Decyzja Komisji z dnia 7 czerwca 2022 r. w sprawie udziału krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 czerwca 2022 r.
w sprawie udziału krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej
(2022/C 236/05)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymienia uprawnienia Komisji i stanowi w szczególności, że Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy, pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach, oraz zapewnia reprezentację Unii na zewnątrz, z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach.

(2) Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 1  Rada Organów Regulacyjnych i grupy robocze Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC), jak również Zarząd Urzędu BEREC są otwarte na udział organów regulacyjnych państw trzecich, które ponoszą główną odpowiedzialność za kwestie łączności elektronicznej, o ile te państwa trzecie zawarły w tym celu odpowiednie umowy z Unią. Przepis ten stanowi również, że na podstawie odpowiednich postanowień tych umów opracowane zostaną porozumienia robocze dotyczące w szczególności charakteru, zakresu i sposobu, w jaki te organy regulacyjne państw trzecich będą uczestniczyć - bez prawa głosu - w pracach BEREC i Urzędu BEREC, zawierające postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach BEREC oraz wkładów finansowych i personelu Urzędu BEREC.

(3) Zgodnie z art. 124 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwanego dalej "układem o stowarzyszeniu") 2 , Ukraina zobowiązała się do zapewnienia, aby jej obecne i przyszłe przepisy dotyczące łączności elektronicznej stopniowo stawały się zgodne z unijnym dorobkiem prawnym zawartym w załączniku XVII do układu o stowarzyszeniu, który to załącznik został zaktualizowany 3 .

(4) Zgodnie z art. 392 układu o stowarzyszeniu strony współpracują "w celu opracowania kompleksowych ram regulacyjnych i zapewnienia efektywnego funkcjonowania rynku łączności elektronicznej", a zgodnie z art. 394 ust. 1 układu o stowarzyszeniu "promują stopniowe zbliżenie do prawa i ram regulacyjnych UE" w tej dziedzinie. Ponadto art. 393 układu o stowarzyszeniu stanowi, że "Strony promują współpracę między krajowym regulatorem w dziedzinie komunikacji na Ukrainie a krajowymi regulatorami w UE".

(5) Z przedmiotu i celu postanowień układu o stowarzyszeniu i dodatku XVII-3 do tego układu jasno wynika, że Unia i Ukraina zobowiązują się do współpracy regulacyjnej w celu zbliżenia ukraińskich przepisów dotyczących łączności elektronicznej do dorobku prawnego Unii, w przypadku której to współpracy BEREC odgrywa ważną rolę. Oczywiste jest również, że udział ukraińskiego krajowego organu regulacyjnego w pracach BEREC i Urzędu BEREC jeszcze bardziej ułatwiłby ten proces.

(6) W związku z tym Unia i Ukraina zawarły umowę w rozumieniu art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1971.

(7) Ze względu na interes, jaki Unia ma we wzmacnianiu współpracy z Ukrainą oraz we wspieraniu przyjęcia przez Ukrainę unijnego dorobku prawnego w dziedzinie łączności elektronicznej, należy zezwolić na udział krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Radzie Organów Regulacyjnych i grupach roboczych BEREC i Zarządzie Urzędu BEREC oraz przyjąć porozumienia robocze w tym zakresie,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Krajowy organ regulacyjny Ukrainy, który ponosi główną odpowiedzialność za nadzór nad bieżącym funkcjonowaniem rynków sieci i usług łączności elektronicznej, może uczestniczyć bez prawa głosu w pracach Rady Organów Regulacyjnych i grup roboczych Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Zarządu Urzędu BEREC.

Regulamin dotyczący udziału krajowego organu regulacyjnego Ukrainy określono w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Thierry BRETON
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN

