Streszczenie decyzji Komisji z dnia 30 czerwca 2022 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT. 40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu) (notyfikowana jako dokument C(2022) 4448 final)

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 30 czerwca 2022 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG
(Sprawa AT. 40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu)

(notyfikowana jako dokument C(2022) 4448 final)

(Jedynie tekst w języku Angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2022/C 335/10)

(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2022 r.)

W dniu 30 czerwca 2022 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1 Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu ("rozporządzenie (WE) nr 1/2003") niniejsza decyzja czyni wiążącymi zobowiązania zaproponowane przez Insurance Ireland (Member Association) Company Limited by Guarantee ("Insurance Ireland") w celu uwzględnienia zastrzeżeń wyrażonych przez Komisję w ocenie wstępnej.

2. PROCEDURA

(2) 4-7 lipca 2017 r. Komisja przeprowadziła kontrole na podstawie art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w siedzibie Insurance Ireland w Dublinie w Irlandii.

(3) 14 maja 2019 r. Komisja wszczęła postępowanie celem podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia

1/2003. 18 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym przedstawiła wstępne problemy w zakresie konkurencji ("pisemne zgłoszenie zastrzeżeń").

(4) 16 lutego 2022 r. Insurance Ireland przedłożył wstępne zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE)

nr 1/2003 w celu rozwiania tych obaw ("wstępne zobowiązania"). 4 marca 2022 r. na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja opublikowała zawiadomienie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ("badanie rynku"), w którym streszczono sprawę i podsumowano wstępne zobowiązania oraz wezwano zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag na temat wstępnych zobowiązań.

(5) 13 kwietnia 2022 r. Komisja przekazała Insurance Ireland uwagi zainteresowanych stron trzecich otrzymane po

publikacji badania rynku. 17 maja 2022 r. Insurance Ireland przedstawił Komisji zmienioną propozycję zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").

(6) 20 czerwca 2022 r. zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących, który wydał pozytywną opinię. 21 czerwca 2022 r. wydano sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające.

3. OCENA WSTĘPNA

(7) W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wstępnie stwierdziła, że Insurance Ireland naruszył art. 101 ust. 1 TFUE i art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG, arbitralnie opóźniając dostęp lub de facto odmawiając dostępu podmiotom niebę- dącym członkami do swojego systemu wymiany informacji, ograniczając w ten sposób konkurencję na irlandzkim rynku ubezpieczeń pojazdów silnikowych. System wymiany informacji Insurance Ireland (pod nazwą "Insurance Link") obejmuje zbiór danych dotyczących odszkodowań i świadczeń z tytułu pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych oraz funkcję umożliwiającą zwrócenie się o dalsze informacje na temat przeszłych odszkodowań i świadczeń. Insurance Link zawiera ważne informacje służące wykrywaniu i zwalczaniu oszustw na irlandzkim rynku ubezpieczeń pojazdów silnikowych.

(8) Zgodnie z oceną wstępną dostęp do Insurance Link był utrudniany przez szereg powiązanych ze sobą decyzji Insurance Ireland. Przynajmniej od 2009 r. dostęp do tego systemu wymiany informacji jest powiązany z członkostwem lub uzależniony od członkostwa w Insurance Ireland. Ponadto Komisja uznała, że opracowanie i stosowanie kryteriów członkostwa w Insurance Ireland nie było jasne, przejrzyste, obiektywne, łatwo dostępne, było natomiast dyskryminujące, ponieważ Insurance Ireland obsługiwał proces składania wniosków o członkostwo w sposób arbitralny i dyskryminujący oraz opóźniał proces składania wniosków o członkostwo w odniesieniu do szeregu wnioskodawców w dłuższych okresach.

(9) Komisja uznała, że brak dostępu lub opóźniony dostęp do Insurance Link spowodował, że poszkodowane przedsiębiorstwa znalazły się w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej na irlandzkim rynku ubezpieczeń pojazdów silnikowych w porównaniu z członkami Insurance Ireland, którzy mieli dostęp do systemu wymiany informacji. Miało to negatywny wpływ na koszty, jakość usług i ceny konkurentów, ze szkodą dla konsumentów. Stanowiło również barierę wejścia na rynek i tym samym ograniczyło możliwość bardziej konkurencyjnych cen i wyboru dostawców. Brak dostępu do odpowiednich danych zawartych w Insurance Link miał również wpływ na handel transgraniczny między państwami członkowskimi, co potencjalnie mogło prowadzić do podziału rynku wewnętrznego.

