Dyrektywa Rady z dnia 22 stycznia 1980 r w sprawie problemów sanitarnych w handlu wewnątrzwspólnotowym produktami mięsnymi

DYREKTYWA RADY
z dnia 22 stycznia 1980 r
w sprawie problemów sanitarnych w handlu wewnątrzwspólnotowym produktami mięsnymi

(80/215/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 1980 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43 i 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów sanitarnych w handlu wewnątrzwspólnotowym produktami mięsnymi(2) obowiązuje od dnia 1 lipca 1979 r.;

realizacja powyższej dyrektywy nie osiągnie pożądanego efektu tak długo, jak długo różnice w wymaganiach sanitarnych Państw Członkowskich w dziedzinie produktów mięsnych będą hamowały handel wewnątrz Wspólnoty; należy ustanowić wspólne przepisy w tej dziedzinie, mając w szczególności na celu wyeliminowanie tych różnic;

w celu uniknięcia rozszerzania się chorób epizootycznych za pośrednictwem produktów mięsnych należy ustalić, że mięso, z którego wytwarzane są niektóre z tych produktów mięsnych, powinno spełniać wymogi sanitarne stosowane w odniesieniu do świeżego mięsa;

należy zadbać o to, aby produktom mięsnym niespełniającym przepisów Wspólnoty nie przyznawano znaku zdrowia, przewidzianego w tych przepisach;

jeżeli produkty mięsne zostały przetworzone w taki sposób, aby zniszczyć wszystkie zarazki chorób, które mogą zostać przeniesione na zwierzęta, należy wówczas umieścić wzmiankę o tym w świadectwie zdrowia, dołączonym do tych produktów;

Państwa Członkowskie muszą mieć prawo do odmowy wprowadzenia do wolnego obrotu na swoim obszarze produktów mięsnych, w których wykryto obecność zarazków choroby zakaźnej lub zaraźliwej, albo takich, które nie spełniają przepisów sanitarnych Wspólnoty;

nadawca, na prośbę własną lub swojego przedstawiciela, powinien mieć prawo do zwrotu produktów mięsnych, chyba że istnieją uniemożliwiające to podstawy sanitarne;

aby umożliwić zainteresowanym stronom zrozumienie podstaw jakiegokolwiek nałożonego zakazu lub ograniczenia, przyczyny takiego zakazu lub ograniczenia powinny zostać podane do wiadomości nadawcy lub jego przedstawiciela, a w pewnych przypadkach - kompetentnych władz kraju wysyłającego;

w przypadku sporu pomiędzy nadawcą a władzami kraju docelowego nadawca powinien mieć możliwość wniesienia prośby o opinię eksperta weterynarii w sprawie zasadności zakazu lub ograniczenia;

Państwa Członkowskie muszą mieć prawo do zakazu wprowadzania na swoim terytorium pewnych produktów mięsnych z Państwa Członkowskiego, w którym wybuchła choroba epizootyczna; w zależności od istoty i charakteru tej choroby epizootycznej zakaz ten może albo zostać ograniczony do produktów mięsnych pochodzących z części terytorium kraju eksportującego, albo też rozszerzony na całe terytorium; w przypadku wybuchu choroby zaraźliwej lub zakaźnej na obszarze Państwa Członkowskiego należy niezwłocznie podjąć odpowiednie środki w celu przejęcia nad nią kontroli; zagrożenia związane z takimi chorobami, jak również konieczne środki ochronne należy rozpatrywać w taki sam sposób na obszarze całej Wspólnoty;

aby ułatwić wprowadzenie przewidywanych przepisów, należy przewidzieć procedurę, na mocy której pomiędzy Państwami Członkowskimi a Komisją zostanie nawiązana ścisła współpraca w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego, powołanego decyzją Rady z dnia 15 października 1968 r.(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa określa wymogi dotyczące policji sanitarnej w handlu wewnątrzwspólnotowym produktami mięsnymi.

