(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1988 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 130 S,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
decyzją 77/586/EWG(3) Europejska Wspólnota Gospodarcza zatwierdziła Konwencję o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, zwaną dalej "Konwencją Chemiczną", oraz Porozumienie dodatkowe do Umowy podpisanej w Bernie dnia 29 kwietnia 1963 r., dotyczącej Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem zwanej dalej "Międzynarodową Komisją";
na mocy art. 5 Konwencji Chemicznej, Międzynarodowa Komisja przedkłada propozycje wartości dopuszczalnych dla zrzutów pewnych substancji do wód powierzchniowych dorzecza Renu, w formie zmian w załączniku IV do Konwencji Chemicznej; na mocy art. 14 Konwencji Chemicznej do wejścia w życie tych zmian wymagane jest jednomyślne przyjęcie ich przez Umawiające się Strony;
Międzynarodowa Komisja ustaliła wartości dopuszczalne dla tetrachlorku węgla w formie propozycji uzupełnienia załącznika IV do Konwencji Chemicznej;
dyrektywa 86/280/EWG(4) ustanawia wartości dopuszczalne dla zrzutów tetrachlorku węgla do środowiska wodnego Wspólnoty;
te wartości dopuszczalne są identyczne z wartościami wymienionymi w propozycji Międzynarodowej Komisji;
jest pożądane, aby Wspólnota, jako Umawiająca się Strona Konwencji Chemicznej, przyjęła wspomniane wyżej propozycje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 lipca 1988 r.
| W imieniu Rady | |
| M. BANGEMANN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 15 lipca 1988 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 356 z 31.12.1987, str. 68.
(3) Dz.U. L 240 z 19.9.1977, str. 35.
(4) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 16.
Propozycja, przedłożona przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem, uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.
MIĘDZYNARODOWA KOMISJA DS. OCHRONY RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM CHEMICZNYM,
uwzględniając Konwencję w sprawie ochrony Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.,
uwzględniając w szczególności art. 3, 4, 5 i 14 tej Konwencji,
PROPONUJE UMAWIAJĄCYM SIĘ STRONOM KONWENCJI
aby załącznik IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r. został w następujący sposób uzupełniony w odniesieniu do tetrachlorku węgla:
| Substancja lub grupa substancji | Pochodzenie | Wartość dopuszczalna wyrażona jako maksymalne stężenie substancji | Wartość dopuszczalna wyrażona jako maksymalna ilość substancji | Ostateczny termin zaprzestania zrzutów | Uwagi |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| Tetrachlorek węgla |
1. Produkcja tetrachlorku węgla przez chlorowanie wyczerpujące bez przemywania |
1,5 mg na litr zrzutu | 2,5 g tetrachlorku węgla na tonę wielkości produkcji ogółem tetrachlorku węgla i perchloroetylenu | 1 stycznia 1988 r. | (1)(2)(3)(4)(5) |
|
2. Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (włącznie z wysokociśnieniową elektrolizą chlorków metali alkalicznych) i z metanolu |
1,5 mg na litr zrzutu | 10 g tetrachlorku węgla na tonę wielkości produkcji ogółem chlorometanów | 1 stycznia 1988 r. | (1)(2)(3)(4)(5) | |
|
3. Przemiana w chlorofluorowęglowodory |
(6) | ||||
|
(1) Wartości dopuszczalne podane w tabeli odnoszą się do maksymalnych wartości średniego stężenia miesięcznego (wartości dopuszczalne wyrażone jako stężenie) lub miesięcznej wielkości zrzutu (wartości dopuszczalne wyrażone wagowo). | |||||
|
