Język postępowania: angielski(2022/C 311/19)
(Dz.U.UE C z dnia 16 sierpnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: Ryanair DAC (Swords, Irlandia) (przedstawiciele: E. Vahida, S. Rating i I.-G. Metaxas-Maranghidis, lawyers)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej (UE) z dnia 26 lipca 2021 r. w przedmiocie pomocy państwa SA. 56867 (2020/N, ex 2020/PN) - Niemcy - Odszkodowanie za szkody wyrządzone Condor Flugdienst przez pandemię COVID-19 1 ; oraz
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący błędnego zastosowania przez Komisję art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE i popełnienia oczywistych błędów w ocenie przy kontroli proporcjonalności pomocy do szkód wyrządzonych przez pandemię COVID-19.
2. Zarzut drugi, dotyczący tego, że decyzja ta narusza poszczególne postanowienia TFUE i ogólne zasady prawa europejskiego, które legły u podstaw liberalizacji transportu lotniczego w Unii od końca lat osiemdziesiątych, czyli zasady niedyskryminacji, swobody świadczenia usług i swobody przedsiębiorczości oraz przepisy rozporządzenia 1008/2008 2 .
3. Zarzut trzeci, dotyczący tego, że Komisja pomimo wystąpienia poważnych trudności nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego i naruszyła prawa proceduralne strony skarżącej.
4. Zarzut czwarty, dotyczący tego, że Komisja dopuściła się naruszenia obowiązku uzasadnienia.
1 Dz.U. 2022, C/177, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Wersja przekształcona), Dz.U. 2008, L 293, s. 3.