Sprawa C-265/22: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia no 17 de Palma de Mallorca (Hiszpania) w dniu 20 kwietnia 2022 r. - ZR, PI/Banco Santander, SA

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia no 17 de Palma de Mallorca (Hiszpania) w dniu 20 kwietnia 2022 r. - ZR, PI/Banco Santander, SA
(Sprawa C-265/22)

Język postępowania: hiszpański

(2022/C 326/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2022 r.)

Sąd odsyłający

Juzgado de Primera Instancia no 17 de Palma de Mallorca

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: ZR, PI

Strona pozwana: Banco Santander, SA

Pytania prejudycjalne

1) Mając na uwadze, że przy tworzeniu wskaźnika zmiennego oprocentowania określonego jako "średnia stopa dla kredytów hipotecznych, na okres dłuższy niż trzy lata, dla wszystkich instytucji", uwzględniono włączane do stopy procentowej prowizje i stosowane do nich spready, bardziej uciążliwe dla konsumenta niż pozostałe rynkowe rzeczywiste roczne stopy oprocentowania oraz mając na uwadze, że zgodnie z przepisami okólnika Banco de España 5/1994, stanowiącymi kryterium normatywne organu regulacyjnego, spready te powinny być ujemne, co zasadniczo zostało pominięte i nie było przestrzegane przez instytucje finansowe, czy całkowite odstąpienie od kryterium normatywnego organu regulacyjnego jest sprzeczne z art. 5 i 7 dyrektywy 2005/29/WE 1 ?

2) Czy w przypadku ustalenia, że odstąpienie od powyższego kryterium normatywnego jest sprzeczne z art. 5 i 7 dyrektywy 29/2005/WE zgodnie z orzeczeniem TSUE w sprawie C-689/20 2 , czy owa nieuczciwa praktyka jest wskazówką w chwili oceny nieuczciwego warunku i jest sprzeczna z art. 3 i 4 dyrektywy 93/13 3

3) Jeżeli okólnik Banco de España 5/1994, właściwy dla sektora finansowego, ale nieznany szerszemu ogółowi społeczeństwa, nie był przedmiotem jakichkolwiek rozważań i zostanie stwierdzone, że jest sprzeczny z art. 7 dyrektywy 2005/29/WE, czy jest on wskazówką w chwili oceny nieuczciwego warunku zgodnie z art. 6 ust. 1 dyrektywy 93/13, która wiąże się z zastosowaniem kontroli przejrzystości do wskaźnika, który składa się ze "wskaźnika referencyjnego i spreadu"?

4) Czy orzecznictwo krajowe jest sprzeczne z art. 3 ust. 1, art. 4 i 5 dyrektywy 93/13/EWG z uwagi na fakt, że szczególna regulacja IRPH stanowi nieuczciwą praktykę polegającą na niestosowaniu ujemnego spreadu pomimo konieczności wynikającej z preambuły okólnika Banco de España, ponieważ wskaźnik ten jest mniej korzystny od wszystkich istniejących RSSO, a IRPH został wprowadzony do obrotu tak, jakby był produktem tak samo korzystnym jak EURIBOR bez uwzględnienia potrzeby dodania ujemnego spreadu, i w związku z tym, czy możliwe byłoby odstąpienie od umowy uznając za nieważne warunki umowne przewidujące jego zastosowanie oraz powstrzymanie się przez banki w przyszłości od jego stosowania, ponieważ wprowadzenie do obrotu tej usługi wobec konsumentów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej może mieć wpływ na ich zachowania gospodarcze i zadeklarowanie niewłączania go do nieuczciwych umów handlowych, ponieważ został włączony do ceny odsetek niezgodnie z dyrektywą 2005/29/WE?

5) Czy sprzeczny z art. 6 ust. 1 dyrektywy 93/13/EWG jest brak kontroli włączenia i kontroli nieuczciwości spreadu wprowadzonego w sposób ukryty, gdy spread powinien być ujemny w ofercie złożonej przez bank, oraz to, że konsument na etapie informacji przedumownej nie poznaje gospodarczego zachowania odsetek mających zastosowanie do jego kredytu, przez to, że w ten sposób jest to sprzeczne z dyrektywą 29/2005/WE?

1 Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniająca dyrektywę Rady 84/450/EWG, dyrektywy 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ("Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych") (Dz.U. 2005, L 149, s. 22).
2 ECLI:EU:C:2021:791.
3 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. 1993, L 95, s. 29).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.326.4

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-265/22: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia no 17 de Palma de Mallorca (Hiszpania) w dniu 20 kwietnia 2022 r. - ZR, PI/Banco Santander, SA
Data aktu: 29/08/2022
Data ogłoszenia: 29/08/2022