Decyzja 88/381/EWG dotycząca uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym w odniesieniu do tetrachlorku węgla

DECYZJA RADY
z dnia 24 czerwca 1988 r.
dotycząca uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym w odniesieniu do tetrachlorku węgla

(88/381/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 lipca 1988 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 130 S,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

decyzją 77/586/EWG(3) Europejska Wspólnota Gospodarcza zatwierdziła Konwencję o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, zwaną dalej "Konwencją Chemiczną", oraz Porozumienie dodatkowe do Umowy podpisanej w Bernie dnia 29 kwietnia 1963 r., dotyczącej Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem zwanej dalej "Międzynarodową Komisją";

na mocy art. 5 Konwencji Chemicznej, Międzynarodowa Komisja przedkłada propozycje wartości dopuszczalnych dla zrzutów pewnych substancji do wód powierzchniowych dorzecza Renu, w formie zmian w załączniku IV do Konwencji Chemicznej; na mocy art. 14 Konwencji Chemicznej do wejścia w życie tych zmian wymagane jest jednomyślne przyjęcie ich przez Umawiające się Strony;

Międzynarodowa Komisja ustaliła wartości dopuszczalne dla tetrachlorku węgla w formie propozycji uzupełnienia załącznika IV do Konwencji Chemicznej;

dyrektywa 86/280/EWG(4) ustanawia wartości dopuszczalne dla zrzutów tetrachlorku węgla do środowiska wodnego Wspólnoty;

te wartości dopuszczalne są identyczne z wartościami wymienionymi w propozycji Międzynarodowej Komisji;

jest pożądane, aby Wspólnota, jako Umawiająca się Strona Konwencji Chemicznej, przyjęła wspomniane wyżej propozycje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Propozycja, przedłożona przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem, uzupełnienia, w odniesieniu do tetrachlorku węgla, załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r. zostaje niniejszym przyjęta w imieniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej.

Tekst propozycji jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady powiadomi Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, zgodnie z procedurami przewidzianymi w Konwencji Chemicznej, o przyjęciu propozycji, określonej w art. 1.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 lipca 1988 r.

W imieniu Rady
M. BANGEMANN
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 15 lipca 1988 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. C 356 z 31.12.1987, str. 68.

(3) Dz.U. L 240 z 19.9.1977, str. 35.

(4) Dz.U. L 181 z 4.7.1986, str. 16.

Propozycja, przedłożona przez Międzynarodową Komisję ds. Ochrony Renu przed Zanieczyszczeniem, uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisanej w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.

MIĘDZYNARODOWA KOMISJA DS. OCHRONY RENU PRZED ZANIECZYSZCZENIEM CHEMICZNYM,

uwzględniając Konwencję w sprawie ochrony Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym, podpisaną w Bonn dnia 3 grudnia 1976 r.,

uwzględniając w szczególności art. 3, 4, 5 i 14 tej Konwencji,

PROPONUJE UMAWIAJĄCYM SIĘ STRONOM KONWENCJI

aby załącznik IV do Konwencji z dnia 3 grudnia 1976 r. został w następujący sposób uzupełniony w odniesieniu do tetrachlorku węgla:

Substancja lub grupa substancji Pochodzenie Wartość dopuszczalna wyrażona jako maksymalne stężenie substancji Wartość dopuszczalna wyrażona jako maksymalna ilość substancji Ostateczny termin zaprzestania zrzutów Uwagi
1 2 3 4 5 6
Tetrachlorek węgla 1. Produkcja tetrachlorku

węgla przez chlorowanie

wyczerpujące bez

przemywania

1,5 mg na litr zrzutu 2,5 g tetrachlorku węgla na tonę wielkości produkcji ogółem tetrachlorku węgla i perchloroetylenu 1 stycznia 1988 r. (1)(2)(3)(4)(5)
2. Produkcja chlorometanów

przez chlorowanie

metanu (włącznie z

wysokociśnieniową

elektrolizą chlorków

metali alkalicznych)

i z metanolu

1,5 mg na litr zrzutu 10 g tetrachlorku węgla na tonę wielkości produkcji ogółem chlorometanów 1 stycznia 1988 r. (1)(2)(3)(4)(5)
3. Przemiana w

chlorofluorowęglowodory

(6)
(1) Wartości dopuszczalne podane w tabeli odnoszą się do maksymalnych wartości średniego stężenia miesięcznego

(wartości dopuszczalne wyrażone jako stężenie) lub miesięcznej wielkości zrzutu (wartości dopuszczalne wyrażone

wagowo).

