(Dz.U.UE L z dnia 8 grudnia 1984 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 oraz 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
stosowanie dyrektywy Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r. dotyczącej dodatków paszowych(4), ostatnio zmienionej 46 dyrektywą Komisji 84/547/EWG(5), ujawniła potrzebę ponownego zdefiniowania pewnych podstawowych pojęć, tak aby uwzględnić rozwój naukowo-techniczny oraz bezwzględną konieczność zapewnienia możliwie jak najlepszej ochrony zdrowia zwierząt, zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego;
doświadczenie wykazało w szczególności, że obecne reguły w sprawie stosowania dodatków paszowych nie zapewniły wymaganego stopnia bezpieczeństwa; dlatego niezbędne jest podjęcie dodatkowych środków w związku z produkcją, obrotem, dystrybucją dodatków oraz premiksów dodatków;
w celu ułatwienia stosowania dyrektywy wykaz definicji powinien zostać rozszerzony, a niektóre definicje powinny zostać zmienione; pojęcie dodatku powinno zostać zdefiniować jaśniej i w taki sposób, by zezwolenia przyznane na stosowanie dodatków niektórych kategorii odnosiły się do określonych preparatów, które w przyszłości zostaną podane w załącznikach;
przejrzystość wymaga kodyfikacji załączników, tak aby można było do nich włączać kolejne zmiany;
zakazy stosowania mieszanek dodatków niektórych kategorii powinny zostać rozszerzone, tak aby zapobiegać niepożądanym skutkom, jakie mogą wyniknąć z niektórych związków;
w celu zapewnienia przestrzegania podstawowych reguł, które muszą być przestrzegane, jeśli jakiekolwiek nowe zastosowanie dodatku ma zostać objęte zezwoleniem, niezbędne jest - w przypadku niektórych kategorii dodatków - wymaganie od Państwa Członkowskiego przedłożenia oficjalnie dokumentacji; w celu ułatwienia badania danego dodatku należy sporządzać taką dokumentację zgodnie z wspólnymi wytycznymi, które mają zostać ustalone przez Radę;
do celów identyfikacji dodatków zastosowanych w paszach ważne jest, aby w przypadku antybiotyków, kokcydiostatyków oraz innych środków farmaceutycznych, jak również stymulatorów wzrostu wprowadzono opracowania monograficzne wskazujące kryteria identyfikacji oraz charakterystyki każdego dodatku, którego stosowanie jest objęte zezwoleniem;
ponadto niezbędne jest wprowadzenie dokładnych zasad dotyczących etykietowania dodatków oraz premiksów wprowadzanych do obrotu we Wspólnocie;
właściwe jest, aby produkcja oraz stosowanie antybiotyków, kokcydiostatyków i innych środków farmaceutycznych, stymulatorów wzrostu oraz prefiksów przygotowanych z takich dodatków do celów włączenia do mieszanek paszowych została ograniczona, do tych producentów, którzy posiadają odpowiednie kompetencje oraz właściwe instalacje oraz wyposażenie do wytwarzania dodatków, premiksów lub mieszanek paszowych i którzy są wymienieni w wykazie wytwórców Państwa Członkowskiego; ci wytwórcy oraz wszyscy pośrednicy powinni dodatkowo być zobowiązani do zachowania rejestru, za pomocą którego właściwe władze mogłyby skutecznie sprawdzać tożsamość oraz przeznaczenie produkowanych dodatków oraz premiksów;
antybiotyki, kokcydiostatyki oraz inne środki farmaceutyczne mogłyby jednakże być przedmiotem przepisów dotyczących stosowania dyrektyw 81/851/EWG oraz 81/852/EWG(6), które mają zostać przyjęte, oraz zasad, które mają zostać przyjęte w odniesieniu do swobodnego przepływu pasz z zawartością środków farmaceutycznych; takie nowe przepisy mogłyby spowodować zmiany zasad dotyczących tych produktów;
dodatki dopuszczone do stosowania w środkach spożywczych przeznaczonych dla ludzi inne niż te wymienione w Załącznikach są tolerowane w paszach, tylko w przypadku gdy są tam obecne wyłącznie dlatego, że były one zawarte w jadalnej części zastosowanego środka spożywczego; takie dodatki nie mogą pełnić żadnej funkcji technologicznej w paszach zwierzęcych czy też mieć jakichkolwiek szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 listopada 1984 r.
| W imieniu Rady | |
| B. DESMOND | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 197 z 18.8.1977, str. 3.
(2) Dz.U. C 63 z 13.3.1978, str. 53.
(3) Dz.U. C 84 z 8.4.1978, str. 4.
(4) Dz.U. L 270 z 14.12.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 297 z 15.11.1984, str. 40.
(6) Dz.U. L 317 z 6.11.1981, str. 1 oraz 16.
(7) Niniejsza dyrektywa została notyfikowana przez Państwa Członkowskie dnia 3 grudnia 1984 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1984.319.13 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 84/587/EWG zmieniająca dyrektywę 70/524/EWG dotyczącą dodatków paszowych |
| Data aktu: | 29/11/1984 |
| Data ogłoszenia: | 08/12/1984 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 03/12/1984 |