Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie aktualnego stanu współpracy UE-Mołdawia (2022/2651(RSP))

P9_TA(2022)0205
Aktualny stan współpracy UE z Mołdawią Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie aktualnego stanu współpracy UE-Mołdawia (2022/2651(RSP))
(2022/C 465/14)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wcześniejsze rezolucje w sprawie Republiki Mołdawii i krajów należących do Partnerstwa Wschodniego,

- uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 , który obejmuje pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu i w pełni wszedł w życie 1 lipca 2016 r. (AA/DCFTA),

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 października 2020 r. w sprawie wdrożenia układu o stowarzyszeniu UE z Mołdawią 2 ,

- uwzględniając wniosek Republiki Mołdawii o członkostwo w UE, złożony 3 marca 2022 r.,

- uwzględniając deklarację wersalską z 10-11 marca 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 29 kwietnia 2022 r. w sprawie niedawnych incydentów zagrażających bezpieczeństwu w regionie Naddniestrza,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Republika Mołdawii w sposób nieproporcjonalny odczuła skutki rosyjskiej wojny agresywnej przeciwko Ukrainie, głównie z powodu napływu ponad 450 000 uchodźców od początku inwazji - z czego prawie 100 000 pozostało w Mołdawii - co stanowi najwyższą liczbę na mieszkańca ze wszystkich krajów, które przyjęły uchodźców z Ukrainy, ale również z powodu utraty powiązań handlowych, a także rosnących cen energii i transportu;

B. mając na uwadze, że 3 marca 2022 r. Republika Mołdawii złożyła wniosek o przystąpienie do UE, co świadczy o długotrwałej determinacji władz mołdawskich i dużej części społeczeństwa w dążeniu do integracji europejskiej Mołdawii;

C. mając na uwadze, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie udzieliły Republice Mołdawii pomocy finansowej i rzeczowej, aby poradzić sobie ze skutkami inwazji Rosji na Ukrainę, w tym 13 mln EUR w ramach pomocy humanitarnej, 15 mln EUR na wsparcie administracyjne dla tymczasowo przesiedlonych, 15 mln EUR na wsparcie misji pomocy granicznej UE (EUBAM) w Mołdawii i na Ukrainie, a także udostępniły pomoc rzeczową z tytułu unijnego mechanizmu ochrony ludności; mając na uwadze, że 5 kwietnia 2022 r. UE, jej państwa członkowskie, kraje grupy G-7 i inne podobnie myślące państwa zobowiązały się do przekazania 659,5 mln EUR podczas uruchomienia platformy wsparcia dla Mołdawii; mając na uwadze, że UE zapewniła Mołdawii 60 mln EUR w ramach nowego programu wsparcia budżetowego w celu złagodzenia skutków rosnących cen energii dla osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji;

D. mając na uwadze, że 17 marca 2022 r. UE i Mołdawia podpisały umowę w sprawie współpracy w zakresie zarządzania granicami, która umożliwi Fronteksowi wspieranie władz mołdawskich w bieżącym zarządzaniu granicami i działaniach na rzecz bezpieczeństwa granic;

E. mając na uwadze, że od początku wojny Rosji z Ukrainą istniały obawy o możliwość przeprowadzenia prowokacji w Mołdawii;

F. mając na uwadze, że w regionie Naddniestrza w Republice Mołdawii Rosja ma co najmniej 1 500 żołnierzy, do czego należy doliczyć dodatkowych 5 000 żołnierzy tzw. sił zbrojnych Naddniestrza;

G. mając na uwadze, że 22 kwietnia 2022 r. generał dywizji Rustam Minnekajew, zastępca dowódcy wojsk Centralnego Okręgu Wojskowego Rosji, ogłosił, że jednym z celów trwającej rosyjskiej inwazji na Ukrainę jest stworzenie korytarza lądowego do Naddniestrza; mając na uwadze, że generał dywizji Minnekajew również fałszywie twierdził, że w Naddniestrzu zaobserwowano akty prześladowania ludności rosyjskojęzycznej;