Ilości tetrachlorku węgla w zrzutach wyraża się jako funkcję cechy charakterystycznej działalności

zanieczyszczającej, tj. w sektorze produkującym tetrachlorek węgla przez chlorowanie wyczerpujące - wielkość

produkcji ogółem tetrachlorku węgla i perchloroetylenu w zakładzie przemysłowym; w sektorze produkującym

chlorometany przez chlorowanie metanu lub z metanolu - wielkość produkcji ogółem chlorometanów w zakładzie

przemysłowym.

(2) Niezależnie od przypadku, wartości dopuszczalne wyrażone jako maksymalne stężenie nie mogą przekraczać wartości

wyrażonych jako maksymalna ilość podzielona przez zapotrzebowanie na wodę związane z charakterystyczną cechą

działalności zanieczyszczającej.

Jednakże ponieważ stężenie tetrachlorku węgla w ściekach zależy od ilości zawartej w nich wody, która zmienia

się odpowiednio wraz różnorodnymi procesami i zakładami, zawsze muszą byś przestrzegane wartości dopuszczalne

wyrażone jako ilość tetrachlorku węgla związane z charakterystyczną cechą działalności zanieczyszczającej.

(3) Wartości dopuszczalne przedstawione w powyższej tabeli odnoszą się do zawartości tetrachlorku węgla w próbce z

każdego zrzutu pochodzącego z obiektu przemysłowego

W przypadku gdy ścieki zawierające tetrachlorek węgla są uzdatniane poza zakładem przemysłowym w oczyszczalni

przeznaczonej do ich usuwania, rządy mogą zezwolić na stosowanie wartości dopuszczalnych w miejscu, gdzie

ścieki opuszczają tę oczyszczalnię.

Z uwagi na lotność tetrachlorku węgla i aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do innego środowiska

(powietrza, gleby), w przypadku procesu wymagającego mieszania na wolnym powietrzu ścieków zawierających

tetrachlorek węgla, rządy zagwarantują przestrzeganie wartości dopuszczalnych w górę cieków wodnych od

odpowiednich obiektów Muszą one zapewnić, że zostaną w pełni uwzględnione wszystkie wody, które mogą zostać

zanieczyszczone.

(4) Dzienne średnie wartości dopuszczalne stanowią dwukrotność odpowiednich miesięcznych średnich wartości

dopuszczalnych wskazanych w tabeli.

(5) W celu wyboru metod pomiarów, analiz, i pobierania próbek, patrz zalecenia Międzynarodowej Komisji z dnia

3 czerwca 1986 r.

(6) W chwili obecnej nie jest możliwe przyjęcie wartości dopuszczalnych dla tego sektora. Międzynarodowy Komitet

przedstawi Umawiającym się Stronom Konwencji propozycje takich wartości w późniejszym terminie.

W razie potrzeby, Międzynarodowa Komisja zaproponuje, w późniejszym okresie, wartości dopuszczalne dla innych sektorów przemysłu, takich jak zakłady, w których stosuje się tetrachlorek węgla jako rozpuszczalnik. Do tego czasu rządy ustalą normy emisji dla tetrachlorku węgla samodzielnie, zgodnie z art. 3 i 4 Konwencji.

Normy takie muszą uwzględniać najlepsze dostępne środki techniczne i nie mogą być mniej rygorystyczne niż najbliższe porównywalne wartości dopuszczalne wskazane w załączniku IV.

Przepisy niniejszego ustępu stosuje się również w przypadku gdy zakład przemysłowy prowadzi działalność inną niż ta, dla której ustanowiono wartości dopuszczalne ujęte w powyższej tabeli, a która może powodować zrzuty tetrachlorku węgla.

Na podstawie art. 14 i 19 Konwencji, niniejsze przepisy wejdą w życie po ich jednomyślnym przyjęciu przez Umawiające się Strony Konwencji.

Umawiające się Strony powiadomią o przyjęciu przepisów Rząd Konfederacji Szwajcarskiej, który potwierdzi odbiór powiadomienia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.183.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 88/381/EWG dotycząca uzupełnienia załącznika IV do Konwencji o ochronie Renu przed zanieczyszczeniem chemicznym w odniesieniu do tetrachlorku węgla
Data aktu: 24/06/1988
Data ogłoszenia: 14/07/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/06/1988