Ilości tetrachlorku węgla w zrzutach wyraża się jako funkcję cechy charakterystycznej działalności zanieczyszczającej, tj. w sektorze produkującym tetrachlorek węgla przez chlorowanie wyczerpujące - wielkość produkcji ogółem tetrachlorku węgla i perchloroetylenu w zakładzie przemysłowym; w sektorze produkującym chlorometany przez chlorowanie metanu lub z metanolu - wielkość produkcji ogółem chlorometanów w zakładzie przemysłowym. | |||||
|
(2) Niezależnie od przypadku, wartości dopuszczalne wyrażone jako maksymalne stężenie nie mogą przekraczać wartości wyrażonych jako maksymalna ilość podzielona przez zapotrzebowanie na wodę związane z charakterystyczną cechą działalności zanieczyszczającej. | |||||
|
Jednakże ponieważ stężenie tetrachlorku węgla w ściekach zależy od ilości zawartej w nich wody, która zmienia się odpowiednio wraz różnorodnymi procesami i zakładami, zawsze muszą byś przestrzegane wartości dopuszczalne wyrażone jako ilość tetrachlorku węgla związane z charakterystyczną cechą działalności zanieczyszczającej. | |||||
|
(3) Wartości dopuszczalne przedstawione w powyższej tabeli odnoszą się do zawartości tetrachlorku węgla w próbce z każdego zrzutu pochodzącego z obiektu przemysłowego | |||||
|
W przypadku gdy ścieki zawierające tetrachlorek węgla są uzdatniane poza zakładem przemysłowym w oczyszczalni przeznaczonej do ich usuwania, rządy mogą zezwolić na stosowanie wartości dopuszczalnych w miejscu, gdzie ścieki opuszczają tę oczyszczalnię. | |||||
|
Z uwagi na lotność tetrachlorku węgla i aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do innego środowiska (powietrza, gleby), w przypadku procesu wymagającego mieszania na wolnym powietrzu ścieków zawierających tetrachlorek węgla, rządy zagwarantują przestrzeganie wartości dopuszczalnych w górę cieków wodnych od odpowiednich obiektów Muszą one zapewnić, że zostaną w pełni uwzględnione wszystkie wody, które mogą zostać zanieczyszczone. | |||||
|
(4) Dzienne średnie wartości dopuszczalne stanowią dwukrotność odpowiednich miesięcznych średnich wartości dopuszczalnych wskazanych w tabeli. | |||||
|
(5) W celu wyboru metod pomiarów, analiz, i pobierania próbek, patrz zalecenia Międzynarodowej Komisji z dnia 3 czerwca 1986 r. | |||||
|
(6) W chwili obecnej nie jest możliwe przyjęcie wartości dopuszczalnych dla tego sektora. Międzynarodowy Komitet przedstawi Umawiającym się Stronom Konwencji propozycje takich wartości w późniejszym terminie. | |||||
W razie potrzeby, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w późniejszym okresie, wartości dopuszczalne dla innych sektorów przemysłu, takich jak zakłady, w których stosuje się tetrachlorek węgla jako rozpuszczalnik. Do tego czasu rządy ustalą normy emisji dla tetrachlorku węgla samodzielnie, zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji.
Normy takie muszą uwzględniać najlepsze dostępne środki techniczne i nie mogą być mniej rygorystyczne niż najbliższe porównywalne wartości dopuszczalne wskazane w załączniku IV.
Przepisy niniejszego ustępu stosuje się również w przypadku gdy zakład przemysłowy prowadzi działalność inną niż ta, dla której ustanowiono wartości dopuszczalne ujęte w powyższej tabeli, a która może powodować zrzuty tetrachlorku węgla.
Na podstawie art. 14 i 19 Konwencji, niniejsze przepisy wejdą w życie po ich jednomyślnym przyjęciu przez Umawiające się Strony Konwencji.
Umawiające się Strony powiadomią o przyjęciu przepisów Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi odbiór powiadomienia.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1988.183.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 88/381/EWG dotycząca uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym w odniesieniu do tetrachlorku węgla |
| Data aktu: | 24/06/1988 |
| Data ogłoszenia: | 14/07/1988 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/06/1988 |