P9_TA(2021)0471Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku od Hiszpanii - EGF/2021/001 ES/País Vasco metal (COM(2021)0618 - C9-0377/2021 - 2021/0316(BUD))
(2022/C 224/23)
(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2022 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2021)0618 - C9-0377/2021),
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) i uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1 (rozporządzenie w sprawie EFG),
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,
- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju Regionalnego,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0319/2021),
A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany w strukturze światowego handlu, spory handlowe, istotne zmiany w stosunkach handlowych Unii lub w strukturze rynku wewnętrznego, oraz kryzysem finansowym lub gospodarczym, a także przejściem na gospodarkę niskoemisyjną bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;
B. mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2021/001 ES/País Vasco metal o wkład finansowy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (EFG) w związku ze zwolnieniem 491 pracowników w regionie País Vasco (ES21) zaliczanym do poziomu 2 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS), w okresie odniesienia, który w przypadku tego wniosku trwał od 2 czerwca 2020 r. do 2 grudnia 2020 r.;
C. mając na uwadze, że wniosek dotyczy w sumie 491 zwolnionych pracowników, którzy zakończyli działalność, z czego 192 w ramach zwolnień grupowych w sześciu spółkach 4 , o których to zwolnieniach powiadomiono władze;
D. mając na uwadze, że podstawą przedmiotowego wniosku są kryteria interwencji przewidziane w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którymi wymagane jest zaprzestanie działalności przez co najmniej 200 zwolnionych pracowników w sześciomiesięcznym okresie odniesienia, w przedsiębiorstwach działających w tym samym sektorze gospodarki według klasyfikacji NACE Rev. 2 i zlokalizowanych w jednym regionie lub w dwóch sąsiadujących ze sobą regionach na poziomie NUTS 2 w państwie członkowskim;
E. mając na uwadze, że pandemia COVID-19, rygorystyczne środki izolacji wdrożone w drugim kwartale 2020 r. w Hiszpanii oraz wynikające z tego braki w dostawach i surowcach negatywnie wpłynęły na sektor metalowy w tym kraju;
F. mając na uwadze, że w Kraju Basków sektor wyrobów metalowych gotowych generuje 27,4 % wartości dodanej brutto przemysłu 5 , podczas gdy średnia dla UE-28 wynosi 18,8 % 6 ;
G. mając na uwadze, że w 2020 r. (zmiana w ujęciu rocznym) produkcja w Hiszpanii spadła o ponad 50 % w 18 % przedsiębiorstw branży metalowej, obroty spadły o ponad 50 % w 16 % przedsiębiorstw, a jedna trzecia przedsiębiorstw branży metalowej doświadczyła spadku o 30-50 % zarówno produkcji, jak i obrotów 7 ;
H. mając na uwadze, że w świetle pandemii COVID-19 oraz jej skutków społecznych i gospodarczych Komisja wzmocniła i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia nadzwyczajnego 8 oraz umożliwiła finansowanie z EFG przypadków bezpośrednio związanych z pandemią;
I. mając na uwadze, że Hiszpania informuje o zgodności z zaleceniami określonymi w unijnych ramach jakości na rzecz przewidywania zmian i restrukturyzacji 9 oraz zwraca uwagę na kluczowe założenia baskijskiego planu szkolenia zawodowego, baskijskiej strategii zatrudnienia i programu ekologicznych miejsc pracy;
1. zgadza się z Komisją, że warunki określone w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Hiszpanii przysługuje na mocy tego rozporządzenia wkład finansowy w wysokości 1 214 607 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 1 428 950 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 1 384 950 EUR oraz wydatki na wdrożenie EFG 10 w wysokości 44 000 EUR;
2. zauważa, że władze hiszpańskie złożyły wniosek 25 czerwca 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 7 października 2021 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;
3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 491 zwolnionych pracowników, którzy zakończyli działalność, z czego 192 w ramach zwolnień grupowych w sześciu spółkach 11 , o których to zwolnieniach powiadomiono władze; ponadto zauważa, że Hiszpania oczekuje, iż 300 spośród wszystkich kwalifikujących się beneficjentów skorzysta ze środków pomocowych (docelowi beneficjenci);
4. przypomina, że społeczne skutki zwolnień będą prawdopodobnie znaczące dla pracowników, jak i dla całego Kraju Basków, gdzie liczba osób bezrobotnych wzrosła o 25 % między marcem a sierpniem 2020 r. 12 , i gdzie długotrwałe bezrobocie stanowiło 55,6 % całkowitego bezrobocia w maju 2021 r. (o 3,6 punktów procentowych więcej niż w styczniu 2021 r.), a osoby bezrobotne z wykształceniem podstawowym lub niższym stanowiły 60,8 %; przypomina również, że różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn wynosi 22,6 %, a stopa zatrudnienia tymczasowego w Kraju Basków to 25,8 %, czyli 11,6 punktów procentowych powyżej średniej unijnej wynoszącej 14,2 %;
5. zwraca uwagę, że większość zwolnionych pracowników ma już za sobą połowę życia zawodowego i niski poziom kwalifikacji formalnych;
6. zauważa, że Hiszpania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą dnia 11 czerwca 2021 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od dnia 11 czerwca 2021 r. przez 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
7. przypomina, że zindywidualizowane usługi zapewnione zwolnionym pracownikom i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek zgodnie z decyzją obejmują następujące działania: sesje profilowe, poradnictwo zawodowe, pomoc w poszukiwaniu pracy, wsparcie i/lub pomoc na założenie działalności gospodarczej, przekwalifikowanie, podnoszenie kwalifikacji i szkolenia w miejscu pracy, a także dodatki z tytułu uczestnictwa; działania zostały zaplanowane zgodnie z hiszpańską strategią dotyczącą gospodarki o obiegu zamkniętym, a szkolenie przyczynia się do przyspieszenia procesu transformacji cyfrowej w przemyśle;
8. zauważa, że Hiszpania zaczęła ponosić wydatki administracyjne w zakresie wdrażania EFG w dniu 1 lutego 2021 r. i że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, dostarczania i upowszechniania informacji oraz działania w zakresie kontroli i sprawozdawczości będą kwalifikowały się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG od dnia 1 lutego 2021 r. przez 31 miesięcy po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;
9. wyraża zadowolenie, że Hiszpania opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług w drodze konsultacji z partnerami społecznymi 13 ; zaangażowanie partnerów społecznych zostało zapewnione poprzez ich udział w radzie zarządzającej Lanbide, w której skład wchodzą przedstawiciele instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym, związków zawodowych i organizacji pracodawców;
10. z zadowoleniem przyjmuje skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, który przyczyni się do rozpowszechniania umiejętności horyzontalnych wymaganych w cyfrowej epoce przemysłowej oraz w zasobooszczędnej gospodarce, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG;
11. przypomina, że zaproponowane działania stanowią aktywne instrumenty rynku pracy należące do działań kwalifikowalnych określonych w art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG i nie zastępują biernych środków ochrony socjalnej;
12. podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;
13. przyjmuje do wiadomości, że Hiszpania poinformowała Komisję, iż zarządzanie i nadzór nad wkładem finansowym będą leżeć w gestii tych samych organów, które są odpowiedzialne za zarządzanie i nadzór nad środkami z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;
14. ponownie podkreśla, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za podjęcie których - na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych - odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani żadnych świadczeń lub praw beneficjentów środków z EFG, w celu zapewnienia pełnej dodatkowości środków;
15. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;
16. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
17. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.