Dyrektywa 88/194/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 24 marca 1988 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep

(88/194/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 kwietnia 1988 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/320/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 85/647/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w świetle postępu w technologii hamulcowej w ogóle, i w produkcji urządzeń przeciwblokujących w szczególności, możliwe jest obecnie wprowadzenie obowiązkowego wyposażenia niektórych ciężkich pojazdów i przyczep w takie urządzenia, spełniające odpowiednie specyfikacje niniejszej dyrektywy celem zwiększenia bezpieczeństwa drogowego;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Dotyczących Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach I i X do dyrektywy 71/320/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 października 1988 r. żadne Państwo Członkowskie nie może z przyczyn odnoszących się do układów hamulcowych:

– odmówić, w odniesieniu do typu pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG, ani wydania egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ani udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów

jeżeli układy hamulcowe takiego typu pojazdu lub takich pojazdów są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1989 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już egzemplarza świadectwa przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji w odniesieniu do typu pojazdu, którego układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1991 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczenia do ruchu pojazdów, których układy hamulcowe nie są zgodne z przepisami dyrektywy 71/320/EWG ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne w celu wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1988 r. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 marca 1988 r.

W imieniu Komisji
COCKCFIELD
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 37.

(2) Dz.U. L 380 z 31.12.1985, str. 1.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załączników do dyrektywy 71/320/EWG, zmienionej dyrektywami 74/132/EWG, 75/524/EWG, 79/489/EWG i 85/647/EWG

ZAŁĄCZNIK I: DEFINICJE, WYMOGI, KONSTRUKCJA I MONTAŻ

Po ppkt 1.17 dodaje się ppkt 1.18, 1.19 i 1.20 w brzmieniu:

"1.18. Autokar międzymiastowy

»Autokar międzymiastowy« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do transportu między miastami, bez miejsc przeznaczonych specjalnie dla pasażerów stojących, ale mogący na krótkie odległości przewozić pasażerów stojących w przejściu.

1.19. Autokar dalekobieżny

»Autokar dalekobieżny« oznacza pojazd zaprojektowany i wyposażony do ruchu dalekobieżnego, urządzony w sposób zapewniający wygodę pasażerom siedzącym i nieprzewożący pasażerów stojących.

1.20. Układy przeciwblokujące

Patrz ppkt 2.1 załącznika X."

Po ppkt 2.2.1.21 dodaje się ppkt 2.2.1.22 i 2.2.1.23 w brzmieniu:

"2.2.1.22. Niektóre pojazdy silnikowe wyposażone są w układy przeciwblokujące, zgodnie z załącznikiem X, zgodnie z poniższą tabelą:

Pojazd Masa maksymalna Kategoria układu przeciwblokującego
Kategoria Wyszczególnienie
M3 Autokary międzymiastowe i autokary dalekobieżne > 12 ton 1
N3 Pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczep kategorii O4 > 16 ton 1

2.2.1.23. Jeżeli pojazdy silnikowe niewymienione w ppkt 2.2.1.22 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

Po ppkt 2.2.2.12 dodaje się ppkt 2.2.2.13 i 2.2.2.14 w brzmieniu:

"2.2.2.13. Przyczepy kategorii O4 wyposażone są w układ przeciwblokujący zgodnie z załącznikiem X.

2.2.2.14. Jeżeli przyczepy niewymienione w ppkt 2.2.2.13 powyżej wyposażone są w układ przeciwblokujący, spełniają wymagania załącznika X."

ZAŁĄCZNIK X: WYMAGANIA STOSUJĄCE SIĘ DO BADAŃ POJAZDÓW WYPOSAŻONYCH W UKŁADY PRZECIWBLOKUJĄCE

Ppkt 1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1. Celem niniejszego załącznika jest zdefiniowanie wymaganej skuteczności układów hamulcowych z układami przeciwblokującymi, w które wyposażone są pojazdy drogowe. Ponadto pojazdy silnikowe dopuszczone do ciągnięcia przyczepy i przyczepy wyposażone w układy hamulcowe na sprężone powietrze muszą, kiedy są obciążone, spełniać wymogi zgodności wymienione w dodatku do ppkt 1.1.4.2 załącznika II."

Ppkt 3.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2. Pojazd ciągniony uważa się za wyposażony w układ przeciwblokujący w rozumieniu pkt 1 dodatku do ppkt 1.1.4.2 do załącznika II, jeżeli co najmniej dwa koła po przeciwnych stronach pojazdu są bezpośrednio kontrolowane przez układ przeciwblokujący, i spełnione są wszystkie odpowiednie wymagania niniejszego załącznika. Ponadto, w przypadku przyczep z ładunkiem, co najmniej jedno koło na jednej osi przedniej i jedno (przeciwległe) koło na osi tylnej są bezpośrednio kontrolowane przez niezależne modulatory."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.92.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/194/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/320/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów hamulcowych niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 24/03/1988
Data ogłoszenia: 09/04/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/03/1988