a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymienia uprawnienia Komisji i stanowi w szczególności, że Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy, pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach, oraz zapewnia reprezentację Unii na zewnątrz, z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach.
(2) Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 1 Rada Organów Regulacyjnych i grupy robocze Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC), jak również Zarząd Urzędu BEREC są otwarte na udział organów regulacyjnych państw trzecich, które ponoszą główną odpowiedzialność za kwestie łączności elektronicznej, o ile te państwa trzecie zawarły w tym celu odpowiednie umowy z Unią. Przepis ten stanowi również, że na podstawie odpowiednich postanowień tych umów opracowane zostaną porozumienia robocze dotyczące w szczególności charakteru, zakresu i sposobu, w jaki te organy regulacyjne państw trzecich będą uczestniczyć - bez prawa głosu - w pracach BEREC i Urzędu BEREC, zawierające postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach BEREC oraz wkładów finansowych i personelu Urzędu BEREC.
(3) Zgodnie z art. 124 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwanego dalej "układem o stowarzyszeniu") 2 , Ukraina zobowiązała się do zapewnienia, aby jej obecne i przyszłe przepisy dotyczące łączności elektronicznej stopniowo stawały się zgodne z unijnym dorobkiem prawnym zawartym w załączniku XVII do układu o stowarzyszeniu, który to załącznik został zaktualizowany 3 .
(4) Zgodnie z art. 392 układu o stowarzyszeniu strony współpracują "w celu opracowania kompleksowych ram regulacyjnych i zapewnienia efektywnego funkcjonowania rynku łączności elektronicznej", a zgodnie z art. 394 ust. 1 układu o stowarzyszeniu "promują stopniowe zbliżenie do prawa i ram regulacyjnych UE" w tej dziedzinie. Ponadto art. 393 układu o stowarzyszeniu stanowi, że "Strony promują współpracę między krajowym regulatorem w dziedzinie komunikacji na Ukrainie a krajowymi regulatorami w UE".
(5) Z przedmiotu i celu postanowień układu o stowarzyszeniu i dodatku XVII-3 do tego układu jasno wynika, że Unia i Ukraina zobowiązują się do współpracy regulacyjnej w celu zbliżenia ukraińskich przepisów dotyczących łączności elektronicznej do dorobku prawnego Unii, w przypadku której to współpracy BEREC odgrywa ważną rolę. Oczywiste jest również, że udział ukraińskiego krajowego organu regulacyjnego w pracach BEREC i Urzędu BEREC jeszcze bardziej ułatwiłby ten proces.
(6) W związku z tym Unia i Ukraina zawarły umowę w rozumieniu art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
(7) Ze względu na interes, jaki Unia ma we wzmacnianiu współpracy z Ukrainą oraz we wspieraniu przyjęcia przez Ukrainę unijnego dorobku prawnego w dziedzinie łączności elektronicznej, należy zezwolić na udział krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Radzie Organów Regulacyjnych i grupach roboczych BEREC i Zarządzie Urzędu BEREC oraz przyjąć porozumienia robocze w tym zakresie,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
2 Dz.U. L 161 z 29.5.2014, s. 3.
3 Decyzja nr 1/2021 Komitetu Stowarzyszenia UE-Ukraina w składzie rozstrzygającym kwestie dotyczące handlu z dnia 22 listopada 2021 r. w sprawie zmiany dodatku XVII-3 (Zasady mające zastosowanie do usług telekomunikacyjnych), dodatku XVII-4 (Zasady mające zastosowanie do usług pocztowych i kurierskich) i dodatku XVII-5 (Zasady mające zastosowanie do międzynarodowego transportu morskiego) do załącznika XVII do Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony [2021/2219] (Dz.U. L 447 z 14.12.2021, s. 23).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiające Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC) oraz Agencję Wsparcia BEREC (Urząd BEREC), zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1211/2009 (Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 1).
5 Decyzja nr MB/2019/20 z dnia 6 grudnia 2019 r. Zarządu Agencji Wsparcia BEREC w sprawie zwrotu kosztów podróży, utrzymania i innych wydatków poniesionych w trakcie podróży przez osoby niezatrudnione przez Urząd BEREC i uchylająca wcześniejszą decyzję Komitetu Zarządzającego nr MC/2015/13 z dnia 2 października 2015 r.