Język postępowania: łotewski
(Dz.U.UE C z dnia 27 stycznia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Augstaka tiesa (Senats)
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Sabiedrisko pakalpojumu regulesanas komisija
Druga strona postępowania: SIA JELGAVAS AUTOBUSU PARKS
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE (wersja przekształcona) 1 należy interpretować w ten sposób, że "linia bezpośrednia" oznacza alternatywną formę dostaw energii elektrycznej, jeżeli odbiorca sobie tego życzy, czy też przeciwnie, w ten sposób, że linia bezpośrednia jest dopuszczalna jedynie w wyjątkowych przypadkach?
2) Czy art. 2 pkt 41 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE (wersja przekształcona) należy interpretować w ten sposób, że "linia bezpośrednia" oznacza linię elektroenergetyczną, za pośrednictwem której projektowane jest połączenie wytwórcy energii elektrycznej przyłączonego do sieci dystrybucyjnej z odbiorcą energii elektrycznej przyłączonym do sieci dystrybucyjnej, jeżeli odbiorca ten utrzyma połączenie z siecią dystrybucyjną jako połączenie rezerwowe po zbudowaniu projektowanej linii elektroenergetycznej, lecz zostanie odłączony od sieci dystrybucyjnej, dopóki wytwórca energii elektrycznej będzie dostarczał mu energię elektryczną tą linią bezpośrednią?
3) Czy użyte w art. 2 pkt 41 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniającej dyrektywę 2012/27/UE (wersja przekształcona) pojęcie "wydzielonego odbiorcy" należy rozumieć w ten sposób, że obejmuje ono jedynie tego odbiorcę, który nie został przyłączony do sieci dystrybucyjnej i któremu operator systemu dystrybucyjnego nie jest w stanie zapewnić niezbędnej mocy przyłączeniowej poprzez budowę przyłącza po rozsądnych kosztach?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.383 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-756/24, Jelgavas autobusu parks: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Augstākā tiesa (Senāts) (Łotwa) w dniu 31 października 2024 r. - Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija/SIA JELGAVAS AUTOBUSU PARKS |
| Data aktu: | 27/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/01/2025 |