Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2020/004 NL/KLM (COM(2021)0226 - C9-0161/2021 - 2021/0115(BUD))

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Niderlandy - EGF/2020/004 NL/KLM

P9_TA(2021)0267

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2020/004 NL/KLM (COM(2021)0226 - C9-0161/2021 - 2021/0115(BUD))

(2022/C 67/25)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0226 - C9-0161/2021),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3  (Porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając pisma Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0187/2021),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;

B. mając na uwadze, że Niderlandy złożyły wniosek EGF/2020/004 NL/KLM o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 1 851 zwolnień 4  w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines w regionie Noord-Holland (NL32) na poziomie NUTS 2 w Niderlandach w okresie odniesienia dla wniosku od 15 sierpnia do 15 grudnia 2020 r.;

C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 1 851 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines, z czego 650 zwolnień miało miejsce w okresie odniesienia, a 1 201 przed okresem odniesienia lub po nim, oraz że można ustalić wyraźny związek przyczynowy ze zdarzeniem, które doprowadziło do zwolnień w okresie odniesienia;

D. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim;

E. mając na uwadze, że Komisja przyznała, iż kryzys zdrowotny związany z COVID-19 doprowadził do kryzysu gospodarczego, i zaapelowała o wdrożenie planu odbudowy NextGenerationEU, w którym podkreślono kluczową rolę EFG w udzielaniu pomocy zwolnionym pracownikom;

F. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 spowodowała ogromny wstrząs w przemyśle lotniczym z powodu ograniczeń w podróżowaniu oraz doprowadziła do spadku międzynarodowego ruchu lotniczego o 98,9 % w kwietniu 2020 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r., a 64 % wszystkich statków powietrznych na świecie było nieużywanych;

G. mając na uwadze, że liczba pasażerów na trasach międzynarodowych spadła w 2020 r. o 75,6 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że według prognoz ruchu pasażerskiego na świecie opracowanych przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego powrót do poziomu sprzed kryzysu zajmie branży lotniczej od 3 do 4 lat;

H. mając na uwadze, że jest to jedno z pierwszych uruchomień EFG z powodu kryzysu związanego z COVID-19 po przyjęciu przez Parlament rezolucji z 18 czerwca 2020 r. w sprawie wniosku Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2020/000 TA 2020 - pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 5 , w której Parlament stwierdził, że EFG może zostać uruchomiony w celu wsparcia pracowników definitywnie zwolnionych i osób samozatrudnionych w kontekście globalnego kryzysu wywołanego COVID-19 bez wprowadzania zmian do rozporządzenia (UE) nr 1309/2013;

I. mając na uwadze, że przed wybuchem pandemii wyniki finansowe KLM stale rosły w latach 2015-2019, a jego zysk netto wzrósł z 54 mln EUR w roku obrotowym 2015 do 449 mln EUR w roku obrotowym 2019;

J. mając na uwadze, że liczba pasażerów przewożonych przez KLM spadła o 68 %, a jego przychody spadły o 53,8 % w 2020 r. w porównaniu z 2019 r., co doprowadziło do tego, że KLM odnotował straty operacyjne w wysokości 1 154 mln EUR w 2020 r. w porównaniu z zyskiem w wysokości 714 mln EUR w 2019 r. 6 , a jego zarząd ogłosił plan restrukturyzacji zmniejszający siłę roboczą o około 5 000 ekwiwalentów pełnego czasu pracy 7 ;

K. mając na uwadze, że Komisja oświadczyła, iż kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, określiła plan naprawy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 8 ;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Niderlandy mają prawo do wkładu finansowego w wysokości 5 019 218 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 8 365 364 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 8 030 750 EUR oraz wydatki w wysokości 334 614 EUR na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości;

2. zauważa, że władze niderlandzkie złożyły wniosek 22 grudnia 2020 r. oraz że po przekazaniu przez Niderlandy dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku 6 maja 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;

3. wyraża ubolewanie z powodu długotrwałego procesu w tak trudnych okolicznościach i wzywa Komisję do przyspieszenia procesu oceny, tak aby zwolnieni pracownicy mogli w odpowiednim czasie skorzystać ze wsparcia Unii;

4. zauważa, że wniosek dotyczy łącznie 1 851 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines; odnotowuje, że Niderlandy oczekują, iż jedynie 1 201 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów weźmie udział w środkach ("docelowi beneficjenci");

