P9_TA(2021)0267Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Niderlandów - EGF/2020/004 NL/KLM (COM(2021)0226 - C9-0161/2021 - 2021/0115(BUD))
(2022/C 67/25)
(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0226 - C9-0161/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 (Porozumienie międzyinstytucjonalne z 16 grudnia 2020 r.), w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pisma Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0187/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;
B. mając na uwadze, że Niderlandy złożyły wniosek EGF/2020/004 NL/KLM o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie 1 851 zwolnień 4 w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines w regionie Noord-Holland (NL32) na poziomie NUTS 2 w Niderlandach w okresie odniesienia dla wniosku od 15 sierpnia do 15 grudnia 2020 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 1 851 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines, z czego 650 zwolnień miało miejsce w okresie odniesienia, a 1 201 przed okresem odniesienia lub po nim, oraz że można ustalić wyraźny związek przyczynowy ze zdarzeniem, które doprowadziło do zwolnień w okresie odniesienia;
D. mając na uwadze, że wniosek jest oparty na kryterium interwencji przewidzianym w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym wymagane jest zwolnienie co najmniej 500 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia w przedsiębiorstwie działającym w państwie członkowskim;
E. mając na uwadze, że Komisja przyznała, iż kryzys zdrowotny związany z COVID-19 doprowadził do kryzysu gospodarczego, i zaapelowała o wdrożenie planu odbudowy NextGenerationEU, w którym podkreślono kluczową rolę EFG w udzielaniu pomocy zwolnionym pracownikom;
F. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 spowodowała ogromny wstrząs w przemyśle lotniczym z powodu ograniczeń w podróżowaniu oraz doprowadziła do spadku międzynarodowego ruchu lotniczego o 98,9 % w kwietniu 2020 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r., a 64 % wszystkich statków powietrznych na świecie było nieużywanych;
G. mając na uwadze, że liczba pasażerów na trasach międzynarodowych spadła w 2020 r. o 75,6 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że według prognoz ruchu pasażerskiego na świecie opracowanych przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego powrót do poziomu sprzed kryzysu zajmie branży lotniczej od 3 do 4 lat;
H. mając na uwadze, że jest to jedno z pierwszych uruchomień EFG z powodu kryzysu związanego z COVID-19 po przyjęciu przez Parlament rezolucji z 18 czerwca 2020 r. w sprawie wniosku Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EGF/2020/000 TA 2020 - pomoc techniczna z inicjatywy Komisji) 5 , w której Parlament stwierdził, że EFG może zostać uruchomiony w celu wsparcia pracowników definitywnie zwolnionych i osób samozatrudnionych w kontekście globalnego kryzysu wywołanego COVID-19 bez wprowadzania zmian do rozporządzenia (UE) nr 1309/2013;
I. mając na uwadze, że przed wybuchem pandemii wyniki finansowe KLM stale rosły w latach 2015-2019, a jego zysk netto wzrósł z 54 mln EUR w roku obrotowym 2015 do 449 mln EUR w roku obrotowym 2019;
J. mając na uwadze, że liczba pasażerów przewożonych przez KLM spadła o 68 %, a jego przychody spadły o 53,8 % w 2020 r. w porównaniu z 2019 r., co doprowadziło do tego, że KLM odnotował straty operacyjne w wysokości 1 154 mln EUR w 2020 r. w porównaniu z zyskiem w wysokości 714 mln EUR w 2019 r. 6 , a jego zarząd ogłosił plan restrukturyzacji zmniejszający siłę roboczą o około 5 000 ekwiwalentów pełnego czasu pracy 7 ;
K. mając na uwadze, że Komisja oświadczyła, iż kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, określiła plan naprawy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 8 ;
1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Niderlandy mają prawo do wkładu finansowego w wysokości 5 019 218 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 8 365 364 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 8 030 750 EUR oraz wydatki w wysokości 334 614 EUR na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości;
2. zauważa, że władze niderlandzkie złożyły wniosek 22 grudnia 2020 r. oraz że po przekazaniu przez Niderlandy dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku 6 maja 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. wyraża ubolewanie z powodu długotrwałego procesu w tak trudnych okolicznościach i wzywa Komisję do przyspieszenia procesu oceny, tak aby zwolnieni pracownicy mogli w odpowiednim czasie skorzystać ze wsparcia Unii;
