Dyrektywa 82/623/EWG dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/318/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do gazomierzy

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 1 lipca 1982 r.
dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/318/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do gazomierzy

(82/623/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 27 sierpnia 1982 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wspólnych przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej(1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Grecji, w szczególności jej art. 17,

a także mając na uwadze, co następuje:

z uwagi na postęp techniczny, jaki miał miejsce w przedmiotowej dziedzinie, dyrektywa 71/318/EWG(2), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 78/365/EWG(3), powinna zostać zmieniona;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania Dyrektyw do Postępu Technicznego w celu Usunięcia Barier Technicznych w Wymianie Handlowej Przyrządów Pomiarowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Punkt. I.B. 3.2.3, I.B. 8, I.B. 9.2.1, I.B. 10, II. 5.2.1, III. 3.1.1, III. 3.3 oraz III. 7.1 w Załączniku do dyrektywy 71/318/EWG zastępuje się punktami znajdującym się w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy dnia 1 maja 1983 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 1982 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komsji

______

(1) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 202 z 6.9.1971, str. 21.

(3) Dz.U. L 104 z 18.4.1978, str. 26.

ZAŁĄCZNIK

I.B. 3.2.3. W przypadku gdy wolne zakończenia wałków napędowych nie są podłączone do odłączalnego urządzenia dodatkowego, muszą być one odpowiednio zabezpieczone.

I.B. 8. Rozmieszczenie cech legalizacyjnych i plomb zabezpieczających.

8.1. Należy tak rozmieścić cechy legalizacyjne i plomby zabezpieczające, aby rozmontowanie części, na których się one znajdują, powodowało zniszczenie jednej z tych cech lub plomb.

8.2. W przypadku gdy oznaczenia wspomniane w pkt I.B. 4.1 znajdują się na specjalnej tabliczce znamionowej i w przypadku gdy niniejsza tabliczka nie jest przymocowana w sposób stały, jedna z cech lub jedna z plomb musi być tak umieszczona, aby uległa zniszczeniu w przypadku usunięcia specjalnej tabliczki. Celem takiego umieszczenia cechy lub plomby jest zabezpieczenie przed usunięciem tabliczki znamionowej.

8.3. Rozmieszczenie cech legalizacyjnych i plomb zabezpieczających powinno obejmować:

a) wszystkie tabliczki posiadające oznaczenia wymagane w niniejszym Załączniku, z wyjątkiem tabliczek zamocowanych na stałe;

b) wszystkie części gazomierza, które nie mogą w inny sposób być zabezpieczone przed narażeniem związanym z:

- wywieraniem wpływu na wskazanie lub zmianę wskazania urządzenia wskazującego gazomierza,

- zmianą lub przerwaniem połączenia między urządzeniem pomiarowym i urządzeniem wskazującym,

- usunięciem lub przemieszczeniem części gazomierza ważnych ze względów metrologicznych;

c) połączenia z odłączalnymi urządzeniami dodatkowymi lub urządzenia zabezpieczające przedstawione w pkt I.B. 3.2.3.

I.B. 9.2.1. Gazomierze przedstawione do legalizacji pierwotnej EWG powinny być sprawne. Legalizacja pierwotna EWG nie gwarantuje prawidłowego działania lub dokładności odczytu urządzeń dodatkowych, jak określono w pkt I.B. 3.1 lub I.B. 3.2. Na urządzeniach dodatkowych nie umieszcza się plomb zabezpieczających i cech legalizacyjnych EWG, z wyjątkiem połączeń przewidzianych w pkt I.B. 8.3. c.

I.B. 10. Cechy legalizacyjne i plomby zabezpieczające.

10.1. Umieszczanie znaków i plomb

Gazomierze, które przeszły sprawdzenie z wynikiem pozytywnym:

- są zaopatrzone w cechy legalizacji pierwotnej EWG,

- otrzymują cechy zabezpieczające, w miejscach opisanych w pkt I.B. 8.3.

10.2. Cel

Umieszczenie na gazomierzu cech legalizacji pierwotnej EWG i plomb zabezpieczających świadczy jedynie o tym, że gazomierz spełnia wymagania niniejszej dyrektywy.

II. 5.2.1. W przypadku gdy maksymalne momenty obrotowe, oznaczone na gazomierzu stosownie do przepisów pkt I.B. 3.2.1 lub I.B. 3.2.2, są stosowane do wałków napędowych, wskazanie gazomierza przy Qmin nie może różnić się więcej niż o 1,5 %, bez uszczerbku dla przepisów pkt II. 6.3.2.

III. 3.1.1. Gazomierze muszą posiadać na wlocie i wylocie względem instalacji gazowej króćce do pomiaru ciśnienia statycznego umożliwiające określenie straty ciśnienia; ciśnienie zmierzone na wlocie powinno stanowić ciśnienie odniesienia.

III. 3.3. Pomiar ciśnienia

3.3.1. Otwory króćców do pomiaru ciśnienia muszą mieć średnicę co najmniej 3 mm, w przypadku szczelinowego króćca do pomiaru ciśnienia, szczeliny muszą mieć szerokość co najmniej 2 mm i przekrój poprzeczny w kierunku przepływu co najmniej 10 mm2.

3.3.2. Króćce do pomiaru ciśnienia muszą być zamykane tak, aby były gazoszczelne.

3.3.3. Króciec do pomiaru ciśnienia odniesienia musi być wyraźnie i w sposób trwały oznakowany "pr ", a inny króciec do pomiaru ciśnienia oznakowany "p".

III. 7.1. Sprawdzenie dokładności

Gazomierz jest uznawany za spełniający wymagania dotyczące błędów granicznych dopuszczalnych, gdy wymagania te są spełnione dla następujących strumieni objętości:

Qmin, 0,10 Qmax (w przypadku gdy wartość ta jest większa niż Qmin), 0,25 Qmax, 0,40 Qmax, 0,70 Qmax oraz Qmax.

W przypadku gdy badanie jest przeprowadzane w innych warunkach, wyniki muszą być co najmniej równe tym otrzymywanym w badaniach omawianych powyżej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1982.252.5

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 82/623/EWG dostosowująca po raz trzeci do postępu technicznego dyrektywę Rady 71/318/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do gazomierzy
Data aktu: 01/07/1982
Data ogłoszenia: 27/08/1982
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/07/1982