Artykuł 2

Dla celów niniejszej dyrektywy, w razie potrzeby, stosowane będą definicje zawarte w art. 2 dyrektywy Rady 72/461/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów sanitarnych w wewnątrzwspólnotowym handlu świeżym mięsem(4), zmienionej dyrektywą 78/54/EWG(5), oraz w art. 2 dyrektywy 77/99/EWG.

Produkty, które zostały poddane naturalnej fermentacji i dojrzewaniu przez dłuższy okres, są uważane za takie, które zostały poddane całkowitej przeróbce, dopóki Rada, działając jednomyślnie na wniosek Komisji, nie dokona zmiany ograniczeń podanych w rozdziale V pkt 27 lit. b) załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG.

Artykuł  3 1

Każde Państwo Członkowskie zapewni, że produkty mięsne przeznaczone do handlu wewnątrzwspólnotowego przygotowywane są:

– ze świeżego mięsa, zgodnie z definicją art. 2 dyrektywy Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów sanitarnych w wewnątrzwspólnotowym handlu świeżym mięsem(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 75/379/EWG(7), spełniającego wymogi sanitarne zawarte w art. 3 i 4 dyrektywy 72/461/EWG,

– ze świeżego mięsa, zgodnie z definicją art. 2 dyrektywy Rady 72/462/EWG z dnia 12 grudnia 1972 r. w sprawie problemów sanitarnych i kontroli weterynaryjnej w imporcie bydła i świń oraz świeżego mięsa z państw trzecich(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 77/98/EWG(9), a także spełniającego wymogi sanitarne, zawarte w dyrektywie 72/462/EWG.

Artykuł  4 2
1.
W drodze derogacji od przepisów art. 3 tiret pierwszy oraz z zastrzeżeniem zastosowania ust. 2 mogą zostać przeznaczone na handel wewnątrzwspólnotowy produkty mięsne, które w całości lub w części zostały przygotowane ze świeżego mięsa, zdefiniowanego w art. 2 dyrektywy 64/433/EWG oraz spełniającego wymogi ustanowione w art. 5a dyrektywy 72/461/EWG, jeżeli dodatkowo zostały one poddane jednemu z niżej przytoczonych sposobów obróbki:

a) obróbka cieplna przeprowadzona:

i) w hermetycznie zamkniętym kontenerze, przy wartości Fc równej 3,00 lub większej;

ii) 3 lub w następujących warunkach - o ile dane produkty są przygotowane wyłącznie lub przy użyciu wieprzowiny z gospodarstw, lub w przypadku Państw Członkowskich, określonych w art. 7a ust. 1, z obszarów niepodlegających zakazom ustanowionym w ramach polityki zdrowia, po ustaleniu ogniska afrykańskiego pomoru świń:

– mięso jest oddzielone od kości oraz pozbawione głównych węzłów limfatycznych,

– (skreślone),

– przed obróbką cieplną, każdy kawałek mięsa jak wyżej jest zamknięty w hermetycznym pojemniku, w którym będzie wprowadzony do obrotu,

– mięso w pojemniku podlega obróbce cieplnej przeprowadzanej ściśle według poniższych warunków:

– produkt jest poddawany obróbce w temperaturze co najmniej 60 ºC. w czasie minimum czterech godzin, podczas której temperatura środka (centra) podniesiona została przynajmniej do 70 °C przez minimum 30 minut,

– prowadzony jest stały monitoring temperatury reprezentatywnej liczby próbek każdej partii produktów. Monitoring jest przeprowadzany przy użyciu automatycznego aparatu pozwalającego na zapis temperatury wewnątrz większych kawałków mięsa oraz wewnątrz urządzenia podgrzewającego,

– w czasie tych działań spełnione są warunki, ustanowione w art. 5a akapit trzeci dyrektywy 72/461/EWG, zmienionej dyrektywą 80/213/EWG(10),

– po zakończeniu obróbki, każdy pojemnik, określony w tiret trzecim i czwartym, jest oznaczony urzędowym znakiem jakości zdrowotnej, zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział VII pkt 31-33,

– Państwa Członkowskie, które stosują obróbkę przewidzianą w niniejszym punkcie, wysyłają Komisji i innym Państwom Członkowskim wykaz zakładów, które posiadają wyposażenie wymagane do zapewnienia temperatur, o których mowa powyżej.