5. zauważa, że Niderlandy postanowiły nie oferować zwolnionym pracownikom wsparcia dochodów za pośrednictwem EFG; przyjmuje do wiadomości, że rząd niderlandzki uruchomił ogólną dotację na wsparcie płacowe dla wszystkich przedsiębiorstw, których obrót ucierpiał w wyniku kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19 w stopniu większym niż 20 % i że grupa KLM złożyła wniosek o dotację NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid); zauważa, że grupa KLM złożyła wniosek na cały okres objęty dotacją NOW i otrzymała już zaliczki w wysokości 683 mln EUR oraz powinna otrzymać dodatkowe 488 mln EUR;

6. zauważa, że to do państwa członkowskiego należy decyzja, ilu spośród kwalifikujących się pracowników powinno skorzystać ze wsparcia; wzywa Niderlandy do uwzględnienia, bez jakiejkolwiek formy dyskryminacji, osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, które prawdopodobnie napotkają największe trudności na rynku pracy; podkreśla korzyści płynące z umożliwienia wszystkim zwolnionym pracownikom, dla których jest to najlepsze rozwiązanie, integracji i wsparcia ze środków przewidzianych w tym projekcie EFG;

7. podkreśla, że społeczne skutki zwolnień będą prawdopodobnie znaczące, ponieważ KLM jest drugim co do wielkości prywatnym pracodawcą w Niderlandach, zatrudniającym w 2019 r. ponad 33 000 pracowników 9 ; przypomina, że zwolnienia te miały miejsce w kontekście rosnącej stopy bezrobocia w regionie Noord-Holland, która wzrosła o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z tym samym kwartałem 2019 r., osiągając 4,8 % w czwartym kwartale 2020 r.;

8. zauważa, że Niderlandy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 lutego 2021 r. oraz że okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie zatem trwał od 1 lutego 2021 r. do 1 lutego 2023 r.;

9. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: ukierunkowanie zawodowe, wsparcie w znalezieniu pracy w specjalnych sektorach, szkolenia, coaching i/lub kształcenie oraz doradztwo finansowe; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze skupiają się na przekwalifikowaniu pracowników w celu ułatwienia ich przejścia do sektorów, w których występuje niedobór siły roboczej, takich jak edukacja, opieka zdrowotna, logistyka, technologie i zarządzanie informacjami;

10. zauważa, że Niderlandy zaczęły ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 1 lutego 2021 r. oraz że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, działania w zakresie dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości kwalifikują się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 lutego 2021 r. do 1 sierpnia 2023 r.;

11. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług został opracowany przez Niderlandy w porozumieniu z partnerami społecznymi, w tym ośmioma związkami zawodowymi, oraz że w ścisłej współpracy z odpowiednimi radami zakładowymi utworzono grupę wsparcia w celu zapewnienia koordynacji tych usług;

12. podkreśla, że władze niderlandzkie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii 10 ;

13. wzywa do dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych w całym procesie;

14. wzywa do dalszych wysiłków w zakresie komunikacji na temat działań wspieranych z budżetu Unii za pośrednictwem EFG; podkreśla znaczenie rozpowszechniania informacji na temat wartości dodanej Unii oraz wsparcia dla sektorów i pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji, zwłaszcza w następstwie skutków pandemii COVID-19;

15. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa;

16. zauważa, że według Komisji spełniono wszystkie wymogi proceduralne;

17. zdecydowanie popiera fakt, że w latach 2021-2027 EFG będzie nadal okazywał solidarność, przesuwając jednocześnie punkt ciężkości z przyczyn restrukturyzacji na jej skutki; z zadowoleniem przyjmuje, że zgodnie z nowymi zasadami dekarbonizacja będzie również powodem, dla którego wnioskodawcy będą mogli ubiegać się o wsparcie;

18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

19. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

20. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku złożonego przez Niderlandy - EGF/2020/004 NL/KLM

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2021/1022.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 W rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie EFG.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0141.
8 COM(2020)0442.
10 13 lipca 2020 r. zgodnie z unijnymi zasadami pomocy państwa Komisja Europejska zatwierdziła przyjęty przez Niderlandy środek pomocy państwa w wysokości 3,4 mld EUR, na który składają się gwarancja rządowa na zabezpieczenie pożyczek oraz podporządkowana pożyczka państwowa na rzecz KLM w celu zapewnienia temu przedsiębiorstwu pilnie potrzebnej płynności w kontekście pandemii COVID-19. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_20_1333

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.173

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2020/004 NL/KLM (COM(2021)0226 - C9-0161/2021 - 2021/0115(BUD))
Data aktu: 08/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022