Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"

Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"
(2023/C 146/01)

Sprawozdawcy: Stefano MALLIA

Oliver RÖPKE

Séamus BOLAND

Podstawa prawna Art. 52 ust. 4 regulaminu wewnętrznego
Data przyjęcia na sesji plenarnej 23.2.2023
Sesja plenarna nr 576
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 160/1/4

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY (EKES),

W sprawie przystąpienia Ukrainy do UE

1. Zwraca uwagę, że Ukraińcy nadal tracą życie w obronie demokracji, a determinacja tego kraju, by stać się państwem członkowskim UE, musi zostać doceniona w sposób konkretny i znaczący.

2. Podkreśla, że rozszerzenie jest procesem przynoszącym obopólne korzyści, ponieważ przyczynia się do stabilności UE, wzmacnia jej pozycję geopolityczną, wspiera pokój, jej wartości i dobrobyt jej narodów 1  oraz przynosi korzyści wszystkim dzięki większemu jednolitemu rynkowi, a jednocześnie proces rozszerzenia będzie wspierał Ukrainę w umacnianiu demokracji, praworządności i praw człowieka.

3. Podkreśla potrzebę jedności UE w odniesieniu do procesu akcesyjnego Ukrainy i sugeruje, by podążać za przykładem innych krajów Europy Wschodniej, które przystąpiły do UE w latach 2004-2013. Wzywa do utworzenia pod auspicjami odpowiednich ministerstw grup roboczych ds. integracji europejskiej, w ramach których urzędnicy byliby szkoleni w zakresie harmonizacji ze standardami, normami, procedurami i ogólnie dorobkiem prawnym UE.

4. Zauważa, że choć należy przestrzegać procesu przystąpienia do UE, to oczywiste jest, że proces przystąpienia Ukrainy (podobnie jak wszystkich krajów kandydujących z Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego) należy przeprowadzić w jak najbardziej praktyczny sposób i w oparciu o wdrożenie odpowiednich reform w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, podstawowych wolności, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE.

W sprawie specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie i sankcji wobec Federacji Rosyjskiej

5. W pełni popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego, w której wzywa się do ustanowienia specjalnego międzynarodowego trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie 2 . Taki trybunał powinien zostać utworzony w ścisłej współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym i ONZ. Komitet wzywa również UE do objęcia przewodnictwa w zakresie międzynarodowej pomocy w dochodzeniach w sprawie zbrodni wojennych, zbrodni przeciwko ludzkości i ludobójstwa.

6. Popiera rezolucję Parlamentu Europejskiego w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm 3  i z zadowoleniem przyjmuje w szczególności klauzulę wzywającą UE i jej państwa członkowskie do opracowania unijnych ram prawnych dotyczących uznawania państw za państwa sponsorujące terroryzm i państwa, które stosują środki terroru. Wdrożenie takich ram prawnych UE powinno skutkować znacznymi ograniczającymi środkami gospodarczymi, politycznymi, społecznymi i kulturalnymi wobec takich krajów.

7. Wyraża poparcie dla propozycji umieszczenia grupy Wagnera na unijnej liście terrorystów.

W sprawie zapobiegania "zmęczeniu Ukrainą"

8. Podkreśla, że gdyby Ukraina przegrała wojnę przeciwko Rosji, miałoby to katastrofalne skutki dla demokracji na całym świecie. UE musi zrobić wszystko, co w jej mocy, aby zapobiec "zmęczeniu Ukrainą". Jako projekt pokojowy UE ma moralny obowiązek wspierać Ukrainę tak długo, jak będzie to konieczne i za pomocą wszelkich potrzebnych środków, w tym poprzez pomoc humanitarną i infrastrukturę.

W sprawie rekonstrukcji i odbudowy Ukrainy

9. Zwraca uwagę, że UE musi już teraz opracować plany i narzędzia potrzebne do rekonstrukcji Ukrainy. Wielostronna platforma koordynacji darczyńców jest wyraźnym sygnałem, że społeczność międzynarodowa wspiera i będzie nadal wspierać Ukrainę, ale oprócz skupienia się na pomocy krótkoterminowej musi ona poświęcić równie dużo uwagi długoterminowej rekonstrukcji Ukrainy.

10. Podkreśla, że plany rekonstrukcji i odbudowy ukraińskiego społeczeństwa i terytorium powinny obejmować sprawiedliwe warunki pracy, egzekwowanie prawa pracy, promowanie godnej pracy oraz prawa do bezpiecznego i zdrowego środowiska pracy, a także możliwości szkolenia dla wszystkich.

