 214 Traktatu, w przypadku gdy Komisja poinformuje członków Komitetu, że żądana opinia lub podnoszona kwestia mają charakter poufny, są oni zobowiązani nie ujawniać informacji, które nabyli w związku z pracą Komitetu lub jego grup roboczych.

W takich przypadkach prawo wzięcia udziału w posiedzeniach mają wyłącznie członkowie Komitetu oraz przedstawiciele zainteresowanych służb Komisji."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 21 grudnia 1988 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1988 r.

W imieniu Komisji
António CARDOSO E CUNHA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 18.

(2) Dz.U. L 355 z 24.12.1973, str. 61.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.5.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 89/4/EWG w sprawie Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa
Data aktu: 21/12/1988
Data ogłoszenia: 07/01/1989
Data wejścia w życie: 21/12/1988