Parlament Europejski,- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0936 - C9-0400/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) i uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 ("rozporządzenie w sprawie EFG"),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0346/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego, oraz kryzysem finansowym lub gospodarczym, a także przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że 15 lipca 2021 r. Włochy złożyły wniosek EGF/2021/002 IT/Air Italy o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w następstwie zwolnienia 466 pracowników w przedsiębiorstwie Air Italy SpA w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 51 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Transport lotniczy) we Włoszech, w regionie Sardynii (ITG2) zaliczanym do poziomu NUTS 2, w okresie odniesienia od 1 września 2020 r. do 1 stycznia 2021 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 466 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w Air Italy SpA w okresie odniesienia, natomiast 145 pracowników zostało zwolnionych przed okresem odniesienia lub po nim w wyniku tych samych zdarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności pracowników zwolnionych w okresie odniesienia, i w związku z tym zostaną oni uznani za kwalifikujących się beneficjentów;
D. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim musi dojść do zaprzestania działalności co najmniej 200 zwolnionych pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia;
E. mając na uwadze, że od momentu powstania w 2018 r., w wyniku fuzji Meridiana Fly i Air Italy, Air Italy borykało się z różnymi trudnościami 4 , które doprowadziły do strat w wysokości 160 mln EUR w 2018 r. i 230 mln EUR w 2019 r.;
F. mając na uwadze, że 11 lutego 2020 r. udziałowcy Air Italy zatwierdzili dobrowolną likwidację przedsiębiorstwa i odwołanie wszystkich przewozów od 25 lutego 2020 r.;
G. mając na uwadze, że procedura zwolnień grupowych dotycząca 1 453 pracowników Air Italy została wstrzymana do września 2020 r. ze względu na pandemię COVID-19 5 ;
H. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 6 ;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Włochom przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 3 874 640 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 4 558 400 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 4 376 000 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG 7 w wysokości 182 400 EUR;
2. zauważa, że władze Włoch złożyły wniosek 15 lipca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 28 października 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. zauważa, że łączna liczba kwalifikujących się i objętych pomocą beneficjentów wynosi 611, i zwraca uwagę, że prawie połowa kwalifikujących się osób to kobiety (48,11 %);
4. przypomina, że oczekuje się, iż społeczne skutki zwolnień będą znaczne dla gospodarki Sardynii, która również w znacznym stopniu ucierpiała w wyniku kryzysu związanego z COVID-19; liczba miejsc pracy w tym regionie spadła o 4,6 % w 2020 r. w porównaniu ze spadkiem o 2,0 % odnotowanym w skali całych Włoch 8 ; zauważa ponadto, że inny rozpatrywany wniosek o wsparcie z EFG dotyczy zwolnień w Porto Canale na Sardynii;
5. podkreśla, że w wyniku pandemii odsetek gospodarstw domowych na Sardynii pozbawionych dochodów z pracy wzrósł do 16,5 % w 2020 r. (+ 3,5 punktu procentowego w stosunku do 2019 r.);
6. zwraca uwagę, że większość zwolnionych pracowników posiada wykształcenie średnie II stopnia lub policealne (93,3 %) i ma od 30 do 54 lat (69,23 %); zauważa, że druga co do wielkości grupa wiekowa to osoby powyżej 54 lat (30,77 %) oraz że może ona borykać się z dodatkowymi wyzwaniami związanymi z ponowną integracją na rynku pracy;
7. zauważa, że Włochy rozpoczęły świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 4 listopada 2020 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 4 listopada 2020 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
8. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: ogólne informacje i poradnictwo zawodowe, pomoc w poszukiwaniu pracy, szkolenia, doradztwo w zakresie zakładania działalności gospodarczej, pomoc finansowa na tworzenie przedsiębiorstw, a także zachęty i wkład w koszty szczególne;
9. z zadowoleniem przyjmuje możliwość wprowadzenia specjalnych i ograniczonych w czasie środków w ramach skoordynowanego pakietu, obejmujących m.in. wypłacanie zasiłków na opiekę nad dzieckiem, zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, aby ułatwić osobom poszukującym pracy uczestnictwo w proponowanych działaniach i wchodzenie na rynek pracy;
10. uważa, że odpowiedzialnością społeczną Unii Europejskiej jest zapewnienie zwolnionym pracownikom niezbędnych kwalifikacji do ekologicznej i sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, zwłaszcza w przypadku pracowników posiadających kwalifikacje istotne dla sektorów, które obecnie są wysokoemisyjne; wyraża dlatego zadowolenie, że szkolenia będą koncentrować się na tematyce związanej z zieloną gospodarką, niebieską gospodarką, zindywidualizowanymi usługami, usługami zdrowotnymi i społecznymi, promocją dziedzictwa kulturowego i działalnością kulturalną;
11. zauważa, że Włochy zaczęły ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG 4 listopada 2020 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od 4 listopada 2020 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że środki te zaplanowano zgodnie z włoską krajową strategią zrównoważonego rozwoju (SNSvS) oraz że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług omówiono z ASPAL (regionalnymi publicznymi służbami zatrudnienia), regionem Sardynii i odnośnymi związkami zawodowymi; zauważa, że partnerzy społeczni byli w pełni zaangażowani w planowanie tych działań;
13. podkreśla, że władze Włoch potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
14. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG, w celu zapewnienia pełnej dodatkowości środków;
15. zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;
16. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
17. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
18. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.