Rozporządzenie 3245/81 ustanawiające Europejską Agencję ds. Współpracy

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 3245/81
z dnia 26 października 1981 r.
ustanawiające Europejską Agencję ds. Współpracy

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 235,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu rozwijania finansowej i technicznej współpracy Wspólnoty z krajami rozwijającymi się, w szczególności z krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku, Komisja powołała przedstawicielstwa zamorskie i zapewniła im personel; ponadto przekazała ten personel do bezpośredniej dyspozycji krajów otrzymujących pomoc wspólnotową;

w celu zapewnienia skutecznego rozwoju tej współpracy finansowej i technicznej Komisja została upoważniona do rekrutacji i zarządzania tym personelem, ustanowienia przepisów dotyczących zarządzania personelem lokalnym oraz zorganizowania systemu szkoleń dla obywateli krajów rozwijających się;

aby pomóc Komisji w realizacji tych zadań należy w ramach Wspólnot Europejskich ustanowić Europejską Agencję ds. Współpracy, działającą zgodnie z prawem wspólnotowym; wskazane jest określenie warunków, na mocy których stosuje się niektóre przepisy ogólne;

tego rodzaju działanie Wspólnoty niezbędne jest do osiągnięcia opisanego wyżej celu; niezbędne kompetencje szczególne nie zostały określone w Traktacie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Ustanawia się Europejską Agencję ds. Współpracy, zwaną dalej "Agencją".

Artykuł 2

1.
Agencja jest organizacją typu non profit. W Państwach Członkowskich Agencja posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych w najszerszym zakresie przyznanym osobom prawnym.
2.
Siedziba główna Agencji znajduje się w Brukseli.

Artykuł 3

Celem Agencji jest wspieranie Komisji:

1) w zatrudnianiu, obsadzaniu stanowisk i zarządzaniu personelem:

a) oddawanym do dyspozycji przedstawicielstw Komisji ustanowionych w krajach rozwijających się, związanych ze Wspólnotą wszechstronnymi, preferencyjnymi umowami o współpracy; zadaniem przedstawicielstw jest wspieranie Komisji w realizacji takich umów;

b) powołanym do realizacji pomocy technicznej lub współpracy finansowanej przez Wspólnotę w krajach rozwijających się określonych w lit. a);

2) w ustalaniu przepisów dla zatrudnianego miejscowego personelu dla przedstawicielstw, określonych w pkt 1 lit. a) lub w kontekście zadań, określonych w pkt 1 lit. b); oraz

3) poprzez uczestnictwo w realizacji programów stypendialnych i szkoleniowych przyznawanych obywatelom krajów rozwijających się określonych w pkt 1 lit. a), zarówno poprzez obserwowanie postępów w realizacji programów szkoleniowych, jak i w odniesieniu do aspektów społecznych.

Artykuł 4

Agencja zarządzana jest przez Radę Administracyjną i dyrektora.

Artykuł 5

1.
Rada Administracyjna składa się z co najmniej pięciu i nie więcej niż 13 członków wyznaczonych przez Komisję spośród jej pracowników, na podstawie pełnionych przez nich obowiązków w poszczególnych jej służbach.
2.
Kadencja członków Rady Administracyjnej wynosi pięć lat. Może być przedłużona. Po upływie tego okresu lub w przypadku rezygnacji członkowie pełnią swoją funkcję do czasu ponownego mianowania lub ich zastąpienia.
3.
Rada Administracyjna wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, przedstawiciela-zarządcę oraz sekretarza.
4.
Członkowie Rady Administracyjnej nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnionych obowiązków.

Artykuł 6

1.
Rada Administracyjna zwoływana jest przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego tak często, jak wymaga tego interes Agencji, i co najmniej raz w roku.
2.
Każdy członek Rady Administracyjnej, który nie może uczestniczyć w spotkaniu, może być reprezentowany przez innego członka Rady, specjalnie upoważnionego do udziału w spotkaniu. Członek Rady może reprezentować tylko jednego, innego członka Rady.
3.
Jeżeli w posiedzeniu nie może wziąć udziału przewodniczący, to Radzie Administracyjnej przewodniczyć może wiceprzewodniczący, a w przypadku, kiedy ten ostatni również nie może, przedstawiciel-zarządca.
4.
Kworum w Radzie Administracyjnej wymaga obecności pięciu członków.

Decyzje Rady Administracyjnej przyjmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów głos przewodniczącego jest decydujący.