4. ZOBOWIĄZANIA

4.1. Zobowiązania wstępne

(10) Insurance Ireland nie zgadza się z oceną wstępną Komisji, niemniej jednak na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował następujące wstępne zobowiązania, by uwzględnić zastrzeżenia Komisji w zakresie konkurencji:

(i) uniezależnienie dostępu do systemu wymiany informacji Insurance Link od członkostwa w Insurance Ireland;

(ii) zmiana kryteriów dostępu do Insurance Link, tak by były sprawiedliwe, obiektywne, przejrzyste i niedyskrymina- cyjne, oraz stosowanie ich w jednolity sposób do wszystkich wnioskodawców z Irlandii i innych państw członkowskich;

(iii) ustanowienie nowej procedury składania wniosków dotyczących Insurance Link z określonym harmonogramem, którą zajmować się będzie operacyjnie niezależny specjalista ds. wniosków. Wnioskodawcy, którym odmówiono dostępu, będą mogli odwołać się do Komitetu Nadzoru - niezależnego organu odwoławczego;

(iv) ustanowienie modelu opłat opartych na kosztach i użytkowaniu oraz zapewnienie, aby od użytkowników Insurance Link pobierano sprawiedliwą, przejrzystą i niedyskryminującą opłatę;

(v) zapewnienie, aby kryteria przystąpienia do stowarzyszenia Insurance Ireland były sprawiedliwe, obiektywne, przejrzyste i niedyskryminacyjne.

(11) Wstępne zobowiązania pozostałyby w mocy przez 10 lat i byłyby monitorowane przez powiernika monitorującego, regularnie składającego sprawozdania Komisji. Insurance Ireland miałoby ponadto nie obchodzić ani nie próbować obejść wstępnych zobowiązań poprzez działanie lub zaniechanie.

4.2. Zobowiązania zmienione na podstawie badania rynku

(12) W odpowiedzi na uwagi otrzymane od zainteresowanych stron trzecich podczas badania rynku Insurance Ireland zmienił wstępne zobowiązania i 17 maja 2022 r. złożył ostateczne zobowiązania. W porównaniu ze wstępnymi zobowiązaniami ostateczne zobowiązania zawierają bardziej szczegółowe postanowienia dotyczące roli, obowiązków i kluczowych kompetencji specjalisty ds. wniosków dotyczących Insurance Link i powiernika monitorującego, a także dalsze wyjaśnienia dotyczące okresu realizacji zobowiązań.

5. WNIOSEK

(13) Ostateczne zobowiązania stanowią adekwatną odpowiedź na zastrzeżenia wyrażone w ocenie wstępnej Komisji oraz na zastrzeżenia zgłoszone przez respondentów uczestniczących w badaniu rynku.

(14) Zobowiązanie do oddzielenia dostępu do Insurance Link od członkostwa w Insurance Ireland rozwiąże wstępną obawę Komisji, że dostęp do Insurance Link jest związany z członkostwem w Insurance Ireland lub od niego uzależniony i jest zastrzeżony wyłącznie dla członków Insurance Ireland.

(15) Ponadto nowe kryteria dostępu do Insurance Link zapewnią z jednej strony przejrzysty proces składania wniosków dotyczących Insurance Link, a z drugiej strony - niedyskryminacyjne traktowanie ubezpieczycieli z innych państw członkowskich i ich agentów. Ponadto zobowiązania dotyczące procesu składania wniosków dotyczących Insurance Link, w szczególności nowa funkcja specjalisty ds. wniosków, podkomitet zarządu Insurance Ireland, który będzie dokonywał przeglądu wyłącznie odmowy dostępu, oraz Komitet Nadzoru - niezależny organ dokonujący przeglądu odmowy dostępu do Insurance Link jako ostatnia instancja, odpowiednio rozwiązują obawy wskazane w ocenie wstępnej, zgodnie z którą Insurance Ireland obsługiwał proces składania wniosków w sposób arbitralny i dyskryminujący w odniesieniu do niektórych wnioskodawców.

(16) Zobowiązania dotyczące struktury opłat i członkostwa w Insurance Ireland zapewnią jeszcze skuteczniejszy dostęp do Insurance Link. Opłaty za korzystanie z Insurance Link będą stosowane na uczciwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach wobec wszystkich użytkowników Insurance Link. W ten sposób nie będą one zaporowe dla obecnych lub potencjalnych użytkowników Insurance Link i nie będą wykorzystywane jako środek bezpośredniego lub pośredniego utrudniania dostępu.

(17) Ponadto Insurance Ireland zobowiązał się do wprowadzenia sprawiedliwych, obiektywnych, przejrzystych i niedyskry- minacyjnych kryteriów członkostwa w stowarzyszeniu oraz do wprowadzenia usprawnionego i szybkiego procesu składania wniosków o członkostwo. Zobowiązania te zapewnią skuteczne rozwiązanie problemów w zakresie konkurencji. Przejrzysty i sprawny proces uzyskania członkostwa w Insurance Ireland jest niezbędny, by wyeliminować w dłuższej perspektywie wszelkie zachęty do utrudniania dostępu do Insurance Link.

(18) Insurance Ireland nie zaproponował mniej uciążliwych zobowiązań, które również stanowiłby adekwatną odpowiedź na wstępne zastrzeżenia Komisji. W związku z tym ostateczne zobowiązania są zgodne z zasadą proporcjonalności.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.335.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 30 czerwca 2022 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT. 40511 - Insurance Ireland: baza danych o roszczeniach ubezpieczeniowych i warunki dostępu) (notyfikowana jako dokument C(2022) 4448 final)
Data aktu: 30/06/2022
Data ogłoszenia: 02/09/2022