Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - COM/2022/20072

Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1
COM/2022/20072
(2022/C 43 A/01)

Kim jesteśmy?

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest organem UE ściśle współpracującym z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich, z którymi tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRM). Rada zatrudnia około 400 osób 2 . SRB ściśle współpracuje z Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym na rzecz zapewnienia stabilności finansowej. Zadaniem SRB jest zapewnienie uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji upadających banków, przy minimalnym wpływie na gospodarkę realną i finanse publiczne w uczestniczących państwach członkowskich oraz poza ich granicami. SRB powierzono szczególne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przeprowadzania tych procedur w odniesieniu do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością. SRB jest również odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM 3  i mającym zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji banków. SRB jest samodzielnie finansującą się agencją Unii Europejskiej.

Co oferujemy?

W porozumieniu z SRB Komisja Europejska organizuje nabór na stanowisko członka Jednolitej Rady oraz dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie SRB ma swoją siedzibę.

Wybrany kandydat będzie pełnić obowiązki (i) członka organów decyzyjnych SRB (sesji plenarnej i sesji wykonawczej Jednolitej Rady) z prawem głosu; oraz (ii) dyrektora SRB ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jako członek SRB z prawem głosu na sesji plenarnej i na sesji wykonawczej będzie brać udział w realizacji zadań i obowiązków SRB, zgodnie z mandatem przyznanym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM.

Z kolei jako dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wybrany kandydat będzie odpowiedzialny za dyrekcje ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Do obowiązków osoby na tym stanowisku należy:

- zarządzanie bieżącą pracą właściwej dyrekcji oraz zapewnianie jej sprawnego i skutecznego funkcjonowania, co będzie obejmować również bliską współpracę ze służbami zajmującymi się innymi obszarami działalności SRB, a w szczególności współpracę z trzema dyrekcjami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,

- kierowanie przygotowaniami planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- kierowanie przygotowaniami działań i, w stosownych przypadkach, decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,

- zarządzanie współpracą z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podlegającymi zakresowi kompetencji dyrekcji,

- nadzorowanie ogólnej współpracy z EBC, oraz zarządzanie tą współpracą, w związku z pracami prowadzonymi przez wewnętrzne zespoły ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wspólne zespoły nadzorcze,

- udział w określaniu strategii i misji SRB jako członek kadry kierowniczej wyższego szczebla,

- koordynowanie planowania pracy na poziomie dyrekcji, wyznaczanie celów oraz określanie priorytetów w ramach ogólnego planowania strategicznego SRB,

- koordynowanie pracy działów wchodzących w skład dyrekcji, motywowanie i wspieranie menedżerów średniego szczebla w osiąganiu wyznaczonych celów i wykorzystywaniu swojego potencjału oraz potencjału podległych im pracowników,

- dążenie do tego, by cele dyrekcji były osiągane w wyznaczonych terminach i zgodnie z normami w zakresie jakości, a także monitorowanie i ocena postępów w realizacji tych celów; zapewnianie harmonijnej współpracy i sprawnej komunikacji z pozostałymi członkami SRB/dyrektorami oraz dyrekcjami,

- promowanie dobrych praktyk w zakresie relacji z wewnętrznymi służbami dyrekcji i partnerami zewnętrznymi, oraz

- nawiązywanie i utrzymywanie relacji z instytucjami i organami UE oraz wszelkimi innymi organami publicznymi i prywatnymi w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji poszczególnych dyrekcji.

Wybrany kandydat może również zostać bezpośrednio poproszony przez przewodniczącego SRB o wykonywanie innych zadań wchodzących w zakres zadań SRB.

W zakresie swoich działań dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podlega bezpośrednio przewodniczącemu SRB.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Kandydat powinien wykazać się:

Umiejętności zarządzania

- sukcesami w pracy na stanowisku kierowniczym obejmującej kierowanie dużymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin (optymalnie - zespołami wielokulturowymi) oraz doświadczeniem w motywowaniu personelu do osiągania wyników na wysokim poziomie,

- udokumentowaną zdolnością podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,

- rozwiniętymi zdolnościami przywódczymi oraz doświadczeniem w pracy w środowisku międzykulturowym.

Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie

- dogłębną znajomością sektora bankowego i finansowego,

- dużym doświadczeniem w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: nadzór, restrukturyzacja lub uporządkowana likwidacja instytucji finansowych, regulacja sektora finansowego, w szczególności rynków bankowych,

- znajomością instytucji Unii Europejskiej i procesów decyzyjnych w UE, a także doświadczeniem związanym z działaniami SRB w kontekście procesów europejskich i międzynarodowych lub co najmniej w sektorze prywatnym na poziomie międzynarodowym.

Cechy osobiste

- doskonałymi umiejętnościami w zakresie koordynacji i analizy oraz umiejętnością budowania solidnych relacji zawodowych z wysokiego szczebla przedstawicielami zainteresowanych stron,

- dużym poczuciem odpowiedzialności, umiejętnością podejmowania inicjatywy oraz zdolnością opracowywania i wdrażania działań, szczególnie w przypadkach zarządzania w sytuacji kryzysowej,

- doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi, jak również umiejętnościami w zakresie przedstawiania prezentacji.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,

- lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 4 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; przynajmniej 5 lat tego doświadczenia powinno być zdobyte w dziedzinach związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją sektora finansowego.

- Doświadczenie w zarządzaniu: 10 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych zdobytego na stanowisku kierowniczym 5 , w tym co najmniej 5-letnie doświadczenie zdobyte na porównywalnym stanowisku kierowniczym w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 6  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych.

Procedura naboru i powołanie

Członek Jednolitej Rady i dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zostanie powołany przez kolegium komisarzy na podstawie listy kandydatów przedstawionej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 7 ) oraz rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 8 .

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną w porozumieniu z SRB. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia tej funkcji.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z SRB.

Po tych rozmowach i po zasięgnięciu opinii SRB na jej sesji plenarnej Komisja Europejska przygotowuje listę kandydatów najlepiej spełniających wymagania. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Lista jest przekazywana Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia. Równocześnie podawana jest do wiadomości Rady Unii Europejskiej. Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania członka SRB/dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Po jego zatwierdzeniu Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania członka SRB/dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Kandydat może zostać zaproszony na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Uwaga: ostateczna lista kandydatów, po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, może zostać podana do wiadomości publicznej.

Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej i SRB stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 9 . Do zgłaszania kandydatur zachęca się w szczególności kobiety.

Warunki zatrudnienia

Członek Jednolitej Rady/dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mianowany jest na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna. Będzie on traktowany na równi z sędzią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu nr 422/67/EWG 10 . Jego wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD16, stopień 3, podlegającego zastosowaniu mnożnika w wysokości 101 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 11 . Przepisy dotyczące maksymalnego wieku emerytalnego nie będą miały zastosowania. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie mieści się siedziba SRB.

Stanowisko jest dostępne od dnia 21 marca 2023 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członkowie SRB na sesjach plenarnych i wykonawczych muszą działać niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie mogą zwracać się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich lub do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani przyjmować takich instrukcji. Po mianowaniu członek SRB/dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i nie może sprawować żadnych innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed objęciem funkcji wybrany kandydat ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Zgłoszenie kandydata na to stanowisko stanowi potwierdzenie gotowości do złożenia takich oświadczeń. Po mianowaniu członek SRB będzie objęty kodeksem postępowania, a jako dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie objęty regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w szczególności jego Tytułem II, oraz kodeksem etyki zawodowej i kodeksem dobrego postępowania administracyjnego obowiązującym personel SRB.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 12 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 11 marca 2022 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja elektroniczna nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie przez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska oraz SRB zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 13 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Ogłoszenie zmienione przez zawiadomienie z dnia 28 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.93A.1) zmieniającego nin. ogłoszenie z dniem 28 lutego 2022 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/pl/TXT/?uri=celex%3A32014R0806.
4 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli został udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.
5 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie zarządzania: (i) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje; (ii) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach; (iii) wielkość budżetów, którymi zarządzał; (iv) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej jego stanowiska; oraz (v) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
12 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.43A.1

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Ogłoszenie o naborze na stanowisko członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji i dyrektora ds. planowania i decyzji w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - COM/2022/20072
Data aktu: 28/01/2022
Data ogłoszenia: 28/01/2022