Artykuł 7

1.
Rada Administracyjna zapewnia zarządzanie Agencją.
2.
Rada decyduje o przyjmowaniu zapisów, darowizn lub subsydiów z innych źródeł Wspólnoty.

Artykuł 8

1.
Dyrektor Agencji jest mianowany przez Komisję spośród listy kandydatów, przedstawionej przez Radę Administracyjną.
2.
Dyrektor mianowany jest na okres maksymalnie pięciu lat. Jego mandat jest odnawialny.

Artykuł 9

1.
Dyrektor wykonuje decyzje Rady Administracyjnej, a także jest odpowiedzialny za codzienną pracę Agencji. Jest on jej prawnym przedstawicielem.
2.
Dyrektor przygotowuje i organizuje prace Rady Administracyjnej. Uczestniczy w charakterze doradczym w pracach Rady Administracyjnej.
3.
Za wykonywanie swoich obowiązków dyrektor jest odpowiedzialny przed Radą Administracyjną.

Artykuł 10

1.
Najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku dyrektor przygotuje sprawozdanie ogólne dotyczące działalności, sytuacji finansowej i perspektyw Agencji oraz przedkłada go Radzie Administracyjnej.
2.
Sprawozdanie, po przyjęciu przez Radę Administracyjną, zostaje przekazane Komisji oraz członkom Komitetu, określonym w akapicie drugim art. 12 ust. 2.

Artykuł 11

Na dochody Agencji składają się:

1) określone subsydia, umieszczone w konkretnych pozycjach budżetu Wspólnot Europejskich;

2) subsydia przyznane przez Komisję ze źródeł Europejskiego Funduszu Rozwoju; i

3) wszystkie inne możliwe źródła.

Artykuł 12

1.
Rada Administracyjna sporządza na każdy rok kalendarzowy preliminarz dochodów i wydatków Agencji i przesyła go Komisji. Przedstawiony preliminarz powinien być zrównoważony. Do preliminarza należy dołączyć plan stanowisk pracy ze wskazaniem ustalonego personelu przedstawicielstw, określonego w art. 3 ust. 1 lit. a).
2.
Komisja przesyła preliminarz budżetu Komitetu EFR i odpowiednich komitetów, w odniesieniu do działań, wobec których jest lub będzie konieczna interwencja Agencji.

W celu zbadania wstępnego preliminarza komitety te łączą się w jeden komitet, składający się z przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.

Na spotkaniu, na którym preliminarz zostaje poddany analizie, członkowie komitetu wymieniają informacje i poglądy na kwestie ogólne odnoszące się do Agencji.

Analiza preliminarza i wymiana informacji oraz poglądów są przedmiotem sprawozdań przedstawiających główne wnioski komitetu i podstawowe stanowiska, przyjęte przez przedstawicieli rządów Państw Członkowskich.

3.
Uwzględniając sprawozdanie komitetu z analizy preliminarza, określonego w ust. 2 akapit drugi, Komisja zatwierdza dochody i wydatki Agencji i przesyła go władzom budżetowym wraz z preliminarzem budżetu Wspólnot Europejskich i wspomnianym wyżej sprawozdaniem, tak aby można go było poddać analizie podczas procedury budżetowej.
4.
Komisja przyjmuje preliminarz dochodów i wydatków Agencji przed rozpoczęciem roku budżetowego, dostosowując go do subsydiów przyznanych przez organy budżetowe.
5.
Na wniosek Państwa Członkowskiego lub Komisji przewodniczący może zwołać posiedzenie komitetu, określonego w ust. 2 akapit drugi, w ciągu roku, w celu analizy nowych faktów, dotyczących kwestii ogólnych związanych z Agencją.

Artykuł 13

1.
W ramach rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich oraz innych, mających zastosowanie przepisów finansowych, przepisy dotyczące związków Agencji z Komisją oraz wewnętrzne ustalenia finansowe i administracyjne mające zastosowanie do Agencji regulowane są środkami wykonawczymi przyjętymi przez Komisję i opublikowanymi w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Środki wykonawcze określone w ust. 1 określają między innymi zasady odnoszące się do zarządzania finansowego, wykonania preliminarza dochodów i wydatków, kontroli rachunków, zawierania umów, prowadzenia księgowości i inwentarza majątku ruchomego oraz nieruchomego.