W przypadku gdy w Państwach Członkowskich, określonych w art. 7a ust. 2, dopuszcza się do tej obróbki mięso z obszarów podlegających zakazowi, ustanowionemu w rezultacie wykrycia afrykańskiego pomoru świń po podjęciu decyzji zgodnie z art. 7b ust. 2.

b) jeżeli świeże mięso zostało pozyskane ze zwierząt niepochodzących z zakażonego gospodarstwa objętego środkami zakazu, zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. b) dyrektywy 64/432/EWG:

i) obróbka cieplna inna niż ta, określona w lit. a), w której temperatura środka jest podniesiona do co najmniej 70 ºC, lub

ii) 4 pod warunkiem że dodatkowo, choroba, o której mowa, nie jest chorobą pęcherzykową świń obróbka obejmująca naturalną fermentację i dojrzewanie trwające nie krócej niż dziewięć miesięcy dla szynek z kością lub bez kości o wadze nie mniejszej niż 5,5 kg, wykazujących następujące cechy:

– wartość awnieprzekraczająca 0,93,

– wartość pH nieprzekraczająca 6.

Jednakże w przypadku gdy daną chorobą jest pryszczyca, dopuszcza się poddanie tej obróbce szynki z kością, która spełnia inne warunki przewidziane w akapicie pierwszym.

Produkty wymienione w niniejszym artykule mogą być przygotowywane jedynie pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii i muszą być zabezpieczone przed zakażeniem lub zakażeniem wtórny.

2.
Każde Państwo Członkowskie zapewni, że:

a) świeże mięso, o którym mowa w ust. 1, było:

i) przewożone i przechowywane oddzielnie albo w innym czasie niż świeże mięso, o którym mowa w art. 3,

ii) wykorzystane w taki sposób, aby uniknąć użycia go w produktach mięsnych przeznaczonych do handlu wewnątrzwspólnotowego, innych niż te wymienione w ust. 1,

iii) w przypadku gdy w rezultacie wykrycia lub stałego ogniska afrykańskiego pomoru świń, Państwo Członkowskie zdecyduje się skorzystać z obróbki opisanej w ust. 1 lit. a) ppkt (ii), należy zapewnić, by świeża wieprzowina była znakowana stemplem przewidzianym w art. 5a dyrektywy 72/461/EWG;

b) świadectwo zdrowia, określone w załączniku A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział VIII zawiera, bez uszczerbku dla przypisu 3 tego świadectwa, następujące wyrazy w pozycji 'opis produktów': 'poddane obróbce zgodnie z art. 4 ust. 1 lit a) dyrektywy 80/215/EWG' lub 'poddane obróbce zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b) dyrektywy 80/215/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, że produkty mięsne, które nie spełniają wymagań art. 3 i 4, nie otrzymają znaków zdrowia określonych w rozdziale VII załącznika A do dyrektywy 77/99/EWG.
2. 5
(skreślony).
3. 6
(skreślony).
4. 7
(skreślony).
5. 8
(skreślony).
Artykuł  6 9

(skreślony)

Artykuł  7 10

(skreślony)

Artykuł  7a 11
1. 12
Państwo Członkowskie, na terytorium którego stwierdzono afrykański pomór świń w ciągu poprzednich 12 miesięcy, nie wywozi na terytorium innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych innych niż te, które poddano obróbce, określonej w art. 4 ust. 1 lit. a).

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8 można podjąć decyzję, że przepisy akapitu pierwszego nie stosuje się do jednej lub kilku części terytorium danego Państwa Członkowskiego. Niniejsze odstępstwo nie wyklucza możliwości odwołania się do art. 9 dyrektywy 89/662/EWG w sytuacji gdy jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń występuje ponownie w powyższej części lub częściach terytorium.