H. mając na uwadze, że 25, 26 i 27 kwietnia 2022 r. w Naddniestrzu doszło do szeregu incydentów zagrażających bezpieczeństwu, w tym ataku z użyciem granatów na budynek tzw. ministerstwa bezpieczeństwa państwowego w Tyraspolu, eksplozji, które uszkodziły maszty radiowe w wiosce Maiac, a także rzekomych strzałów z broni palnej w okolicach składu amunicji w wiosce Kiełbaśna;

I. mając na uwadze, że w składzie amunicji w Kiełbaśnej, znajdującym się w regionie Naddniestrza na granicy ukraińsko-mołdawskiej, znajduje się około 22 tys. ton posowieckiej amunicji i sprzętu wojskowego, strzeżonych przez Grupę Operacyjną Wojsk Rosyjskich; mając na uwadze, że mimo zobowiązań podjętych w 1999 r. i ponownie w 2021 r. Federacja Rosyjska nie dopilnowała pełnego zniszczenia tej broni; mając na uwadze utrzymujące się obawy, że sprzęt ten może zostać wykorzystany w konflikcie zbrojnym - albo w celach operacyjnych, albo w celu wywarcia nacisku na władze Mołdawii i Ukrainy;

J. mając na uwadze, że Rosja wykorzystywała eksport gazu do Mołdawii jako narzędzie do realizacji gospodarczych i geopolitycznych interesów Kremla w tym kraju, ostatnio poprzez sztuczne wywołanie kryzysu w dostawach gazu w drugiej połowie 2021 r.;

K. mając na uwadze, że główne dostawy energii elektrycznej do Mołdawii pochodzą z regionu Naddniestrza z elektrowni należącej do rosyjskiego przedsiębiorstwa Inter RAO;

1. wyraża uznanie dla ogromnej solidarności, jaką obywatele Republiki Mołdawii okazali wobec uchodźców z Ukrainy, którzy uciekają przed rosyjską wojną agresywną, niszczeniem ukraińskich miast i miejscowości oraz okrucieństwami i zbrodniami wojennymi popełnianymi przez Rosję, otwierając swoje domy na przyjęcie tysięcy uchodźców ukraińskich; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez władze Republiki Mołdawii w celu wsparcia uchodźców ukraińskich;

2. wyraża przekonanie, że UE musi wykazać się taką samą solidarnością z narodem mołdawskim i jak najbardziej zdecydowanie wspierać wysiłki tego kraju w radzeniu sobie ze skutkami rosyjskiej wojny agresywnej;

3. zwraca uwagę, że opieka nad niemal 100 000 uchodźców, którzy znaleźli schronienie w Republice Mołdawii i którzy przejeżdżają przez jej terytorium, stanowi coraz większe obciążenie finansowe dla państwa mołdawskiego, które już znajduje się w niepewnej sytuacji finansowej ze względu na spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią COVID-19 i wzrost cen gazu sztucznie wywołany przez Gazprom;

4. zauważa, że im dłużej będzie trwała wojna agresywna prowadzona przez Rosję w Ukrainie, tym więcej pomocy humanitarnej, w zakresie bezpieczeństwa i pomocy społeczno-gospodarczej będzie potrzebowała Mołdawia; z zadowoleniem przyjmuje niedawne zatwierdzenie przez Parlament Europejski i Radę pomocy makrofinansowej w wysokości 150 mln EUR dla Republiki Mołdawii na pokrycie części jej potrzeb w zakresie finansowania zewnętrznego; w związku z tym wzywa Komisję do dalszego zwiększania pomocy finansowej i technicznej dla Mołdawii, w tym za pośrednictwem nowego wniosku w sprawie pomocy makrofinansowej; podkreśla, że nowy wniosek w sprawie pomocy makrofinansowej jest niezbędny, ponieważ niedawno przyjęty pakiet został opracowany przez Komisję przed konfliktem w Ukrainie; nalega, aby nowy wniosek w sprawie pomocy makrofinansowej składał się głównie z dotacji, a nie pożyczek, aby ustabilizować sytuację społeczno-gospodarczą Mołdawii i wzmocnić ogólną odporność tego kraju; podkreśla, że plan naprawy gospodarczej dla Republiki Mołdawii, opiewający na kwotę do 600 mln EUR, ma kluczowe znaczenie dla odbudowy tego kraju;

5. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez państwa członkowskie UE, kraje grupy G-7, partnerów międzynarodowych i państwa o podobnych poglądach platformy wsparcia dla Mołdawii, której celem jest mobilizacja i koordynacja wsparcia międzynarodowego, co stanowi wyraźny sygnał zaangażowania Unii i jej partnerów w europejską przyszłość Republiki Mołdawii; wzywa wszystkich partnerów platformy do zapewnienia terminowego wypłacenia zadeklarowanych środków oraz do szybkiego zwiększenia finansowania, gdyby potrzeby Mołdawii uległy zmianie;

6. wzywa Komisję do dalszego udzielania wsparcia humanitarnego za pośrednictwem unijnego mechanizmu ochrony ludności, uruchomionego 25 lutego 2022 r., wsparcia w zakresie zarządzania granicami za pośrednictwem agencji Frontex i przeniesionego EUBAM oraz wsparcia w zakresie przekazywania osób do państw członkowskich UE w kontekście platformy solidarności;

7. zwraca się do Komisji i Rady o rozszerzenie mandatu EUBAM, aby zareagować na trwającą sytuację nadzwyczajną wynikającą z napływu dużej liczby uchodźców z Ukrainy oraz zapewnić, że misja będzie w stanie udzielić władzom znaczącego wsparcia w przyjmowaniu uchodźców;

8. wzywa Komisję do przedstawienia dodatkowych wniosków mających na celu zapewnienie pełnej liberalizacji transportu i handlu z UE, takich jak zawieszenie należności celnych przywozowych na wszystkie towary eksportowane z Mołdawii do UE, zwiększenie kwot dla mołdawskich produktów rolnych i ułatwienie Mołdawianom dostępu do rynku pracy w UE, w obliczu zakłóceń w łańcuchach dostaw Republiki Mołdawii i na rynkach eksportowych;

9. podkreśla ważną rolę, jaką Republika Mołdawii odegrała dotychczas w zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności wschodniej granicy UE w kontekście kryzysu humanitarnego spowodowanego wojną agresywną prowadzoną przez Rosję w Ukrainie;

10. ponawia swój apel do Komisji oraz władz Mołdawii o uwzględnienie szczególnych potrzeb dzieci, które stanowią zdecydowaną większość uchodźców z Ukrainy przebywających obecnie w Mołdawii; wzywa Komisję i państwa członkowskie do ustanowienia specjalnych programów wsparcia dla będących uchodźcami kobiet i dzieci, narażonych na to, że staną się ofiarami handlu ludźmi, w szczególności specjalistycznego wsparcia dla ofiar tego rodzaju przestępstw, a także przemocy uwarunkowanej płcią;

11. z zadowoleniem przyjmuje, że 3 marca 2022 r. Mołdawia złożyła wniosek o członkostwo w UE; wzywa instytucje UE do przyznania Mołdawii statusu kraju kandydującego do UE, zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej i na podstawie osiągnięć, a w międzyczasie do kontynuowania prac na rzecz jej integracji z jednolitym rynkiem UE oraz do zacieśniania współpracy sektorowej; wzywa Komisję do szybkiego zakończenia oceny i udzielenia Mołdawii pełnej pomocy w tym procesie;

12. podkreśla, nie próbując przesądzać o treści opinii Komisji, że władze mołdawskie niewątpliwie są na dobrej drodze, przyjmując ważne reformy, zwłaszcza w zakresie demokracji, praworządności i praw człowieka, które zagwarantują spełnienie przez ten kraj kryteriów kopenhaskich wymaganych w odniesieniu do krajów kandydujących, i które mają na celu pełne wdrożenie układu o stowarzyszeniu oraz pogłębionej i kompleksowej umowy o wolnym handlu (AA/DCFTA); zachęca władze mołdawskie do kontynuowania wysiłków na rzecz reform w celu poprawy jakości życia obywateli i zbliżenia kraju do standardów europejskich;