4. zauważa, że wniosek dotyczy łącznie 1 851 pracowników zwolnionych w przedsiębiorstwie KLM Royal Dutch Airlines; odnotowuje, że Niderlandy oczekują, iż jedynie 1 201 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów weźmie udział w środkach ("docelowi beneficjenci");
5. zauważa, że Niderlandy postanowiły nie oferować zwolnionym pracownikom wsparcia dochodów za pośrednictwem EFG; przyjmuje do wiadomości, że rząd niderlandzki uruchomił ogólną dotację na wsparcie płacowe dla wszystkich przedsiębiorstw, których obrót ucierpiał w wyniku kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19 w stopniu większym niż 20 % i że grupa KLM złożyła wniosek o dotację NOW (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid); zauważa, że grupa KLM złożyła wniosek na cały okres objęty dotacją NOW i otrzymała już zaliczki w wysokości 683 mln EUR oraz powinna otrzymać dodatkowe 488 mln EUR;
6. zauważa, że to do państwa członkowskiego należy decyzja, ilu spośród kwalifikujących się pracowników powinno skorzystać ze wsparcia; wzywa Niderlandy do uwzględnienia, bez jakiejkolwiek formy dyskryminacji, osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji, które prawdopodobnie napotkają największe trudności na rynku pracy; podkreśla korzyści płynące z umożliwienia wszystkim zwolnionym pracownikom, dla których jest to najlepsze rozwiązanie, integracji i wsparcia ze środków przewidzianych w tym projekcie EFG;
7. podkreśla, że społeczne skutki zwolnień będą prawdopodobnie znaczące, ponieważ KLM jest drugim co do wielkości prywatnym pracodawcą w Niderlandach, zatrudniającym w 2019 r. ponad 33 000 pracowników 9 ; przypomina, że zwolnienia te miały miejsce w kontekście rosnącej stopy bezrobocia w regionie Noord-Holland, która wzrosła o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z tym samym kwartałem 2019 r., osiągając 4,8 % w czwartym kwartale 2020 r.;
8. zauważa, że Niderlandy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 lutego 2021 r. oraz że okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie zatem trwał od 1 lutego 2021 r. do 1 lutego 2023 r.;
9. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: ukierunkowanie zawodowe, wsparcie w znalezieniu pracy w specjalnych sektorach, szkolenia, coaching i/lub kształcenie oraz doradztwo finansowe; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że władze skupiają się na przekwalifikowaniu pracowników w celu ułatwienia ich przejścia do sektorów, w których występuje niedobór siły roboczej, takich jak edukacja, opieka zdrowotna, logistyka, technologie i zarządzanie informacjami;
10. zauważa, że Niderlandy zaczęły ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 1 lutego 2021 r. oraz że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, działania w zakresie dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości kwalifikują się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 1 lutego 2021 r. do 1 sierpnia 2023 r.;
11. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług został opracowany przez Niderlandy w porozumieniu z partnerami społecznymi, w tym ośmioma związkami zawodowymi, oraz że w ścisłej współpracy z odpowiednimi radami zakładowymi utworzono grupę wsparcia w celu zapewnienia koordynacji tych usług;
12. podkreśla, że władze niderlandzkie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii 10 ;
13. wzywa do dalszego zmniejszenia obciążeń administracyjnych w całym procesie;
14. wzywa do dalszych wysiłków w zakresie komunikacji na temat działań wspieranych z budżetu Unii za pośrednictwem EFG; podkreśla znaczenie rozpowszechniania informacji na temat wartości dodanej Unii oraz wsparcia dla sektorów i pracowników znajdujących się w trudnej sytuacji, zwłaszcza w następstwie skutków pandemii COVID-19;
15. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa;
16. zauważa, że według Komisji spełniono wszystkie wymogi proceduralne;
17. zdecydowanie popiera fakt, że w latach 2021-2027 EFG będzie nadal okazywał solidarność, przesuwając jednocześnie punkt ciężkości z przyczyn restrukturyzacji na jej skutki; z zadowoleniem przyjmuje, że zgodnie z nowymi zasadami dekarbonizacja będzie również powodem, dla którego wnioskodawcy będą mogli ubiegać się o wsparcie;
18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
19. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
20. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.