Dyrektywa 83/478/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 września 1983 r.
zmieniająca po raz piąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)

(83/478/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 września 1983 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

stosowanie azbestu i niektórych wyrobów zawierających azbest stanowi zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, ponieważ włókna i pyły mogą powodować powstawanie azbestozy i nowotworów;

zapobieganie jest najlepszą metodą ochrony zdrowia ludzkiego;

skuteczną metodą ochrony zdrowia ludzkiego i ochrony środowiska jest zakaz stosowania niektórych włókien, takich jak krokidolit (niebieski azbest), które zgodnie z niektórymi badaniami naukowymi są szczególnie niebezpieczne;

jednakże obecnie nie istnieje możliwość wprowadzenia całkowitego zakazu stosowania krokidolitu, nierozsądna jest propozycja, by wszystkie wyroby zawierające krokidolit zostały wycofane z rynku, ponieważ kontakt tymi wyrobami w celu ich wycofania lub zniszczenia byłby niebezpieczny, ze względu na uwalnianie się włókien;

niektórych wyrobów takich jak plomby, rury azbestowo-cementowe lub przemienniki momentu obrotowego nie można w bliskiej przyszłości całkowicie zastąpić substytutami o co najmniej równoważnych właściwościach, na poziomie wspólnotowym;

istnieje konieczność oznakowania wyrobów zawierających azbest specjalnymi etykietami, wskazującymi ryzyko związane ze stosowaniem wyrobów zawierających włókna krokidolitu;

etykietowanie tych wyrobów ma miejsce w niektórych Państwach Członkowskich, ale występują duże różnice w sposobach oznakowania;

niniejsza dyrektywa ogranicza wprowadzanie do obrotu i stosowanie krokidolitu i wyrobów zawierających włókna krokidolitu;

ograniczenie wprowadzania do obrotu i stosowania innych włókien azbestu i wyrobów zawierających takie włókna ma na celu dalszą poprawę ochrony ludzkiego zdrowia; obowiązujące przepisy wspólnotowe w sprawie ograniczenia i ujednolicenia sposobów oznaczania tych włókien lub wyrobów, są ograniczone jedynie do przepisów związanych z etykietowaniem;

konieczne jest dokonywanie okresowych przeglądów systemu wyłączeń ustanowionego w niniejszej dyrektywie w świetle postępu naukowo-technicznego, uwzględniając możliwości zastępowania krokidolitu innymi, mniej niebezpiecznymi substancjami oraz, jeżeli konieczne, dokonywanie odpowiednich poprawek;

zakazy w sprawie niektórych włókien azbestu i różne przepisy w sprawie etykietowania w Państwach Członkowskich mają wpływ na funkcjonowanie wspólnego rynku; dlatego też istnieje konieczność zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich i wprowadzenia odpowiednich zmian do Załącznika do dyrektywy 79/769/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/264/EWG(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik do dyrektywy 76/769/EWG otrzymuje oznaczenie "załącznik I".

Artykuł  2

W załączniku I do dyrektywy 76/769/EWG dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Włókna azbestu

5.1. Krokidolit

CAS nr 12001-28-4(*)

5.1. Wprowadzanie do obrotu i

stosowanie tych włókien lub

wyrobów zawierających te włókna

jest zabronione.

Jednakże Państwa Członkowskie mogą

dopuścić do obrotu zawierające

takie włókna do dnia 30 czerwca

1988 r., o ile zostały one

wytworzone przed dniem 1 stycznia

1986 r.

Każde Państwo Członkowskie może

także wyłączyć spod zakazu

stosowania wyrobów zawierających

te włókna pod warunkiem że wyroby

takie zostały wytworzone i

wprowadzone do obrotu przed dniem

1 stycznia 1986 r.

Bez uszczerbku dla przepisów

innych dyrektyw Wspólnoty, Państwa

Członkowskie mogą również wyłączyć

spod tego zakazu wyroby wymienione

poniżej, zawierające włókna lub

półprodukty konieczne do ich

wytworzenia.

a) rury azbestowo-cementowe;

b) kwaso- i żaroodporne plomby,

uszczelki, szczeliwo dławików

(sznury azbestowe) i

kompensatory elastyczne;

c) przemienniki momentu

obrotowego.

5.2. Wszystkie włókna azbestu:

Krokidolit, CAS nr 12001-28-4

Chryzotyl, CAS nr 12001-29-5

Amozyt, CAS nr 12172-73-5

Antofilit, CAS nr 77535-67-5

Aktynolit, CAS nr 77536-66-4

Tremolit, CAS nr 77536-68-6

5.2. Z zastrzeżeniem ppkt 5.1.

wprowadzanie do obrotu i

stosowanie wyrobów zawierających

te włókna może być dozwolone tylko

wtedy, jeżeli wyroby są oznakowane

zgodnie z przepisami załącznika

II.

_______

(*) Numer rejestru Chemical Abstract Service."

Artykuł  3

W dyrektywie 76/769/EWG dodaje się załącznik II w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK II

Przepisy szczególne w sprawie etykietowania wyrobów zawierających azbest

1. Wszystkie wyroby lub opakowania zawierające azbest powinny być oznakowane w określony poniżej sposób:

a) etykieta, zgodna z poniższym wzorem, ma co najmniej 5 cm wysokości (H) i 2,5 cm szerokości;

b) etykieta składa się z dwóch części:

- górna część (h1 = 40 % H) zawiera białą literę »a« na czarnym tle,

- dolna część (h2 = 60 % H) zawiera czytelny, ujednolicony napis w kolorze białym i/lub czarnym, na czerwonym tle,

c) jeżeli wyrób zawiera krokidolit, to wyrazy »zawiera azbest«, zawarte w ujednoliconym napisie, zastępuje się wyrazami »zawiera krokidolit/niebieski azbest«.