13. apeluje, aby na posiedzeniu Rady Europejskiej w czerwcu 2022 r. został wysłany wyraźny i zdecydowany sygnał polityczny w sprawie europejskiej drogi Republiki Mołdawii;

14. podkreśla, że - podobnie jak w przypadku Ukrainy - konkretna perspektywa przystąpienia do UE jest istotnym elementem nadziei, który podtrzyma morale ludności Mołdawii w tym okresie skrajnej niepewności i trudności materialnych;

15. wzywa do zacieśnienia współpracy między państwami członkowskimi a władzami mołdawskimi przy dochodzeniu dotyczącym oszustw bankowych w 2014 r., w szczególności przy zapewnieniu odzyskania skradzionych aktywów i ściganiu osób odpowiedzialnych;

16. wzywa UE do zapewnienia zwiększonej pomocy administracyjnej i technicznej poprzez utworzenie grupy wsparcia dla Mołdawii, podobnej do istniejącej grupy wsparcia dla Ukrainy (SGUA), która zwiększy obecność personelu UE w Mołdawii i pozwoli na rozszerzenie na Mołdawię pomocy typu SGUA; uważa, że w świetle niedawnego wniosku Republiki Mołdawii o członkostwo w UE istnieje pilna potrzeba utworzenia tej grupy wsparcia;

17. podkreśla, że niedopuszczalne jest, by Rosja wykorzystywała eksport gazu do wywierania presji politycznej na Republikę Mołdawii w celu wywarcia wpływu na ścieżkę polityczną i orientację geopolityczną tego kraju, zwłaszcza po wyborach prezydenckich w 2020 r. i wyborach parlamentarnych w 2021 r.;

18. wzywa Komisję i państwa członkowskie do wspierania Republiki Mołdawii w dążeniu do zapewnienia jej niezależności energetycznej, sieci połączeń, dywersyfikacji i efektywności energetycznej, a także przyspieszenia rozwoju odnawialnych źródeł energii; wzywa władze Mołdawii do podtrzymania zobowiązań kraju jako członka Wspólnoty Energetycznej do wdrażania trzeciego pakietu energetycznego UE, w szczególności do rozdzielenia przesyłu i dystrybucji gazu oraz energii elektrycznej;

19. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Rady Europejskiej z 24-25 marca 2022 r. wzywa państwa członkowskie do wspólnego zakupu gazu ziemnego, skroplonego gazu ziemnego i wodoru za pośrednictwem wspólnej platformy zakupów, dostępnej również dla państw Bałkanów Zachodnich i trzech stowarzyszonych krajów Partnerstwa Wschodniego; ponawia w tym kontekście swój apel natychmiastowe nałożenie embarga na rosyjski gaz; wzywa władze mołdawskie i Komisję do współpracy w celu opracowania jasnej oceny potrzeb Mołdawii w zakresie magazynowania gazu w nadchodzącym okresie;

20. z zadowoleniem przyjmuje udane testy działania systemów elektroenergetycznych w trybie odizolowanym, przeprowadzone niedawno przez Mołdawię i Ukrainę, polegające na ich tymczasowym odłączeniu od Rosji i Białorusi, a następnie ich synchronizacji z kontynentalną europejską siecią elektroenergetyczną; wzywa instytucje UE do wykorzystania pomocy finansowej w sytuacjach nadzwyczajnych w celu szybkiego podłączenia Mołdawii do sieci elektrycznej UE oraz do zwiększenia wsparcia finansowego i technicznego UE niezbędnego do zapewnienia odporności Mołdawii na taką presję zewnętrzną związaną z energią;

