Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu
(2022/C 440/07)[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps. europa.eu]

28 września 2021 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Mauritiusu w celu zawarcia nowego protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów zawartej między UE a Republiką Mauritiusu w 2014 r. Negocjacje te zakończyły się pomyślnie i 7 maja 2022 r. nowy protokół wykonawczy do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów na okres czterech lat został parafowany.

Obecnie z EIOD konsultowany jest wniosek Komisji dotyczący podpisania i zawarcia protokołu. EIOD z zadowoleniem przyjmuje włączenie do projektu protokołu art. 15 dotyczącego ochrony danych, który zwiększa poziom ochrony osób, których dane dotyczą. W szczególności EIOD z zadowoleniem przyjmuje wyjaśnienie, że dane będą przetwarzane wyłącznie w celu wykonania projektu protokołu oraz że dane osobowe nie będą przechowywane dłużej, niż przez czas niezbędny do dokonania wymiany. EIOD zaleca jednak wykorzystanie wspólnego komitetu (składającego się z przedstawicieli UE i Republiki Mauritiusu) w celu dalszego uszczegółowienia tych zabezpieczeń ochrony danych oraz ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO 1 /EUDPR 2 .

1. WPROWADZENIE

1. 16 września 2022 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała:

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania, w imieniu Unii, oraz tymczasowego stosowania Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (lata 2022-2026) ("wniosek dotyczący podpisania");

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (lata 2022-2026) ("wniosek dotyczący zawarcia"); oraz

- wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie przydziału uprawnień do połowów na mocy Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (lata 2022-2026) ("wniosek dotyczący rozporządzenia").

2. Celem wniosku dotyczącego podpisania jest zatwierdzenie, w imieniu Unii, podpisania Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (lata 2022-2026) ("projekt protokołu"), zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 5 TFUE 3 ..

3. Celem wniosku dotyczącego zawarcia jest zatwierdzenie projektu protokołu zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a) pkt (v) oraz art. 218 ust. 7 TFUE 4 .

4. Celem 5  projektu protokołu jest wykonanie postanowień Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (lata 2022-2026) ("Umowa o partnerstwie w sprawie połowów") 6 .

5. Celem wniosku dotyczącego rozporządzenia jest przydzielenie państwom członkowskim UE uprawnień do połowów ustalonych na mocy projektu protokołu 7 .

6. Niniejszą opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje w sprawie wniosku dotyczącego podpisania i wniosku dotyczącego zawarcia, przeprowadzone przez Komisję 23 września 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. Wniosek dotyczący rozporządzenia został przekazany EIOD wyłącznie w celach informacyjnych. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 11 8  wniosku dotyczącego podpisania i w motywie 5 wniosku dotyczącego zawarcia. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że przeprowadzono z nim wcześniej nieformalne konsultacje w sprawie projektu protokołu, zgodnie z motywem 60 EUDPR.

5. WNIOSKI

22. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wykorzystanie wspólnego komitetu w celu dalszego uszczegółowienia wymogów w zakresie ochrony danych określonych w art. 15 projektu protokołu. Powinno to mieć na celu w szczególności jednoznaczne wskazanie kategorii danych osobowych, które będą przetwarzane, oraz określenie konkretnego okresu przechowywania i ustanowienie obowiązku anonimizacji pozostałych danych osobowych po upływie określonego czasu;

(2) wykorzystanie wspólnego komitetu w celu ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO/EUDPR. W ten sposób EIOD zaleca Komisji należyte uwzględnienie wytycznych EROD 2/2020 dotyczących art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych między organami i podmiotami publicznymi z EOG i spoza EOG.

Bruksela, 24 października 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Art. 1 wniosku w sprawie podpisania.
4 Art. 1 wniosku w sprawie zawarcia.
5 Art. 2 ust. 1 projektu protokołu.
6 Umowa o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu (Dz.U. L 79 z 18.3.2014, s. 3), https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=uriserv%3AOJ.L_.2014.079.01.0003.01.ENG
7 Art. 1 wniosku w sprawie rozporządzenia.
8 EIOD zauważa, że zarówno w motywie 11 wniosku dotyczącego podpisania, jak i w motywie 5 wniosku dotyczącego zawarcia mowa jest o "opinii" Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. "Opinia" jest poprawnym sformułowaniem.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.440.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Protokołu wykonawczego do Umowy o partnerstwie w sprawie połowów między Unią Europejską a Republiką Mauritiusu
Data aktu: 21/11/2022
Data ogłoszenia: 21/11/2022