Państwa Członkowskie mogą wyłączyć spod przepisów akapitu pierwszego wyroby, które zostaną skierowane wyłącznie na ich rynek wewnętrzny. Jednakże oznakowanie tych wyrobów musi zawierać wyrazy »zawiera azbest«;

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

d) jeżeli oznakowanie ma formę bezpośredniego nadruku na wyrobie, to wystarczy zastosować jeden kolor, kontrastujący z kolorem tła.

2. Etykieta, wymieniona w niniejszym załączniku, powinna być przytwierdzona zgodnie z poniższymi zasadami:

a) na każdej, nawet najmniejszej części (sztuce, opakowaniu, jednostce);

b) jeżeli wyrób posiada elementy wykonane z azbestu to jedynie te elementy powinny posiadać etykiety. Można odstąpić od etykietowania, jeżeli nie ma możliwości umieszczenia etykiety z powodu zbyt małych rozmiarów wyrobu.

3. Etykietowanie opakowań wyrobów zawierających azbest

3.1. Na czytelnych i niezmywalnych etykietach opakowań wyrobów zawierających azbest powinny znajdować się poniższe elementy:

a) symbol i odpowiedni znak ostrzegawczy, zgodnie z niniejszym załącznikiem;

b) instrukcja bezpieczeństwa, sporządzona zgodnie z niniejszym załącznikiem, dostosowana do poszczególnych wyrobów.

Dodatkowe informacje umieszczane na opakowaniu nie mogą być sprzeczne z zgodnie z lit. a) i b).

3.2. Etykietowanie zgodne z ppkt 3.1. powinno mieć formę:

- etykiety trwale przytwierdzonej do opakowania, lub

- etykiety (przywieszki) bezpiecznie przymocowanej do opakowania, lub

- bezpośredniego nadruku na opakowaniu.

3.3. Wyroby zawierające azbest, które są pakowane luzem tylko w opakowanie z tworzywa sztucznego lub podobne opakowania, powinny być traktowane jako wyroby pakowane i powinny być etykietowane zgodnie z ppkt 3.2. Jeżeli wyroby takie są wyjmowane z opakowań i sprzedawane pojedynczo, to każdy pojedynczy wyrób powinien być etykietowany zgodnie z ppkt 3.1.

4. Etykietowanie niepakowanych wyrobów zawierających azbest

Wyroby niepakowane, które zawierają azbest, etykietowane zgodnie z ppkt 3.1. powinny mieć:

- etykiety trwale przytwierdzone do wyrobów zawierających azbest,

- etykiety (przywieszki) bezpiecznie przymocowane do opakowania,

- bezpośrednie nadruki na wyrobie,

lub, jeżeli wyżej wymienione sposoby etykietowania nie są możliwe do przeprowadzenia, np. z powodu zbyt małych rozmiarów wyrobu lub technicznych trudności, etykieta może mieć formę ulotki zgodnej z ppkt 3.1.

5. Bez uszczerbku dla przepisów wspólnotowych w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy, etykiety przytwierdzone do wyrobów, które mogą być przetwarzane lub wykończone w celu ich używania, należy uzupełnić o instrukcje bezpieczeństwa, odpowiednie dla każdego wyrobu, w szczególności instrukcje powinny zawierać informacje o tym, że:

- należy pracować na otwartej przestrzeni lub w miejscach dobrze wentylowanych,

- zalecane jest stosowanie narzędzi ręcznych lub narzędzi wolnoobrotowych wyposażonych, jeżeli konieczne, w odpowiednie urządzenia do odpylania. W przypadku stosowania narzędzi wysokoobrotowych, zawsze należy korzystać z urządzeń do odpylania,

- jeżeli możliwe, należy zwilżyć wyrób przed cięciem lub wierceniem,

- należy zwilżać pyły i gromadzić je w odpowiednio uszczelnionych zbiornikach oraz usuwać je w sposób bezpieczny.

6. Wyroby przeznaczone do stosowania w warunkach domowych, nieobjęte przepisami pkt 5, podczas użytkowania których występuje możliwość uwolnienia włókien azbestu, powinny, jeżeli konieczne, zawierać następującą instrukcję bezpieczeństwa: »wymień w przypadku zniszczenia«.

7. Państwa Członkowskie mogą na swoim terytorium wprowadzać do obrotu wyroby zawierające azbest, stosując etykiety w swoim języku lub językach urzędowych."

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu 30 miesięcy od jej notyfikacji(6). Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 września 1983 r.

W imieniu Rady
G. VARFIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 78 z 28.3.1980. str. 10.

(2) Dz.U. C 125 z 17.5.1982, str. 159.

(3) Dz.U. C 331 z 17.12.1980, str. 5.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.

(5) Dz.U. L 147 z 6.6.1983, str. 9.

(6) Niniejsza dyrektywa została notyfikowana przez Państwa Członkowskie dnia 21 września 1983 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.263.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/478/EWG zmieniająca po raz piąty dyrektywę 76/769/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (azbest)
Data aktu: 19/09/1983
Data ogłoszenia: 24/09/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/09/1983