a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją C(2020) 9188 3 Komisja zwróciła się do centralnego administratora dziennika transakcji Unii Europejskiej o wpisanie tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Belgii, Bułgarii, Cypru, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Islandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Norwegii, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji na lata 2021-2023 do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
(2) W decyzji tej Komisja uznała, że w związku z wygaśnięciem okresu przejściowego określonego w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 loty między lotniskami znajdującymi się na terytorium Unii Europejskiej a lotniskami znajdującymi się w Zjednoczonym Królestwie oraz loty między lotniskami znajdującymi się w Zjednoczonym Królestwie nie podlegają obowiązkom w zakresie sprawozdawczości i zgodności z przepisami w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) zgodnie z tymczasowym odstępstwem określonym w art. 28a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie powinny uznać za spełnione wymogi tej dyrektywy dotyczące emisji z niektórych lotów do i z lotnisk znajdujących się w państwach poza terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG).
(3) W grudniu 2020 r. Unia Europejska i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zawarły umowę 5 . Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony ("umowa") została podpisana przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2020/2252 6 i zatwierdzona przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2021/689 7 . Umowa była tymczasowo stosowana do czasu jej wejścia w życie w dniu 1 maja 2021 r. 8 . Umowa stanowi, że każda ze stron ma wprowadzić skuteczny system ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych obejmujący lotnictwo oraz że loty z lotnisk znajdujących się na terytorium EOG na lotniska znajdujące się w Zjednoczonym Królestwie mają być regulowane w ramach EU ETS.
(4) Zgodnie z art. 28a ust. 7 dyrektywy 2003/87/WE odstępstwo przewidziane w art. 28a ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE ma zastosowanie wyłącznie zgodnie z warunkami umowy.
(5) W dniu 17 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1416 zmieniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wyłączenia lotów ze Zjednoczonego Królestwa z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji 9 .
(6) Należy zatem zmienić liczbę uprawnień do emisji lotniczych przydzielonych każdemu operatorowi statków powietrznych na lata 2021-2023 i wprowadzić odpowiednie tabele krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych do dziennika transakcji Unii Europejskiej, aby uwzględnić włączenie do zakresu EU ETS lotów rozpoczynających się na lotnisku znajdującym się na terytorium EOG i kończących się na lotnisku znajdującym się w Zjednoczonym Królestwie.
(7) Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Estonia, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Cypr, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Finlandia i Szwecja zgłosiły Komisji tabele krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych.
(8) Zdaniem Komisji tabele krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych zgłoszone przez Belgię, Bułgarię, Czechy, Danię, Niemcy, Estonię, Irlandię, Grecję, Hiszpanię, Francję, Chorwację, Włochy, Cypr, Łotwę, Litwę, Luksemburg, Węgry, Maltę, Niderlandy, Austrię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowenię, Słowację, Finlandię i Szwecję są zgodne z art. 28a dyrektywy 2003/87/WE.
(9) Należy zatem zlecić centralnemu administratorowi wprowadzenie zmienionych tabel krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych w dzienniku transakcji Unii Europejskiej,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 177 z 2.7.2019, s. 3.
3 Decyzja Komisji C(2020) 9188 z dnia 16 grudnia 2020 r. zlecająca centralnemu administratorowi wpisanie krajowych tabel rozdziału uprawnień do emisji lotniczych Belgii, Bułgarii, Cypru, Czech, Danii, Niemiec, Estonii, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Islandii, Włoch, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Norwegii, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, Finlandii i Szwecji do dziennika transakcji Unii Europejskiej.
4 Dz.U. C 384 I z 12.11.2019, s. 1.
5 Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony (Dz.U. L 444 z 31.12.2020, s. 14).
6 Decyzja Rady (UE) 2020/2252 z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 444 z 31.12.2020, s. 2).
7 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
8 Zawiadomienie dotyczące wejścia w życie Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2560).
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1416 z dnia 17 czerwca 2021 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wyłączenia lotów ze Zjednoczonego Królestwa z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz.U. L 305 z 31.8.2021, s. 1).