2. 13
W przypadku wybuchu afrykańskiego pomoru świń na terytorium Państwa Członkowskiego, w którym występowanie choroby nie zostało stwierdzone przynajmniej przez 12 miesięcy, można podjąć decyzję, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8, że przepisy ust. 1 stosuje się wyłącznie do części danego terytorium. Do czasu podjęcia tej decyzji i bez uszczerbku dla art. 9 dyrektywy 89/662/EWG właściwe Państwo Członkowskie zapewni natychmiastowy zakaz wywozu do innych Państw Członkowskich produktów wieprzowych z części terytorium, w którym stwierdzono chorobę epizootyczną. Przy określaniu takiej części terytorium należy wziąć pod uwagę kryteria ustanowione w art. 7b ust. 2.

Jeden lub więcej przypadków afrykańskiego pomoru świń na części terytorium Państwa Członkowskiego, które nie jest geograficznie połączone z główną częścią terytorium tego Państwa Członkowskiego, nie przeszkadza w zastosowaniu akapitu pierwszego.

Warunki wstępne do stosowania akapitu pierwszego są wciąż uważane za spełnione, jeżeli:

i) ognisko lub ogniska stwierdzone w momencie wystąpienia afrykańskiego pomoru świń, określone w akapicie pierwszym zostało lub zostały wytępione w możliwie najkrótszym okresie czasu;

ii) nowe ognisko, które stanowi podstawę nowego żądania decyzji, przewidzianej w akapicie pierwszym, nie jest związane epidemiologicznie z ogniskiem lub ogniskami, określonymi w i).

3.
Decyzje mające na celu zniesienie środków stosowanych na mocy ust. 2 są podejmowane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 8.
Artykuł  7b 14
1.
W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 1, należy zwrócić szczególną uwagę na:

– metody stosowane do kontroli oraz eliminacji afrykańskiego pomoru świń,

– nieobecność choroby, przez co najmniej 12 miesięcy, stwierdzoną przy użyciu wszystkich metod wykrywania, włączając w to badania serologiczne,

– powierzchnię obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

– środki ochronne podjęte w celu zapobieżenia zakażenia lub zakażenia wtórnego stad trzody chlewnej,

– środki podjęte w celu kontrolowania przemieszczania trzody chlewnej.

2.
W celu zdefiniowania części terytorium, określonego w art. 7a ust. 2, należy zwrócić szczególną uwagę na:

– metody stosowane do zwalczania choroby, w szczególności eliminacja trzody chlewnej z gospodarstw, które zostały skażone, zakażone lub są podejrzewane o zakażenie,

– powierzchnia obszaru części terytorium i jej administracyjne i geograficzne granice,

– zasięg choroby i jej tendencji do szerzenia się,

– podjęte środki w celu zapobieżenia szerzeniu się choroby,

– podjęte środki w celu ograniczenia i kontroli przemieszczania trzody chlewnej zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz części danego terytorium;

oraz, w przypadku niezastosowania środków zakazu do niektórych produktów:

– obróbkę, której poddano produkty,

– daty produkcji, oraz

– środki podjęte do określania i gwarantowania daty produkcji.

Artykuł  8 15
1.
Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt ustanowiony na mocy art. 58 rozporządzenia (WE) nr 178/2002(11).
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(12).