1.
Udział w Radzie Organów Regulacyjnych BEREC
1)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy może uczestniczyć bez prawa głosu w pracach Rady Organów Regulacyjnych BEREC.
2)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy wyznacza przedstawiciela do udziału w obradach Rady Organów Regulacyjnych spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób.
3)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy wyznacza również zastępcę, który zastępuje przedstawiciela w razie jego nieobecności. Zastępca jest powoływany spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego, zastępców tych osób lub członków personelu krajowego organu regulacyjnego.
4)
Przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Ukrainy i zastępcę powołuje się przez wzgląd na ich wiedzę w dziedzinie łączności elektronicznej, biorąc pod uwagę odpowiednie umiejętności menedżerskie, administracyjne i budżetowe. W celu zapewnienia maksymalnej korzyści z udziału krajowy organ regulacyjny dokłada starań, by ograniczyć rotację swoich przedstawicieli oraz, w miarę możliwości, również ich zastępców.
5)
Uczestnik z ramienia krajowego organu regulacyjnego Ukrainy ma prawo do wyrażenia opinii we wszystkich dyskusjach bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu Rady Organów Regulacyjnych BEREC czy w jakikolwiek inny sposób. Opinię tę odnotowuje się odpowiednio w protokole, zgodnie z zasadami i metodami pracy Rady Organów Regulacyjnych.
6)
Nazwisko przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Ukrainy oraz jego zastępcy zostaje wpisane do wykazu członków Rady Organów Regulacyjnych publikowanego zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 4 .
7)
Podczas uczestnictwa w pracach Rady Organów Regulacyjnych przedstawiciel krajowego organu regulacyjnego Ukrainy oraz zastępca nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu ani instytucji, osoby lub organu ani też nie przyjmują od nich instrukcji.
2.
Udział w grupach roboczych
1)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy może wyznaczyć ekspertów do udziału w grupach roboczych BEREC.
2)
Eksperci tacy mogą uczestniczyć we wszystkich działaniach grup roboczych zgodnie z zasadami i metodami pracy BEREC. Mogą oni wyrażać swoją opinię we wszystkich kontaktach, bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu grup roboczych czy w jakikolwiek inny sposób.
3.
Udział w Zarządzie Urzędu BEREC
1)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy może uczestniczyć bez prawa głosu w pracach Zarządu Urzędu BEREC.
2)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy wyznacza do udziału w pracach Zarządu Urzędu BEREC osobę mianowaną jako przedstawiciel w Radzie Organów Regulacyjnych, lub osobę inną niż przedstawiciel w Radzie Organów Regulacyjnych spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób.
3)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy wyznacza również jako zastępcę osobę mianowaną jako zastępca przedstawiciela w Radzie Organów Regulacyjnych lub inną osobę spośród grona obejmującego szefa krajowego organu regulacyjnego, członków jego organu kolegialnego lub zastępców tych osób lub personel krajowego organu regulacyjnego, która to osoba zastępuje przedstawiciela w razie jego nieobecności.
4)
Uczestnik z ramienia krajowego organu regulacyjnego Ukrainy ma prawo do wyrażenia opinii we wszystkich dyskusjach bez względu na to, czy odbywają się one na posiedzeniu Zarządu Urzędu BEREC czy w jakikolwiek inny sposób. Opinię tę odnotowuje się odpowiednio w protokole, zgodnie z zasadami i metodami pracy Zarządu Urzędu BEREC.
5)
Nazwisko przedstawiciela krajowego organu regulacyjnego Ukrainy oraz jego zastępcy zostaje wpisane do wykazu członków Zarządu Urzędu BEREC publikowanego zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
6)
Podczas uczestnictwa w pracach Zarządu Urzędu BEREC przedstawiciel krajowego organu regulacyjnego Ukrainy oraz zastępca nie zwracają się o instrukcje do żadnego rządu ani instytucji, osoby lub organu ani też nie przyjmują od nich instrukcji.
4.
Deklaracje o braku konfliktu interesów
1)
Przedstawiciele krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Radzie Organów Regulacyjnych oraz w Zarządzie Urzędu BEREC i ich zastępcy składają pisemną deklarację o swoich zobowiązaniach oraz o braku lub istnieniu bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zostać uznane za wpływające na ich niezależność.
2)
Takie deklaracje składane są z chwilą podjęcia obowiązków i są publikowane. Muszą być one dokładne i kompletne oraz muszą być aktualizowane w przypadku ryzyka zaistnienia jakichkolwiek bezpośrednich lub pośrednich interesów, które mogłyby zostać uznane za wpływające na niezależność osoby składającej deklarację.
5.
Zatrudnianie personelu

Urząd BEREC może korzystać z personelu z Ukrainy, w tym oddelegowanych ekspertów krajowych i innych pracowników niezatrudnionych przez Urząd BEREC, na mocy decyzji wydanej przez Zarząd Urzędu BEREC.