Artykuł 14

Ogólne warunki rekrutacji i zatrudnienia oraz ogólny system wynagrodzeń, dodatków i płatności dodatkowych dla personelu określonych w art. 3 ust. 1 oraz dla personelu Agencji zatrudnionego w siedzibie głównej zostają określone w przepisach szczególnych przyjętych przez Komisję, po wydaniu opinii przez komitet określony w art. 12 ust. 2.

Artykuł 15

1.
Rada Administracyjna, najpóźniej do 31 marca każdego roku, przesyła Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu rachunki pozwalające odtworzyć wszystkie dochody i wydatki poprzedniego roku budżetowego oraz sprawozdanie finansowe Agencji.

Trybunał Obrachunkowy bada je zgodnie z art. 206a Traktatu.

2.
Trybunał Obrachunkowy, nie później niż do 15 lipca, przedstawia Komisji uwagi, jakie jego zdaniem mogą pojawić się w przedstawionym rocznym sprawozdaniu, określonym w art. 206a Traktatu. Komisja przekazuje Trybunałowi Obrachunkowemu swoje odpowiedzi nie później niż do dnia 31 października.

Trybunał Obrachunkowy przesyła swoje roczne sprawozdanie, wraz z odpowiedziami Komisji, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji nie później niż do 30 listopada oraz zapewnia jego publikację w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Rada Administracyjna uzyskuje absolutorium w odniesieniu do zarządzania finansowego Agencji, zgodnie z procedurą określoną w art. 206b Traktatu.

3.
Kontrola zobowiązań oraz pokrycia wszystkich wydatków, jak również kontrola ustalenia oraz odzyskania wszystkich dochodów Agencji, jest sprawowana przez kontrolera finansowego Komisji.

Artykuł 16

Członkowie Rady Administracyjnej, dyrektor oraz członkowie personelu, jak również wszystkie osoby uczestniczące w pracach Agencji, zobowiązane są, nawet po zaprzestaniu pełnienia swoich funkcji, do nierozpowszechniania informacji objętych tajemnicą zawodową.

Artykuł 17

Agencja oraz jej personel uzyskają przywileje i immunitety odpowiadające przewidzianym w rozdziale I i V Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich.

Artykuł 18

1.
W zakresie odpowiedzialności umownej Agencji stosuje się przepisy prawa właściwego dla danej umowy.

Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich jest właściwy do rozpoznawania wszelkich sporów między Agencją a jej personelem, w ramach i na warunkach ustalonych w ogólnych warunkach rekrutacji i zatrudnienia, mających zastosowanie do powyższego personelu.

2.
W dziedzinie odpowiedzialności pozaumownej Agencja naprawia, zgodnie z zasadami ogólnymi wspólnymi dla praw Państw Członkowskich, szkody wyrządzone przez nią lub jej pracowników przy wykonywaniu ich funkcji.

Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich jest właściwy do rozpoznawania sporów dotyczących naprawy takich szkód.

Artykuł 19

1.
Każde Państwo Członkowskie, każdy członek Rady Administracyjnej i każda osoba trzecia bezpośrednio i osobiście zaangażowana w działalność Agencji może zwrócić się do Komisji w celu zbadania każdego działania Agencji, wyraźnego lub domniemanego.
2.
Do Komisji należy zwrócić się w ciągu 30 dni od dnia, w którym zainteresowana strona stała się świadoma kwestionowanego działania.
3.
Jeżeli działanie Agencji, z powodu którego zwrócono się do Komisji, jest na wniosek Państwa Członkowskiego równocześnie badane w komitecie określonym w art. 12 ust. 2 akapit drugi, Komisja nie podejmie decyzji do czasu przedstawienia przez komitet jego opinii.

Komitet przedstawia swoją opinię w ciągu 90 dni od przedstawienia mu sprawy.

Komisja niezwłocznie powiadamia zainteresowaną stronę o terminie wniesienia sprawy do Komitetu i terminie, w którym przedstawił on lub powinien był przedstawić swoją opinię.

4.
Komisja podejmuje decyzję w ciągu 30 dni od przedłożenia jej sprawy lub odpowiednio, od daty, w której komitet określony w art. 12 ust. 2 akapit drugi przedstawił lub powinien był przedstawić swoją opinię.
6.
Sprawę uznaje się za oddaloną, jeżeli Komisja nie podejmie decyzji w ciągu 30 dni.

Artykuł 20

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 października 1981 r.

W imieniu Rady
CARRINGTON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 129 z 3.6.1978, str. 4.

(2) Dz.U. C 140 z 5.6.1979, str. 142.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024