11. Podkreśla, że zadanie rekonstrukcji Ukrainy będzie ogromne i już teraz należy wprowadzić wszystkie niezbędne przepisy, aby Ukraińcy mogli jak najszybciej powrócić do normalnego życia po zakończeniu wojny i zbudować konkurencyjną gospodarkę, która obejmuje ekologiczną, cyfrową i sprawiedliwą transformację oraz wygeneruje dobrobyt dla wszystkich Ukraińców. Ponadto procesy te powinny obejmować wsparcie na rzecz tworzenia miejsc pracy, które Ukraina utraciła w wyniku rosyjskiej inwazji.

12. Wzywa do zaangażowania partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie planów rekonstrukcji i odbudowy. Takie zaangażowanie zagwarantuje przejrzystość i sprawiedliwość oraz zapewni wykorzystanie zasobów tam, gdzie są one najbardziej potrzebne.

13. Przypomina, że pomoc ukraińskim przedsiębiorstwom, w całej ich różnorodności, w przetrwaniu wojny i wspieraniu ich w budowaniu podstaw dobrze prosperującej gospodarki podczas rekonstrukcji leży we wspólnym interesie UE i Ukrainy. Oprócz stowarzyszenia Ukrainy z Programem na rzecz jednolitego rynku istnieje potrzeba dalszego przyznawania Ukrainie dostępu do innych kluczowych programów UE. Przedsiębiorstwa potrzebują stałych i ulepszonych środków wsparcia w zakresie dzielenia się wiedzą, logistyki i dostępu do bezpośredniego i pośredniego finansowania.

14. Wzywa do przywrócenia dialogu społecznego w Ukrainie w ramach stanu wojennego pomimo wyzwań, jakie może on stwarzać. Dialog społeczny jest kluczowym elementem konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) i układu o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą i stanie się jednym z głównych instrumentów konsultacji między rządem, pracodawcami i pracownikami w kwestiach związanych z odbudową gospodarczą i społeczną kraju.

15. Z zadowoleniem przyjmuje pozytywne trójstronne porozumienia w sprawie reform prawa pracy w Ukrainie oraz oczekiwane ulepszenie przepisów ustawodawczych dotyczących układów zbiorowych, a także podkreśla potrzebę zaangażowania ekspertów z Ukrainy, MOP i UE w proces wdrażania międzynarodowych norm pracy oraz gwarancji społecznych i pracowniczych.

W sprawie wsparcia dla społeczeństwa obywatelskiego i kontaktów międzyludzkich

16. Wyraża uznanie dla solidarności okazanej przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego w UE i w Ukrainie, które udzieliły pierwszej pomocy i zaoferowały wsparcie osobom uciekającym przed wojną.

17. Podkreśla znaczenie ustanowienia unijnego mechanizmu wzmacniającego pozycję ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego poprzez zapewnienie finansowania i ułatwienie uczestnictwa w sieciach społeczeństwa obywatelskiego UE. Szczególną uwagę należy zwrócić na zapewnienie i koordynowanie wsparcia finansowego i administracyjnego dla Platformy Społeczeństwa Obywatelskiego UE-Ukraina w ramach układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina oraz innych ukraińskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w tym sieci parasolowych z siedzibą w Brukseli i organizacji ukraińskiej diaspory.

18. Wzywa do zwiększenia budżetu w ramach programu Erasmus+ dla Ukrainy w 2024 r., aby umożliwić skorzystanie z tego programu dodatkowemu tysiącowi beneficjentów z Ukrainy, a tym samym budować i wzmacniać mosty między UE a ukraińskim społeczeństwem obywatelskim. Takie możliwości odbycia stażu i wymiany w EKES-ie i innych instytucjach UE zwiększyłyby świadomość młodzieży ukraińskiej na temat społecznych i gospodarczych korzyści płynących z integracji z UE.

Bruksela, dnia 23 lutego 2023 r.

1 Artykuł 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
2 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2023 r. w sprawie utworzenia trybunału do spraw zbrodni agresji przeciwko Ukrainie (2022/3017(RSP)).
3 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie uznania Federacji Rosyjskiej za państwo sponsorujące terroryzm (2022/2896(RSP)).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.146.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Ukraina: Rok po rosyjskiej inwazji - perspektywa europejskiego społeczeństwa obywatelskiego"
Data aktu: 27/04/2023
Data ogłoszenia: 27/04/2023