Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.

POROZUMIENIE
w formie wymiany listów między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Bankiem Rozrachunków Międzynarodowych, dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej

A. List Banku Rozrachunków Międzynarodowych

Szanowny Panie,

Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego poważania.

W imieniu Banku Rozrachunków Międzynarodowych

B. List Wspólnoty

Szanowny Panie,

Mam zaszczyt potwierdzić, że w dniu dzisiejszym otrzymałem Pański list następującej treści:

"Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BRM) mógłby zawrzeć z bankami centralnymi państw wierzycieli umowy kredytowe stand-by, jeśli złożyłyby one taki wniosek.

Te umowy mogłyby zostać zawarte nawet na całą kwotę wkładu wniesionego do mechanizmu przez państwo-wierzyciela, przy ogólnym limicie 2.725 milionów jednostek rozliczeniowych, co odpowiada połowie całkowitej sumy maksymalnych przyszłych zobowiązań Państw Członkowskich.

Konkretne szczegóły każdej umowy kredytu stand-by zostałyby określone w umowie między BRM a danym bankiem centralnym. Jednak już teraz można wskazać pewne warunki, które musiałby stosować BRM:

Początkowe zobowiązanie BRM dla umowy stand-by obejmowałoby okres dwóch lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy, przy czym łączna długość okresu akredytywy nie mogłaby przekroczyć lat pięciu.

Z tytułu otwarcia kredytów, jak też każdorazowo z tytułu ich odnowienia, BRM pobierałby prowizję. Byłoby także zrozumiałe, że w celu umożliwienia BRM wprowadzenia poprawek niezbędnych ze względu na zachowanie płynności pierwsze ustalenia mogłyby być zrealizowane najwcześniej miesiąc po zawarciu umów o otwarcie akredytyw. Ustalenia byłyby dokonywane w walutach dostępnych dla BRM w czasie zawierania umów, najprawdopodobniej w dolarach amerykańskich, na okresy negocjowane w świetle zasobów Banku, prawdopodobnie wynoszące trzy lub sześć miesięcy. Warunki byłyby równoważne ze stosowanymi przez BRM w odniesieniu do podobnych transakcji zawieranych w tym samym czasie, tj. zbliżone do stawek rynkowych. Zwykle stawki te byłyby nieco powyżej LIBOR-u. Jednak jeżeli BRM musiałby skorzystać z oferty rynkowej w celu pozyskania niezbędnych funduszy, wtedy przyjęte stawki mogą osiągnąć maksymalną stosowaną wartość w stosunku do LIBOR-u, powiększoną o właściwą marżę.

Byłbym zobowiązany, gdyby powiadomił mnie Pan, czy Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z powyższym".

Mam zaszczyt powiadomić Pana, że Rada Wspólnot Europejskich zgadza się z treścią Pańskiego listu.

Proszę przyjąć, Szanowny Panie, wyrazy mojego najwyższego szacunku.

W imieniu Rady Wspólnot Europejskich

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.316.22

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Bank Rozrachunków Międzynarodowych-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Porozumienie w formie wymiany listów dotyczące mobilizacji wierzytelności Państw Członkowskich w ramach porozumień o średnioterminowej pomocy finansowej.
Data aktu: 30/10/1978
Data ogłoszenia: 10/11/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/10/1978