Okres ustanowiony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na piętnaście dni.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  9 16

(uchylony)

Artykuł  10 17

(skreślony)

Artykuł  11
1.
Rada, działając na wniosek Komisji, określa wymogi sanitarne stosowane w handlu wewnątrzwspólnotowym świeżym mięsem drobiowym, jak również przy imporcie tego mięsa drobiowego z państw trzecich.
2.
Do czasu wejścia w życie przepisów Wspólnoty wymienionych w ust. l stosuje się krajowe przepisy sanitarne, dotyczące przywozu produktów mięsnych przygotowywanych w całości lub w części ze świeżego mięsa drobiowego, jeżeli są one zgodne z ogólnymi postanowieniami Traktatu.
Artykuł  12

Do czasu wprowadzenia w życie dyrektyw Wspólnoty w zakresie policji sanitarnej dotyczących przywozu produktów mięsnych z państw trzecich, innych niż te wymienione w art. 11 ust. 2, przepisy krajowe stosowane przy imporcie tych produktów nie będą bardziej korzystne od tych, które wynikają z niniejszej dyrektywy.

Artykuł 13

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie środki niezbędne do wykonania:

– art. 3 tiret drugi, z datą wymienioną w art. 32 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 72/462/EWG,

– innych przepisów niniejszej dyrektywy, nie później niż do 31 grudnia 1980 r.

i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Artykuł  14

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Artykuł 15 18

Przepisy ustanowione w dyrektywie 89/662/EWG(13) dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym mając na względzie wprowadzenie rynku wewnętrznego stosuje się w szczególności w odniesieniu do kontroli w miejscu pochodzenia, do organizacji i następstw kontroli, które mają być przeprowadzone przez Państwo Członkowskie przeznaczenia oraz do środków ochronnych, które mają być wprowadzone.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 stycznia 1980 r.

W imieniu Rady
G. MARCORA
Przewodniczący

_________

(1) Dz.U. C 114 z 11.11.1971, str. 40.

(2) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

(3) Dz.U. L 255 z 28.10.1968, str. 23.

(4) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 24.

(5) Dz.U. L 16 z 20.1.1978, str. 22.

(6) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(7) Dz.U. L 172 z 3.7.1975, str. 17.

(8) Dz.U. L 302 z 31.12.1972, str. 28.

(9) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 81.

(10) Dz.U. L 47 z 21.02.1980, str. 1.

(11) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, str. 1.

(12) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(13) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/491/EWG z dnia 22 września 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.279.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 października 1987 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 2 dyrektywy nr 87/491/EWG z dnia 22 września 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.279.27) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 października 1987 r.
3 Art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt ii) zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 88/660/EWG z dnia 19 grudnia 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.382.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 22 grudnia 1988 r.
4 Art. 4 ust. 1 lit. b) ppkt ii) zmieniony przez art. 1 lit. a) dyrektywy nr 80/1100/EWG z dnia 11 listopada 1980 r. (Dz.U.UE.L.80.325.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 listopada 1980 r.
5 Art. 5 ust. 2 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
6 Art. 5 ust. 3 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
7 Art. 5 ust. 4 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
8 Art. 5 ust. 5 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
9 Art. 6 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
10 Art. 7 skreślony przez art. 12 ust. 5 ppkt i) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
11 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 85/321/EWG z dnia 12 czerwca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.168.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 czerwca 1985 r.
12 Art. 7a ust. 1 zmieniony przez art. 12 ust. 5 ppkt ii) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
13 Art. 7a ust. 2 zmieniony przez art. 12 ust. 5 ppkt ii) dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.
14 Art. 7b dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 85/321/EWG z dnia 12 czerwca 1985 r. (Dz.U.UE.L.85.168.39) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 czerwca 1985 r.
15 Art. 8 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 807/2003 z dnia 14 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.122.36) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 5 czerwca 2003 r.
16 Art. 9 uchylony przez art. 1 tiret dziewiąte dyrektywy nr 81/476/EWG z dnia 24 czerwca 1981 r. (Dz.U.UE.L.81.186.20) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 1981 r.
17 Art. 10 skreślony przez art. 3 dyrektywy nr 91/687/EWG z dnia 11 grudnia 1991 r. (Dz.U.UE.L.91.377.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 19 listopada 1992 r.
18 Art. 15 dodany przez art. 13 ust. 2 dyrektywy nr 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącej kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego (Dz.U.UE.L.89.395.13) z dniem 22 grudnia 1989 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024