Dyrektywa 87/372/EWG w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie

DYREKTYWA RADY
z dnia 25 czerwca 1987 r.
w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie

(87/372/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 1987 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

zalecenie 84/549/EWG(3) wzywające do wprowadzania usług opartych na wspólnym, ujednoliconym podejściu w obszarze telekomunikacji;

dla dobra rozwoju gospodarczego Wspólnoty należy w pełni wykorzystać zasoby oferowane przez współczesne sieci telekomunikacyjne;

usługi radiowe telefonii ruchomej są jedynym sposobem na utrzymywanie kontaktu z przemieszczającymi się użytkownikami i najskuteczniejszym dla tych użytkowników sposobem podłączenia się do publicznych sieci telekomunikacyjnych;

łączność ruchoma zależy od przydzielenia i dostępności pasm częstotliwości w celu transmisji i odbioru między stacjami stacjonarnymi, a stacjami ruchomymi;

częstotliwości, jak również naziemne systemy łączności ruchomej wykorzystywane obecnie we Wspólnocie różnią się znacznie między sobą i nie pozwalają na czerpanie korzyści z europejskiej sieci usług i rynków europejskich wszystkim użytkownikom przemieszczającym się pojazdami, łodziami, pociągami i pieszo w całej Wspólnocie, w tym po wodach śródlądowych i przybrzeżnych;

przejście na komórkowe cyfrowe systemy łączności ruchomej drugiej generacji stanowi jedyną okazję do ustanowienia prawdziwie paneuropejskiej łączności ruchomej;

Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) zaleciła, aby takiemu systemowi przeznaczyć częstotliwości od 890-915 i 935-960 MHz, zgodnie z rozporządzeniami o radiokomunikacji Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej (ITU), przydzielającymi te częstotliwości również dla świadczenia usług radiowej telefonii ruchomej;

niektóre Państwa Członkowskie wykorzystują już lub planują wykorzystanie części tych pasm częstotliwości dla systemów przejściowych oraz innych usług radiowych;

coraz szerszy dostęp do określonego wyżej pełnego zakresu pasm częstotliwości będzie niezbędny dla ustanowienia prawdziwie paneuropejskiej łączności ruchomej;

wprowadzenie w życie zalecenia Rady 87/371/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r., dotyczącego skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie(4), mającej na celu uruchomienie najpóźniej w 1991 r. systemu paneuropejskiego, pozwoli na szybką specyfikację ścieżki transmisji radiowej;

na podstawie obecnych tendencji technologicznych i rynkowych, realistyczna wydaje się prognoza wyłącznej eksploatacji pasm częstotliwości 890-915 i 935-960 MHz przez system paneuropejski w ciągu dziesięciu lat począwszy od dnia 1 stycznia 1991 r.;

dyrektywa Rady 86/361/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie wstępnego etapu wzajemnego uznawania homologacji końcowych urządzeń telekomunikacyjnych(5), pozwoli na szybkie ustalenie wspólnych specyfikacji zgodności urządzeń dla paneuropejskiego komórkowego cyfrowego systemu łączności ruchomej;

sprawozdanie dotyczące publicznej łączności ruchomej opracowany przez Grupę ds. Analiz i Prognoz (GAP) dla Grupy Wyższych Urzędników ds. Telekomunikacji, (SOPG-T) zwrócił uwagę na konieczność udostępnienia odpowiednich częstotliwości, jako na niezbędny warunek wstępny paneuropejskiej komórkowej cyfrowej łączności ruchomej;

administracje telekomunikacji, Europejska Konferencja Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) i producenci sprzętu telekomunikacyjnego w Państwach Członkowskich przedstawili pozytywne opinie na temat tego sprawozdania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1
1.
Państwa członkowskie udostępniają pasma częstotliwości 880-915 MHz oraz 925-960 MHz (pasmo 900 MHz) na potrzeby systemów GSM i UMTS, jak również dla innych systemów ziemskich umożliwiających świadczenie usług łączności elektronicznej, które mogą funkcjonować jednocześnie z systemami GSM, zgodnie z technicznymi środkami wykonawczymi przyjętymi na podstawie decyzji nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(6).
2.
Wykonując niniejszą dyrektywę, państwa członkowskie badają, czy istnienie praw do użytkowania pasma 900 MHz, przyznanych konkurującym operatorom łączności ruchomej na ich terytorium, może prowadzić do zakłócenia konkurencji na odpowiednich rynkach łączności ruchomej, a także usuwają tego rodzaju zakłócenia konkurencji, jeżeli jest to uzasadnione i współmierne, zgodnie z art. 14 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(7).
Artykuł  2 2

Do celów niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

a) "system GSM" oznacza sieć łączności elektronicznej spełniającą normy GSM opublikowane przez ETSI, w szczególności EN 301502 oraz EN 301511;

b) "system UMTS" oznacza sieć łączności elektronicznej spełniającą normy UMTS opublikowane przez ETSI, w szczególności EN 301.908-1, EN 301.908-2, EN 301.908-3 oraz EN 301.908-11.

Artykuł  3 3
1.
Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie do dnia 9 maja 2010 r. Niezwłocznie przekażą one Komisji tekst tych środków oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi środkami a niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4 4

(skreślony)

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1987 r.

W imieniu Rady
H. DE CROO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 69 z 17.3.1987, str. 9.

(2) Dz.U. C 125 z 11.5.1987, str. 159.

(3) Dz.U. L 298 z 16.11.1984, str. 49.

(4) Dz.U. L 196 z 17.7.1987, str. 81.

(5) Dz.U. L 217 z 5.8.1986, str. 21.

(6) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(7) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.
4 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/114/WE z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.274.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 listopada 2009 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1987.196.85

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 87/372/EWG w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie
Data aktu: 25/06/1987
Data ogłoszenia: 17/07/1987
Data wejścia w życie: 30/06/1987, 01/05/2004