21. wyraża poważne zaniepokojenie ostatnimi wydarzeniami na terytorium Naddniestrza i potępia je jako niebezpieczne akty prowokacji podejmowane w bardzo niestabilnej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa; apeluje o spokój w celu zachowania bezpieczeństwa i dobrostanu ludzi mieszkających po obu stronach Dniestru i w krajach sąsiednich; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje spokojną i powściągliwą reakcję władz w Kiszyniowie, które przyczyniają się do tworzenia warunków sprzyjających pokojowemu i trwałemu rozwiązaniu konfliktu;

22. ponownie wyraża zdecydowane i niezachwiane poparcie dla niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową;

23. wyraża zaniepokojenie zagrożeniem dla bezpieczeństwa i środowiska w regionie i poza nim, jakie stanowi amunicja przechowywana w składzie amunicji w Kiełbaśnej, i wzywa społeczność międzynarodową do wsparcia wysiłków władz mołdawskich zmierzających do usunięcia lub zniszczenia tej niebezpiecznej broni;

24. odrzuca oświadczenie faktycznych władz regionu Naddniestrza w Mołdawii z 3 marca 2022 r., w którym ogłoszono zakończenie procesu rozwiązywania konfliktu i ponownie wezwano do uznania tzw. niepodległości Naddniestrza, i wyraża zaniepokojenie tym oświadczeniem; wzywa Federację Rosyjską do pełnego i bezwarunkowego wycofania swoich sił wojskowych i uzbrojenia z regionu Naddniestrza w Mołdawii, zgodnie z ponawianymi prośbami władz mołdawskich oraz w poszanowaniu suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii;

25. ponownie wyraża poparcie dla kompleksowego, pokojowego i trwałego politycznego rozwiązania konfliktu w Naddniestrzu w oparciu o suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, które powinno obejmować specjalny status Naddniestrza w ramach zdolnego do funkcjonowania państwa mołdawskiego i nie powinno mieć wpływu na europejskie aspiracje tego kraju; przypomina o korzyściach i możliwościach gospodarczych dla przedsiębiorstw i ludności po obu stronach Dniestru w następstwie obowiązywania pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu na całym terytorium Republiki Mołdawii;

26. z zadowoleniem przyjmuje niedawne inicjatywy i decyzje o zwiększeniu wsparcia w dziedzinie bezpieczeństwa, w szczególności poprzez nawiązanie dialogu na wysokim szczeblu w sprawie polityki i bezpieczeństwa między UE a Mołdawią oraz istotne środki pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju; przypomina o potrzebie dalszego wzmacniania współpracy między UE a Mołdawią w zakresie bezpieczeństwa i obrony oraz wzywa obie strony do pełnego wykorzystania odpowiednich platform; wzywa Radę i państwa członkowskie do zaoferowania pilnej pomocy w budowaniu potencjału sił zbrojnych Republiki Mołdawii, biorąc pod uwagę wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, przed którymi stoi Mołdawia;

27. wyraża uznanie dla niedawnych działań władz Mołdawii przeciwko rosyjskiej propagandzie, w tym tymczasowego zakazu prowadzenia szeregu rosyjskich dezinformacyjnych stron internetowych w ramach wprowadzonego stanu wyjątkowego oraz zakazu używania prorosyjskich symboli wojskowych; wzywa Komisję i władze mołdawskie, by zwiększyły swoje możliwości dotarcia do ludności regionu Naddniestrza w Republice Mołdawii;

28. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie do udzielenia Mołdawii pomocy w zakresie cyberbezpieczeństwa i komunikacji strategicznej w celu zwiększenia jej odporności na ewentualne ataki rosyjskie oraz do wspierania pracy dziennikarzy i organizacji społeczeństwa obywatelskiego starających się przeciwdziałać dezinformacji; wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia dalszych środków przeciwko zagranicznej ingerencji i dezinformacji oraz do wspierania Mołdawii w tym zakresie;

29. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, a także prezydent, rządowi i parlamentowi Republiki Mołdawii.

1 Dz.U. L 260 z 30.8.2014, s. 4.
2 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 136.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024