6.
Wkład finansowy krajowego organu regulacyjnego Ukrainy na rzecz Urzędu BEREC
1)
Wkład finansowy do budżetu Urzędu BEREC, który krajowy organ regulacyjny Ukrainy ma wnieść w celu udziału w pracach BEREC, odpowiada pełnym kosztom udziału tego organu zgodnie z pkt 1, 2 i 3 niniejszego załącznika. Kwoty określa się zgodnie z pkt 6.2.
2)
Wkład finansowy, który krajowy organ regulacyjny Ukrainy ma wnieść zgodnie z pkt 6.1, obejmuje następujące koszty:
koszty zwrotu kosztów podróży przedstawicieli krajowego organu regulacyjnego na posiedzenia BEREC, zgodnie z zasadami BEREC dotyczącymi zwrotu poniesionych kosztów;
koszty administracyjne związane ze wspomnianym powyżej zwrotem kosztów podróży, wynoszące maksymalnie 3 % kwot wypłaconych tytułem zwrotu kosztów podróży;
koszty administracyjne związane z ogólnym udziałem krajowego organu regulacyjnego w pracach BEREC.
3)
Kwota wkładu finansowego jest określana przez BEREC, z uwzględnieniem między innymi przewidywanych wyjazdów służbowych na nadchodzący rok oraz faktycznych wyjazdów i zwrotów ich kosztów za miniony rok (minione lata).
4)
Wkład krajowego organu regulacyjnego jest realizowany zgodnie z regulaminem finansowym Urzędu BEREC przyjętym na podstawie art. 29 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
5)
Koszty podróży i koszty utrzymania ponoszone przez przedstawicieli i ekspertów krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w celu udziału w pracach BEREC i Urzędu BEREC, w tym koszty związane z posiedzeniami, są zwracane przez Urząd BEREC zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Zarządu Urzędu BEREC w sprawie zwrotu kosztów podróży, utrzymania i innych wydatków poniesionych w trakcie podróży przez osoby niezatrudnione przez Urząd BEREC 5 .
1)
Po wejściu w życie niniejszej decyzji i na początku każdego następnego roku Urząd BEREC przesyła krajowemu organowi regulacyjnemu wezwanie do wpłaty środków odpowiadających jego wkładowi na rzecz Agencji na mocy niniejszej decyzji.
2)
Wkład ten wyrażony jest w EUR i wpłacany jest na prowadzony w EUR rachunek bankowy Urzędu BEREC.
3)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy wpłaca swój wkład na podstawie wezwania do wpłaty w terminie 30 dni od daty wystosowania przez Urząd BEREC wezwania do wpłaty.
4)
Jakiekolwiek opóźnienie we wniesieniu wkładu powoduje obowiązek zapłacenia przez krajowy organ regulacyjny odsetek od zaległej kwoty naliczanych od dnia, w którym przypada termin płatności. Stopa odsetek odpowiada stopie stosowanej przez Europejski Bank Centralny, w terminie wymagalności, dla operacji w EUR, powiększonej o 1,5 punktu procentowego.
7.
Szczegółowe porozumienia robocze
1)
Rada Organów Regulacyjnych oraz Zarząd Urzędu BEREC przyjmują szczegółowe porozumienia robocze dotyczące udziału krajowego organu regulacyjnego Ukrainy, w razie potrzeby, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1971 i niniejszym regulaminem.
2)
Krajowy organ regulacyjny Ukrainy może uczestniczyć w pracach BEREC, w tym Rady Organów Regulacyjnych i grup roboczych, oraz Zarządu Urzędu BEREC od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, niezależnie od finalizacji szczegółowych porozumień roboczych, o których mowa w pkt 7.1.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
2 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
3 Decyzja nr 1/2021 Komitetu Stowarzyszenia UE-Ukraina w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu z dnia 22 listopada 2021 r. w sprawie zmiany dodatku XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych), dodatku XVII-4 (Zasady mające zastosowanie do usług pocztowych i kurierskich) i dodatku XVII-5 (Zasady mające zastosowanie do międzynarodowego transportu morskiego) do załącznika XVII do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony [2021/2219] (Dz.U. L 447 z 14.12.2021, s. 23).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
5 Decyzja nr MB/2019/20 z dnia 6 grudnia 2019 r. Zarządu Agencji Wsparcia BEREC w sprawie zwrotu kosztów podróży, utrzymania i innych wydatków poniesionych w trakcie podróży przez osoby niezatrudnione przez Urząd BEREC i uchylająca wcześniejszą decyzję Komitetu Zarządzającego nr MC/2015/13 z dnia 2 października 2015 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024