Decyzja 89/4/EWG w sprawie Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 1988 r.
w sprawie Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa

(89/4/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 07 stycznia 1989 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa został ustanowiony na mocy decyzji Komisji 71/128/EWG z dnia 25 lutego 1971 r.(1), której tekst został zastąpiony tekstem decyzji 73/429/EWG z dnia 31 października 1973 r.(2);

w związku z przystąpieniem nowych Państw Członkowskich do Wspólnoty uważa się za pożądane, aby zmienić zasady ustalające podział miejsc w wyżej wymienionym komitecie;

ponadto tekst wyżej wymienionej decyzji wymaga wprowadzenia pewnych niewielkich zmian, zatem ze względu na jego jasność konieczne jest przygotowanie całkowicie nowej wersji tekstu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Tekst decyzji 73/429/EWG ustanawiającej Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Przy Komisji ustanawia się Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa, zwany dalej »Komitetem«.

2. Komitet jest złożony z przedstawicieli następujących grup interesów: producentów i spółdzielców sektora rybołówstwa, instytucji kredytowych działających w sektorze rybołówstwa, pracowników tego sektora oraz konsumentów.

Artykuł 2

1. Komitet może udzielać Komisji konsultacji w sprawie każdego problemu dotyczącego działania rozporządzeń odnoszących się do wspólnej polityki rybołówstwa, a w szczególności w sprawie środków, jakie ma przyjąć Komisja na mocy tych rozporządzeń, jak również w sprawie wszystkich problemów społecznych pojawiających się w sektorze rybołówstwa z wyłączeniem tych, które dotyczą - jako partnerów społecznych - pracodawców i pracowników.

2. Przewodniczący Komitetu może wskazać Komisji potrzebę konsultowania Komitetu w każdej sprawie leżącej w zakresie jego kompetencji, w której nie skierowano do niego wniosku o wydanie opinii. W szczególności uczyni to na wniosek jednej z grup interesów reprezentowanych w Komitecie.

Artykuł 3

1. Komitet składa się z 45 członków.

2. Miejsca w Komitecie rozdzielone są w następujący sposób:

- 21 dla przedstawicieli producentów produktów rybołówstwa,

- trzy dla przedstawicieli spółdzielni z sektora rybołówstwa,

- jedno dla przedstawiciela banków komercyjnych finansujących działalność morską,

- dwa dla przedstawicieli specjalistycznych spółdzielczych instytucji kredytowych,

- pięć dla przedstawicieli handlu produktami rybołówstwa,

- pięć dla przedstawicieli gałęzi przemysłu związanych z rybołówstwem,

- pięć dla przedstawicieli pracowników sektora rybołówstwa,

- trzy dla przedstawicieli konsumentów.

Artykuł 4

1. Członkowie Komitetu są mianowani przez Komisję na wniosek organizacji handlowych i pracowniczych utworzonych na poziomie wspólnotowym, które są najbardziej reprezentatywne spośród grup interesów określonych w art. 1 ust. 2; przedstawiciele konsumentów są mianowani na wniosek Komitetu Doradczego ds. Konsumentów.

Organizacje te proponują nazwiska dwóch kandydatów różnej narodowości na każde miejsce w Komitecie.

2. Kadencja członków Komitetu trwa trzy lata. Ich mandaty są odnawialne. Za wykonywane funkcje nie przysługuje członkom wynagrodzenie.

Po upływie trzyletniego okresu członkowie Komitetu pełnią swoje funkcje do chwili ich zastąpienia lub odnowienia ich mandatów.

Kadencja członka Komitetu może zakończyć się przed upływem trzech lat w wyniku jego śmierci lub rezygnacji.

Kadencja może również zakończyć się przed czasem, w przypadku gdy organ reprezentowany przez danego członka zażąda jego zastąpienia.

Osoba mająca zastąpić takiego członka zostanie mianowana, zgodnie z procedurą określoną w ust. 1, na okres pozostający do zakończenia jego kadencji.

3. Lista członków Komitetu zostanie opublikowana przez Komisję do celów informacyjnych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich

Artykuł 5

Komitet wybiera, większością dwóch trzecich głosów obecnych członków, przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących na okres trzech lat.

Spośród swoich pozostałych członków Komitet może, taką samą większością głosów, wybrać dalszych członków biura. W takim przypadku w skład biura wchodzi, z wyjątkiem przewodniczącego, co najwyżej jeden przedstawiciel każdej reprezentowanej w Komitecie grupy interesów.

Biuro przygotowuje i organizuje pracę Komitetu.

Artykuł 6

Na żądanie jednej z reprezentowanych grup interesów przewodniczący może zaprosić delegata tej grupy do wzięcia udziału w posiedzeniach Komitetu. Delegat może również na takich samych warunkach zaprosić do wzięcia udziału w pracach Komitetu w charakterze eksperta dowolną osobę posiadającą szczególny autorytet w jednej z dziedzin należących do porządku obrad. Eksperci biorą udział w dyskusjach wyłącznie nad tematami, w związku z którymi zostali zaproszeni.

Artykuł 7

Komitet może utworzyć grupy robocze, których zadaniem jest pomaganie Komitetowi w wykonywaniu jego pracy.

Artykuł 8

1. Posiedzenia Komitetu zwołuje Komisja. Odbywają się one w jej siedzibie. Biuro spotyka się na wezwanie przewodniczącego i w porozumieniu z Komisją.

2. Przedstawiciele zainteresowanych służb Komisji biorą udział w posiedzeniach Komitetu, biura oraz grup roboczych.

3. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu Komitetu, biura oraz grup roboczych.

Artykuł 9

Komitet omawia sprawy, w których Komisja zażądała opinii. Nie przeprowadza się głosowania.

Żądając opinii Komitetu, Komisja może ustalić termin, w jakim opinię należy wydać.

Stanowiska zainteresowanych grup interesów zostają włączone do sprawozdania przedkładanego Komisji.

W przypadku osiągnięcia przez Komitet jednomyślnej zgody w sprawie wydawanej opinii, formułuje on wspólne wnioski i dołącza je do sprawozdania.

Artykuł 10

Bez uszczerbku dla postanowień art. 214 Traktatu, w przypadku gdy Komisja poinformuje członków Komitetu, że żądana opinia lub podnoszona kwestia mają charakter poufny, są oni zobowiązani nie ujawniać informacji, które nabyli w związku z pracą Komitetu lub jego grup roboczych.

W takich przypadkach prawo wzięcia udziału w posiedzeniach mają wyłącznie członkowie Komitetu oraz przedstawiciele zainteresowanych służb Komisji."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu 21 grudnia 1988 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1988 r.

W imieniu Komisji
António CARDOSO E CUNHA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 18.

(2) Dz.U. L 355 z 24.12.1973, str. 61.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024